Daglig konsumtion av tranbär förbättrar hjärthälsan

fördelar med tranbär

Tranbär är välkända för sin förmåga att lindra urinvägsinfektioner och minska inflammation, men visste du att de också är bra för kärlhälsan? En ny studie tyder på att konsumtion av hela tranbärspulver kan stödja ett hälsosamt blodflöde genom att förmedla utvidgning av artärer.

I en dubbelblind, randomiserad, kontrollerad studie som publicerades i Food & Function förra månaden undersöktes de vaskulära effekterna av frystorkade hela tranbär hos friska män.

Försöket omfattade 45 friska manliga vuxna som slumpmässigt tilldelades en månads daglig konsumtion av antingen tranbär (nio gram tranbärspulver i vatten, vilket ger 525 milligram totala polyfenoler) eller en kontroll, vilket gav pulver med noll polyfenoler. Tester av flödesmedierad dilatation, hjärtfrekvens, blodtryck, blodfetter och blodglukos mättes vid baslinjen dag ett och efter en månads konsumtion.

Forskarna fann att konsumtion av tranbär ökade den flödesmedierade dilatationen avsevärt, dvs. utvidgningen av artärerna när blodflödet ökar. De noterade också en ökning av polyfenolmetaboliter i plasma och urin.

Även om inga signifikanta förändringar rapporterades för hjärtfrekvens och blodtryck, drog man i studien slutsatsen att akut och daglig konsumtion av hela tranbärspulver i en månad kan förbättra kärlfunktionen hos friska män och förbättra specifika metabolitprofiler i plasma.

Andra fördelar med tranbär

Tranbär är en av de bästa antioxidativa livsmedlen, och de innehåller en imponerande samling av fytonäringsämneninklusive quercetin och antocyaniner. De är också en bra källa till C-vitamin, mangan och andra mikronäringsämnen.

Förutom de positiva effekterna på kärlhälsan finns det andra fördelar med tranbär:

  • Förebygga och lindra urinvägsinfektioner
  • Minska inflammation
  • Bekämpning av skador orsakade av fria radikaler
  • Minska risken för vissa cancerformer, inklusive bröst-, lung-, tjock- och prostatacancer.
  • Öka immunförsvarets funktion
  • Lättar matsmältningsbesvär
  • Minskar uppblåsthet
  • Sänka blodtrycket
  • Öka det nyttiga HDL-kolesterolet
fördelar med tranbär

Hur man konsumerar mer tranbär

Eftersom tranbär används som naturläkemedel för ett antal hälsoproblem finns de i många olika former, bland annat som kapslar, tabletter, pulver och extrakt. Om du kompletterar med dessa typer av produkter ska du följa anvisningarna på etiketten för bästa användning.

Förutom tranbärstillskott kan du enkelt inkludera den syrliga frukten i flera recept, både salta och söta rätter. De kan ätas råa, kokta eller i torkad form. Tillsätt dem i sallader, trail mix, flingor, havregrynsgröt och smoothies.

Några av de bästa recepten på tranbär är:

  • Cranberry apple cider, som även innehåller apelsin, kanel och ingefära för en värmande och hälsosam dryck.
  • Päron tranbärssallad med dijonsenapsdressing och getost.
  • Tranbärssås med pekannötter, kanel och lönnsirap

Andra tips för hjärtat

Kost- och livsstilsförändringar kan säkert bidra till att förbättra hjärthälsan och minska risken för hjärt- och kärlrelaterade problem. Här är några enkla tips för att få dig på rätt väg mot optimal hjärthälsa:

  1. Ät en balanserad kost. Välj hälsosamma, antiinflammatoriska livsmedel och minska din konsumtion av söta, bearbetade och förpackade livsmedel. Några av de bästa valen är färska frukter och grönsaker, fullkorn, baljväxter, nötter, frön, örter och ekologiskt kött av hög kvalitet.
  2. Motionera regelbundet. Att regelbundet röra på kroppen och få blodet att pumpa främjar hjärt- och kärlhälsan.
  3. Minska stressen. Kronisk stress leder till ökade kortisolnivåer, vilket kan orsaka inflammation och hjärtrelaterade problem.
  4. Få tillräckligt med sömn. Sikta på sju till nio timmars sömn varje natt för att få optimal hälsa.
  5. Rök inte. Forskning visar att rökning är en stor riskfaktor för hjärtsjukdomar.
  6. Använd kosttillskott. Hälsosamma kosttillskott för hjärtat inkluderar omega-3 fiskolja, koenzym Q10, curcumin och vitlök.

Leave a Comment

Scroll to Top