Vad är GABA? Användning för hjärnan och ångest.

Gamma-aminosmörsyra, även kallad GABA, är en neurotransmittor

Gamma-aminosmörsyra, även kallad GABA, är en neurotransmittor som hjälper till att skicka meddelanden mellan hjärnan och nervsystemet.

Det produceras i hjärnan av glutamat. Denna process katalyseras av den aktiva formen av vitamin B6 och enzymet glutamatdekarboxylas (GAD).

Dess huvudsakliga funktion är att minska aktiviteten hos nervcellerna i nervsystemet. En hel del ny forskning har visat att den kan spela en roll vid många tillstånd, inklusive depression, ångest och stress.

Gamma-aminosmörsyra anses ha en naturlig lugnande effekt och tros minska känslor av ångest och rädsla genom att minska den neuronala excitabiliteten.

Det används ofta som ett naturligt tillägg för att främja sömn, förbättra humöret och lindra premenstruella symtom.

GABA Användning och fördelar

  1. Lindrar ångest
  2. Förbättrar sömnen
  3. Minskar depressionssymptomen
  4. Lindrar symtom på PMS
  5. Minskar inflammation
  6. Förbättrar fokus vid ADHD
  7. Ökar nivåerna av tillväxthormon

1. Lindrar ångest

En av de viktigaste funktionerna hos GABA är att minska nervens excitabilitet, vilket kan vara kopplat till känslor av ångest och rädsla. Detta beror på att det har en lugnande effekt och används ofta som ett naturligt botemedel mot ångest. Faktum är att vissa ångeststörningar till och med har förknippats med minskade nivåer av GABA.

En studie i American Journal of Psychiatry visade att personer med panikstörning, en typ av ångeststörning som kännetecknas av återkommande panikattacker, hade ett försämrat GABA-svar. (1) En annan studie från Columbia University College of Physicians and Surgeons’ Department of Psychiatry visade att personer med panikstörning och en familjehistoria av humör- och ångeststörningar hade minskade koncentrationer av GABA i hjärnan. (2)

Förutom GABA finns det många andra naturläkemedel mot ångest, till exempel meditation, eteriska oljor eller valerianrot, en ört som bidrar till att öka nivåerna av GABA för att hämma nervaktivitet.

2. Förbättrar sömnen

Insomni är ett tillstånd som kännetecknas av svårigheter att somna och som drabbar uppskattningsvis 30 procent av alla vuxna i världen. (3) GABA har en lugnande, sederande effekt och kan kanske bidra till att naturligt framkalla sömn genom att minska nervens excitabilitet. (4)

En studie från 2015 visade att GABA hjälpte deltagarna att somna snabbt och förkortade den tid det tog att somna med i genomsnitt fem minuter. (5) Dessutom kan de som lider av sömnlöshet faktiskt ha lägre nivåer av GABA. En studie från 2008 i tidskriften Sleep visade att patienter med sömnlöshet hade 30 procent lägre nivåer jämfört med en kontrollgrupp. (6)

Förutom att använda GABA för att sova, kan ett regelbundet sömnschema, ett begränsat koffeinintag och magnesium för att främja GABA-funktionen också bidra till bättre sömn.

3. Minskar depression

Förutom att förebygga ångest och reglera sömnen, anses GABA-neurotransmittorn också spela en central roll vid depression. Forskning har visat att personer med depression tenderar att ha lägre nivåer av GABA än personer utan depression. (7)

GABA-nivåerna kan också öka efter behandling av depression. En studie från avdelningen för psykiatri vid Yale University School of Medicine visade att patienter som genomgick elektrokonvulsiv terapi för sin depression uppvisade ökade nivåer av GABA efter behandlingen. (8) Tack vare sin antidepressiva effekt kan GABA vara ett bra alternativ till traditionella behandlingar av depression. (9, 10)

Andra naturläkemedel mot depression är att ändra din kost, träna mycket och se till att du tillgodoser ditt behov av D-vitamin.

Gamma-aminosmörsyra, även kallad GABA, är en neurotransmittor

4. Lindrar symtom på PMS

Premenstruellt syndrom (PMS) är en grupp symtom som humörsvängningar, trötthet och matbegär som uppstår hos kvinnor mellan ägglossning och menstruationsblödning. Studier visar att GABA-nivåerna störs av menstruationen och kan minska under hela menstruationscykeln. (11)

Denna neurotransmittor kan hjälpa till att lindra symptomen på PMS. Vissa studier har till exempel föreslagit att den kan fungera som en naturlig smärtlindrare medan andra har noterat att den kan vara inblandad i krampmekanismen. (12, 13)

Chasteberry, vitamin B6 och magnesium är också naturläkemedel mot PMS som kan hjälpa till att balansera hormonerna och minska symptomen.

5. Minskar inflammation

Även om inflammation är en normal reaktion som utlöses av immunsystemet till följd av sjukdom eller skada kan kronisk inflammation bidra till sjukdomar som cancer, hjärtsjukdomar och till och med artrit. Viss forskning har visat att GABA kan bidra till att minska inflammation och kan vara användbart vid behandling av dessa sjukdomar.

I en djurstudie från UCLA fann man till exempel att om man gav GABA till möss minskade risken för att utveckla reumatoid artrit och minskade symtomen hos de möss som utvecklade reumatoid artrit. (14) En annan granskning i Journal of Neuroinflammation föreslog att GABA skulle kunna minska aktiviteten i en väg som utlöser ledinflammation. (15)

Att fylla din kost med antiinflammatoriska livsmedel kan också bidra till att minska inflammationen. Gröna bladgrönsaker, bär, lax och valnötter är alla inflammationsdämpande livsmedel som kan vara användbara utöver GABA.

6. Förbättrar fokus vid ADHD (Attention Deficit Hyperactivity Disorder)

ADHD (Attention deficit hyperactivity disorder) är ett tillstånd som drabbar både barn och vuxna och som kan ge symtom som begränsad uppmärksamhet, impulsivitet och hyperaktivitet. GABA används ibland för att förbättra fokus och minska symtomen hos personer som har ADHD.

En studie från 2012 från Johns Hopkins University School of Medicine jämförde koncentrationerna av GABA hos barn med och utan ADHD och fann att barn med ADHD hade lägre koncentrationer i hjärnan. (16) En annan studie visade att lägre nivåer av GABA var förknippade med mer impulsivitet och mindre hämning. (17)

Att ta ett GABA-tillskott, ensamt eller tillsammans med traditionella behandlingar, kan hjälpa till att minska symptomen på ADD och ADHD på ett naturligt sätt. Att följa en ADHD-kost och använda andra naturläkemedel mot ADHD kan också vara effektivt för att hjälpa till att minska symtomen.

7. Ökar nivåerna av tillväxthormon

Humant tillväxthormon är ett hormon som produceras i hypofysen och som ger fördelar som ökad muskelstyrka, lägre risk för hjärtsjukdomar, förbättrad kroppssammansättning och starkare ben. Brist på detta viktiga hormon kan leda till symtom som försenad pubertet och långsam tillväxt hos barn samt depression, sexuell dysfunktion, insulinresistens och ökad risk för hjärtsjukdomar hos vuxna.

Studier visar att tillskott av GABA kan öka nivåerna av humant tillväxthormon. I en studie från 2008 fick 11 män antingen tre gram GABA eller placebo, vilket följdes av vila eller motståndsträning. Efter tillskott av GABA såg deltagarna upp till 400 procent ökning av nivåerna av humant tillväxthormon. (18)

Högintensiv träning tillsammans med andra kosttillskott, som L-glutamin och L-arginin, kan också bidra till att naturligt öka nivåerna av tillväxthormon.

Risker och biverkningar

GABA är säkert för de flesta människor och kan användas med minimala biverkningar. Vissa personer kan dock vilja begränsa eller undvika dess användning.

Om du är gravid eller ammar bör du inte ta ett GABA-tillskott eftersom dess effekter inte har studerats hos dessa personer. Om du dessutom redan tar mediciner mot depression, ångest eller sömnlöshet bör du kanske prata med din läkare innan du börjar med tillskott eftersom det kan interferera med eller förändra aktiviteten hos dessa mediciner.

Vissa personer har också rapporterat att höga doser faktiskt kan öka ångest eller depressiva episoder. Om du dessutom får andra negativa symtom som stickningar eller rodnad i huden ska du avbryta användningen och prata med din läkare.

Leave a Comment

Scroll to Top