Hur man sänker Kolesterol naturligt

Hur man sänker Kolesterol naturligt

Kolesterol är ett naturligt förekommande ämne som tillverkas av levern och som kroppen behöver för att celler, nerver och hormoner ska fungera ordentligt.

Även om kroppen behöver kolesterol kan överskott av kolesterol byggas upp och bilda ett fettplack på artärernas väggar, vilket minskar blodflödet till vitala områden i kroppen. Om plack fortsätter att byggas upp på lång sikt kan det avsevärt öka risken för att drabbas av en hjärtattack eller stroke.

Så vad orsakar högt kolesterol? Tro det eller ej, men svaret går långt utöver en kolesterolrik kost.
Kolesterolet hålls normalt i balans, men en ohälsosam kost med mycket hydrerat fett och raffinerade kolhydrater kan störa denna känsliga balans och leda till ökade kolesterolnivåer. Denna obalans yttrar sig i förhöjt LDL (dåligt kolesterol) och lågt HDL (bra kolesterol), vilket ökar risken för hjärtattack eller stroke. Andra orsaker kan vara fysisk inaktivitet, diabetes, stress och hypotyreos.

Men kom ihåg att allt kolesterol inte är lika bra. LDL-kolesterol, även känt som “dåligt kolesterol”, är den form som kan byggas upp på artärernas väggar och ökar risken för hjärtsjukdomar. HDL-kolesterol däremot kallas ofta för “gott kolesterol” eftersom det färdas genom blodomloppet och tar bort skadligt kolesterol från artärerna för att hjälpa till att förbättra hjärthälsan.
Så hur kan du minska dina nivåer av LDL-kolesterol ner samtidigt som du ökar HDL-kolesterolet för att hålla ditt hjärta i toppform? Här är några enkla sätt att sänka LDL-kolesterolet och totalkolesterolet för att främja bättre hjärthälsa.

Sänker kolesterolet naturligt

Livsmedel att äta
Det finns ingen anledning att följa en lågkolesterolkost för att hålla sig inom det hälsosamma LDL-kolesterolområdet. Att helt enkelt införliva några portioner av livsmedel som sänker kolesterolet i din kost per dag kan hjälpa till att sänka kolesterolnivåerna och höga triglycerider för att optimera ditt hjärtas hälsa.
Här är några av de främsta kolesterolsänkande livsmedlen som du kanske vill överväga att lägga upp ett lager av:

Olivolja
Extra jungfruolivolja, som är laddad med hjärtfriska omättade fetter, har visat sig sänka nivåerna av det dåliga LDL-kolesterolet för att förbättra hjärtats hälsa.

Grönsaker
Grönsaker är en av de mest näringsrika livsmedlen, vilket innebär att de har ett högt innehåll av vitaminer, mineraler och fibrer för att stödja hjärthälsan, samtidigt som de är kalorisnåla. Föga förvånande har studier visat att det finns ett samband mellan att äta mer grönsaker och lägre LDL-kolesterolnivåer hos både män och kvinnor.

Nötter
Nötter är rika på fibrer och hälsosamma fetter, vilket gör dem till ett utmärkt kosttillskott om du letar efter hur du kan sänka kolesterolet. En genomgång av 25 studier visade att om man åt mer hälsosamma nötter var det förknippat med lägre nivåer av totalkolesterol och LDL-kolesterol, plus minskade triglycerider också.

Frön
Näringsrika frövarianter som linfrön har visat sig minska både total- och LDL-kolesterolnivåerna för att hålla ditt hjärta friskt.

Lax
Fet fisk som lax är full av nyttiga omega-3-fettsyror som kan bidra till att sänka kolesterolnivåerna och lindra inflammation för att förbättra hjärthälsan.

Gurkmeja
Tack vare förekomsten av en kraftfull förening som kallas kurkumin har gurkmeja visat sig minska nivåerna av total- och LDL-kolesterol i blodet.

Vitlök
Vitlök är välkänd för sin mängd hälsofrämjande egenskaper, men forskning visar att vitlök även skulle kunna gynna kolesterolnivåerna. Enligt en genomgång av 39 studier kan konsumtion av vitlök regelbundet i minst två månader sänka kolesterolnivåerna för att minska risken för hjärtsjukdomar.

Okra
Denna populära växt har ett högt innehåll av fibrer, kalium och antioxidanter och kan bidra till bättre hjärthälsa. En djurstudie visade att okraextrakt effektivt kunde sänka kolesterol- och blodsockernivåerna hos överviktiga möss.

Bönor och baljväxter
Att lägga till baljväxter till din kost kan ha en stor inverkan på hjärthälsan. Studier visar att en kost som är rik på baljväxter som linser, bönor och ärtor är kopplad till lägre kolesterolnivåer i blodet.

Sötpotatis
Denna smakliga knöl innehåller flera hälsofrämjande proteiner och föreningar som har visat sig sänka kolesterolet i djurmodeller.

Grönt te
Grönt te är rikt på antioxidanter och katekiner och är en av de hälsosammaste dryckerna som du kan lägga till i din rutin. Studier visar att om man dricker grönt te kan man sänka nivåerna av totalkolesterol och LDL-kolesterol.
Studier har också visat att om man dricker yerba mate-te kan man naturligt förbättra serumlipidnivåerna och därmed sänka kolesterolnivåerna.

Hur man sänker Kolesterol naturligt

Persimon
Att införliva några portioner av denna näringsrika citrusfrukt i din dagliga kost kan ha en stor inverkan på hjärthälsan. En studie visade att konsumtion av fibrer extraherade från persimmonfrukt var effektivt för att sänka kolesterolnivåerna hos vuxna.

Avokado
Avokado innehåller mycket fibrer, kalium och hälsosamma fetter, som alla kan bidra till att hålla kolesterolet under kontroll. Avokado har inte bara visat sig öka nivåerna av det goda HDL-kolesterolet, utan kan också minska det totala och dåliga LDL-kolesterolet.

Glutenfria fullkornsprodukter
Fullkorn har förknippats med lägre kolesterolnivåer och förbättrad hjärthälsa. Men eftersom gluten kan vara inflammatoriskt är det bäst att välja glutenfria fullkorn i stället, till exempel bovete, quinoa och brunt ris.

Livsmedel att undvika
Att rensa upp i kosten är ett av de mest effektiva sätten att sänka LDL-nivåerna och förbättra hjärthälsan. Men det finns ingen anledning att helt avstänga livsmedel med högt kolesterolinnehåll från din kost; det finns faktiskt kolesterol i ägg, rött kött, mejeriprodukter och andra livsmedel som kan ingå med måtta som en del av en hälsosam kost.
Fokusera istället på att undvika dessa fyra livsmedel från din kost som en enkel metod för att sänka kolesterolet:

Socker och raffinerade kolhydrater
Tillsatt socker och raffinerade kolhydrater från ultraprocessade livsmedel kan kasta omkull ditt kolesterolförhållande genom att sänka nivåerna av bra kolesterol i blodet.

Alkohol
Även om ett glas rött vin per dag faktiskt kan vara bra för hjärthälsan kan ett tungt drickande ha skadliga effekter på kolesterolnivåerna. Håll alkoholkonsumtionen måttlig genom att hålla dig till 1-2 portioner per dag för att optimera hjärthälsan.

Koffein
Att överdriva koffeinhaltiga drycker som kaffe, läsk eller energidrycker kan orsaka en ökning av kolesterolnivåerna för vissa människor. Begränsa kaffe och te till 1-2 koppar dagligen för att hålla kolesterolet i schack.

Transfetter
Transfetter som ofta finns i bearbetade livsmedel och färdigförpackade bakverk kan öka LDL-kolesterolet, minska HDL-kolesterolet och öka risken för kranskärlssjukdom. Det är bäst att helt och hållet stryka dessa ohälsosamma fetter ur kosten genom att minimera ditt intag av bearbetade livsmedel.

Eteriska oljor
Vissa eteriska oljor kan också påverka kolesterolnivåerna. För bästa resultat kan du tillsätta några droppar av dessa kraftfulla oljor i din diffusor för att dra nytta av de unika hälsofördelar som de har att erbjuda:

Lavendelolja
Lavendelolja har visat sig minska stress- och kortisolnivåerna, vilket kan vara särskilt fördelaktigt för hjärthälsan.

Cypressolja
Liksom lavendelolja har eterisk olja från cypress också visat sig minska stress för att främja hjärthälsan. Den används också ofta för att främja blodcirkulationen och hjälpa till att sänka kolesterolnivåerna också.

Rosmarinolja
Tack vare dess antioxidativa egenskaper visar djurstudier att rosmarinolja kan sänka blodfettnivåerna och hjälpa till att stabilisera blodsockret.

Kosttillskott
Även om det ofta är en effektiv metod för att sänka kolesterolnivåerna helt på egen hand att byta om på kosten, kan ett tillägg av några kolesterolsänkande kosttillskott förstärka effekterna ännu mer. Här är några av de kosttillskott du kan prova att använda för att komma igång:

Fiskolja
Fiskolja är fullpackad med hjärthälsosamma omega-3-fettsyror och kan vara särskilt fördelaktigt om fisk inte alltid ingår i din veckovisa middagsrotation. Fiskolja är effektiv när det gäller att öka nivåerna av det goda HDL-kolesterolet i blodet för att rensa ut LDL-kolesterol från artärerna.

CoQ10
Coenzym Q10 är ett coenzym som har visat sig vara användbart för att sänka kolesterolnivåerna. Det fungerar genom att ta bort överflödigt kolesterol och förebygga åderförkalkning för att hålla artärerna rena.

Niacin
Niacin, även känt som vitamin B3, används ofta vid behandling av högt kolesterol. Faktum är att niacin har visat sig minska triglyceriderna och sänka nivåerna av LDL-kolesterol samtidigt som det ökar de fördelaktiga HDL-kolesterolnivåerna också.

Rött jästris
En analys av 13 studier visade att rött jästris, som härrör från vitt ris som har genomgått jäsning, var effektivt för att minska både triglycerider och LDL-kolesterol.

Vitlök
Förutom att lägga till vitlök i din kost kan du också överväga att lägga till ett vitlöksextrakt i ditt naturmedicinska skåp också. Särskilt ålderns vitlöksextrakt har visat sig ha kolesterolsänkande egenskaper i både human- och djurstudier.

Träning
När det gäller att sänka kolesterolnivåerna är det lika viktigt att få in mycket fysisk aktivitet som att göra ändringar i kosten. Här är två typer av motion som kan ha stor inverkan på hjärthälsan:

Aerobisk träning
Aerob träning, eller konditionsträning, är en träningsform som bidrar till att stärka ditt hjärta och dina lungor. Och förutom att hålla dig trim visar studier att aerob träning även kan bidra till att sänka kolesterolnivåerna.
Promenader, löpning och cykling är bara några enkla sätt att få in din dagliga dos av konditionsträning.

Motståndsträning
Motståndsträning är en form av fysisk aktivitet som tvingar dina muskler att dra ihop sig, vilket bygger upp styrka och uthållighet. Viss forskning visar också att motståndsträning kan ha positiva effekter även på hjärthälsan och kan sänka total- och LDL-kolesterolet.
Tyngdlyftning och kroppsviktsövningar som knäböj och utfall är några exempel på motståndsträning som du kan lägga till i din rutin.

Försiktighetsåtgärder
Även om detta är alla effektiva metoder för hur man sänker kolesterolnivåerna, tänk på att de bör kombineras och paras ihop med andra hälsosamma vanor för att maximera deras effektivitet. De kolesterolsänkande effekterna av en hälsosam kost kan till exempel förstärkas när de kombineras med regelbunden motion och ett fast sömnschema.
Se till att rådgöra med din läkare innan du börjar med någon form av tillskott, särskilt om du har några underliggande hälsotillstånd eller för närvarande tar mediciner. Dessutom är det viktigt att alltid samarbeta med en betrodd sjukvårdspersonal för att fastställa den bästa behandlingen för dig.

Leave a Comment

Scroll to Top