Vad är ångest? 15 naturliga botemedel mot ångest.

Vad är ångest?

Vad är ångest? 15 naturliga botemedel mot ångest.

Ångest kan vara ett handikappande tillstånd som åtföljs av långvarig stress och en försämring av den allmänna hälsan. Det bidrar till många kroniska sjukdomar, även när det behandlas med konventionella mediciner. Därför måste vi använda naturläkemedel mot ångest och andra humörstörningar som tar itu med roten till problemet i stället för att sätta ett plåster på dina ångestsymtom.
Forskning visar att personer med ångest har svårt att framgångsrikt uppnå kort- eller långsiktig remission, och remissionsgraden är så låg som 38 procent efter fem år.
Den goda nyheten är att det finns många naturläkemedel mot ångest som är säkra och inte orsakar negativa biverkningar som så många ångestdämpande mediciner. Genom att äta en ren och välbalanserad kost som innehåller viktiga näringsämnen som B-vitaminer, magnesium och omega-3 och genom att använda eteriska oljor mot ångest kan du märka en omedelbar skillnad i ditt humör, dina energinivåer och ditt sömnmönster.
Dessutom finns det många kosttillskott och livsstilsförändringar som fungerar som naturläkemedel mot ångest.
Vad är ångest? Orsaker och riskfaktorer
Ångest är en normal reaktion på stress eller en farlig situation. Det kallas ofta för “kamp eller flykt”-reaktionen.
Det är också det vanligaste psykiska hälsoproblemet. Ångest blir problematisk när den är konstant eller som en reaktion på olämpliga omständigheter, vilket med tiden kan påverka ditt dagliga liv negativt.
Det finns faktiskt ett antal ångeststörningar, bland annat generaliserad ångeststörning, tvångssyndrom, social ångeststörning och panikstörning.
Orsaker till ångest är bland annat:

Stress.

Traumatiska livserfarenheter.

Problem med sköldkörteln.

Dysfunktionellt serotonin.

överdriven alkohol

koffein- eller sockerintag

hormonell obalans
Dessutom visar forskning att riskfaktorer för ångeststörningar bland annat är att vara kvinna, uppleva stressiga livshändelser under barndomen och vuxenlivet, ha en familjehistoria av psykiska störningar, ha begränsade ekonomiska resurser och vara blyg i barndomen.
Tecken och symtom
Även om ångest kännetecknas av överdriven oro och spänning, finns det andra fysiska och psykologiska symtom på ångest, t.ex:

muskelspänningar

Bröstkänsla.

Hjärtklappning.

Högt blodtryck.

sömnlöshet

matsmältningsproblem

panikattacker

irritabilitet

koncentrationssvårigheter

rastlöshet

svettning

ångest

oförmåga att umgås

Naturliga botemedel mot ångest

Ät en ren och balanserad kost
Flera studier visar att det finns ett samband mellan kostval och psykologi, fysiologi och beteende. Kostvalen påverkar en person från det ögonblick han eller hon föds till vuxenlivet.
Att konsumera för många eller för få kalorier kan öka ångestsymtom och andra psykologiska eller känslomässiga störningar. Dessutom kan dålig kost leda till många ångestsymtom, bland annat humörsvängningar, trötthet och onormala blodsockernivåer som orsakar nervositet och nervositet.
Dålig kost kan också leda till viktökning, vilket kan påverka din kroppsuppfattning och ge upphov till känslor av värdelöshet och självtvivel.

Vad är ångest?

Att äta antiinflammatoriska livsmedel kan vara ett naturligt botemedel mot ångest eftersom de är viktiga för att neurotransmittorer syntetiseras och balanserar ditt humör och din stressreaktion. Dessutom är det också viktigt att äta hälsosamma fetter, oraffinerade kolhydrater och magert protein.
För att förbättra ångestsymptomen bör du se till att även lägga till B-vitaminmat, magnesiumrika livsmedel, livsmedel med hög kalciumhalt och omega-3-mat till din kost, bland annat:

  • Viltfångad fisk (som lax, makrill, tonfisk, vitfisk och sill).
  • Gräsbetat nötkött.
  • ekologisk kyckling
  • näringsjäst.
  • Ägg.
  • yoghurt eller kefir
  • gröna bladgrönsaker (som spenat, grönkål, mangold och kålgrönsaker)
  • Färska grönsaker (som selleri, bok choy, broccoli, betor och kronärtskockor).
  • Färska frukter (som blåbär, ananas, bananer och fikon).
  • Havsväxter
  • Hälsosamma fetter (som avokado, kokosolja och olivolja).
  • Bönor (t.ex. svarta bönor, adzukibönor, kikärter och favabönor).
  • Baljväxter (som linser och ärtor).
  • Nötter (t.ex. valnötter, mandlar och cashewnötter).
  • Frön (t.ex. linfrön, chiafrön, hampafrön och pumpafrön).
  • Oraffinerad spannmål (som farro, quinoa och korn).

Undvik sockerhaltiga och bearbetade livsmedel.
Forskning visar att konsumtion av livsmedel som har ett högt glykemiskt index kan bidra till ångest och depression. Socker och raffinerade kolhydrater kan ge dig blodsockerhöjningar och -sänkningar under hela dagen, vilket ökar ångest, nervositet och trötthet.
Dessa livsmedel kan orsaka humörsvängningar och förändra dina energinivåer, vilket gör det svårare att få kontroll över dina ångestsymtom. De bidrar också till inflammation och förändrar din hjärnstruktur och neurotransmittorfunktion.
För att bibehålla normala blodsockernivåer och förbättra dina ångestsymtom bör du hålla dig borta från raffinerade livsmedel, inklusive bakverk (som bakverk och kakor), sötade drycker, snabbmat, stekt mat, bearbetat kött och raffinerad spannmål (som finns i spannmål och förpackat bröd).
Ett specifikt kostalternativ som täcker många av dessa baser och som faktiskt kan påverka ångest är keto-dieten. Preliminär forskning på djur har visat att det kan leda till en minskad risk för ångest om man följer denna fettrika, lågkolhydratkost.

Begränsa koffein och alkohol
För mycket koffein eller alkohol kan öka ångestsymtom som humörsvängningar, nervositet och nervositet. En studie som publicerades i British Journal of Psychiatry visade att avhållsamhet från alkohol är förknippat med en lägre risk för ångest. För att minska ångest kan du undvika alkohol helt eller begränsa ditt alkoholintag till en till tre drinkar per vecka – men inte mer än två åt gången.
Forskning visar också att ett för högt koffeinintag kan framkalla ångestsymtom, och personer med panikångest och social ångest verkar vara särskilt känsliga för effekterna av koffein. Begränsa kaffe eller svart te till högst en kopp per dag.
Kosttillskott

Ashwagandha
Ashwagandha är en adaptogen ört som ofta används som ett naturligt botemedel mot ångest eftersom den hjälper till att stabilisera kroppens reaktion på stress. I en systematisk genomgång som bedömde data om effektiviteten av ashwagandha som behandling av ångest fann forskarna att de flesta studierna slutade med en signifikant förbättring av ångestsymtom med ashwagandhabehandling.
Ashwagandha är dock inte bara en stresslindrare. Det skyddar också hjärnan från degeneration och verkar för att förbättra ångestsymtom genom att förstöra fria radikaler som orsakar skador på hjärnan och kroppen.
Forskning visar att ashwagandha hjälper till att förbättra fokus, minska trötthet och bekämpa ångest utan de biverkningar som de flesta ångestdämpande mediciner ger.

Kavarot
Forskning visar att kavarot kan användas för att behandla ångest eftersom det är ett icke beroendeframkallande och icke-hypnotiskt anxiolytiskt medel. Kava används för att förbättra humöret, lindra ångest och öka socialiteten. Det fungerar genom att stimulera dopaminreceptorer och framkalla eufori.
En randomiserad, kontrollerad studie som genomfördes i Australien visade att kava kan betraktas som en förstahandsbehandling för generaliserat ångestsyndrom, och det har visat sig vara säkert för personer som genomgår behandling. En metaanalys som rapporterats av Cochrane och som omfattade sju försök tyder på att det finns betydande effekter av kava-behandling för ångest med få biverkningar, som alla anses vara milda.
Ta kava under ledning av din vårdgivare, eftersom det kan interagera med vissa mediciner. Konsumera inte heller alkohol om du använder kava, och var medveten om de vanligaste biverkningarna, inklusive huvudvärk, sömnighet och diarré.

5-HTP (5-hydroxitryptofan)
Att komplettera med 5-HTP, som syntetiseras från tryptofan (en essentiell aminosyra som fungerar som en humörreglerare), kan hjälpa till att behandla ett antal problem som är förknippade med ångest, inklusive sömnproblem, humörsvängningar och huvudvärk. 5-HTP ökar serotonin, som är en lugnande neurotransmittor som överför signaler mellan nervcellerna och ändrar hjärnfunktioner som reglerar ditt humör och sömnmönster.
Studier visar att 5-HTP-behandling är förknippad med en betydande minskning av ångest på grund av dess lugnande effekter. Det är dock viktigt att du inte tar 5-HTP tillsammans med receptbelagda ångestdämpande eller antidepressiva läkemedel.

GABA (Gamma aminobutyrsyra)
GABA är en aminosyra som är ansvarig för att minska ångest i nervsystemet, och den hjälper också till att slappna av i musklerna. Den används för ett antal tillstånd utöver att lindra ångest, bland annat för att minska PMS, lindra sömnlöshet, stabilisera blodtrycket, behandla ADHD, bränna fett och lindra smärta.
GABA är också en hämmande neurotransmittor som kan ge en lugnande effekt, hjälper till att reglera nervceller och lugnar ångest. Antiångestläkemedel som Xanax och Valium verkar för att öka mängden GABA i hjärnan.
Det finns GABA-tillskott tillgängliga i din lokala hälsokost- eller vitaminbutik. Ett annat alternativ är att använda valerianrot, som naturligt ökar hjärnans GABA-nivå och hjälper till att lugna ångest.

Magnesium
Magnesium spelar många viktiga roller i kroppen, och magnesiumbrist är en av de vanligaste bristerna hos vuxna. Om du kämpar med ångest kan du försöka ta ett magnesiumtillskott.
Magnesium hjälper till att slappna av i musklerna och lugna nervsystemet. Dessutom är det viktigt för GABA-funktionen och reglering av vissa hormoner som är avgörande för att lugna hjärnan och främja avslappning.
Magnesium används ofta för att motverka ångest, dålig matsmältning, muskelspasmer och sömnproblem. Leta efter magnesium i form av citrat, kelat och klorid, som är former som kroppen tar upp bättre.
Var dock medveten om att för mycket magnesium kan orsaka diarré, så var försiktig med dosen. På grund av detta bör du börja med mindre mängder magnesium och arbeta dig upp till en dos som är effektiv för dig.

B-vitaminkomplex
B-vitaminer hjälper till att bekämpa stress och stabilisera ditt humör. Vitamin B6, i synnerhet, fungerar som ett naturligt botemedel mot ångest eftersom det verkar för att öka humöret, balansera blodsockernivåerna och upprätthålla ett hälsosamt nervsystem. Faktum är att symtom på B6-vitaminbrist är bland annat ångest, irritabilitet, depression, humörförändringar, muskelvärk och trötthet.
Dessutom är vitamin B12 också viktigt för att bekämpa kronisk stress, humörstörningar och depression. Det bidrar till att förbättra din koncentration och energinivåer och gör att ditt nervsystem kan fungera ordentligt.

Eteriska oljor

Lavendelolja
Lavendelolja har visat sig minska ångest och hjälpa till att slappna av i kroppen. En multicenter, dubbelblind, randomiserad studie som genomfördes i Tyskland visade att Silexan, en oral kapsel med lavendelolja, var lika effektiv som bensodiazepiner, ångestdämpande läkemedel som vanligtvis framkallar sedering och har en hög risk för drogmissbruk.
Forskning visar också att användning av lavendelolja lokalt eller inandning av lavendel kan bidra till att framkalla lugn och lindra symtom på ångest, som nervositet, huvudvärk och muskelsmärta.
Lägg tre droppar lavendelolja i din handflata och gnugga in den på nacken, handlederna och tinningarna. Du kan också sprida lavendelolja hemma eller på jobbet, inhalera den direkt från flaskan för omedelbar lindring och tillsätta fem till tio droppar i varmt badvatten för att bekämpa ångest naturligt.

Romersk kamomill
Romersk kamomill eterisk olja används för att lugna nerver och minska ångest på grund av dess milda lugnande och avslappningsfrämjande egenskaper. Att inhalera den fungerar som en känslomässig utlösare eftersom doften färdas direkt till hjärnan för att hjälpa till att bekämpa ångestsymtom.
En studie som publicerades i Alternative Therapies in Health and Medicine visade att när kamomillolja tas oralt orsakar den en betydande minskning av ångest- och depressionssymptom jämfört med placebo.
Sprid fem droppar romersk kamomillolja hemma eller på jobbet, inandas direkt från flaskan eller applicera den lokalt på hals, bröst och handleder. Romersk kamomill är också tillräckligt mild för att barn ska kunna använda den som ett naturligt medel mot ångest.
Livsstil

Fysisk aktivitet
Regelbunden fysisk aktivitet bidrar till att förbättra sömnkvaliteten, minska inflammation, öka självförtroendet, förbättra energinivåerna och lindra stress och spänningar. Personer med ångest kan dra nytta av övningar som yoga och tai chi eftersom de främjar avslappning och innefattar djupa andningstekniker som hjälper till att minska stress och muskelspänningar.
I en översikt från 2012 som publicerades i Alternative Medicine Review konstaterades att av de 35 försök som behandlade yogans effekter på ångest och stress noterade 25 av dem en signifikant minskning av stress- och ångestsymtom som ett resultat av att utöva yoga.
Faktum är att yoga förändrar din hjärna genom att påverka dina GABA-nivåer och undertrycka neuronal aktivitet.
Förutom yoga och tai chi kan du utöva andra övningar som hjälper till att lugna kroppen. Till exempel kan löpning, promenader eller vandringar utomhus, lyftning av vikter och till och med dans hjälpa till att bekämpa stress.

Få tillräckligt med vila
Forskare vid Berkeley-universitetet fann att sömnbrist kan förstärka förutseende ångest genom att stimulera regioner i hjärnan som är förknippade med känslomässig bearbetning. Detta innebär att sömnbrist kan bidra till vanliga ångestsymtom. Dessa symtom inkluderar överdriven oro, och genom att återställa korrekta sömnmönster kan personer med ångest minska känslor av rädsla, oro och spänning.
Sträva efter att få sju till nio timmars sömn varje natt för att minska stress, balansera dina hormoner, förebygga humörsvängningar och minska trötthet. Du kan också sprida eterisk olja av lavendel eller romersk kamomill i ditt sovrum för att hjälpa till att framkalla avslappning.

Meditera
En randomiserad, kontrollerad studie från 2013 som publicerades i Journal of Clinical Psychiatry visade att mindfulnessmeditation hade en gynnsam effekt på ångestsymtom och förbättrade stressreaktivitet och copingmekanismer när man ställdes inför en stressutmaning.
Om du är nybörjare kan du prova guidad meditation som ett av dina naturläkemedel mot ångest, som finns på YouTube och poddar. Det hjälper till att minska dina kortisolnivåer, förbättra din sömnkvalitet, öka din produktivitet hemma och på jobbet och behandla din ångest.

Hitta stöd
I din strävan att övervinna ångest kan det vara till stor hjälp att hitta stöd från din familj, vänner, samhället och professionella terapeuter. Kognitiv beteendeterapi är till exempel en typ av psykoterapi som fokuserar på en persons underliggande tankar som bestämmer hur personen agerar och känner. Terapeuter hjälper dig att ändra dina tankemönster och reaktioner så att du bättre kan hantera stressiga situationer.
Om din ångest påverkar din livskvalitet kan du överväga att gå med i en lokal stödgrupp eller ta kontakt med andra personer som har problem med ångest. Tillsammans kan du använda dessa naturläkemedel mot ångest tillsammans med medlemmar i din gemenskap och arbeta dig igenom svåra situationer med deras stöd.

Leave a Comment

Scroll to Top