Hur man blir av med uppblåsthet

Hur man blir av med en uppblåst mage

Vad är uppblåsthet i magen ett tecken på? Kan det tyda på ett underliggande hälsotillstånd?

Lyckligtvis är det i många fall inget att oroa sig för. Det kan oftast avhjälpas genom att göra några enkla förändringar i din kost och dina rutiner, även om det inte alltid är så.

För många människor kan orsaken till överdriven gas i tarmarna vara följande:

  • Otillräcklig proteinsmältning (vilket gör att vissa livsmedel jäser)
  • Oförmåga att bryta ner socker och kolhydrater helt och hållet (vissa komplexa sockerföreningar behöver enzymer för att kunna brytas ner helt och hållet, men människor kan sakna dessa enzymer).
  • Obalans i tarmbakterier (i matsmältningskanalen finns det biljoner friska och ohälsosamma bakterier som konkurrerar, och när “dåliga bakterier” överväger de goda av en eller annan anledning kan en obalans leda till uppblåsthet i buken och överdriven gasbildning).

Uppblåsthet i magen kan dock ibland vara ett tecken på allvarliga hälsoproblem som lurar under ytan. Det är till exempel ett av de vanligaste candida-symptomen och tenderar också att utvecklas vid andra tillstånd, till exempel allergier, hormonell obalans, sköldkörtelstörningar, tarmproblem och inflammatoriska tarmsjukdomar.

Andra möjliga orsaker till uppblåsthet kan vara:

  • Irritabelt tarmsyndrom, särskilt om du är förstoppad.
  • Matsmältningsstörningar som Crohns sjukdom eller ulcerös kolit
  • Vätskeretention
  • Dehydrering
  • Förstoppning
  • Livsmedelsallergier eller känslighet, inklusive celiaki eller laktosintolerans.
  • SIBO
  • Infektion i tarmen
  • Tarmobstruktion
  • Hormonella förändringar
  • Vissa typer av cancer

Många olika saker kan påverka tarmhälsan, förmågan att metabolisera maten ordentligt och kroppens sätt att naturligt eliminera avfall. Eftersom så många olika faktorer kan bidra till uppblåsthet i magen – inklusive några som verkar helt orelaterade, som sömn eller stress – är det möjligt att bli uppblåst när som helst på dagen eller månaden.

I motsats till vad de flesta tror är uppblåsthet inte detsamma som att bära runt på extra fettmassa eller till och med “vattenvikt”. Vätskor kan faktiskt inte samlas i magen, även om du kan vara uppblåst och ha vattenretention i andra delar av kroppen (som fotleder, ansikte och fötter) samtidigt som du har en uppblåst mage om du har ett tillstånd som orsakar båda.

Hur man blir av med en uppblåst mage

Hur man blir av med en uppblåst mage

1. Få in probiotika i din kost

“Goda bakterier” som kallas probiotika fungerar som vänliga bakterier i matsmältningskanalen och dödar dåliga bakterier som kan utlösa matsmältningsproblem och reaktioner. Du kan ta probiotiska kosttillskott och få dem från naturliga probiotiska livsmedel som kimchi, surkål, yoghurt, kefir och kombucha.

2. Ät mer fibrer

En av de mest effektiva åtgärderna mot uppsvälld mage är att förbättra din kost, eftersom maten du äter spelar en stor roll för hur mycket luft och bajs som fastnar i din mag-tarmkanal.

För att få allt att flyta smidigt bör du se till att äta en fiberrik kost och sträva efter 25-30 gram per dag eller mer.

3. Ät vattenrika frukter och grönsaker

Grönsaker och frukter som innehåller vatten, viktiga elektrolyter och nyttiga enzymer är dina bästa vänner när det gäller att lindra uppblåsthet i magen på ett naturligt sätt. Försök att äta mer råa eller kokta bladgrönsaker, gurka, selleri, fänkål, kronärtskocka, melon, bär, ångade grönsaker och odlade/fermenterade grönsaker.

4. Konsumera örter, kryddor och te

Naturliga, matsmältningsbefrämjande örter som ingefära, maskros, aloe vera och fänkål har använts i tusentals år för att lugna en obehaglig mage. Många örter fungerar som diuretika och hjälper kroppen att släppa ut extra vätska, medan vissa, som ingefära, också kan hjälpa matsmältningssystemet att släppa ut sitt innehåll och slappna av musklerna i mag-tarmkanalen, vilket lindrar förstoppning.

Prova att äta nymalda örter av alla slag (persilja, oregano, rosmarin etc.), färska skalade ingefärsrötter, tillsammans med aloe vera-juice och örtteer. Glöm inte att benbuljong och grönt te också är antiinflammatoriska och bra val för att främja tarmhälsan.

5. Drick tillräckligt med vatten

Vad lindrar uppblåsthet snabbt? Ett sätt att snabbt lindra obehag är att dricka vatten om du är uttorkad. Vätska hjälper också till att se till att fibrerna kan göra sitt jobb på rätt sätt.

Det finns ingen magisk siffra som är rätt mängd för dig, men börja med att dricka minst sex till åtta glas per dag. Att hålla sig hydrerad är viktigt för att bekämpa uppblåsthet, men när det gäller dryckesval ska du välja klokt.

Det bästa alternativet är vanligt vatten, vatten med färska fruktskivor eller örter (som citron, grapefrukt, basilika osv.) eller örtte.

6. Undvik dessa uppblåsta livsmedel och drycker

Nu när du vet vad du bör äta ska vi titta på några av de livsmedel som kan göra din uppblåsthet ännu värre. Oftast kan några av dessa livsmedel vara boven i dramat:

  • Socker och sötade snacks: Socker: Socker jäser lätt i tarmen, kan bidra till överväxten av candida och främjar inflammation.
  • De flesta mejeriprodukter: Det gäller bland annat smaksatta yoghurtar med socker och konstgjorda ingredienser, men även andra sorters yoghurtar, eftersom moderna tillverkningsprocesser kan ta bort viktiga enzymer i mejeriprodukter.
  • Raffinerad spannmål och spannmålsprodukter: Gluten är svårt att smälta för många människor, liksom majs, havre och andra sädesslag i vissa fall.
  • I vissa fall svårsmält grönsaker som broccoli, kål, blomkål, lök och till och med vitlök: Dessa innehåller svavel och vissa typer av FODMAP-kolhydrater.
  • Bönor och baljväxter, som kan främja gasbildning
  • Kolsyrade drycker
  • Tuggummi
  • I vissa fall kan vissa typer av jäsbar frukt, inklusive äpplen, persikor/annan stenfrukt och avokado, orsaka uppblåsthet.
  • Konstgjorda sötningsmedel och sockeralkoholer: Dessa inkluderar aspartam, sorbitol, mannitol och xylitol.

7. Motionera lite

Att vara aktiv hjälper matsmältningssystemet att fungera optimalt, eftersom det kan motverka förstoppning, hålla igång cirkulationen och flytta lymfvätska i hela kroppen. Det hjälper dig i princip att “avgifta”.

Försök att få ut mesta möjliga av motionen genom att göra något aktivt de flesta dagar i veckan i minst 30-60 minuter. Och skippa de söta sportdryckerna efteråt!

Undrar du om ditt träningspass någonsin kan göra dig mer uppblåst? I vissa fall kan det vara så, särskilt om du överdriver. Överträning gör att kroppen hamnar i ett stressigt tillstånd. Detta får binjurarna att frigöra mer av stresshormonet kortisol.

Se till att din träningsrutin stödjer din allmänna hälsa och får dig att må bättre, inte tvärtom, vilket leder till störda vätskehalter, dålig matsmältning och ökad stress.

8. Minska stressen

Har du märkt att när du är nervös, trött, ledsen eller överväldigad är din matsmältning en enda röra? Stress och ångest påverkar matsmältningen i stor utsträckning. Det beror på att din tarm och din hjärna kommunicerar mycket nära via vagusnerven, även kallad din “tarm-hjärnförbindelse”.

I slemhinnan i mag-tarmkanalen finns ett nätverk av kretsar som kommunicerar via hormonella och kemiska meddelanden till ditt centrala nervsystem, det så kallade enteriska nervsystemet (ENS). Din hjärna triggar ENS att producera enzymer, saliv och sekret för att hjälpa till med matsmältningen, tillsammans med att kontrollera hormoner som är ansvariga för din aptit.

Om du är orolig eller ledsen kan det leda till förändringar i denna kommunikationslinje. Hjärnan avleder då uppmärksamheten från en korrekt matsmältning i ett försök att spara energi och använda den på annat håll.

Hög stress ökar kortisolnivåerna. Detta kan ändra blodsockernivåerna och förändra hur andra hormoner utsöndras, vilket ibland kan leda till att du blir överhungrig, förstoppad och lagrar vätska.

Dessutom är det inte så lätt att äta en hälsosam kost när man är stressad, utan man äter i stället ofta tröstmat som ofta utlöser uppblåsthet. Kombinera en trög ämnesomsättning och ett trögt matsmältningssystem med för mycket tung mat och du har ett recept för katastrof.

Leave a Comment

Scroll to Top