Fördelar och risker med en Juice Cleanse

Fördelar med Juice Cleanse

Det finns många olika metoder för att göra en juice cleanse, inklusive att antingen köpa köpta juicer eller göra en DIY juice rening med frukt och grönsaker som du har förberett själv.

När man lär sig hur man kan avgifta sin kropp kommer vanligtvis idén om en juice rening upp. Det är en typ av detoxdiet som innebär att man dricker juice gjord på frukt och grönsaker under en viss tid. I vissa fall kan detta vara så enkelt som att dricka ett glas sellerijice varje morgon. I andra fall kan det handla om att man utesluter alla andra livsmedel från kosten och bara äter juice under en kortare period.

Det finns många olika typer av juice cleanses. En av de mest populära metoderna innebär att man köper köpta juicer och följer en färdig plan under en viss tidsperiod.

Alternativt väljer många att göra sin egen råsaftsrening hemma genom att använda en juicepress och köpa en mängd olika frukter och grönsaker. Detta ger lite mer flexibilitet och gör att du kan välja dina egna ingredienser som är inriktade på dina specifika behov genom att till exempel göra en leverrening eller en detoxjuice rening.

Vissa typer av rensningar kräver att du bara äter juice under hela rensningen medan andra innebär att du lägger till några juicer till dina vanliga måltider.

Reningens längd kan också variera ganska mycket, från bara några dagar till flera veckor i taget. Oavsett om det är en 10-dagars, 7-dagars, 5-dagars eller 3-dagars juice rening är det dock viktigt att se till att du uppfyller dina näringsbehov och att du äter en mängd olika hälsosamma helfoder utöver juice.

Fördelar med Juice Cleanse

1. Ger en explosion av mikronäringsämnen

Hur många av oss äter egentligen de sju portioner frukt – och särskilt grönsaker – per dag som rekommenderas för att främja bättre hälsa och förebygga kroniska sjukdomar?

Det kan vara svårt att komma på hur man ska få i sig lite extra grönsaker till varje måltid eller mellanmål, men juice gör det mycket enklare. Praktiskt taget vilken frukt eller grönsak som helst kan pressas, vilket gör att du kan få i dig en massa mikronäringsämnen och vitaminer som du förmodligen annars skulle ha missat.

Juicing ger dig också möjlighet att vara äventyrlig med de produkter du äter. De flesta av oss köper samma få frukter och grönsaker som vi är vana vid att äta för att tillaga hemma. Juicing ger dig dock friheten att prova nya sorter utan att behöva jaga recept eller oroa dig för om resten av familjen kommer att gilla dem. Det är bara att stoppa in det i juicemaskinen så är det redo att drickas.

Fördelar med Juice Cleanse

2. Förbättrar absorptionen av näringsämnen

Att dricka en juice är som att ta en shot av omedelbar näringsrikedom. Eftersom alla olösliga fibrer har avlägsnats genom juiceprocessen blir matsmältningen mycket lättare för kroppen.

Genom att dricka juice kan kroppen bättre absorbera de vitaminer, mineraler och enzymer som juicen har att erbjuda. Faktum är att juice är som att ta en hälsosam multivitamin som faktiskt smakar gott.

3. Minskar avfallet av produkter

En skrumpen morot eller en sorglig gurka är kanske inte ett tilltalande inslag i middagen, men båda är utmärkta i recept för juiceutrensning – och ett bra sätt att sluta slänga produkter som är lite för gamla. Eftersom 30 till 40 procent av maten i Amerika går till spillo är juicing ett smart sätt att eliminera avfallet i ditt hushåll samtidigt som du sparar lite extra pengar.

Risker

1. Du kommer förmodligen inte att gå ner i vikt

Om du planerar att göra en juice rening för att gå ner i vikt, tänk på att du kan känna dig hungrig mycket oftare. Det är inte bara din fantasi – det är bevisat att det hjälper dig att nå mättnad och känna dig mer mätt än att dricka måltider genom att äta fasta livsmedel.

Det betyder att om du dricker juice regelbundet kan du komma att äta mer mat – och dricka fler kalorier – oftare för att känna dig nöjd.

2. Kommer sannolikt att förlora muskler

Juicer har i allmänhet inget eller mycket litet proteininnehåll. Om du försöker bygga upp muskelmassa kommer en juice-diet att motverka dina ansträngningar, för om din kropp inte kan få protein från det du äter kommer den att börja bryta ner muskelmassa i stället. Och när du börjar förlora muskler sjunker även din ämnesomsättning, vilket gör det svårare att gå ner i vikt på lång sikt.

3. Kan öka blodsockret

Även när de är hemgjorda innehåller juicer en hel del naturligt socker, och mycket mer än om du äter maten hel i stället för att göra juice av den. När du till exempel äter ett äpple som mellanmål får du i dig cirka 10 gram socker. För att göra äppeljuice krävs dock en hel del mer än bara en bit av frukten. Multiplicera dessa 10 gram med hur många äpplen som än krävs för att fylla ett glas, och du har en potentiell sockertopp.

För personer med diabetes är det bäst att undvika svängningar i blodsockret på grund av deras begränsade insulinproduktion. Och även för personer utan diabetes kan drastiska förändringar i blodsockret leda till att energinivån sjunker när sockerhöjningen har gått ner.

Fruktos, den typ av socker som finns i de flesta frukter, bearbetas dessutom av levern. Om du följer en diet med enbart juice eller en juiceutrensning kan organet bli överväldigat och omvandla sockret till fett i stället, vilket gör dig mer mottaglig för insulinresistens, vilket kan leda till diabetes eller hjärtsjukdomar med tiden.

4. Din kropp behöver inte en Juice Cleanse eller Detox

Kroppen har ett naturligt avgiftningssystem inbyggt. Levern filtrerar bort gifter, lungorna släpper ut koldioxid, huden svettas och tarmarna utsöndrar avfallsprodukter.

Om du äter hälsosamt för det mesta behöver du därför inte gå på en längre juice rening. Att byta till en rening med enbart juice kan faktiskt sluta med att göra mer skada än nytta och kan orsaka biverkningar som låg energinivå, förstoppning och irritabilitet. Istället skulle en ren kosthållning också vara strikt men mycket mer balanserad i makronutrienter, lika laddad med näring och mer hållbar.

5. Det kan bli dyrt

Juicing är inte billigt. Även om du gör din egen hemgjorda juice rening behöver du ofta dubbla eller tredubbla mängden ingredienser för att göra en juice jämfört med om du äter maten hel. Om du köper färska, ekologiska produkter börjar dessa siffror snabbt summera, särskilt om hela familjen också njuter av juicer.

Det kan också bli dyrt att köpa färdiglagad juice. En flaska råpressad juice från populära märken kan kosta dig 8 dollar per flaska. Om du njuter av att smutta på en juice om dagen blir det över 200 dollar i månaden för bara en person.

Juicing kräver också utrustning som de flesta familjer inte har till hands, och en riktig juicemaskin kan kosta flera hundra dollar. Även om det kan vara en värdefull investering för vissa, är det ytterligare en kostnad att ta med i ditt beslut om juiceproduktion.

6. Den har låg fiberhalt

Även om det gör drycken lättare att smälta när du tar bort de olösliga fibrerna när du gör juice, är fibrer ett viktigt näringsämne som vi behöver i vår kost. Faktum är att fiberinnehållet i frukt och grönsaker är en av de stora anledningarna till att de är så bra för oss.

Särskilt olösliga fibrer är särskilt viktiga för hälsan. Eftersom den här typen av fibrer inte löses upp skrubbar den mag-tarmkanalen ren och gör sig av med plack och fasthållna gifter.

Fiber hjälper också till att bromsa upptagningen av socker i blodet för att förhindra de sockertoppar som juicer är ökända för. När du går på en juice rense eliminerar du effektivt fiberrika livsmedel från din kost, vilket kan ha mer negativa effekter på matsmältningen än vad det är värt.

Juicing vs. smoothies

Ofta förväxlar man juice med smoothies och vice versa. För att förtydliga är smoothies drycker som görs genom att blanda hela livsmedel, inklusive frukt, grönsaker, frön, nötter och vätskor som mjölk eller kokosvatten. (Och ofta tillsätts ett proteinpulver till smoothien för att få ytterligare protein.) Även om maten blandas slutar du ändå med att konsumera den i sin helhet. Så även om jordgubben eller spenatbladet kanske ser konstigt ut efter att ha mixats, äter du fortfarande hela varan.

När du gör juice tas alla fibrer bort från frukter och grönsaker. Det som återstår är alla mikronäringsämnen och socker i flytande form, resten slängs. Denna kvarvarande vätska är det som förespråkarna för juiceproduktion betraktar som “flytande guld”.

Även om spridningen av juicebarer och kallpressade drycker för närvarande är på topp, har juicing funnits ganska länge. På 1930-talet publicerade Norman Walker, en affärsman och hälsovårdare, “Raw Vegetable Juices”, en samling recept för juiceproduktion. Han uppfann också Norwalk juicer, en version av denna finns fortfarande tillgänglig idag.

Leave a Comment

Scroll to Top