Topp 6 bästa kosttillskott för hälsa

Topp 6 bästa kosttillskott för hälsa

Enligt National Institute of Health omfattar kosttillskott vitaminer, mineraler, örter och botaniska produkter, aminosyror, enzymer och många andra produkter. (2) I dag finns det fler kosttillskott än någonsin tidigare i historien i hälsokostbutiker, apotek, apotek och på nätet i olika former, bland annat i form av tabletter, kapslar, tinkturer, pulver, gummis, drycker med mera.

1. Vitamin C, E och A för hudens hälsa

När vi blir äldre blir vår hud mer känslig för skador som orsakas av en ohälsosam livsstil, för mycket solexponering, dålig kost, ett överaktivt immunförsvar och andra faktorer. Vilka vitaminer fungerar verkligen när det gäller att förbättra hudens hälsa? Att få i sig mycket C-vitamin, E-vitamin, A-vitamin/betakaroten och zink kan alla bidra till att hålla huden frisk och ungdomlig. (3)

Antioxidanten C-vitamin gör till exempel mer än att bara bekämpa sjukdomar – den hjälper också till att skydda huden genom att bekämpa fria radikaler och hjälpa dig att absorbera fler spårmineraler och näringsämnen i allmänhet. Att konsumera mycket E-vitamin och A-vitamin tillsammans har visat sig förbättra läkningen. Kollagen är ett annat tillskott som kan gynna din hud genom att hjälpa till att reparera sår och hålla huden elastisk, stark och återfuktad.

2. B-vitaminer ger energi och hjälper till att hantera stress

B-vitaminer, inklusive vitamin B12 och folat, är viktiga för din ämnesomsättning, stödjer cellprocesser, tillväxt och energiförbrukning, förebygger trötthet och stärker kognitiva funktioner. (4)

Växtbaserade ätare som undviker kött (vegetarianer/veganer) har sannolikt ett lågt innehåll av B-vitaminer, särskilt vitamin B12, som endast finns i animaliska livsmedel, och därför rekommenderas tillskott. Även om du får i dig de dagliga B-vitaminer du behöver (genom att äta sådant som nötkött, fjäderfä och ägg) kan du fortfarande ha problem med korrekt absorption (t.ex. av vitamin B12) på grund av läkemedelsanvändning eller hälsoproblem som försämrar tarmhälsan.

3. D-vitamin och kalcium för benhälsa med mera

Det är fortfarande kontroversiellt om två av de bästa tillskotten för att hålla benen starka och minska risken för benförlust och frakturer är kalcium och D-vitamin. (5) Kalcium, när det konsumeras tillsammans med andra viktiga näringsämnen som D-vitamin och magnesium, har visat sig skydda mot några av de största hoten mot vuxna män och kvinnor: hjärtsjukdomar, benskörhet, diabetes och cancer, till exempel. Experter tror att de flesta vuxna i USA inte får i sig tillräckligt med kalcium dagligen, men kalcium absorberas inte ordentligt när någon har låga nivåer av D-vitamin och magnesium. Tillägg av kalcium har för- och nackdelar, så prata med din läkare om dina riskfaktorer och försök först att få i dig tillräckligt med kalcium från maten om du kan.

D3-vitamin är inte bara viktigt för ben- och skeletthälsa, utan även för hjärnans funktioner, förebyggande av humörstörningar, immunförsvar och hormonbalans. Vi får större delen av vårt D-vitamin genom att utsätta vår hud för solljus. Eftersom fler människor tillbringar en stor del av sin tid inomhus i dag eller använder solskyddsmedel flitigt när de är utomhus, löper både män och kvinnor stor risk att drabbas av D-vitaminbrist. Uppskattningarna varierar, men viss forskning visar att cirka 75 procent av de vuxna i USA kan ha brist på vitamin D!

Hur mycket D-vitamin ska du ta dagligen? Det bästa sättet att få i sig tillräckligt med D-vitamin är att vistas 15-20 minuter utomhus de flesta dagar i veckan utan solskydd. Om detta inte är möjligt för dig rekommenderas att du tar 400-800 IU/dag, eller 10-20 mikrogram. Studier forskning tyder på att ett högre dagligt intag på 1000-4000 IU (25-100 mikrogram) kan vara ännu mer fördelaktigt för vissa vuxna med brist, så det är bäst att prata med din läkare.

4. Omega-3-fettsyror för att bekämpa inflammation

Vilket är det bästa tillskottet att ta om du vill hålla ditt immunförsvar starkt, dina leder i gott skick, din hjärna i gott skick och ditt hjärta friskt? Omega-3-fettsyror kan kanske hjälpa till att bekämpa inflammation, som är förknippad med vanliga sjukdomar som hjärtsjukdomar och Alzheimers sjukdom. (6)

Det bästa sättet att bekämpa inflammation och få i sig tillräckligt med omega-3 är att äta vildfångad fisk flera gånger i veckan eller att ta ett omega-3-tillskott som motsvarar cirka 1 000 milligram per dag.

Andra vitaminer kan effektivt hantera blodsockernivåer och hormonella reaktioner, som kan bidra till inflammation när de blir onormala. E-vitamin, A-vitamin och C-vitamin arbetar tillsammans för att hålla celler och vävnad starka och skydda mot inflammation. Zink är ett av de viktigaste näringsämnena för att hjälpa till med näringsupptagningen (det är involverat i över 100 metaboliska processer) och möjliggöra en korrekt eliminering av avfall, vilket bekämpar inflammation och cellskador.

Topp 6 bästa kosttillskott för hälsa

5. Antioxidanter för ögonhälsa

Ögonvitaminer och antioxidanter kan hjälpa till att skydda ögats makula, lins och hornhinna samtidigt som de minskar skador och inflammationer orsakade av fria radikaler som förstör vävnaden i ögonen. Ett antal antioxidanter, inklusive vitamin A, vitamin C, lutein och zeaxantin, kan bidra till att skydda din syn och dina ögon när du åldras. (7)

Lutein och zeaxantin är kartotenoider som finns i makulaområdet i ögats näthinna, och studier tyder på att de kan bidra till att minska risken för ljusinducerad oxidativ skada som kan leda till makuladegeneration (AMD). Zink och koppar i kombination med andra vitaminer kan också bidra till att skydda näthinnan och minska risken för makuladegeneration och synförlust. Vitamin A och C-vitamin hjälper till att bekämpa skador på ögonen orsakade av fria radikaler som med tiden orsakas av bland annat dålig kost, utsläpp av blått ljus från datorskärmar och exponering för sol/UV-ljus.

6. Probiotika för stöd för tarm/smältningsorganen

Probiotika är bakterier som finns i matsmältningskanalen och stöder kroppens förmåga att ta upp näringsämnen och bekämpa infektioner. Vissa stammar av probiotika förbättrar immunfunktionen, medan andra främjar hälsa eller hormonbalans. (8) Dina “goda tarmbakterier” hjälper till att producera vitamin B12, butyrat och K-vitamin, tränga undan dåliga mikrober, skapa enzymer som förstör skadliga bakterier och stimulera utsöndringen av IgA och regulatoriska T-celler, som stöder immunfunktionen.

När du köper probiotiska kosttillskott ska du se till att det finns genus, art och stam. Märkningen bör också ange vilken typ av CFU (colony forming units) som finns vid tillverkningstillfället. Det är bäst att ta ett probiotikum som innehåller minst 50 miljarder CFU och som har stamdiversitet, inklusive flera bakteriestammar, som Bacillus clausii, Bacillus subtilis, Lactobacillus plantarum, Bifidobacterium bifidum, Lactobacillus acidophilus och Lactobacillus bulgaricus.

De bästa kosttillskotten för män

Vilka är de viktigaste vitaminerna för din kropp om du är en man? Följande anses vara några av de bästa kosttillskotten för män:

  • Magnesium är en av de viktigaste mineralerna för både män och kvinnor, men tyvärr är det också en av de vanligaste bristerna. Som elektrolyt hjälper magnesium till att reglera kalcium, kalium och natrium och är viktigt för över 300 olika biokemiska funktioner i kroppen. Studier har visat att många äldre människor inte äter tillräckligt med magnesiumrika livsmedel till att börja med, plus att de är benägna att uppleva minskad magnesiumhalt på grund av problem med tarmabsorptionen, minskade magnesiumlager i benen och överdriven urinförlust på grund av faktorer som stress och motion.
  • Många män har också en låg kaliumhalt. Kaliumbrist är vanligast hos män som tar mediciner eller diuretika för att behandla högt blodtryck, diabetes eller kranskärlssjukdom, de som har en historia av njur- eller binjuresjukdomar, alkoholister och män som tränar mer än en till två timmar om dagen.
  • Män behöver D3-vitamin för att producera tillräckligt med testosteron, upprätthålla starka ben, skydda hjärnan, förebygga humörstörningar som depression och hjälpa till att kontrollera kolesterol- och blodtrycksnivåer.
  • Vilka kosttillskott kan du ta för att bygga muskler och “bli sliten”? Naturligtvis kan kvinnor ha som mål att få muskler och förlora fett precis som män, men bodybuildingtillskott tenderar att vara mer populära bland män. Några av de säkraste och bästa bodybuildingtillskotten är kollagen, kreatin, grenade aminosyror (BCAA), glutamin, koffein och proteinpulver. Dessa är i allmänhet säkra för de flesta vuxna att använda och erbjuder fördelar som att öka muskelmassan, förbättra muskelstyrkan, minska muskelvärk, förbättra blodflödet under träning och hjälpa till att reparera skadade bindvävsproblem.
  • Vilka är de bästa proteinpulvren för män? Vassleproteinpulver är ett av de mest populära och har använts i många år. Det är snabbsmältande, kan hjälpa till att öka muskelmassan efter träning, kan förbättra aptitkontrollen, stödjer muskelåterhämtning, stabiliserar ditt blodsocker och mycket mer. Om du vill använda vassleprotein är det bara att tillsätta en skopa (eller cirka 28 gram) av ett högkvalitativt pulver till vilken sockerfattig shake eller smoothie som helst. Tänk på att vassleprotein inte bör konsumeras av personer med mjölkallergi eller laktosintolerans. Om detta gäller dig kan du i stället prova kollagenproteinpulver, hampaprotein, ärtprotein eller proteinpulver av grovt brunt ris.

De bästa kosttillskotten för kvinnor

Några av de bästa kosttillskotten för kvinnor som listas nedan kan hjälpa till att förebygga vanliga hälsoproblem som anemi, benförlust och ledvärk.

  • Kvinnor efter klimakteriet är mer mottagliga för benrelaterade sjukdomar som osteoporos och benbrott. Kvinnor kan dra nytta av att få i sig tillräckligt med vitamin K, vitamin D, kalcium och magnesium för att få bättre benhälsa. Om du har tagit antibiotika under en längre tid eller lider av tarmproblem, såsom IBS eller inflammatorisk tarmsjukdom, kan du behöva ytterligare K-vitamin utöver vad din kost tillhandahåller.
  • Järnbrist och anemi är de vanligaste näringsbristerna i världen, särskilt bland kvinnor. Äldre kvinnor, de med anemi, veganer och vegetarianer bör samarbeta med en läkare för att se till att de får i sig tillräckligt med B-vitaminer och järn eftersom de löper störst risk för dessa brister. Tonårsflickor löper störst risk att drabbas av järnbrist, och kvinnor i allmänhet måste vara noga med att få i sig tillräckligt eftersom efterfrågan på järn ökar under menstruationen på grund av blodförlust.
  • Brist på kalcium, aminosyror (protein), omega-3, zink, jod och järn är vanligare hos kvinnor (och män) som inte äter några animaliska produkter, varför kosttillskott rekommenderas i dessa fall.
  • Kvinnor i åldrarna 20-39 år har mest sannolikt låga jodnivåer. (10) Jodintag är särskilt viktigt för unga kvinnor som vill bli gravida eller som är gravida, plus att det hjälper till att stödja produktionen av sköldkörtelhormoner. Sköldkörteln behöver jod för att producera hormonerna T3 och T4, som hjälper till att kontrollera din ämnesomsättning och förebygga problem som hypo- eller hypertyreoidism.
  • Kosttillskott för viktminskning och träningstillskott kan vara fördelaktiga när de används försiktigt och i lämpliga doser, även om de inte är någon magisk kula. Några av de bästa viktminskningstillskotten att lägga till till en redan hälsosam kost är grönt teextrakt, koffein (se upp för mycket höga doser), ginseng, vitamin B12, krom, citruspolyfenoler och eterisk olja från grapefrukt. Prova dessa utöver motion, stresshantering och att äta mättande, fettförbrännande mat.
  • Behovet av många mikronäringsämnen ökar under graviditeten – särskilt näring som folat, järn, kalcium, zink, magnesium och jod. (11) För gravida kvinnor bidrar tillskott av folsyra till att minska risken för vissa fosterskador, inklusive ryggmärgsbråck. Folat (som kallas folsyra när det skapas syntetiskt) är avgörande för en hälsosam graviditet och foster i utveckling eftersom det hjälper till att bygga upp barnets hjärna och ryggmärg. Håll dig till fermenterad folsyra/folat, som metaboliseras av kroppen på samma sätt som naturligt förekommande folat. American Thyroid Association rekommenderar också att alla prenatala vitaminer innehåller 150 mikrogram jod, vilket bör tas under graviditeten och därefter under amning.

Försiktighetsåtgärder vid intag av kosttillskott:

Vissa kosttillskott innehåller aktiva ingredienser som kan ha starka och/eller negativa effekter på kroppen. Det är mest troligt att kosttillskott orsakar biverkningar när de tas i höga doser, i kombinationer eller tillsammans med receptbelagda läkemedel. Kom ihåg att kosttillskott inte är läkemedel och att de inte bör användas för att behandla, diagnostisera, lindra, förebygga eller bota sjukdomar.

Vissa kosttillskott kan interagera med receptbelagda läkemedel på ett sätt som kan orsaka problem eller göra läkemedlen mindre effektiva. Detta innebär att du inte bör ta kosttillskott i stället för, eller i kombination med, receptbelagda läkemedel utan att först tala med din läkare.

Var särskilt försiktig med att ta nya kosttillskott om du tar mediciner som blodförtunnande medel, antidepressiva medel, p-piller eller kemoterapi för att behandla cancer. Många kosttillskott (särskilt växtbaserade produkter) har inte testats väl när det gäller säkerhet hos gravida kvinnor, ammande mödrar eller barn, så om detta gäller dig ska du vara extra försiktig.

Leave a Comment

Scroll to Top