Cancer: Topp 12 cancerbekämpande livsmedel

Cancer: Topp 12 cancerbekämpande livsmedel  Multivitaminer

Cancer är ett globalt erkänt stort hälsoproblem som drabbar miljontals människor varje år. Enbart i USA diagnostiserades mer än 1,9 miljoner människor med cancer år 2022. Den goda nyheten är att det finns vissa livsmedel – så kallade cancerbekämpande livsmedel – som kan hjälpa till att bekämpa cancer.

Cancer är en systemisk sjukdom med olika orsaker, bland annat dålig kost, exponering för gifter, näringsbrist och i viss mån genetik. Ett extremt viktigt sätt att förebygga och/eller behandla cancer är näringsmässigt, genom att äta en näringsrik kost full av cancerbekämpande livsmedel och undvika sådant som är känt för att öka cancerrisken.

Men för många människor är det ofta överväldigande att navigera i dagens livsmedelssystem. Ingredienser som finns i extremt bearbetade livsmedel får skulden för allt som har med hälsa att göra, från cancer och diabetes till nedsatt njurfunktion och benförlust. Förvirringen ökar ytterligare, eftersom ibland till och med sättet vi tillagar annars hälsosamma livsmedel gör att de hamnar i kategorin cancerframkallande livsmedel samtidigt som vi inte konsumerar tillräckligt med cancerbekämpande livsmedel.

Tyvärr är det upp till oss att undvika de värsta ingredienserna och välja cancerbekämpande livsmedel tills livsmedelstillverkarna tvingas att rensa upp bland de ingredienser som används i deras produkter. I dag kan den tidiga kombinationen av kemoterapi och näringsterapi rädda livet på tusentals cancerpatienter.

Denna dubbla strategi kan hjälpa till att stödja hela kroppen och sinnet i läkningsprocessen, som ibland kan vara lång och mycket svår. När det gäller förebyggande av cancer behövs det fortfarande mer forskning. Men för tillfället får du här tips på hur du kan övergå till att äta en cancerförebyggande kost full av cancerbekämpande livsmedel.

Äter du tillräckligt med cancerbekämpande livsmedel?

Även om vi ofta tänker på ordet “cancer” som en typ av sjukdom, omfattar denna term faktiskt över 100 olika cellstörningar i kroppen. Cancer avser okontrollerad celldelning som leder till en tumör eller onormal celltillväxt. När onormala celler delar sig okontrollerat kan de invadera närliggande vävnader och sprida sig till andra delar av kroppen, inklusive blod- och lymfsystemet.

Det kan hjälpa att äta mycket cancerbekämpande livsmedel med antioxidanter och naturliga antiinflammatoriska fytonäringsämnen. Detta innebär att man undviker förpackade och bearbetade livsmedel och fokuserar på endast sådana som inte innehåller antibiotika, kemikalier eller gifter. Att köpa livsmedel som är ekologiska, kött från gräsbetade djur, uppfödda på bete och fria från tillsatser kan kraftigt minska giftbelastningen i din kost.

Resultaten från European Prospective Investigation into Cancer and Nutrition (EPIC) från 2010, där man undersökte kostfaktorer som är förknippade med högre cancerrisker, visade att det finns betydande samband mellan cancerrisk och lågt intag av vissa näringsämnen. Data från undersökningen som publicerades i European Journal of Cancer visade ett omvänt samband mellan högre intag av C-vitamin, karotenoider, retinol, α-tokoferol och fibrer med den totala cancerrisken.

Efter att ha följt över 519 978 deltagare i 10 europeiska länder visade resultaten att de som följde en kosthållning som mest liknade medelhavsdieten hade det bästa skyddet mot cancer. Ett högt intag av cancerbekämpande livsmedel som grönsaker, frukt, fisk, kalciumrika livsmedel och fibrer var förknippat med en minskad risk för kolorektal-, lung- och bröstcancer, medan intag av rött och bearbetat kött, alkoholintag, ohälsosamt BMI och bukfetma var förknippat med en ökad risk.

Att vara fysiskt aktiv och få tillräckligt med D-vitamin bidrog också till att minska risken för cancer.

De bästa cancerbekämpande livsmedlen

1. Gröna bladgrönsaker

Bladgrönsaker är hörnstenen i en hälsosam kost eftersom de är exceptionellt rika på vitaminer, mineraler, antioxidanter och enzymer, men samtidigt mycket låga halter av kalorier, fett, natrium och andra gifter. Bladgrönsaker av alla slag – spenat, grönkål, grönkål, grönkål, romain, ruccolasallad, vattenkrasse etc. – är rika på antioxidanter som är kända för att bekämpa cancer, bland annat C-vitamin och betakaroten (en typ av A-vitamin).

Och fördelarna fortsätter att komma; som naturliga källor till glukosinolater har de också antibakteriella och antivirala egenskaper, inaktiverar cancerframkallande ämnen, hjälper till att omprogrammera cancerceller så att de dör och förhindrar tumörbildning och metastasering. Dessa kraftfulla kemikalier är kända för att brytas ner under tugg- och matsmältningsprocessen till biologiskt aktiva föreningar som förhindrar cancercellers tillväxt, vilka kallas indoler, tiocyanater och isotiocyanater.

2. Korsblommiga grönsaker

Korsblommiga grönsaker är kända för att vara cancerbekämpare och är några av de bästa C-vitaminer som finns tillgängliga. Många är rika på glutation, som är känd som kroppens “huvudantioxidant” eftersom den har en hög förmåga att fånga upp fria radikaler.

Nästan alla medlemmar av brassica-familjen av korsblommiga grönsaker är näringsrika källor till en familj av fytokemikalier som kallas isotiocyanater och som är kopplade till cancerprevention. Förutom isotiocyanater innehåller korsblommiga grönsaker som kål och broccoli även sulforaphaner och indoler – två typer av starka antioxidanter och stimulatorer av avgiftande enzymer som skyddar DNA-strukturen.

Lägg till en eller två sorters – inklusive broccoli, blomkål, kål eller brysselkål – till tre måltider med huvudsakligen växtbaserad kost dagligen i form av rostade grönsaker, soppor eller wokrätter, eller doppa dem i hummus eller grekisk yoghurt som ett hälsosamt och snabbt mellanmål.

Cancer: Topp 12 cancerbekämpande livsmedel

3. Bär

ORAC-värdena för nästan alla bär är mycket höga, vilket gör dem till några av de mest antioxidativa livsmedlen i världen. Blåbär, hallon, körsbär, jordgubbar, gojibär, camu camu och björnbär är lätta att hitta och använda i många olika typer av recept – vilket är goda nyheter med tanke på att de levererar C-vitamin, A-vitamin och gallussyra, ett kraftfullt svampbekämpande/antiviralt medel som ökar immuniteten.

Bär är särskilt rika på antioxidanter i form av proanthocyanidin, som i flera djurstudier har visat sig ha anti-aging-egenskaper och kan minska skador orsakade av fria radikaler. Stora mängder fenoler, zeaxantin, lykopen, kryptoxantin, lutein och polysackarider är andra fördelar med bär.

Mindre välkända “superbär” mulberry, camu camu och gojibär har använts i traditionell kinesisk medicin sedan omkring 200 f.Kr. för att öka immunitet och energi, så leta efter dem i pulver- eller torkad form i hälsokostbutiker och på nätet.

4. Ljust orangefärgade frukter och grönsaker

Färgglada pigment som finns i vegetabiliska livsmedel är ett säkert tecken på att de är fulla av fytokemikalier, särskilt karotenoidantioxidanter. Detta är precis anledningen till att du vill “äta regnbågen” och variera färgerna på livsmedlen på din tallrik.

Karotenoider (alfakaroten, betakaroten, lykopen, lutein, kryptoxantin etc.) är derivat av vitamin A som finns i många citrusfrukter, sötpotatis, bär, pumpa, squash och andra vegetabiliska livsmedel. En av de mest undersökta är betakaroten, ett viktigt näringsämne för immunförsvaret, avgiftning, leverhälsa och bekämpning av cancer i hud, ögon och organ.

De två näringsämnen som ger dessa livsmedel deras karakteristiska mörka nyanser är lutein och zeaxantin, som har visat sig hjälpa till att förebygga ögon- och hudrelaterade sjukdomar eftersom de fungerar som antioxidanter som filtrerar skadliga blå våglängder med hög energi och skyddar friska celler i processen.

När det gäller kolhydratrika grönsaker visar studier att komplexa kolhydrater, inklusive sötpotatis, morötter, rödbetor, andra knölar och fullkornsprodukter, är relaterade till en minskad risk för flera typer av cancer, särskilt i övre delen av mag-tarmkanalen. Detta beror sannolikt på en gynnsam roll för fibrer, men frågan är fortfarande öppen för diskussion. Däremot ingår inte intag av raffinerad spannmål och livsmedel med hög glykemisk belastning i en kost som motverkar cancer. Dessa har förknippats med ökad risk för olika typer av cancer, bland annat bröst- och kolorektalcancer.

Capsaicin är en molekylär förening som finns i färgglada, kryddiga paprikor och är en av de främsta cancerbekämpande livsmedlen och har visat sig ha positiva effekter när det gäller att krympa tumörer, förhindra metastasering (nya tumörer som hittas på andra ställen än det ursprungliga cancerområdet), orsaka apoptos i olika cancermodeller och till och med förhindra att cancer uppstår från första början.

5. Färska örter och kryddor

Gurkmeja, som innehåller den aktiva ingrediensen curcumin, är en av de mest kraftfulla ingredienserna i en kost mot cancer eftersom den har visat sig minska tumörstorleken och bekämpa tjock- och bröstcancer.

Tillsammans med lättanvänd svartpeppar förbättras upptaget av gurkmeja, vilket gör det lättare att bekämpa inflammation. Sikta på en tesked gurkmejapulver och 1/4 tesked svartpeppar eller mer dagligen, som lätt kan användas i en tonic drink, med ägg eller i en grönsaksmix. Du kan också ta curcumintillskott; sikta på 1 000 milligram dagligen.

Korianderfröna från korianderplantan har antiinflammatoriska egenskaper som kan spela en roll vid sjukdomar och till och med cancer. Ashwagandhas fördelar inkluderar dess förmåga att hämma spridningen av cancerceller.

Den kanske mest slående är den kinesiska rotkryddan galangal, som enligt en växande mängd vetenskaplig forskning har förmågan att bekämpa och potentiellt förebygga ett stort antal cancerformer och tumörer. (Se vår lista över helande örter och kryddor.)

Read: Möjliga kost mot cancer

6. Ekologiskt kött

Ekologiskt kött, inklusive nötkött och kycklinglever, rekommenderas i många cancerbekämpande dieter eftersom de anses vara några av de mest näringsrika livsmedlen på planeten och har ett extremt högt innehåll av vitamin B12. Att konsumera ekologiskt kött som en del av en strategi för att äta animaliska proteiner från nos till svans ger mineraler som hjälper till att rensa levern och öka förmågan att avlägsna gifter från blodet och matsmältningskanalen.

Avgiftning med rika källor av selen, zink och B-vitaminer hjälper till att rena blodet, producera den galla som behövs för att smälta fett, balansera hormoner naturligt och lagra viktiga vitaminer, mineraler och järn. Dessa mineralrika livsmedel kan hjälpa till att motverka effekterna av alkohol, receptbelagda läkemedel, hormonstörningar, höga triglyceridnivåer, låg kaliumhalt, fetma och virusinfektioner.

7. Mjölkprodukter med odling

Mjölkprodukter är en rik källa till probiotika med “goda bakterier”, vilket är mikroorganismer som främjar en naturlig bakteriebalans i din tarmmikroflora och bidrar till att öka immuniteten. Över 80 procent av ditt immunförsvar finns i din tarm, så det är ingen överraskning att probiotiska livsmedel och tillskott kan bekämpa cancer och hjälpa till att förnya cellerna.

Ett av de enklaste sätten att få i sig mer probiotika är i sitt naturliga tillstånd, vilket inkluderar råmjölksprodukter som ost, kefir och yoghurt. Rått och odlat är nyckeln här, eftersom fermentering producerar probiotika, men den höga värmebehandling som används för att pastörisera mejeriprodukter kan skada många av de vitala näringsämnena, inklusive enzymer, proteiner och probiotika. De flesta mejeriprodukter idag är fulla av hormoner, antibiotika, smärtstillande medel och rester av bekämpningsmedel, så det är också viktigt att köpa ekologiskt.

Sikta på sex uns mjölkprodukter dagligen (probiotisk yoghurt, keso, kefir av getmjölk eller amasai). Höstost, som är rik på svavelprotein och mättade fetter, visade sig vara särskilt fördelaktigt som en del av den BudwigBudwig-kost för cancerprotokoll. Du kan också öka ditt intag av probiotiska livsmedel utan mjölkprodukter genom att äta odlade grönsaker som t.ex. kimchi, surkål, kokoskefir, kombucha eller natto.

Mjölkprodukter är också en bra källa till kalcium. Kalcium, särskilt när det kombineras med vitamin D3, kan minska förekomsten av cancer. Kalcium verkar vara särskilt fördelaktigt för att förebygga cancer och ändtarmscancer. Vissa studier har också visat att det bidrar till att minska risken för bröstcancer och äggstockscancer.

Exponering för solljus och marina oljor som torskleverolja eller krillolja är bra källor till D-vitamin som hjälper till med kalciumupptagningen. Kalcium bör helst fås från livsmedel som ekologiska mejeriprodukter.

8. Nötter och frön

Chiafrön och linfrön är två av de mest näringsrika fröna i världen. De innehåller fibrer, omega-3-fettsyror och en rad viktiga mineraler.

Chia är rik på alfa-linolensyra (ALA), en typ av omega-3-fettsyra som ger den potential att fungera som ett cancerbekämpande livsmedel. En in vitro-studie som publicerades i Journal of Molecular Biochemistry visade att ALA bidrog till att begränsa tillväxten av både bröst- och livmoderhalscancerceller. Forskarna fann också att den orsakade celldöd av cancercellerna utan att skada de normala friska cellerna i kroppen.

En studie som publicerades i Journal of Clinical Cancer Research visade att linfrön kan skydda mot bröstcancer genom att minska tumörtillväxten.

Dessutom är hampafrön, sesamfrön, pumpafrön och solrosfrön också nyttiga och fulla av nyttiga fettsyror. Deras hälsofördelar och är bäst grodda och kan lätt användas i smoothies, bakverk och med yoghurt. Sikta på två matskedar dagligen.

Det är likadant med nötter som valnötter, paranötter och mandlar. Många studier visar att det finns en koppling mellan nötkonsumtion och cancerprevention, inklusive minskad risk för tjock-, prostata- och bröstcancer.

100042 768x768 1 Cancer: Topp 12 cancerbekämpande livsmedel
1Vi rekommenderar
ALIVE FOODS RAW EKOLOGISKA CHIA SEEDS/CHIAFRÖN
109 kr

Chia är ett litet frö som har liknande egenskaper som linfrö, men är ännu mer näringsrikt och användbart. Ett tusenårigt livsmedel rikt på kostfibrer, antioxidanter, omega-3 fettsyror, B-vitaminer, mineraler och protein.

9. Friska oraffinerade oljor

Visste du att din hjärna och ditt nervsystem styr hela kroppens funktion och att cirka 60 procent av ditt nervsystem består av fettsyror? Problemet är att många av de konventionella bearbetade fetter och oljor som konsumeras i stor utsträckning i dag är hydrerade oljor som kan förstöra våra cellmembran, vilket leder till sjuka celler och förgiftning.

Raffinerade och härdade fetter skapar problem i hela kroppen, vilket leder till sämre immunförsvar, cellförträngningar och inflammationer som ger upphov till sjukdomar. Ersätt raffinerade vegetabiliska oljor, hydrerade oljor och transfetter med kvalitetsoljor, inklusive linfröolja, extra jungfruolivolja, torskolja och kokosolja.

Dessa ger näring åt tarmen och främjar bättre immunförsvar, hjälper dig att uppnå och bibehålla en hälsosam vikt, plus att linfrö och torskleverolja innehåller viktiga omega-3-fettsyror som kan hjälpa till att ge energi åt dina celler. Olivolja innehåller fytonäringsämnen som verkar minska inflammation i kroppen. Den kan minska risken för bröst- och kolorektalcancer.

10. Svamp

Näringssvampar varierar i fråga om fördelar, smak och utseende eftersom det finns hundratals svamparter i dag, men alla är kända för att stärka immunförsvaret och många har använts för att bekämpa cancer i århundraden.

Reishi, cordyceps och maitake i synnerhet kan förbättra immunfunktionen, bekämpa tumörtillväxt och hjälpa till med cellförnyelse. Studier har till exempel gett lovande resultat om kopplingen mellan reishisvamp och cancerprevention. Den har framgångsrikt använts för att hjälpa till att bekämpa cancer i bröst, äggstockar, prostata, lever och lungor i in vitro-studier, ibland i kombination med andra behandlingar.

Forskning på cancerpatienter tyder på att reishi har antiproliferativa och kemopreventiva effekter. Den hjälper till att lindra biverkningar av kemoterapi, som låg immunitet och illamående, och kan potentiellt öka effekten av strålbehandling.

Leta efter dem i kapsel- eller tinkturform, och laga mat med dem hela när det är möjligt.

11. Traditionellt te

Metastasering är den mest dödliga aspekten av cancer och är resultatet av flera sammanhängande processer, inklusive cellproliferation, angiogenes, celladhesion, migration och invasion i den omgivande vävnaden. Metastasering är den främsta dödsorsaken bland cancerpatienter, så det är en av de viktigaste frågorna inom cancerforskningen idag.

Bland de få cancerbekämpande dryckerna ligger grönt te i topp. Grönt te innehåller viktiga polyfenolföreningar, bland annat epigallocatechin-3-gallat, som har visat sig hämma tumörinvasion och angiogenes, vilket är viktigt för tumörtillväxt och metastasering.

Te som framställs av bladen från växten Camellia sinensis konsumeras ofta som dryck runt om i världen, till exempel grönt, svart eller oolongte. Även om alla traditionella teer verkar vara nyttiga har de mest betydande effekterna på människors hälsa tillskrivits grönt te, inklusive matcha grönt te. Det innehåller den högsta andelen polyfenoliska föreningar, katekin, gallokatekin och EGCG.

Antioxidanten EGCG verkar vara den mest potenta av alla katekiner, och dess cancerbekämpande effekter har en aktivitet som är 25-100 gånger effektivare än vitamin C och E. EGCG har rapporterats vara kopplat till moduleringen av flera signalvägar, vilket slutligen resulterar i en nedreglering av uttrycket av proteiner som är involverade i cancercellernas invasivitet.

12. Vildfångad fisk

Enligt en studie utförd av forskare vid Richerche Institute of Pharmacology är hög fiskkonsumtion en annan gynnsam kostindikator för bättre immunförsvar. I studien, som undersökte medelhavsdietens cancerbekämpande effekter, fann man att personer som uppgav att de åt mindre fisk och oftare åt rött kött uppvisade flera vanliga neoplasmer i blodet som tydde på högre känslighet.

Vild fisk, särskilt små fiskar som lax, makrill och sardiner, är antiinflammatoriska omega-3-föremål som är kopplade till bättre hälsa i hjärnan, hormonerna och nervsystemet. Omega-3-fettsyror har antiinflammatoriska effekter och därför har nya studier kopplat dem till cancerprevention och naturlig förstärkning av antitumörbehandlingar.

Det finns bevis för att tillskott av omega-3-fettsyror kan spela en roll för att förebygga cancer och minska symtomen vid behandlingar som kemoterapi. Omega-3-fettsyror har visat sig bevara muskelmassa och muskelfunktion hos cancerpatienter med kemoterapi och bidra till ett minskat inflammatoriskt svar till följd av behandlingens toxicitet.

Personer som äter mer långkedjiga omega-3-fettsyror (DHA och EPA) verkar ha en minskad risk för kolorektalcancer. Efter att ett stort antal laboratoriestudier visat att omega-3-fettsyror kan vara effektiva när det gäller att bromsa eller vända tillväxten av hormonella cancerformer, nämligen prostatacancer och bröstcancerceller, har epidemiologiska studier på djur och människor genomförts för att se om denna effekt uppträder i verkliga scenarier. Ytterligare information om detta ämne är dock fortfarande nödvändig.

Försiktighetsåtgärder

Kvaliteten på din kost är otvivelaktigt kopplad till din allmänna hälsa och din förmåga att förebygga cancer. Andra faktorer är dock också viktiga för att förebygga cancer, t.ex. motion, undvika medicinering och exponering för gifter, inte röka eller dricka för mycket alkohol, sova gott och kontrollera stress.

En mängd olika livsmedel kan ingå i en kost mot cancer, och din kost behöver inte vara “perfekt” för att vara hälsosam. Börja med att göra en eller två förändringar i taget i din kost och ta bort livsmedel som du äter mycket av men som är kända för att öka cancerrisken.

Leave a Comment

Scroll to Top