Topp 5 naturliga huskurer för åderbråck

naturliga huskurer för åderbråck

Naturliga huskurer för åderbråck

Både män och kvinnor utvecklar åderbråck. Det finns många olika sätt att förebygga och behandla åderbråck, allt från dyra operationer till användning av naturliga eteriska oljor. Innan man vänder sig till irriterande receptbelagda krämer eller dyra laseroperationer – som inte alltid är effektiva och verkligen bör övervägas som sista utväg – är det en bra idé att först prova naturliga huskurer för åderbråck för att minska synligheten av utbuktande vener utan mycket risk.

Vad orsakar åderbråck?

Orsaken till att åderbråck ser blåa ut är för att de innehåller syrefattigt blod. De utvecklas oftast på benen (speciellt låren och vaden), men eftersom vilken ven som helst kan bli åderbråck, dyker de också upp på andra delar av kroppen ibland, inklusive ansiktet, magen eller nedre delen av ryggen. (11)

Motion
Att regelbundet motionera är en av de bästa sakerna du kan göra för att förbättra blodflödet och sänka inflammationen, vilket du kan lägga till på den omfattande listan över fördelar med träning. National Heart, Blood and Lung Institute hävdar att sittande (särskilt med dålig hållning – som framåtlutad huvudhållning – eller benen korsade) eller stående under en lång tid utan att röra sig mycket är associerat med en ökad risk för åderbråck och andra former av blodpoolning. (5)

När du står stilla för länge blir det svårare för dina vener att effektivt pumpa tillbaka blodet till hjärtat och motverka tyngdkraftens effekter. Träning är också ett bra sätt att naturligt balansera hormoner, gå ner i vikt eller behålla en hälsosam kroppsvikt och sänka blodtrycket, vilket alla kan bidra till åderbråck.

Naturliga huskurer för åderbråck

Att bibehålla en hälsosam vikt
Personer som är överviktiga löper större risk att utveckla åderbråck, särskilt överviktiga kvinnor och äldre människor. Att bära överflödig kroppsvikt sätter högre tryck på dina vener och kan bidra till inflammation eller reflux, särskilt i de största ytliga venerna, såsom den stora sädesledaren i benen.

Essentiella oljor för att balansera hormoner
Många olika essentiella oljor är fördelaktiga för att förbättra blodcirkulationen samtidigt som de sänker inflammation och hormonobalanser. En av de bästa oljorna för att behandla venproblem är cypressolja, som har förmågan att öka cirkulationen och stödja det cirkulatoriska systemet. Försök att massera fem droppar cypressolja på det problematiska området två gånger om dagen under flera veckor. Om du upplever muskelvärk, svullnad eller hudblåsor, försök då använda andra utspädda essentiella oljor som pepparmyntsolja, tea tree-olja och lavendelolja i små mängder för att lindra problemområden.

En antiinflammatorisk kost
Vissa livsmedel hjälper till att motverka inflammation och förbättra blodcirkulationen, vilket gör det möjligt att läka åderbråck snabbare och förhindra framtida åderbråck. En dålig kost – hög i saker som transfetter, socker, koffein, alkohol och processade livsmedel – kan bidra till arteriell skada, låg cirkulation, blodtrycksproblem, hormonobalanser och viktökning. Många av dessa livsmedel är också höga i natrium, vilket är uttorkande och innehåller gifter som kan förvärra svullnad i åderbråck.

Några av de bästa antiinflammatoriska livsmedlen för att minska utseendet på åderbråck inkluderar:

• Högfiberlivsmedel – Fiber hjälper till att förbättra hjärthälsan och är också nödvändig för hälsosamma matsmältningsfunktioner. Att äta 30-40 gram fiber varje dag är ett bra sätt att förhindra förstoppning, vilket kan orsaka uppblåsthet och ökat tryck på venerna runt buken och benen. Högfiberlivsmedel att äta inkl

Fiberrika livsmedel – Fiber hjälper till att förbättra hjärthälsan och är också nödvändigt för en hälsosam matsmältning. Att äta 30-40 gram fiber varje dag är ett bra sätt att förebygga förstoppning, vilket kan orsaka uppblåsthet och ökat tryck på venerna runt buken och benen. Högfiberrika livsmedel att äta inkluderar chiafrön och linfrön (som också är omega-3 livsmedel, som är antiinflammatoriska), grönsaker, färsk frukt och blötlagda/sköljda baljväxter och urkorn.

Naturliga huskurer för åderbråck

• Livsmedel med hög antioxidantnivå – Antioxidanter, såsom flavonoider (som finns i bär), vitamin C och vitamin E (båda närvarande i gröna grönsaker och citrusfrukter), hjälper till att stärka venerna, bekämpa inflammation och förbättra arteriell hälsa. Vitamin E är känt för att hjälpa till att förhindra blodproppar, fungerar som en naturlig blodförtunnare och är kopplad till hjärthälsa. Vitamin C är en kraftfull antiinflammatorisk och fördelaktig för hudhälsan.

• Naturliga diuretika – Läkare använder ibland diuretikapiller för att öka urineringen och minska vätskeretention eller svullnad. Du kan få samma effekt genom att konsumera livsmedel med naturliga diuretiska egenskaper, som till exempel gurka, sparris, selleri och tranbär. Det är också viktigt att dricka tillräckligt med vatten för att hålla kroppen hydratiserad och främja utsöndringen av överskottsvätska.

säkert genom att konsumera saker som färska örter (persilja, koriander, basilika), fänkål, maskrosgrönsaker, gurka, sparris och selleri.

Magnesiumrika livsmedel – Blodpoolning, blodtrycksproblem och benkramper (som restless leg syndrome) är varningssignaler för brister i elektrolyter som kalium och magnesium. För att övervinna dessa symtom, öka intaget av saker som bladgrönsaker, avocado, bananer, kålväxter och sötpotatis.
Kryddiga livsmedel – Mat med kryddor som cayennepeppar eller curry hjälper till att värma upp kroppen och få blodet att flöda, vilket bidrar till en hälsosam cirkulation och till och med aptit / viktreglering.
Vildfångad fisk – Fisk och skaldjur som vild lax, makrill, ansjovis, sardiner och tonfisk tillhandahåller omega-3-fettsyror, vilket är viktigt för rätt blodflöde.
Äppelcidervinäger (ACV) – ACV förbättrar cirkulationen i venväggarna och är en effektiv antiinflammatorisk. Många människor finner att användning av ACV tillsammans med trollhassel på åderbråck hjälper till att minska svullnad och förbättrar deras utseende på bara några veckor.

Naturliga örter inklusive blåbär och hästkastanj
Blåbär och hästkastanj, två växter som är tusentals år gamla och populära folkmediciner, har visat sig vara både effektiva och säkra för behandling av åderbråck. Båda har studerats för kronisk venös insufficiens som orsakar smärta, svullnad i anklarna, känslor av tyngd, klåda och nattliga benkramper. (8, 9) De är också fördelaktiga för att minska vattenretention, cirkulationsproblem, svullnad, diarré, PMS-kramper och andra hudrelaterade tillstånd.

Vem får mest åderbråck?

Enligt Interventional Radiology & Surgery Department vid University of Pennsylvania Hospital är personer som är mest benägna att utveckla åderbråck:

äldre människor, särskilt de över 40 år
personer som är överviktiga eller feta
personer som har jobb som kräver att de sitter eller står i många timmar, vilket gör att blodet “poolar” i benen eller blodflödet saktar ner
de med låga nivåer av fysisk aktivitet och en stillasittande livsstil
personer med dålig cirkulation och höga nivåer av inflammation, orsakade av saker som en dålig diet, brist på motion, skador på lemmarna, hormonella obalanser och höga nivå

Är åderbråck ett allvarligt problem och något att oroa sig för?

De flesta gånger orsakar åderbråck inte symtom och är ett kosmetiskt problem, inte något som troligtvis kommer att bidra till mer allvarliga hälsoproblem. Mängden blod som samlas i venerna är liten, och det mesta blodet skickas fortfarande tillbaka till hjärtat. Men du kan tänka på dem som en varningssignal om att något stör normal blodflöde.
I vissa fall kan åderbråck faktiskt brista och orsaka komplikationer som öppna sår på huden och svullnad. När smärtsamma symtom förekommer, är de vanligaste muskelvärk eller svullnad i fötter och ben, vilket kan göra det svårt att sova bekvämt, arbeta, träna och gå normalt.

Leave a Comment

Scroll to Top