Glutenfria spannmål

Fördelar med Glutenfria spannmål

Det finns fler Glutenfria spannmål än du troligen skulle ha gissat. Här är de nio glutenfria sädesslag som jag rekommenderar och som även fungerar som glutenfritt mjöl. De flesta av dessa är ganska lätta att hitta i din lokala livsmedelsburinvägsinfektionk, och de är tillräckligt mångsidiga och varierande för att ersätta vete i nästan alla recept.

  1. Amarant: Amarant har fördelar för matsmältningen och hjälper till att bygga upp friska ben. Det är en bra källa till protein, fibrer, mangan, magnesium, fosfor och järn.
  2. Brunt ris: Kan främja ett friskt hjärta, ge mangan och minska kolesterol.
  3. Bovete: Bovete är ett näringsrikt frö fyllt av antioxidanter.

  4. Majsgröt (polenta): Majsbaserade korn, som polenta, kan vara en utmärkt glutenfri källa, men det finns en viktig sak att tänka på: Är det icke genetiskt modifierat? Leta efter icke-GMO-versioner och du kommer sannolikt att klara dig bra tack vare de antioxidanter och fibrer som de innehåller.
  5. Hirs: Hirs är också ett frö som ofta kallas spannmål. Ja, fåglar älskar detta lilla frö, och du kanske också vill ge det en chans. Dess fiberinnehåll och låga glykemiska index hjälper till att hålla kroppen reglerad samtidigt som den upprätthåller hälsosamma blodsockernivåer.
  6. Havre: Havre: Havre tycks alltid vara en fråga om huruvida den är glutenfri eller inte. Är havre glutenfritt? Den korta versionen är: Ja, havre är glutenfri, men den kan odlas på samma fält som veteprodukter. Det kan vara där som en glutenkänslighet ligger när det gäller havre, eftersom glutenresterna kan hitta sin väg in i havre. Köp märken som är märkta som glutenfria. Ring vid behov till företaget för att fråga om hur de produceras.
  7. Quinoa: Quinoa: Quinoa har blivit mycket populärt under åren på grund av sin glutenfria status. Dessutom innehåller den protein, antioxidanter, vitaminer och mineraler.
  8. Sorghum: Sorghum finns vanligtvis som mjöl och är bra när det gäller näringstäthet, med protein, järn, B-vitaminer och kostfibrer. Det innehåller också inflammationsreducerande antioxidanter.
  9. Teff: Du kanske inte har hört talas om teff, men detta glutenfria spannmål hjälper till med cirkulationen och viktminskning.

Topp 3 spannmål som innehåller gluten

Vete finns ofta i:

  • bröd
  • bakverk
  • soppor
  • pasta
  • spannmål
  • såser
  • salladsdressingar
  • roux

Korn finns vanligen i:

  • Malt (mjöl av maltkorn, maltmjölk och milkshakes, maltextrakt, maltsirap, maltaromer, maltvinäger).
  • matfärg
  • soppor
  • öl
  • bryggarjäst.

 Råg finns ofta i:

  • rågbröd, t.ex. pumpernickel
  • rågöl.
  • spannmål

Fördelar med Glutenfria spannmål

1. Hjälper till att minska symtomen vid IBS

Det är förmodligen ingen överraskning att maten spelar en roll vid irritabel tarm (IBS). IBS är en störning som rör tarmarna och som drabbar 7-20 procent av den vuxna befolkningen i USA. Det definieras ofta av återkommande buksmärtor eller obehag i buken, diarré och/eller förstoppning.

Gluten har sedan en tid tillbaka blivit en misstänkt bidragande orsak till detta problem. Även om vissa patienter kan ha celiaki eller matallergier har studier visat att om man helt enkelt eliminerar gluten från kosten kan man lösa IBS-problemet. Ofta ombeds patienterna att ta till sig en låg FODMAP-kost, och glutenfritt är ett kännetecken för denna typ av kost för att behandla IBS. (5)

2. Kan hjälpa barn med aurinvägsinfektionsm

Fördelar med Glutenfria spannmål

Detta kan tyckas vara en lång sträcka för vissa, och enligt Harvard och Journal of Aurinvägsinfektionsm and Developmental Disorders har gluten inget med detta att göra. Det verkar dock som om debatten fortfarande existerar. (6)

Många föräldrar och även sjukhus, särskilt Children’s Hospitals and Clinic of Minnesota, är övertygade om att glutenfri kost har betydelse för beteende, socialt samspel och inlärning hos barn med aurinvägsinfektionsm. Uppenbarligen behövs det fler studier, men rapporter tyder på att en glutenfri kost i kombination med en kaseinfri kost har visat sig vara fördelaktig för aurinvägsinfektionstiska barn. (7, 8)

3. Kan ge dig energi

Det har rapporterats att gluten orsakar en trött och slö känsla hos många människor. Hos dem som är känsliga kan det förhindra ett korrekt upptag av näringsämnen, vilket i sin tur hindrar hjärnan, nervsystemet och organen från att få den rätta näring som behövs. Denna brist på näring kan ha som direkt följd att man känner sig trött. Om du är känslig för gluten kan ett avstående från det återuppliva dina energinivåer. (9)

4. Kan förhindra uppblåsthet

Uppblåsthet är ett av de vanligaste symtomen på glutenöverkänslighet som jag hör från mina patienter. Det definieras vanligen som tryck på buken men är också känt som ett expanderat bukområde och överdriven gasbildning. Uppblåsthet förknippas ofta med funktionella gastrointestinala störningar, till exempel irritabel tarm. Att eliminera gluten från din kost kan leda till liten eller ingen uppblåsthet.

En studie genomfördes på 486 patienter med misstänkt icke-celiakisk glutenkänslighet under en ettårsperiod. Symtom som noterades var buksmärta, uppblåsthet, diarré och/eller förstoppning, illamående, epigastrisk smärta, gastroesofageal reflux, aphtös stomatit, trötthet, huvudvärk, fibromyalgi-liknande led-/muskelsmärta, domningar i ben eller armar, dimma i hjärnan, dermatit eller hudutslag, depression, ångest och anemi.

Hos de flesta patienter varierade tiden mellan glutenintag och uppkomsten av symtom. De vanligaste associerade sjukdomarna var irritabel tarm (47 procent), livsmedelsintolerans (35 procent) och IgE-medierad allergi (22 procent). En associerad autoimmun sjukdom upptäcktes i 14 procent av fallen. (10, 11)

Genom att ersätta glutenhaltiga spannmål med glutenfria spannmål och följa en glutenfri kost kan matsmältningssymptomen minska.

Risker och biverkningar

Det är viktigt att ta reda på om du har celiaki eller är känslig om du misstänker att du har problem med gluten. Det finns tester som din allmänläkare eller nutritionist kan göra för att säkerställa att du inte är glutenintolerant. Se till att vara uppmärksam på eventuella allergiska reaktioner som kan uppstå när du äter livsmedel som innehåller gluten, och känn till dina etiketter.

Som nämnts ovan finns gluten i många livsmedel. Det är inte lätt att undvika det om man inte är uppmärksam, men med lite övning kan man undvika det med tanke på de många alternativ som finns tillgängliga idag.

Leave a Comment

Scroll to Top