Sambandet mellan tarm och hjärna

Sambandet mellan tarm och hjärna

Mikroberna i tarmen spelar en viktig roll för människokroppens funktion. Tarmmikrobiomet är ansvarigt för vardagliga funktioner, inklusive matsmältning och näringsupptag.

Tarmen och hjärnan fungerar på ett “dubbelriktat sätt”, vilket innebär att tarmens hälsa kan påverka stress, ångest, depression och kognition.

Vetenskapliga studier visar att tarmen är hemvist för det enteriska nervsystemet (ENS). ENS är skilt från det centrala nervsystemet och består av två tunna lager med mer än 100 miljoner nervceller – fler än ryggmärgen.

Dessa celler täcker mag-tarmkanalen och kontrollerar blodflödet och sekret för att hjälpa mag-tarmkanalen att smälta maten. De hjälper oss också att “känna” vad som händer i tarmen, eftersom denna andra hjärna ligger bakom mekaniken för matsmältningen.

Även om den andra hjärnan inte deltar i tankeprocesser som politiska debatter eller teologiska reflektioner, visar studier att den kontrollerar beteendet på egen hand. Forskarna tror att detta kom till för att göra matsmältningen mer effektiv i kroppen. I stället för att behöva “styra” matsmältningen genom ryggmärgen och in i hjärnan och tillbaka, utvecklade vi en hjärna på plats som kunde hantera saker närmare källan.

Eftersom den andra hjärnan är så komplex är forskarna inte övertygade om att den bara är avsedd att hjälpa till med matsmältningen. Även om den inte kan tänka tankar, “pratar” den med hjärnan på viktiga sätt.

Påverkan på depression

Tarmmikrobiomet verkar spela en roll för depression. Mikrofloran har visat sig gynna den psykiska hälsan genom att förbättra mikrobiominnehållet i våra GI-system.

Forskare har lärt sig att en hälsosam tarmflora sänder signaler till hjärnan via vägar som är involverade i bildandet av hjärnans neuroner och beteendekontroll. De har också visat att inflammation påverkar hjärnan och hur någon tänker, vilket förklarar varför mer än 20 procent av patienter med inflammatorisk tarmsjukdom uppvisar deprimerade beteenden.

En studie illustrerade hur tarmen och hjärnan är sammankopplade genom att studera effekterna av probiotika på patienter med irritabelt tarmsyndrom och depression. Forskarna fann att dubbelt så många patienter såg förbättringar av depressionen när de tog en probiotika jämfört med de andra patienterna som tog placebo.

Återigen, med en förbättring av tarmen följde en förbättring av det mentala välbefinnandet. Patienterna i den här studien tog probiotikumet Bifidobacterium longum NCC3001 dagligen.

Studier visar att patienter med inflammatoriska sjukdomar är benägna att drabbas av depression. Teorin är att en dysreglering av de vägar som är involverade i axeln mellan tarm och hjärna är ansvarig för detta fenomen. Forskning visar att inflammation leder till depression och att depression förvärrar cytokinsvaren, så det är egentligen bara en ond cirkel.

Påverkan på ångest

Forskning visar att stress är nära kopplat till våra tarmar – vilket bevisar kopplingen mellan tarm och hjärna. Vi vet att tarmhälsan påverkar ångest och kroppens reaktion på stress som en del av kopplingen mellan hjärna och tarm.

Våra kroppar reagerar på stress med ett “kamp- eller flyktsystem”, som är kopplat till våra cortisolkortisolnivåer och som vi vet styrs av hypotalamus-hypofys-binjureaxeln. När något skrämmande eller oroväckande händer, till exempel när någon oväntat hoppar framför dig, får du en fysisk reaktion: Dina handflator kan bli svettiga och du kan känna hur ditt hjärta slår snabbare.

Om du befinner dig i en stressig situation som sedan avvecklas återgår din kropp vanligtvis till det normala. Men om du är konstant stressad fastnar din kropp i denna kamp- eller flyktfas under en längre tid.

Det kritiska är att våra kroppar inte kan skilja mellan fysisk och psykisk stress. Din kropp reagerar alltså på samma sätt om en björn dyker upp i ditt hem som när du inser att du hatar ditt jobb – den försöker bekämpa stressen.

Detta ständiga stresstillstånd orsakar kronisk inflammation. Kroppen reagerar på stressen som en typ av infektion och försöker övervinna den.

Eftersom inflammation är roten till många sjukdomar kan långvarig stress få allvarliga konsekvenser för din hälsa, allt från högt blodtryck till autoimmuna sjukdomar. De typer av bakterier som finns i tarmen – “goda bakterier” – spelar en roll för hur våra immunsvar regleras.

Sambandet mellan tarm och hjärna

Naturliga sätt att förbättra anslutningen mellan tarm och hjärna

Även om det fortfarande finns mycket kvar att avslöja om tarmens mysterium och allt det påverkar, vet vi några saker du bör göra för att förbättra din koppling mellan tarm och hjärna.

1. Undvik bearbetade livsmedel

Till att börja med leder en kost baserad på hela livsmedel till en tarm med en mycket annorlunda sammansättning än en tarm som huvudsakligen har fått raffinerad och bearbetad mat. Ännu värre är att extremt bearbetade livsmedel – som vitt bröd, chips och kakor – utgör nästan 60 procent av genomsnittsamerikanens kost.

Det tillsatta socker som finns i dessa livsmedel, ofta förklädda till olika typer av konstgjorda sötningsmedel, är orsaken till en rad olika hälsoproblem, från fetma till typ 2-diabetes och migrän.

2. Ät probiotika

Om du äter probiotiska livsmedel, som kefir och surkål, kan du också få din tarm och ditt humör att blomstra. Probiotika är goda bakterier som i första hand kantar din tarm och ansvarar för näringsupptagningen och stödjer ditt immunförsvar.

3. Svär bort gluten

För många människor har en begränsning av gluten också en positiv effekt på deras tarmmikrobiom. De traditionella metoderna att blötlägga, grodda och sura spannmål för att göra dem smältbara och näringsrika har övergivits till förmån för en snabb och bekväm metod för massproduktion av livsmedel.

4. Ät hälsosamma fetter

Hälsosamma fetter är viktiga för hjärnans utveckling. Olivolja innehåller till exempel en stor mängd antioxidanter som skyddar cellerna från skador. Den bidrar också till att förbättra minnet och den kognitiva funktionen och fungerar som antiinflammatorisk.

Fördelarna med avokado sträcker sig från att skydda ditt hjärta till att hjälpa dig med matsmältningen, men den är också ett bra val för att förbättra ditt humör.

5. Konsumera svamp

Shiitake-svampen innehåller mycket vitamin B6. Eftersom B6-vitamin påverkar produktionen av serotonin och neurotransmittorer är hälsosamma B6-nivåer förknippade med ett positivt humör och naturlig minskning av stress.

Det har också visat sig att det effektivt behandlar humörstörningar som depression i djurförsök.

6. Ät nötter

Ät en liten handfull nötter som mandel, cashewnötter, valnötter och paranötter. Varför? Forskning visar att de är fulla av serotonin, en välgörande kemikalie som det råder brist på när du är deprimerad.

7. Har sesamfrön

Sesamfröets fördelar beror på tyrosin, en aminosyra som ökar hjärnans dopaminnivåer. Den sätter fart på det goda hormonet och balanserar samtidigt de andra hormonerna.

Vi har inte alla svar på frågan om kopplingen mellan tarm och humör ännu, men en sak är säker: Våra kroppar och sinnen är mycket mer sammankopplade än du tror. Om du tar hand om den ena delen kommer du att få fördelar för resten av dig.

Leave a Comment

Scroll to Top