Fördelar med Ashwagandha för hjärnan, sköldkörteln och musklerna

Fördelar med Ashwagandha

Fördelar med Ashwagandha för hjärnan, sköldkörteln, musklerna

Ashwagandha (Withania somnifera) är en adaptogen ört som är populär inom ayurvedisk och traditionell medicin. Den har använts i mer än 2 500 år och har varit föremål för omfattande forskning (använts i över 200 studier) för sina potentiella sköldkörtelmodulerande, neuroprotektiva, ångestdämpande och antiinflammatoriska egenskaper.

I Indien är den känd som “hingstens styrka” eftersom den traditionellt har använts för att stärka immunförsvaret efter sjukdom. Den har också kallats “indisk ginseng” på grund av sin förmåga att öka din uthållighet och fungera som en naturlig stresslindrare, och det är inte de enda fördelarna med ashwagandha.

Liksom alla adaptogena örter hjälper den kroppen att upprätthålla homeostas, även i stunder av känslomässig eller fysisk stress. I ayurvedisk medicin karakteriseras den som en “rasayana”, vilket innebär att den används för att stödja fysisk och psykisk hälsa, försvara kroppen mot sjukdomar och skadliga miljöfaktorer samt för att bromsa åldrandeprocessen.

Forskning publicerad i International Journal of Home Science visar att 1 000 milligram av dehydrerat ashwagandha rotpulver innehåller följande:

– 2,5 kalorier

– 0,05 gram kolhydrater

– 0,04 gram protein

– 0,032 gram fibrer

– 0,03 milligram järn

– 0,02 milligram kalcium

– 0,08 mikrogram karoten

– 0,06 milligram C-vitamin

Ashwagandha innehåller många nyttiga ämnen, bland annat flavonoider och antioxidanter som katalas, superoxiddismutas och glutation, som är känt som “alla antioxidanters moder”.

Den innehåller också alkaloider, aminosyror (inklusive tryptofan), neurotransmittorer, steroler, tanniner, lignaner och triterpener. Dessa värdefulla föreningar möjliggör örtens farmakologiska aktiviteter och är ansvariga för de många fördelarna med ashwagandha.

Vilka är några ashwagandha-fördelar för män och kvinnor? Här är några av de främsta användningsområdena som stöds av forskning:

Fördelar med Ashwagandha

1. Förbättrar underaktiv sköldkörtelfunktion

En av de mest otroliga aspekterna av adaptogena örter är att de hjälper människor med sköldkörtelproblem. Ashwagandha har visat sig stödja en trög sköldkörtel för personer som diagnostiserats med Hashimotos sjukdom, eller underaktiv sköldkörtel.

För de miljontals människor som kämpar med sköldkörtelproblem, varav många inte ens vet om det, kan det fungera som lösningen de har väntat på. Dessa ashwagandhas hälsofördelar för sköldkörteln förklarar också örtens fördelar för viktminskning, eftersom sköldkörtelproblem kan leda till viktsvängningar.

I en pilotstudie från 2017 som publicerades i Journal of Alternative and Complementary Medicine utvärderades ashwagandhas fördelar för att hjälpa patienter med subklinisk hypotyreos. De 50 deltagarna hade diagnostiserats med sköldkörtelproblem men uppvisade inga uppenbara symtom på sköldkörtelbrist.

Under en åttaveckorsperiod fick behandlingsgruppen 600 milligram ashwagandha-rotextrakt dagligen och kontrollgruppen fick stärkelse som placebo. Forskarna fann att extraktet förbättrade serumnivåerna av sköldkörtelstimulerande hormon (TSH) och tyroxin (T4) avsevärt jämfört med placebo.

Man drog slutsatsen att örten kan vara fördelaktig för att normalisera sköldkörtelnivåerna hos patienter med hypotyreos.

En annan studie som publicerades i Journal of Ayurveda and Integrative Medicine visade också att ashwagandha har sköldkörtelförbättrande egenskaper. I studien använde patienter med bipolär sjukdom örten för att förbättra den kognitiva funktionen under en åttaveckorsperiod.

Laboratorietester visade att vissa av dessa patienter upplevde T4-ökningar under behandlingsperioden, även om det inte var det ursprungliga syftet med studien. Forskning tyder på att eftersom ashwagandha ökar sköldkörtelfunktionen är det kanske inte lämpligt för personer med hyperaktiv sköldkörtel, till exempel de med Graves sjukdom.

2. Hjälper till att lindra trötthet i binjurarna

Forskning visar att ashwagandha kan vara användbart för att stödja binjurefunktionen och hjälpa till att övervinna binjureutmattning. Dina binjurar är endokrina körtlar som ansvarar för att frigöra hormoner, specifikt kortisol och adrenalin, som svar på stress.

Om dina binjurar är överbelastade på grund av ett överflöd av emotionell, fysisk eller mental stress kan detta leda till ett tillstånd som kallas binjureutmattning.

När dina binjurar blir utmattade kan detta också störa andra hormoner i kroppen, inklusive progesteron, vilket kan orsaka infertilitet och lägre nivåer av DHEA, ett hormon som är kopplat till livslängd och upprätthållande av en stark kropp.

3. Bekämpar stress och ångest

En av de mest välkända fördelarna med ashwagandha är dess förmåga att fungera som ett naturligt botemedel mot ångest. I en studie från 2009 som publicerades i PLOS One visade sig ashwagandha vara jämförbar med de vanliga läkemedlen lorazepam och imipramin, men utan de negativa effekterna.

I den 12 veckor långa, kontrollerade studien delades 75 deltagare med ångest in i två grupper, en som fick naturläkarvård och en annan som fick standardiserad psykoterapeutisk intervention. Naturläkargruppen fick kostrådgivning, avslappningstekniker med djupa andetag, en vanlig multivitamin och 300 milligram ashwagandha två gånger dagligen.

Psykoterapiinterventionsgruppen fick psykoterapi, djupa andningsavslappningstekniker och placebopiller två gånger dagligen.

Fördelar med Ashwagandha

När ångestnivåerna mättes efter 12-veckorsperioden hade gruppen som fick ashwagandha ångestpoäng som minskade med 55 procent, och psykoterapigruppens poäng minskade med 30,5 procent.

Signifikanta skillnader mellan de två grupperna hittades också i fråga om psykisk hälsa, koncentration, social funktion, vitalitet, trötthet och övergripande livskvalitet, där ashwagandha-gruppen uppvisade större kliniska fördelar.

Förutom dessa positiva resultat uppgav forskarna att inga allvarliga biverkningar uppstod i någon av grupperna. En stor fördel med ashwagandha är att det inte förekommer några eller minimala biverkningar när man tar det.

Omvänt kan antidepressiva och ångestdämpande mediciner orsaka sömnighet, sömnlöshet, förlust av sexuell lust och ökad aptit, bland andra negativa effekter.

4. Hjälper till att förbättra depression

Ashwagandha gynnar inte bara personer som har att göra med ångest och kronisk stress, utan kan också vara till hjälp för personer som upplever tecken på depression. Örten förbättrar motståndskraften mot stress, och studier visar att den därmed förbättrar människors självskattade livskvalitet.

I en experimentell studie från 2000 med råttor jämfördes ashwagandhas effekt med den antidepressiva medicinen imipramin. Forskarna fann att det uppvisade antidepressiva effekter som var jämförbara med imipramin när råttor utsattes för tester av “beteendeförtvivlan” och “inlärd hjälplöshet”.

Man drog slutsatsen att ashwagandha kan användas som stämningsstabilisator vid kliniska tillstånd av depression.

5. Balanserar blodsockernivåerna

Ashwagandha har utvärderats för sina antidiabetiska effekter, vilket är möjligt på grund av förekomsten av fenolföreningar, inklusive flavonoider. Forskning visar att flavonoider besitter hypoglykemiska aktiviteter, och i en studie med gnagare konstaterades att både ashwagandha rot- och bladextrakt bidrog till att uppnå normala blodsockernivåer hos diabetiska råttor.

En djurstudie som publicerades i Reports of Biochemistry and Molecular Biology visade att när ashwagandha gavs till fruktosmatade råttor hämmade den de fruktosinducerade ökningarna av glukos, insulinresistens och inflammation.

Dessa data tyder på att ashwagandhaextrakt kan vara till hjälp för att förbättra insulinkänsligheten och minska inflammatoriska markörer hos människor.

6. Hjälper till att bekämpa cancer

Forskning tyder på att ashwagandha har lovande antitumoreffekter, kan bidra till att minska tumörcellstillväxten och kan verka för att förhindra att cancerceller växer.

Extraktet har visat sig bidra till att hämma spridningen av cancerceller – specifikt bröst-, lung-, mag- och tjocktarmscancerceller, som är bland de ledande cancerformerna i världen. Man tror att ashwagandha hjälper till att förhindra tillväxten av cancerceller främst på grund av dess immunstärkande och antioxidativa förmåga.

Förutom de cancerbekämpande ashwagandha-fördelar som har visats i flera studier, föreslår forskare också att örten kan bidra till att minska de negativa reaktioner av cancerbekämpningsmedel som kan minska immuniteten och livskvaliteten.

Enligt en översikt som publicerades i African Journal of Traditional, Complementary and Alternative Medicines fungerar ashwagandha som en immunmodulator som kan öka livslängden hos cancerpatienter, som är särskilt utsatta för risk för sänkt immunitet.

En djurstudie som publicerades i Journal of Ethnopharmacology visade att tillskott av ashwagandha korrelerade med en ökning av vita blodkroppar i kroppen. Detta tyder på att immunförsvaret har bättre förmåga att skydda kroppen från sjukdomar och skadliga inkräktare när man använder denna ört.

Det minskade antalet vita blodkroppar i kroppen efter kemoterapi är ett stort bekymmer eftersom det sätter cancerpatienter i en mycket högre risk för hälsoproblem, som att drabbas av en infektion. Det är därför denna ört kan fungera som ett kompletterande tillägg till konventionella cancerbehandlingar.

7. Minskar hjärncellsdegeneration och förbättrar minnet

Emotionell, fysisk och kemisk stress kan ha skadliga effekter på hjärnan och nervsystemet. Ny forskning visar att ashwagandha Withania somnifera är mer än en stressreducerare – den skyddar också hjärnan från celldegeneration, vilket kan leda till neurodegenerativa sjukdomar som Alzheimers och Parkinsons.

En av de viktigaste anledningarna till att den är så effektiv för att läka hjärnan är att den innehåller kraftfulla antioxidanter som förstör de fria radikaler som orsakar åldrande.

Withaferin A och withanolid D är de två huvudsakliga withanoliderna i ashwagandha som används för att förbättra den kognitiva funktionen. Withanolider är naturligt förekommande steroider som är vanligt förekommande i växter i nattskedsfamiljen.

När dessa steroider injicerades i gnagare för att testa deras kognitionsförbättrande förmåga fann forskarna att de bidrog till att främja cellutväxt, vända beteendeunderskott och plackuppbyggnad samt minska amyloid beta-belastningen, som är avgörande för utvecklingen av Alzheimers sjukdom.

En pilotstudie från 2017 som publicerades i Journal of Dietary Supplements tyder på att ashwagandha effektivt förbättrade både det omedelbara och allmänna minnet hos personer med mild kognitiv nedsättning.

Örten kunde också förbättra uppmärksamhet, informationsbehandlingshastighet och mentala färdigheter. Studien omfattade 50 vuxna som fick 300 milligram ashwagandha-rotextrakt eller placebo under en åttaveckorsperiod. Forskarna drog slutsatsen att behandlingen med ashwagandha kunde öka minnet och andra kognitiva färdigheter.

8. Ökar immunfunktionen

Eftersom ashwagandha fungerar som en adaptogen som kan minska kroppens stresshormoner kan den hjälpa till att stärka ditt immunförsvar och minska inflammation i kroppen. Djur- och laboratorieforskning visar att den kan förbättra immunfunktionen genom att öka immunoglobulinproduktionen.

Den kan också främja en antiinflammatorisk miljö genom att undertrycka proinflammatoriska cytokiner. Genom att nedreglera immunförsvaret när det är komprometterat kan denna adaptogena ört vara ett användbart verktyg vid behandling av olika inflammatoriska sjukdomar.

9. Ökar uthållighet och uthållighet

Studier visar att ashwagandha kan öka uthålligheten under fysisk aktivitet genom att skärpa hjärnans funktion och minska kroppslig smärta. På grund av dess positiva, lugnande och energigivande effekter på hjärnan och dess förmåga att sänka stresshormoner har den bidragit till att förbättra koncentrationen, motivationen och uthålligheten i genomförda studier.

I en dubbelblind, randomiserad och placebokontrollerad studie från 2015 som genomfördes i Indien utvärderades effekten av ashwagandhaextrakt för att förbättra den kardiorespiratoriska uthålligheten hos 50 friska vuxna idrottare.

Under ett 20-minuters skyttellöpningstest mättes syreförbrukningen vid varje deltagares högsta fysiska ansträngning. Deltagarna fick också en frågeformulär om deras fysiska hälsa, psykologiska hälsa, sociala relationer och miljöfaktorer för att bedöma förändringar i deras livskvalitet efter ashwagandha-behandling.

Forskarna fann att ashwagandhaextrakt förbättrade den kardiorespiratoriska uthålligheten vid åtta och tolv veckors behandling och förbättrade livskvalitetsbetygen avsevärt för deltagarna i extraktgruppen.

10. Hjälper till att öka muskelstyrkan

Ashwagandha Withania somnifera kan vara till hjälp för personer som ägnar sig åt motståndsträning och andra former av träning som kan vara ansträngande för musklerna.

En studie från 2015 som publicerades i Journal of the International Society of Sports Nutrition lyfter fram att tillskott av ashwagandha var förknippat med betydande ökningar av muskelmassa och styrka. I den åtta veckor långa studien deltog 57 män mellan 18 och 50 år med liten erfarenhet av motståndsträning.

Männen i behandlingsgruppen konsumerade 300 milligram ashwagandha-rotextrakt två gånger dagligen och kontrollgruppen konsumerade placebo av stärkelse.

Forskarna fann att behandlingsgruppen hade betydligt större ökningar av muskelstyrkan i övningarna bänkpress och bensträckning. De som fick ashwagandha uppvisade också en signifikant större ökning av muskelstorleken på armar och bröst, en signifikant större minskning av träningsinducerade muskelskador, ökade testosteronnivåer och en större minskning av kroppsfettprocenten.

Även med ökad muskelmassa måste dina leder vara starka för att fungera på toppnivå. Ashwagandha verkar hjälpa till med det också.

Kliniska prövningar som studerar allmän ledsmärta och ledsmärta relaterad till reumatoid artrit har gett extremt positiva resultat, där örten lindrar stor smärta och inte orsakar några dokumenterade biverkningar.

11. Hjälper till att förbättra sexuell funktion och fertilitet

I ayurvedisk medicin har ashwagandha använts som ett naturligt afrodisiakum som kan bidra till att förbättra sexuell dysfunktion. Den används också för att öka testosteronnivåerna och förbättra den manliga fertiliteten.

En pilotstudie som publicerades i BioMed Research International syftade till att fastställa effekten och säkerheten av 300 milligram ashwagandha-rotextrakttillskott två gånger dagligen i åtta veckor för att förbättra den sexuella funktionen hos 50 friska kvinnor. Forskarna fann att behandlingsgruppen uppvisade betydligt högre förbättringar, jämfört med placebo, i poäng för sexuell funktion, särskilt inom områdena upphetsning, smörjning och orgasm.

En annan studie genomfördes för att analysera den spermatogena aktiviteten hos ashwagandha hos patienter med låga spermiekoncentrationer och eventuell manlig infertilitet. Fyrtiosex Män deltog i studien och fick antingen 675 milligram ashwagandha fördelat på tre doser per dag under en 90-dagarsperiod eller placebo.

I slutet av behandlingsperioden uppskattades spermaparametrar och serumhormonnivåer. Forskarna fann att det fanns en 167-procentig ökning av antalet spermier, 53-procentig ökning av spermavolymen och 57-procentig ökning av spermiernas rörlighet bland deltagarna som behandlades med ashwagandha. I placebogruppen var förbättringarna minimala.

Dessutom beskriver en studie från 2010 som publicerades i Fertility and Sterility att ashwagandhatillskott kunde förbättra testosteronnivåerna hos 75 män som genomgick infertilitetsscreening. Det minskade också oxidativ stress och förbättrade nivåerna av olika antioxidanter i behandlingsgruppen.

Ashwagandha Risker och biverkningar

Ashwagandha består av steroida laktoner eller withanolider, inklusive withanolid A, withaferin A och withanon. Dessa strukturer är unika för denna ört och har olika medicinska effekter.

Vissa delar av växten innehåller mer av dessa föreningar än andra, så när du väljer ett ashwagandhaextrakt bör du vara uppmärksam på varifrån det kommer. Bladutdrag innehåller vanligtvis högre halter av withaferin A än rotutdrag.

När den tas i lämpliga doser för terapeutisk användning har den ansetts vara säker för mänsklig konsumtion. Några möjliga biverkningar av ashwagandha är magbesvär, kräkningar och diarré. Om du märker något av dessa problem ska du sluta ta örten direkt.

Den bör aldrig användas av kvinnor som är gravida eller ammar. Det finns vissa bevis för att den kan framkalla missfall, och det finns ingen tillgänglig säkerhetsinformation om amning när du tar örten.

Personer som använder diabetesmediciner, blodtrycksmediciner, mediciner som dämpar immunförsvaret, lugnande medel eller mediciner för sköldkörtelproblem bör inte använda ashwagandha om de inte först har rådgjort med sin läkare.

De med hypertyreoidism kan märka en ytterligare ökning av sköldkörtelfunktionen när de tar örten och bör endast göra det under kontrollerad övervakning av en läkare, om alls. Eftersom örten också verkar för att modifiera dessa tillstånd kan det förekomma negativa interaktioner.

Det är möjligt att ashwagandha kan öka symtomen på autoimmuna sjukdomar som multipel skleros, lupus och reumatoid artrit.

Om du ska genomgå en operation som kräver anestesi bör du sluta ta ashwagandha minst två veckor innan, ifall örten ytterligare bromsar ditt centrala nervsystem.

Leave a Comment

Scroll to Top