Maca fördelar energi, humör och sexuell hälsa

Maca Fördelar

Maca fördelar energi, humör och sexuell hälsa

Vad är maca? Maca, som är känt under sitt vetenskapliga namn Lepidium meyenii, är en typ av korsblommig grönsak som kommer från Perus Anderna. Maca har ett liknande utseende och storlek som rädisor eller rovor med gröna toppar och rötter som varierar i färg från gult till lila och svart.

Den trevligt smakande roten, eller hypokotylen, finns vanligtvis tillgänglig i pulverform efter att ha skördats och malts ner. Den är inte bara en naturlig källa till läkande näring, utan har också en lång historia som en säker supermat som har konsumerats för sina hälsofördelar i tusentals år i regioner i Anderna.

Användningen av maca kan spåras tillbaka till över 3 000 år. Historiskt sett användes denna rotfrukt av gamla peruaner som en form av valuta för handel och var också uppskattad för sina medicinska egenskaper. Den användes för att behandla en rad sjukdomar, såsom menstruationsproblem, klimakteriet, magcancer, trötthet, stress och anemi. Det sägs till och med att inkakrigare fyllde på makarot innan de gav sig ut i strid för att öka sin uthållighet och styrka.

Under den period då inkacivilisationen blomstrade i Anderna ansågs maca vara otroligt värdefull. Faktum är att användningen av den till och med var begränsad och reserverad endast för kungligheter. Den importerades senare till Spanien och användes av de spanska kungligheterna för att öka energinivåerna och tillföra extra näringsämnen.

I dag konsumeras maca främst i pulver- eller kapselform. Traditionellt sett kokades dock den färska roten och konsumerades sedan, eftersom peruanerna trodde att det kunde orsaka problem med matsmältningen och sköldkörteln om man åt rå maca.

Maca Fördelar

1. Rik på antioxidanter

Macarot fungerar som en naturlig antioxidant och ökar nivåerna av antioxidanter som glutation och superoxiddismutas i kroppen. Antioxidanter hjälper till att neutralisera skadliga fria radikaler, bekämpa kroniska sjukdomar och förhindra skador på celler.

En provrörsstudie från 2014 visade att polysackarider som extraherats från maca hade hög antioxidantaktivitet och var effektiva för att bekämpa skador orsakade av fria radikaler.

En djurstudie i Tjeckien visade till och med att administrering av en koncentrerad dos maca till råttor inte bara förbättrade deras antioxidantstatus, utan även minskade kolesterol- och triglyceridnivåerna i levern avsevärt och minskade blodsockret, vilket bidrog till att förhindra utvecklingen av kroniska sjukdomar. Samtidigt visade en annan provrörsstudie att antioxidantinnehållet i makabladsextrakt till och med kunde skydda mot neurologiska skador.

Att förbättra din antioxidantstatus kan vara bra för att förebygga sjukdomar som hjärtsjukdomar, cancer och diabetes genom att förhindra oxidativ stress och cellskador. Men trots dessa lovande resultat behövs fler studier för att förstå hur antioxidanterna i macarot kan påverka människor.

2. Förbättrar energi, humör och minne

De som regelbundet använder maca-pulver rapporterar att det får dem att känna sig mer vakna, energiska och drivna, ofta relativt snabbt efter att de börjat använda det. Dessutom kan maca bidra till att öka energin utan att ge dig “nervositet” eller en känsla av skakighet som hög koffeinhalt kan ge.

Kliniska försök har visat att maca kan påverka energi och uthållighet positivt. Att upprätthålla positiva energinivåer kan också bidra till att förbättra humöret, och vissa tidiga studier har till och med visat att maca kan minska symtom på depression.

Det är fortfarande oklart exakt hur maca ökar energinivåerna, men man tror att den hjälper till att förhindra toppar och krascher i blodsockret och att upprätthålla binjurarnas hälsa, vilket reglerar humör och energi under hela dagen. Att hålla energinivåerna uppe kan också hjälpa till att förhindra viktökning också.

Flera studier har också visat att macarot gynnar minne och fokus. Faktum är att två djurstudier från 2011 visade att svart maca kunde förbättra minnesstörningar hos möss, sannolikt tack vare dess höga innehåll av antioxidanter.

3. Förbättrar kvinnlig sexuell hälsa

Flera studier har bekräftat att maca gynnar kvinnors sexuella hälsa genom flera olika mekanismer.

Macarot kan eventuellt förbättra sexuell dysfunktion och öka sexlusten hos kvinnor. I en studie undersöktes effekterna av macarot på postmenopausala kvinnor med sexuell dysfunktion orsakad av användning av antidepressiva medel. Jämfört med placebo kunde makarot förbättra den sexuella funktionen avsevärt. En annan studie hade liknande resultat och rapporterade att maca tolererades väl och kunde förbättra libido och sexuell funktion.

En studie från 2008 visade också att macarot gynnar både psykologiska symtom och sexuell funktion hos kvinnor efter klimakteriet. Faktum är att maca kunde minska menopausrelaterad depression och ångest efter sex veckors behandling.

Maca Fördelar

Maca kan också balansera kvinnliga könshormoner och har till och med visat sig lindra symtom på klimakteriet. Att balansera hormonnivåerna är avgörande för många aspekter av reproduktiv hälsa och kan bidra till att minska symtom som infertilitet, viktökning och uppblåsthet.

4. Balanserar östrogennivåerna

Östrogen är det primära kvinnliga könshormonet som ansvarar för att reglera det reproduktiva systemet. En obalans i detta vitala hormon kan orsaka en mängd symtom som sträcker sig från uppblåsthet till oregelbundna menstruationer och humörsvängningar. Östrogennivåer som är för höga eller låga kan också göra det svårt för en kvinna att få ägglossning och bli gravid.

Macarot kan hjälpa till att balansera hormonnivåerna och kontrollera mängden östrogen i kroppen. I en studie som publicerades i International Journal of Biomedical Science fick 34 kvinnor i tidig postmenopausal ålder en tablett som innehöll antingen maca eller placebo två gånger dagligen i fyra månader. Maca hjälpte inte bara till att balansera hormonnivåerna, utan lindrade också symtom på klimakteriet, som nattsvettningar och värmevallningar, och ökade till och med bentätheten.

Förutom att minska symtomen på klimakteriet kan en reglering av östrogennivåerna också bidra till att förbättra den reproduktiva hälsan och fertiliteten och minska symtom relaterade till tillstånd som polycystiskt ovariesyndrom (PCOS), till exempel överdriven hårväxt, viktökning och akne.

5. Ökar den manliga fertiliteten

Hur är det då med maca rot för män? Även om studier inte stöder påståendet att maca ökar testosteronnivåerna, visar de att macapulver gynnar mäns sexuella hälsa och fertilitet.

En studie från Peru visade att tillskott av maca i åtta veckor ökade den sexuella lusten hos män. Samtidigt noterade en annan studie från 2001 att maca bidrog till att förbättra spermiekvalitet och motilitet, två viktiga faktorer när det gäller manlig infertilitet.

Maca Näringsfakta

Macarotpulver är en utmärkt källa till protein, fibrer och flera vitaminer och mineraler, bland annat C-vitamin, koppar och järn. Det innehåller också över 20 aminosyror – inklusive alla åtta essentiella aminosyror – och gott om hälsofrämjande fytonäringsämnen. Den innehåller också många nyttiga växtföreningar, bland annat glukosinolater och polyfenoler, och är ett populärt val för den veganska kosten.

Ett uns (eller cirka 2 matskedar) Macapulver innehåller cirka:

– 91 kalorier

– 20 gram kolhydrater

– 4 gram protein

– 1 gram fett

– 2 gram kostfiber

– 79,8 milligram C-vitamin (133 procent DV)

– 1,7 milligram koppar (84 procent DV)

– 4,1 milligram järn (23 procent DV)

– 560 milligram kalium (16 procent DV)

– 0,3 milligram vitamin B6 (16 procent DV)

– 0,2 milligram mangan (11 procent DV)

– 1,6 milligram niacin (8 procent DV)

– 70 milligram kalcium (7 procent DV)

– 0,1 milligram riboflavin (6 procent DV)

Hur man använder Maca Root

Vid det här laget undrar du förmodligen: “Var kan jag köpa maca? Och kan jag köpa ekologisk maca?

Tack vare sin växande popularitet finns maca i stor utsträckning tillgänglig i hälsobutiker, apotek och till och med i nätbutiker. Den kan också hittas i kapsel-, vätske-, pulver- eller extraktform. Alla former anses vara lika fördelaktiga, men det är bäst att köpa maca från en kvalitetsskördare som garanterar att det är 100 procent rent maca rotpulver. Helst, även för macaextrakt, bör du också leta efter en sort som är rå och ekologisk.

Dessutom kategoriseras maca utifrån färgen på rötterna och är oftast gul, svart eller röd. Alla färger av maca har liknande fördelar, även om specifika maca-typer och färger anses vara mer fördelaktiga för vissa medicinska tillstånd. Rött macapulver är den vanligaste formen av kosttillskott. Gelatiniserat macapulver kallas ibland för macamjöl.

Maca tenderar att ha en jordig, lätt nötaktig smak med en antydan till smörkola som fungerar särskilt bra när den tillsätts till havregrynsgröt eller flingor. Smaken kan också variera beroende på typ av maca, där svart maca är lite mer bitter och gräddfärgade rötter har en ännu sötare smak. Macapulver kan enkelt tillsättas i smoothies och drycker eller blandas i recept.

Tänk på att de flesta föredrar att inte mikrovågsugga eller värma upp sitt macapulver i höga temperaturer eftersom uppvärmningsprocessen kan minska en del av näringsämnena.

I Andesbergen där makaodling förekommer kan lokalbefolkningen konsumera så mycket som ett kilo torkad eller färsk makarot dagligen. De flesta människor kompletterar med någonstans mellan ett gram och 20 gram dagligen i pulverform.

Även om det inte finns någon officiell rekommenderad dosering av Macapulver är det bäst att börja med ungefär en matsked (i pulverform) dagligen och arbeta sig upp till två till tre matskedar fördelade över dagen. Eftersom maca är känt för att öka energi och uthållighet är det många som gillar att ta det före träning för att få en extra energikick.

Maca vs. ginseng

Precis som maca är ginseng en växt med köttiga rötter och potenta medicinska egenskaper. Båda har använts i traditionell medicin i århundraden och anses ha liknande hälsofördelar, som förbättrat minne, ökade energinivåer, minskade klimakteriesymptom och lägre blodsocker. Ginseng och maca innehåller också båda antioxidanter och har kraftfulla antiinflammatoriska krafter också.

Det finns dock några tydliga skillnader som skiljer dessa två rotfrukter åt. För det första finns det en större mängd forskning om ginseng, och den har förknippats med ett större antal unika hälsofördelar.

Dessutom, medan macarot faktiskt anses vara en korsblommig grönsak som broccoli eller brysselkål, tillhör ginseng växtfamiljen Araliaceae, som främst består av tropiska buskar och träd. Ginseng tenderar också att vara mer bitter medan maca har en jordig, nötaktig smak som ofta läggs till i recept och drycker för att öka både näringsinnehållet och smakprofilen.

Maca Biverkningar och försiktighetsåtgärder

Maca är säkert för de flesta människor och kan konsumeras med minimal risk för maca-biverkningar. Med det sagt finns det vissa personer som kanske vill moderera sitt intag.

Om du har problem med sköldkörteln bör du hålla maca-intaget måttligt och undvika att konsumera den rå. Detta beror på att den innehåller goitrogener, vilket är ämnen som kan försämra sköldkörtelfunktionen, särskilt hos personer med sköldkörtelproblem. Rådgör med din läkare innan du tar maca om du har hypotyreos eller en historia av sköldkörtelproblem.

På grund av Macas effekter på hormonnivåerna anser läkare att maca inte bör konsumeras av personer som är beroende av hormonförändrande mediciner för behandling av sjukdomar som till exempel bröstcancer eller prostatacancer, eller för andra allvarliga tillstånd. Människor som har högt blodtryck rekommenderas också att inte konsumera maca för att undvika negativa makarotbiverkningar.

Slutligen finns det begränsad forskning om macas säkerhet för kvinnor som är gravida eller ammar. Tills det är bekräftat att det är säkert är det bäst för dessa kvinnor att undvika maca.

Leave a Comment

Scroll to Top