Prenatala vitaminer: Räcker kosten?

Prenatala vitaminer

Prenatala vitaminer: Järnbristanemi är extremt vanligt under graviditeten. När du är gravid ökar mängden blod i kroppen tills du har nästan dubbelt så mycket blod som normalt. Detta gör att din kropp behöver mer järn för att göra mer hemoglobin för allt det extra blodet. Du behöver också mer järn för ditt växande barn och din moderkaka.

Även om järnbrist är den vanligaste orsaken till näringsanemi i världen, anses folatbrist vara den näst vanligaste orsaken och förekommer ofta tillsammans med järnbrist, vilket är en av anledningarna till att folat är så viktigt för en hälsosam graviditet.

Gravida kvinnor kan ha ett lågt innehåll av omega-3-fettsyror, särskilt om de inte äter omega-3-fett regelbundet. Om du inte äter fisk eller andra livsmedel med hög halt av omega-3-fettsyror kommer din vårdgivare troligen att rekommendera omega-3-fettsyratillskott utöver prenatala vitaminer.

Om du tidigare har fött ett barn med neuralrörsdefekt kan din vårdgivare föreslå att du tar en högre dos folattillskott före och under eventuella följande graviditeter. (3)

Om du är gravid vegetarian och inte äter animaliska produkter behöver du troligen komplettera med vitamin B12, zink, järn och omega-3-fettsyror som DHA. (4) Du kan leta efter kosttillskott som innehåller dessa vitaminer plus DHA från en vegetarisk källa som alger.

Bästa prenatala vitaminer

En gravid kvinnas energibehov ökar med uppskattningsvis 300 kalorier per dag under graviditeten, medan proteinbehovet ökar till 75 gram per dag.

Dessutom ökar hennes behov av vissa näringsämnen. Prenatala vitaminer innehåller vanligtvis hela spektrumet av vitaminer och mineraler, men dessa är de vitaminer och mineraler som du definitivt vill se till att du får i dig tillräckligt av under graviditeten: (5)

  • Folat (även kallat B9 eller folsyra): 600 mikrogram-800 mikrogram per dag före befruktning och under hela graviditeten. Folat är ett B-vitamin som hjälper till att förebygga neuralrörsdefekter samt allvarliga avvikelser i hjärnan och ryggmärgen. Folat är att föredra framför folsyra, som är den syntetiska formen av folat som ofta finns i många berikade livsmedel och kosttillskott. Det rekommenderas vanligen att börja komplettera med folat tre månader före befruktningen. Folat kan också bidra till att förebygga anemi.
  • Järn: 27 milligram per dag. Järn är viktigt för att barnet ska få syre och för att förebygga anemi hos den blivande mamman. Järn kan också bidra till att förhindra för tidig förlossning.
  • Kalcium: 1 000 milligram per dag. Kalcium hjälper till att bygga upp barnets ben och förebygger benförlust hos mamman. Kalcium bidrar också till att cirkulations-, muskel- och nervsystemet fungerar normalt – desto större anledning till att kalciumbrist är farligt för gravida kvinnor och deras ofödda barn.
  • D-vitamin: 600 internationella enheter per dag. D-vitamin bidrar också till att bygga upp barnets tänder och ben. Nivåerna påverkar också en gravid kvinnas blodtryck, immunitet, humör och hjärnfunktion, varför du vill förebygga D-vitaminbrist.
  • I allmänhet kan du välja ett prenatalt vitamin som innehåller alla dessa viktiga näringsämnen och många andra. Förlossningsvitaminer finns numera i olika former, t.ex. i tablettform, kapselform, tuggtabletter eller pulveriserad dryckesblandning.
  • Oavsett vilken du väljer är de bästa vitaminerna för prenatala förhållanden de som är baserade på fullvärdig mat, glutenfria och icke-GMO-fria. När du tar ett tillskott som är framställt av fullvärdig mat har din kropp sannolikt lättare att smälta och använda näringsämnena i tillskottet.
  • Ekologiska prenatala vitaminer är lätt tillgängliga i butiker och på nätet numera också. Du kan också hitta prenatala vitaminer som innehåller DHA, så att du kan få färre prenatala piller att konsumera dagligen. De flesta experter rekommenderar att man konsumerar 200 till 300 milligram av omega-3-fettsyran som kallas DHA per dag. (6)
  • Att äta fet fisk minst två gånger i veckan är ett annat sätt att tillgodose ditt behov av omega-3-fettsyror utan kosttillskott.

Livsmedelskällor

  • Folatrika livsmedel: Grönsakerna, sparris, citrusfrukter, torkade bönor och ärtor är alla bra källor till naturligt förekommande folat.
  • Järnrika livsmedel: Järn: Magert rött kött, fjäderfä, fisk, bönor, mörka bladgrönsaker, kronärtskockor och katrinplommon är bra järnkällor. Järn från kosten tas lättare upp om järnrika livsmedel äts tillsammans med C-vitaminprodukter, t.ex. citrusfrukter och tomater.
  • Kalciumrika livsmedel: Yoghurt, kefir, getost, sardiner, vita bönor, sesamfrön, okra och grönkål är alla bra källor till kalcium.
  • Livsmedel som innehåller mycket D-vitamin: Några bra val är makrill, lax, sik, sardiner, portobellosvampar (som utsätts för UV-ljus) och ägg.

Räcker det med kost?

Förlossningsvitaminer är aldrig en ersättning för en hälsosam kost, och de fungerar bäst när de tas som en del av en hälsosam kost.

American Pregnancy Association rekommenderar att gravida kvinnor endast ska ta vitamintillskott på direkt rekommendation av en vårdgivare. Prenatala vitaminer är avsedda att se till att en gravid kvinna får i sig tillräckligt med viktiga näringsämnen dagligen. (7)

Vad händer då om du vill få alla dina näringsämnen från riktiga livsmedel och hoppa över kosttillskotten? Alla gravida kvinnor är olika, men generellt sett rekommenderar American Congress of Obstetricians and Gynecologists att alla gravida kvinnor tar 600 mikrogram folat och 27 milligram järn dagligen.

Det anges att de 600 mikrogrammen folat per dag kan komma från alla källor, men det kan vara svårt att få i sig den rekommenderade mängden enbart genom maten. (8) Därför är folattillskott den främsta rekommendationen för gravida kvinnor.

När det gäller järn under graviditeten behöver du ungefär dubbelt så mycket som en icke-gravid kvinna. Detta extra järn är viktigt eftersom det hjälper din kropp att producera mer blod för att förse ditt barn med syre. Den dagliga rekommenderade dosen av järn under graviditeten är 27 till 30 milligram, vilket finns i de flesta prenatala vitamintillskott.

Prenatala vitaminer

Detta järnbehov kan faktiskt uppnås utan kosttillskott om du lyckas äta tillräckligt med järnrika livsmedel dagligen. Dessutom har kvinnor som redan har normala järnnivåer sannolikt inga hälsofördelar av att ta järntillskott som en försiktighetsåtgärd. (9)

Varje gravid kvinna har en graviditet som är helt unik för henne. Förutom folat och järn kan behovet av andra kosttillskott under graviditeten bero på faktorer som din naturliga kroppskemi, kost och hälsohistoria. (10)

Åsikterna varierar, men många experter anser att även gravida kvinnor som har en utmärkt näringsprofil bör välja ett komplett prenatalt vitamin för att täcka eventuella luckor i kosten. Du kan be din vårdgivare om ett grundligt blodprov som visar om och var du har några näringsbrister. Detta kan hjälpa dig att vägleda dig till de bästa prenatala tillskotten för dina specifika behov.

Du kanske också undrar om kosten räcker till eftersom ditt prenatala vitamin gör dig illamående eller förvärrar din morgonsjuka, vilket båda är kända för att vara vanligt förekommande hos gravida kvinnor. Ett sätt att förhindra detta är att ta din prenatala vitamin med mat, vilket är en bra idé även om du inte får illamående när du tar den på fastande mage.

Risker med överdosering

De flesta gravida kvinnor är vanligtvis intresserade av att få i sig tillräckligt med näringsämnen, men det är lika viktigt för ditt barns hälsa att inte heller överdosera på näringsämnen. Många färdigförpackade och vitaminberikade smoothies, barer och andra mat- och dryckesprodukter kan tyckas vara hälsosamma val när du är gravid, men så är kanske inte alltid fallet.

Du kanske tror att ju mer vitaminer och mineraler jag får i mig, desto bättre för mitt barn. Men när du redan tar ett prenatalt vitamin och äter en allmänt hälsosam kost är det särskilt viktigt att hålla koll på alla andra näringsämnen som läggs till i din kost.

Överskott av vattenlösliga vitaminer, som folat och C-vitamin, utsöndras via urinen, medan fettlösliga vitaminer som A-, D-, E- och K-vitamin är lättare att överdosera. Det har till exempel visat sig att för mycket A-vitamin kan orsaka fosterskador, inklusive missbildningar av ögon, skalle, lungor och hjärta. (11)

Så välj din mat och dina drycker med omsorg, för du vill absolut inte överbelasta dig själv eller ditt växande barn.

Leave a Comment

Scroll to Top