Vad är depression? Naturliga botemedel mot depression.

Vad är depression?

Vad är depression? Naturliga botemedel mot depression.

Depression är en vanlig och allvarlig humörstörning som påverkar hur en person känner, tänker och agerar dagligen. Den går också under namnet major depressive disorder (MDD) eller klinisk depression.
Någon som är deprimerad kan uppleva en brist på intresse och spänning i vardagliga aktiviteter som de en gång tyckte om, och den övergripande känslomässiga tullen som depressionen kan ta på en persons välbefinnande kan leda till känslomässiga, fysiska och mentala problem som kan påverka nästan alla aspekter av deras liv.
Detta allvarliga tillstånd är mycket mer än en bluesattack. Depression är ett ihållande tillstånd som försämrar en persons förmåga att fungera i sitt dagliga liv och kan även visa sig med fysiska symtom, inklusive kronisk smärta eller mag- och tarmproblem.
För att en person ska få diagnosen MDD måste symtomen ha varit ihållande i mer än två veckor. Den typiska behandlingen omfattar psykoterapi samt mediciner. I allvarligare fall av en depressiv episod kan sjukhusvård krävas, särskilt om individen utgör en risk för självskadebeteende eller självmord

Vad är major depressiv sjukdom?

Depression går långt utöver tillfälliga känslor av sorg. Sorg är en normal mänsklig känsla, och det är inget fel med att känna sig ledsen då och då, särskilt inte när det finns en mycket uppenbar grundorsak, som att bli förbigången för en befordran eller något ännu mer tragiskt som förlusten av en älskad person.
Men när en person upplever konstant sorg som kännetecknas av känslor av intensiv förlust av intresse, hopplöshet och förtvivlan under en längre tidsperiod, upplever han eller hon något mycket allvarligare, till exempel en allvarlig depressiv sjukdom.
MDD kanske inte utlöses av något särskilt. Det minskar inte bara din förmåga att njuta av saker och ting utan leder också till biverkningar som tar en djupt känslomässig avgift på den person som lider av tillståndet.
Major depressiv sjukdom kan störa nästan alla aspekter av ditt dagliga liv, inklusive din förmåga att sova och vakna, äta, kommunicera, arbeta, upprätthålla hälsosamma relationer och ta hand om dig själv och dina nära och kära. Vissa personer kan ha depressionsattacker som är åtskilda med flera år, medan andra kan uppleva depression på en kontinuerlig basis.
Även om det ofta finns en hårfin gräns mellan långvarig sorg och depression – särskilt när det handlar om sorg – är MDD diagnostiseras och behandlas utifrån en fastställd uppsättning kriterier av en psykiater, terapeut eller annan kvalificerad specialist.

Typer
Det finns flera specificerande faktorer som ytterligare kan förtydliga diagnosen major depressiv sjukdom, bland annat:

Atypisk depression
American Psychiatric Association anser att detta inte längre är en separat sjukdom utan snarare en major depressiv sjukdom med atypiska drag.
Även om det varierar från person till person handlar det om humörreaktivitet, ökad aptit, ökad sömn, blykänsla i armar eller ben och känslighet för avvisande.

Katatonisk depression
Katatonisk depression orsakar onormala rörelser och en oförmåga att fungera verbalt och fysiskt under en längre tid.
Symtomen omfattar att inte röra sig eller prata eller snabba och oförutsägbara rörelser, förändringar i aptit och vakenhet, plötslig viktnedgång eller viktökning, känslor av djup sorg samt skuldkänslor och koncentrationssvårigheter.
Depression med ångestfylld ångest
Denna typ av depression är också förknippad med en stor ångest. För att få denna kliniska diagnos måste den som lider uppleva ihållande känslor av ångest, inklusive rastlöshet och svårigheter att delta i sina dagliga aktiviteter på grund av en rädsla för att något hemskt ska hända.

Vad är depression?

Melankolisk depression
Denna form av allvarlig depressiv sjukdom tyder på intensiv förlust av glädje i aktiviteter, tillsammans med hopplöshet, till den grad att en person till och med kan känna att hans eller hennes liv inte är värt att leva. Liksom andra subtyper kan en patient uppleva långvarig sorg, ångest, sömnbrist samt förändringar i sina kroppsrörelser.

Peripartumdepression
Denna typ av allvarlig depression är mer känd som postpartumdepression. Det är en allvarlig depressiv sjukdom som uppstår under graviditeten eller efter förlossningen.
Den är ganska vanlig, uppskattningsvis 3-6 % av mammorna upplever tillståndet.1 Den är förknippad med stress, ångest, sorg, hopplöshet, förtvivlan, extrem utmattning och ensamhet.

Säsongsrelaterad affektiv sjukdom (SAD)
Denna typ av allvarlig depressiv sjukdom, numera känd som major depressive disorder with seasonal pattern, tenderar att dyka upp under höst- och vintermånaderna när vädret är kallare och solen går ner tidigare. Den är symptomatisk för många av samma humörförändringar som andra undertyper, inklusive känslor av sorg, förändringar i sömnen, låg energi, känslor av hopplöshet och koncentrationssvårigheter.
Symtom

Dessa är de vanligaste tecknen och symtomen i samband med major depressiv sjukdom, enligt National Institute of Mental Health:3

Ihållande sorgsenhet, ångestfylld eller “tomt” humör.

Känslor av hopplöshet eller pessimism.

Irritabilitet

Känslor av skuld, värdelöshet eller hjälplöshet.

Förlust av intresse eller glädje i hobbyer och aktiviteter.

Minskad energi eller trötthet

Rör sig eller pratar långsammare

Känner sig rastlös eller har svårt att sitta still.

Svårigheter att koncentrera sig, komma ihåg eller fatta beslut.

Svårigheter att sova, att vakna tidigt på morgonen eller att sova för mycket.

Aptit och/eller viktförändringar

Värk eller smärta, huvudvärk, kramper eller matsmältningsproblem utan tydlig fysisk orsak och/eller som inte avtar även med behandling.

Tankar på döden eller självmord, eller självmordsförsök.
Risken för självmord bland personer med svår depression är förhöjd jämfört med befolkningen i allmänhet. Även om den exakta risken är svår att sätta en siffra på kan den vara över 6 %.4
Dessutom är depression inte bara vanligt förekommande hos vuxna. Faktum är att uppskattningsvis 3,2 % av barnen i åldern 3-17 år har diagnostiserad depression, enligt Centers for Disease Control and Prevention (CDC).5
Yngre barn kan uppvisa irritabilitet och klängighet, klaga på fysiska smärtor, vägra att gå till skolan eller vara betydligt undervikt. Tonåringar kan undvika social interaktion, ha dåliga resultat i skolan, vara överkänsliga och lätt att bli arga eller ta till droger och alkohol.6

Alkohol- och drogmissbruk är också vanligt hos vuxna med depression. Vissa studier tyder på att MDD förekommer samtidigt hos 32,8 % med alkoholmissbruksproblem och 44,3 % med missbruksproblem.7
Svåra fall kan visa sig med psykossymtom, inklusive vanföreställningar och, i sällsynta fall, hallucinationer. När detta inträffar, särskilt hos äldre personer, kan det feldiagnostiseras som demens.
Orsaker
Flera faktorer spelar en roll vid depression, som APA kategoriserar som biokemiska, genetiska, personlighetsmässiga och miljömässiga.11 Dessa riskfaktorer korsar ofta varandra och kan predisponera en person för MDD:

Genetik: En familjehistoria av depression är vanlig hos dem som lider av tillståndet. Forskning tyder på att genetiken i cirka 40 procent av fallen avgör om någon kommer att bli deprimerad eller inte12 .

Hjärnans kemi: Vissa undersökningar tyder på att en obalans av neurotransmittorer, som hjälper till att reglera humöret, spelar en roll vid depression.13

Vissa medicinska tillstånd: Vissa medicinska tillstånd, t.ex. sköldkörtelproblem, sömnstörningar och vissa cancerformer, är förknippade med högre grad av depression.14

Användning av substanser: Personer som missbrukar alkohol och droger, inklusive receptbelagda läkemedel, är mer benägna att drabbas av depression.15

Stress: Livserfarenheter spelar en roll, särskilt stress. Frisättningen av hormonet kortisol kan enligt forskning påverka neurotransmittorn serotonin och leda till depression.16

Dålig kost: Forskning har visat att en kost som saknar vissa viktiga näringsämnen kan göra en person mer benägen att drabbas av depression.

Att bekämpa depression på naturlig väg

Naturliga botemedel inifrån och ut

Behandling av depression behöver inte innebära timmar av rådgivning eller dagar med piller. Dessa metoder kan vara effektiva, men du kanske föredrar naturliga metoder för att öka ditt humör.

Träning, tankekroppsterapier och växtbaserade kosttillskott kan ha förmågan att påverka ditt synsätt och till och med förändra din hjärnkemi. Många av dessa behandlingar är säkra, men är inte alltid bevisat effektiva.

Motion för att pigga upp dig

Regelbunden fysisk aktivitet är kanske inte det första som din läkare ordinerar när han/hon diagnostiserar dig med depression. Men kanske borde det vara en del av din terapi.

En studie från Duke University visade att 30 minuters måttlig aerobisk träning tre gånger i veckan var lika effektivt för att lindra symtom på depression på kort sikt som antidepressiv medicinering.

Studien visade också att det var mindre sannolikt att depressionen återkom hos de personer som fortsatte att träna efter det första försöket.
Hitta sätt att slappna av
Depression kan få dig att känna dig bortkopplad från de saker du älskar. Den kan också orsaka trötthet och sömnproblem. Att koppla av kan ha en positiv effekt på ditt humör.
Avslappningstekniker omfattar bland annat följande:

progressiv muskelavslappning

Avslappningsbilder.

autogen träning
Forskare vid Cochrane CollaborationTrusted Source granskade 15 försök som fokuserade på avslappningstekniker. De fann att avslappningstekniker inte är lika effektiva som psykologisk behandling, men att de är effektivare än ingen behandling när det gäller att minska symtomen.
B-vitaminer
Bör man ta vitaminer mot depression? Du kan ha brist på vissa vitaminer och dessa brister kan spela en roll för ditt deprimerade tillstånd. Men sjukvårdspersonal skulle behöva testa dig för att veta säkert.
B-vitaminer är mycket viktiga för vår hälsa. Vitamin B-9 (folat) syntetiserar och reparerar DNA; det hjälper också till att remetylera homocystein för att omvandla det tillbaka till metionin, som har antidepressiva egenskaper9.
Vitamin B-12 (kobalamin) spelar en viktig roll för bildandet av röda blodkroppar, cellmetabolism, nervfunktion och produktion av DNA. Både folat (i L-metylfolatformen) och B-12 spelar en roll i syntesen av neurotransmittorer, till exempel serotonin.10 (Serotonin är en kemikalie som reglerar vårt humör).
Fokusera på god näring
Även om du kanske vill sträcka dig efter din favoritdessert när du känner dig nedstämd är det kanske inte en bra idé för ditt välbefinnande. Att äta för mycket socker och gå upp för mycket i vikt kan vara farligt för vår mentala hälsa.
Baserat på en nyligen genomförd studie14 är fetma förknippad med en högre risk för major depressiv sjukdom (MDD) bland kvinnor.
Promenad i naturen
Att vara bland träden kan dämpa dina depressiva känslor. Vänd dig till naturterapi. När du går genom en skog (det som kallas skogsbad) lindrar du också stress. Träden frigör fytokemikalier som interagerar med vårt immunförsvar på ett positivt sätt, förbättrar humöret och sänker blodtrycket16

Leave a Comment

Scroll to Top