Hur man vänder diabetes naturligt

vänder diabetes naturligt

Hur man vänder diabetes naturligt

Orsaken till diabetes
Diabetes är en sjukdom som är relaterad till förhöjda blodsockernivåer. När du slutar frigöra och reagera på normala mängder insulin efter att ha ätit mat med kolhydrater, socker och fett har du diabetes. Insulin, ett hormon som bryts ner och transporteras till cellerna för att användas som energi, frisätts av bukspottkörteln för att hjälpa till med lagringen av socker och fett. Men personer med diabetes reagerar inte på insulin på rätt sätt, vilket orsakar höga blodsockernivåer och diabetessymtom.
Det är viktigt att notera att det finns en skillnad mellan typ 1 och typ 2-diabetes. Här finns en förklaring av de två typerna av diabetes och vad som orsakar dessa tillstånd:

Typ 1-diabetes
Typ 1-diabetes kallas vanligen för “ungdomsdiabetes” eftersom den tenderar att utvecklas i yngre åldrar, vanligtvis innan en person fyller 20 år. Typ 1-diabetes är en autoimmun sjukdom där immunsystemet angriper de insulinproducerande betacellerna i bukspottkörteln.
Skadan på bukspottkörtelcellerna leder till en nedsatt förmåga eller fullständig oförmåga att skapa insulin. Några av de vanligaste orsakerna som utlöser detta autoimmuna svar kan vara ett virus, genetiskt modifierade organismer, tungmetaller eller livsmedel som vete, komjölk och soja. (4)
Anledningen till att livsmedel som vete och komjölk har kopplats till diabetes är att de innehåller proteinerna gluten och A1-kasein. Dessa proteiner kan orsaka läckande tarm, vilket i sin tur orsakar systemisk inflammation i hela kroppen och med tiden kan leda till autoimmuna sjukdomar.
Typ 1-diabetes kan sällan vändas, men med rätt kostförändringar kan man se stora förbättringar av blodsockernivåerna och personen kan ofta minska sitt beroende av insulin och mediciner.

Typ 2-diabetes
Typ 2-diabetes är den vanligaste formen av diabetes, och till skillnad från typ 1-diabetes förekommer den vanligtvis hos personer över 40 år, särskilt de som är överviktiga. Typ 2-diabetes orsakas av insulinresistens, vilket innebär att hormonet insulin frisätts, men att en person inte reagerar på det på lämpligt sätt. Typ 2-diabetes är en metabolisk störning som orsakas av högt blodsocker. Kroppen kan hålla jämna steg under en period genom att producera mer insulin, men med tiden bränns insulinreceptorerna ut. Så småningom kan diabetes påverka nästan alla system i kroppen och påverka energi, matsmältning, vikt, sömn, syn och mycket mer. (5)
Det finns många underliggande orsaker till typ 2-diabetes, och sjukdomen utvecklas vanligtvis på grund av en kombination av faktorer, bland annat: (6)

Att ha en dålig kosthållning.

vara överviktig

Att ha höga nivåer av inflammation.

Att leva en stillasittande livsstil.

Att man upplever stora mängder stress.

har en familjehistoria med diabetes (särskilt en förälder eller ett syskon)

högt blodtryck eller en historia av hjärtsjukdomar.

Har ett hormonellt tillstånd (t.ex. hypertyreoidism, polycystiskt ovariesyndrom eller Cushings syndrom).

utsätts för gifter, virus eller skadliga kemikalier.

Ta vissa mediciner (t.ex. sådana som stör insulinproduktionen).
Tack och lov finns det sätt att vända diabetes naturligt.

5-stegsplan för att vända diabetes

Steg 1: Ta bort dessa livsmedel för att vända diabetes naturligt

Vissa livsmedel påverkar dina blodsockernivåer negativt, orsakar inflammation och utlöser immunreaktioner. För att vända diabetes naturligt är det första steget att ta bort dessa livsmedel från din kost:

Raffinerat socker: Raffinerat socker ökar snabbt blodsockret, och läsk, fruktjuice och andra sockerhaltiga drycker är de värsta bovarna. Dessa former av socker går snabbt in i blodet och kan orsaka extrema höjningar av blodsockret. (7) Även om naturliga sötningsmedel som rå honung och lönnsirap är bättre alternativ kan de fortfarande påverka blodsockernivåerna, så använd dessa livsmedel endast vid enstaka tillfällen. Ditt bästa alternativ är att byta till stevia, ett naturligt sötningsmedel som inte har lika stor påverkan.

Spannmål: Spannmål, särskilt gluteninnehållande spannmål som vete, innehåller stora mängder kolhydrater som bryts ner till socker inom bara några minuter efter konsumtion. Gluten kan orsaka tarminflammation, vilket påverkar hormoner som
kortisol och leptin och kan leda till höga blodsockervärden. Jag rekommenderar att du tar bort alla spannmål från din kost i 90 dagar medan din kropp anpassar sig till detta läkningsprogram. Därefter kan du försöka ta in grodda gamla sädesslag tillbaka i din kost i små mängder.

Konventionell komjölk: Konventionell komjölk och mejeriprodukter bör elimineras, särskilt för personer med typ 1-diabetes. Mejeriprodukter kan vara ett fantastiskt livsmedel för att balansera blodsockret om de kommer från getter, får eller A2-kor. Men håll dig borta från alla andra former av mejeriprodukter eftersom A1-kaseinet som produceras av konventionella kor skadar kroppen och utlöser en immunreaktion som liknar gluten. När du köper mejeriprodukter, köp endast råa och ekologiska produkter från djur som föds upp på bete.

Alkohol: Alkohol kan farligt öka blodsockret och leda till levertoxicitet. Forskning som publicerades i Annals of Internal Medicine visade att det fanns en 43 procent ökad förekomst av diabetes i samband med kraftig alkoholkonsumtion, vilket definieras som tre eller fler drinkar per dag. (8) Öl och söta spritdrycker är särskilt kolhydratrika och bör undvikas.

GMO-livsmedel: GMO-majs, soja och raps har kopplats till njur- och leversjukdomar och kan främja diabetes. Jag föreslår att du tar bort alla GMO-livsmedel och alla förpackade livsmedel från din kost. Välj produkter som är märkta som ekologiska eller GMO-fria.

Hydrerade oljor: Ta bort hydrerade, härdade oljor från din kost, inklusive vegetabilisk olja, sojaolja, bomullsfröolja och rapsolja. Eftersom dessa oljor bearbetas, behandlas vid mycket höga temperaturer och kombineras med blekmedel och konstgjorda färgämnen har konsumtion av dem kopplats till många hälsoproblem, inklusive diabetes.
Steg 2: Införliva dessa livsmedel för att behandla diabetes

vänder diabetes naturligt


För att vända eller förebygga typ 2-diabetes bör du lägga till följande livsmedel i din kost:

Livsmedel med hög fiberhalt: Det är viktigt att du inte tar in tillräckligt med fibrer i din kost: Livsmedel med fibrer: Forskning visar att 90 procent av den amerikanska befolkningen inte äter tillräckligt med fibrer dagligen. Fiberrika livsmedel hjälper till att bromsa glukosabsorptionen, reglera blodsockernivåerna och stödja avgiftningen. Sträva efter att äta minst 30 gram fibrer per dag, som kan komma från grönsaker (som brysselkål, ärtor och kronärtskockor), avokado, bär, nötter och frön, särskilt chiafrön och linfrön. (9)

Livsmedel med högt innehåll av krom: Krom är ett näringsämne som är involverat i normal kolhydrat- och lipidmetabolism. Livsmedel med hög halt av krom kan förbättra glukostoleransfaktorn i kroppen och på ett naturligt sätt balansera blodsockernivåerna. Det spelar en roll i insulinvägarna och hjälper till att föra in glukos i våra celler så att det kan användas för kroppens energi. Broccoli har de högsta mängderna krom, men du kan också hitta det i råost, gröna bönor, öljäst och gräsbetat nötkött. (10)

Magnesiumrika livsmedel: Magnesium kan hjälpa till att reglera blodsockernivån eftersom det spelar en roll i glukosmetabolismen. Forskning visar att diabetes ofta är förknippat med magnesiumbrist. Att äta magnesiumrika livsmedel, som spenat, mangold, pumpafrön, mandel, yoghurt och svarta bönor, kan förbättra symtomen på typ 2-diabetes. (11)

Hälsosamma fetter: Medelkedjiga fettsyror som finns i kokosnöt och röd palmolja kan hjälpa till att balansera blodsockernivåerna, och de fungerar som den föredragna bränslekällan för din kropp i stället för socker. Att använda kokosmjölk, ghee och gräsbetat smör kan också hjälpa till att balansera dina blodsockernivåer, så inkludera dessa livsmedel i dina måltider och smoothies. Viss forskning tyder faktiskt på att en fettrik, lågkolhydratkost som kallas ketodiet kan vara ett nytt tillvägagångssätt för att vända diabetes naturligt, även om du tekniskt sett inte behöver gå in i ketos för att uppnå fördelarna med hälsosamma fetter vid behandling av diabetes. (12)

Rent protein: Att äta proteinmat har en minimal effekt på blodsockernivåerna och kan bromsa upptagningen av socker. Några av de bästa källorna till
Rent protein är bland annat vildfångad fisk, som innehåller omega-3-fetter som minskar inflammation, gräsbetat nötkött, ekologisk kyckling, linser, ägg och benbuljong.

Livsmedel med låg glykemisk belastning: Det glykemiska indexet för ett livsmedel berättar om livsmedlets blodsockerhöjande potential. Livsmedel som har ett högt glykemiskt index omvandlas till socker efter att ha ätits snabbare än livsmedel med låg glykemisk belastning. Om du kämpar mot diabetes ska du hålla dig till livsmedel med lågt glykemiskt index som icke-stärkelsehaltiga grönsaker, stenfrukter och bär, nötter, frön, avokado, kokosnötter, ekologiskt kött, ägg, vildfångad fisk och råa mjölkprodukter från betesdjur.

En fördel med dessa livsmedel är att de i allmänhet främjar viktminskning, vilket är en viktig faktor för att vända diabetes. En studie som följde 306 diabetiker visade att viktminskning enligt ett strukturerat program (under övervakning av en primärvårdsläkare) resulterade i att nästan hälften av deltagarna fick en total avgång från diabetes. Detta innebär att de kunde sluta med sina mediciner permanent (förutsatt att de fortsatte med en hälsosam kosthållning). Livskvaliteten förbättrades också med över sju poäng i genomsnitt för de patienter som deltog i dietprogrammet, medan den minskade med cirka tre poäng för kontrollgruppen. (13)
Steg 3: Ta dessa kosttillskott mot diabetes

Krompikolinat
Att ta 200 mikrogram krom picolinat tre gånger dagligen i samband med måltider kan bidra till att förbättra insulinkänsligheten. I en översikt som publicerades i Diabetes Technology and Therapeutics utvärderades 13 studier som rapporterade en signifikant förbättring av den glykemiska kontrollen och betydande minskningar av hyperglykemi och hyperinsulinemi efter att patienterna använt sig av krom picolinattillskott. Andra positiva resultat av tillskott av krom picolinat var bland annat minskade kolesterol- och triglyceridnivåer och minskade krav på hypoglykemiska läkemedel. (14)

Kanel
Kanel har förmågan att sänka blodsockernivåerna och förbättra din känslighet för insulin. En studie som utfördes vid Western University of Health Sciences i Pomona, Kalifornien, visade att konsumtion av kanel är förknippad med en statistiskt signifikant minskning av plasmaglukosnivåer, LDL-kolesterol och triglyceridnivåer. Konsumtion av kanel bidrog också till att öka HDL-kolesterolnivåerna. (15)
För att dra nytta av kanelens många hälsofördelar kan du lägga till en tesked i mat, smoothies eller te. Du kan också ta en till två droppar eterisk kanelolja invärtes genom att tillsätta den i mat eller te, eller kombinera tre droppar kanelolja med en halv tesked kokosolja och massera in det i handlederna och buken.

Fiskolja
Att ta ett tillskott av fiskolja kan hjälpa till att förbättra markörer för diabetes genom att minska triglyceridnivåerna och höja HDL-kolesterolnivåerna. Forskning som publicerats i Journal of Research in Medical Sciences visar att omega-3-fettsyror som finns i fiskolja är nödvändiga för en korrekt insulinfunktion, förhindrar insulinintolerans och minskar inflammation. (16) För att använda fiskolja som ett naturläkemedel mot diabetes ska du ta 1 000 milligram dagligen.

Alfa Liposyra
Alfa liponsyra är en antioxidant som hjälper till att omvandla glukos till bränsle för kroppen. Den förbättrar effektivt insulinkänsligheten och minskar symtomen på diabetisk neuropati, såsom svaghet, smärta och domningar som orsakas av nervskador. Även om vi tillverkar alfaliponsyra och det finns i vissa livsmedelskällor, som broccoli, spenat och tomater, kommer ett ALA-tillskott att öka den mängd som cirkulerar i kroppen, vilket kan vara extremt fördelaktigt när man försöker vända diabetes naturligt. (17)

Bittermelon-extrakt
Bittermelon hjälper till att sänka blodglukosnivåerna och reglerar kroppens användning av insulin. Studier visar att bittermelon-extrakt kan hjälpa till att minska och hantera symtom på diabetes, inklusive insulinresistens, hjärtkomplikationer, njurskador, blodkärlsskador, ögonstörningar och hormonella oregelbundenheter. (18)
Steg 5: Motionera för att balansera blodsockret
Motion minskar kroniska sjukdomar och kan hjälpa till att vända diabetes naturligt. Studier visar att motion förbättrar blodsockerkontrollen och kan förebygga eller fördröja typ 2-diabetes, samtidigt som den påverkar blodtrycket, hjärthälsan, kolesterolnivåerna och livskvaliteten positivt. (19)

Motion stödjer naturligt din ämnesomsättning genom att bränna fett och bygga upp magra muskler. För att förebygga och reversera diabetes bör du göra motion till en del av din dagliga rutin. Detta behöver inte nödvändigtvis innebära att du måste spendera tid på gymmet. Enkla former av fysisk aktivitet, som att gå ut och promenera i 20-30 minuter varje dag, kan vara oerhört fördelaktigt, särskilt efter måltiderna. Att utöva yoga eller stretching hemma eller i en studio är ett annat bra alternativ.
Förutom promenader och stretchingövningar kan du prova intervallträning av konditionsträning, som burstträning, eller styrketräning tre till fem dagar i veckan i 20-40 minuter. Burstträning kan hjälpa dig att bränna upp till tre gånger mer kroppsfett än traditionell konditionsträning och kan naturligt öka insulinkänsligheten. Du kan göra detta på en spinningcykel med intervaller, eller så kan du prova burstträning hemma.
Styrketräning med fria vikter eller maskiner rekommenderas också eftersom det hjälper dig att bygga upp och bibehålla muskler, vilket stöder ett balanserat blodsocker och sockermetabolism.

Leave a Comment

Scroll to Top