Vanliga näringsbrister hos kvinnor

näringsbrister hos kvinnor
Glimja.com Vitaminer.nu Greatlife.se Lifebutiken.se Vanliga näringsbrister hos kvinnor

Vanliga näringsbrister hos kvinnor

Studier har visat att kvinnors näringsintag är starkt beroende av inte bara deras kost utan även av faktorer som ekonomisk status, social och kulturell miljö, personliga vanor, ålder, aktivitetsnivå och genetik. Experter anser att några av de vanligaste (även om vissa andra brister fortfarande är möjliga och ganska vanliga) näringsbristerna hos kvinnor är bland annat följande:

– järn

– vitamin B12

– D-vitamin

– kalcium

– magnesium

– Omega-3

– jod

– folat

Några sätt att minska vitaminbrist hos kvinnor är att äta en näringsrik kost och/eller ta kosttillskott av hög kvalitet, helst från riktiga livsmedelskällor, vilket bidrar till att förbättra biotillgängligheten.

Brist på näringsämnen och vitaminer hos kvinnor

Man tror att cirka 30 procent av alla kvinnor har brist på en eller flera av de viktigaste vitaminerna och mineralerna, och för många kvinnor ökar risken bara med åldern.

Ett annat skrämmande resultat? Uppskattningar visar att cirka 75 procent av kvinnorna sannolikt skulle utveckla näringsbrister om kompletterande multivitaminer inte fanns.

Vilka vitaminer har kvinnor brist på? Här är nio av de vanligaste:

1. Järn

Järnbrist och anemi är de vanligaste näringsbristerna i världen, särskilt bland kvinnor. Enligt Världshälsoorganisationen drabbar denna brist inte bara ett stort antal barn och kvinnor som lever i utvecklingsländer, utan det är “den enda näringsbrist som också är betydligt utbredd i industrialiserade länder”.

2. Vitamin B12

Brist på vitamin B12 kan bidra till symtom som balansproblem, förstoppning, svaghet, torr hud och kognitiva förändringar.

B12 spelar en viktig roll för din hälsa genom att producera hemoglobin, en del av dina röda blodkroppar som hjälper cellerna i din kropp att få livgivande syre.

näringsbrister hos kvinnor

3. D-vitamin

D-vitaminbrist är en av de vanligaste i världen hos både vuxna kvinnor och män (samt spädbarn och barn).

D-vitamin kan produceras i våra kroppar när vi utsätts för tillräckliga mängder UVB-strålning från solljus. Dess viktigaste roll är att reglera kalciumabsorptionen.

Personer med D-vitaminbrist kan inte absorbera kalciumet och har i sin tur svårt att stärka benen. D-vitamin har dock flera andra viktiga roller för den allmänna hälsan, bland annat genom att stödja benhälsa, kardiovaskulär hälsa, testosteron och immunfunktion.

71ogUcp9r2L. AC SX679 ds w1000h1000c0 Vanliga näringsbrister hos kvinnor
1Vi gillar
Garden of Life Vitamin Code Women
679 kr

Vitamin Code Women från Garden of Life bygger på forskning om hur vitaminer och mineraler samarbetar med andra näringsämnen i kroppen för bästa upptag och omsättning.

women Vanliga näringsbrister hos kvinnor
2
Dr Mercolas Complete Probio för kvinnor
449 kr

För att stödja kvinnors speciella behov har denna produkt tre utvalda Lactobacillus-stammar: Lactobacillus paracasei, Lactobacillus reuteri och Lactobacillus gasseri.

4. Kalcium

Flickor mellan 9 och 18 år, samt kvinnor äldre än 50 år, tros ha störst sannolikhet att ha för låga kalciumnivåer.

Sammantaget, mellan kostkällor och kosttillskott som innehåller kalcium, är det fortfarande många människor som inte får i sig tillräckligt med kalcium – bland annat på grund av svårigheter att absorbera det och kalciumförlust från meditationer och intensiv träning.

Det är särskilt viktigt för postmenopausala kvinnor att undvika kalciumbrist eftersom detta kan bidra till benförlust och ökad risk för benbrott/osteoporos.

5. Folat

Kraven på många mikronäringsämnen ökar när en kvinna är gravid – särskilt näringsämnen som folat, järn, kalcium, zink, magnesium och jod.

Folat (som kallas folsyra när det skapas syntetiskt) är avgörande för en hälsosam graviditet och fosterutveckling eftersom det hjälper till att bygga upp barnets hjärna och ryggmärg. För gravida kvinnor bidrar tillskott av folat till att minska risken för vissa fosterskador, inklusive ryggmärgsbråck.

6. Kalium

Otillräckligt kaliumintag kan bidra till problem som förändringar i blodtrycket, högre risk för njursten, störningar i benomsättningen, ökad kalciumutsöndring i urinen och förändringar i saltkänsligheten.

Förutom att äta för få kaliumrika livsmedel kan låga nivåer bero på läkemedelsanvändning, diarré, kräkningar, dålig njurfunktion, användning av laxermedel, inflammatorisk tarmsjukdom och kraftig svettning. Allvarlig brist (hypokalemi) drabbar upp till 21 procent av sjukhuspatienter, ofta på grund av användning av diuretika och andra mediciner.

7. Jod

Jodintaget är särskilt viktigt för unga kvinnor som vill bli gravida eller som är gravida eftersom det spelar en roll för hjärnutvecklingen hos det växande fostret. Det är också avgörande för att kroppen ska kunna producera rätt mängd sköldkörtelhormoner.

Sköldkörteln behöver jod för att producera hormonerna T3 och T4, som hjälper till att styra din ämnesomsättning.

De flesta som äter västerländsk kost konsumerar en hel del jodsalt som finns i förpackade livsmedel och raffinerade spannmålsprodukter, där jod har tillsatts avsiktligt för att förebygga brist på jod. Men ett ännu bättre sätt att få det jod du behöver är genom jodrika livsmedel som havsgrönsaker, fisk och skaldjur, som är de viktigaste naturliga kostkällorna för detta näringsämne.

Att undvika jodbrist hjälper dig att skydda dig mot tillstånd som hypotyreos, struma, trötthet, hormonella obalanser och problem under graviditeten.

8. Magnesium

Magnesium är ett av de viktigaste mineralerna i kroppen men också en av de vanligaste bristerna. Som elektrolyt hjälper magnesium till att reglera kalcium, kalium och natrium, och det är viktigt för över 300 olika biokemiska funktioner i kroppen.

På global nivå finns det bevis som tyder på att utarmning av jorden har lett till att många grödor har lägre magnesiumhalt än i tidigare generationer – plus hälsotillstånd som matsmältningsstörningar, läckande tarmsyndrom, kronisk stress och pågående medicinering kan alla sänka kroppens magnesiumnivåer.

Benkramper, sömnlöshet, muskelspasmer, ångest, huvudvärk och matsmältningsproblem som förstoppning kan alla vara tecken på magnesiumbrist. För äldre kvinnor kan risken för brist vara ännu större.

9. Omega-3 fiskoljor

Om du inte konsumerar fisk och skaldjur som lax, makrill, sardiner, hälleflundra eller tonfisk regelbundet är det troligt att du kan använda ett tillskott av omega-3-fiskolja för att förebygga omega-3-brist. De flesta som äter en “västerländsk kost” får i sig mycket omega-6-fettsyror, som är proinflammatoriska och finns i många förpackade livsmedel och vegetabiliska oljor, men inte tillräckligt med omega-3-fettsyror, som är antiinflammatoriska.

De två behöver balansera varandra för att hjärtat, hjärnan och immunförsvaret ska förbli så friska som möjligt. Ett förhållande på ungefär 2:1 mellan omega-6-fettsyror och omega-3-fettsyror är bäst och hjälper till att förebygga sjukdomar som artrit, hjärtsjukdomar, Alzheimers sjukdom, depression med mera.

Att äta vildfångad fisk flera gånger i veckan eller ta ett tillskott motsvarande cirka 1 000 milligram dagligen är det bästa sättet att bekämpa inflammation och få i sig tillräckligt med omega-3.

Vad orsakar vitaminbrist? Beror det nödvändigtvis på att man äter en dålig kost?

Här är vad vi vet om att kvinnor riskerar att drabbas av vitaminbrist:

Som kvinna är du mer benägen att uppleva låga nivåer av vissa viktiga näringsämnen om någon av dessa punkter stämmer in på dig:

– Du äter en mycket bearbetad kost (med låg andel färska grönsaker och frukt).

– Du är vegetarian eller vegan.

– Du är underviktig eller har ett för lågt kaloriintag i allmänhet (“undervikt” anses i allmänhet ligga under ett BMI, bodymassindex, på 18,5 för kvinnor).

– Att vara i reproduktiv ålder (Världshälsoorganisationen uppskattar att i fattiga länder har 27-51 procent av kvinnorna i reproduktiv ålder brist på viktiga näringsämnen).

– vara över 65 år

– Låg socioekonomisk status, brist på utbildning och fattigdom.

– konsumtion av stora mängder alkohol

– Ta vissa mediciner under en längre tid (t.ex. fenytoin, metotrexat, sulfasalazin, triamteren, trimetoprim-sulfametoxazol).

– Har ett tillstånd som stör det normala näringsupptaget i tarmen.

Leave a Comment

Scroll to Top