6 bra sätt att minska jordnötsallergi

jordnötsallergi

Jordnötsallergi är vanligare bland barn under 3 år, och risken för att utveckla denna allergi ökar till 7 procent för ett syskon till ett barn med jordnötsallergi. Det är därför jordnötter hör till de “åtta stora” livsmedelsallergierna, tillsammans med ägg, fisk, mjölk, trädnötter, skaldjur, soja och vete.

Det som är riktigt oroväckande är att det inte finns någon klar och tydlig orsak till varför denna vanliga matallergi ökar, men ny forskning i New England Journal of Medicine och The Lancet tyder på att det delvis kan bero på att man undviker jordnötter i tidig ålder.

Dessutom visar ny forskning att om man konsumerar små mängder jordnötsprotein i kombination med probiotiska tillskott kan man avsevärt minska jordnötsallergier och känslighet hos barn.

Tack och lov släppte National Institute of Allergy and Infectious Diseases i januari 2017 riktlinjer för föräldrar och sjukvårdspersonal för att hjälpa till att introducera jordnötsinnehållande livsmedel i tidig ålder. Och om du eller en familjemedlem lider av jordnötsallergi finns det naturläkemedel som hjälper till att lindra jordnötsallergisymtomen samt alternativ till jordnötssmör att prova.

Vad är en jordnöt?

Jordnötter är faktiskt en baljväxt som odlas för sina ätbara frön. Till skillnad från de flesta kulturväxter utvecklas jordnötskapslarna under marken, vilket är anledningen till att jordnötter fick det specifika namnet hypogaea, som betyder “under jorden”.

Även om jordnötter tekniskt sett inte är nötter har folk en tendens att placera dem i samma kategori som trädnötter som mandel och valnötter. I USA är jordnötter och jordnötssmör det mest populära valet av “nötter”.

Fördelar

Jordnötter och jordnötssmör stöder din ämnesomsättning och hjälper dig att förlora fett när du äter dem tillsammans med omega-3-föda, som linfrön och chiafrön.

Jordnötter är en rik källa till omega-6-fettsyror, kostfiber, protein, kalium, kalcium, järn, vitamin B6 och magnesium. Det finns flera studier som tyder på att jordnötter verkligen är hälsosamma livsmedel, bland annat följande:

  • En studie från 2010 som publicerades i Nutrients visar att konsumtion av nötter (både jordnötter och trädnötter) har förknippats med en minskad förekomst av kranskärlssjukdom och gallstenar hos båda könen och diabetes hos kvinnor. Begränsade bevis tyder också på att nötter har positiva effekter på högt blodtryck, kolesterol, cancer och inflammation.
  • En studie som publicerades i JAMA Internal Medicine 2015 visade att nötkonsumtion, särskilt jordnötskonsumtion, var förknippad med minskad total och kardiovaskulär dödlighet i olika etniska grupper och bland personer med låg socioekonomisk status.

Nackdelar

Det finns vissa hälsoproblem när det gäller att äta jordnötter och jordnötssmör, bland annat följande:

  • Eftersom jordnötter innehåller mycket omega-6-fetter och lite omega-3-fetter kan de orsaka ett obalanserat förhållande mellan omega 3 och omega 6, vilket är ett vanligt problem bland amerikaner idag.
  • Ett annat problem med jordnötssmör är att jordnötter växer på marken och blir mycket fuktiga, vilket leder till att mykotoxiner eller mögel utvecklas. Möglet på jordnötter kan utveckla en svamp som kallas aflatoxin och som kan påverka hälsan i din tarm.
  • Jordnötter har kopplats samman med matöverkänslighet, läckande tarmsyndrom och långsam ämnesomsättning. Det beror på att aflatoxin faktiskt kan konkurrera med probiotika i tarmen och därmed skada matsmältningshälsan. Detta gäller särskilt för jordnötssmör som inte är ekologiskt. Förekomsten av mögel kan vara en anledning till att så många barn har inflammatoriska immunreaktioner på jordnötter.
  • För dig som inte är allergisk mot jordnötter kan du undvika de potentiellt skadliga svampar som jordnötter vanligtvis odlar genom att välja Valencia-jordnötter eller Jungle-jordnötter. Dessa jordnötter odlas vanligtvis inte i fuktigheten i marken, utan i buskar utanför marken eller högre upp, och det eliminerar problemet med mögel.
jordnötsallergi

Symptom på jordnötsallergi

Jordnötsallergi är en av de allvarligaste omedelbara överkänslighetsreaktionerna mot livsmedel när det gäller uthållighet och svårighetsgrad.

Enligt American College of Allergy, Asthma and Immunology kan symtomen på jordnötsallergi vara följande:

  • Kliande hud eller nässelfeber (kan vara små fläckar eller stora svullnader).
  • En kliande eller stickande känsla i eller runt munnen eller halsen.
  • Rinnande eller trängsel i näsan
  • Illamående
  • Anafylaxi (mindre vanligt)

Anafylaxi är en allvarlig och potentiellt livshotande reaktion från hela kroppen på ett allergen. Detta är sällsynt, men det är ett jordnötsallergisymptom som måste tas på största allvar.

Symtomen på anafylaxi är bland annat:

  • Försämrad andning
  • Svullnad i halsen
  • Plötslig sänkning av blodtrycket
  • Blek hud eller blå läppar
  • Svimning
  • Yrsel
  • Gastrointestinala problem.

Anafylaxi måste behandlas omedelbart med adrenalin, annars kan det vara dödligt.

Trots ökad kunskap om och förståelse för symptomen på livsmedelsallergi är livsmedel den vanligaste orsaken till anafylaxi på sjukhusens akutmottagningar.

Man uppskattar att cirka 30 000 matrelaterade anafylaktiska händelser inträffar på amerikanska akutmottagningar varje år, varav 200 är dödliga. Antingen jordnötter eller trädnötter orsakar mer än 80 procent av dessa reaktioner.

Läkemedel mot jordnötsallergi

Det enda absoluta botemedlet för en födoämnesallergi är att helt ta bort allergenet från kosten. Det finns dock naturliga medel för att lindra allergier som du kan använda för att förbättra symptomen på jordnötsallergi.

1. Quercetin

Quercetin har visat sig blockera allergier mot vissa livsmedel, inklusive jordnötter.

I en studie som publicerades i Iranian Journal of Allergy, Asthma and Immunology analyserades effekterna av quercetin på råttor med jordnötskänslighet. Under fyra veckor behandlades råttorna med 50 milligram quercetin dagligen.

Forskarna fann att “quercetin fullständigt upphävde jordnötsinducerade anafylaktiska reaktioner” och drog slutsatsen att quercetin skulle kunna undertrycka symtom på jordnötsallergi och fungera som en alternativ behandling för liknande matallergier.

GH Quercetin 60ct front 94451 6 bra sätt att minska jordnötsallergi
1
Global Healing Quercetin
359 kr

Quercetin är en typ av flavonoid antioxidant som finns i vegetabiliska livsmedel, som bladgrönsaker, tomater, bär och broccoli.

cellfuzion 6 bra sätt att minska jordnötsallergi
2Vi gillar
Global Healing Cellular Health (Quercetin)
1399 kr

Cellular Health är ett avancerat kosttillskott med fokus på cellulär hälsa, hälsosamt åldrande och att minska trötthet och utmattning.
Den innehåller en superb blandning av Nicotinamid ribosidklorid (NR), Astragalus, Trans-resveratrol från Polygonum cuspidatum, R-liponsyra som natrium R-liponsyra, Quercetin fytosom, Nicotinamid mononukleotid (NMN), Trimetylglycin, BioPQQ och Cu1.

Quercetin 6 bra sätt att minska jordnötsallergi
3
Dr. Mercola Quercetin och Pterostilben 60 kapslar
479 kr

Quercetin Phytosome Complex från Styphnolobium japonicum, eller blomknoppen Sophora japonica. Trans-Pterostilbene, den aktiva formen av pterostilbene, som är naturidentisk med blåbär.

2. Oral immunterapi

Under de senaste åren har det skett en ökning av studier som utvärderar oral immunterapi mot jordnötsallergi.

År 2018 fann man i en dubbelblind, placebokontrollerad livsmedelsutmaning som publicerades i The New England Journal of Medicine att oral immunterapi hos barn och ungdomar som är högallergiska mot jordnötter kan minska symtomen vid exponering för jordnötter.

Detta var den tredje fasen i pågående försök som testade effekten av oral immunterapi, vilket innebär att patienterna får ett jordnötsbaserat immunterapiläkemedel i en stigande dosering.

Här är några av studiens höjdpunkter:

  • 551 deltagare med jordnötsallergi, varav majoriteten var mellan 4 och 17 år gamla, fick ett jordnötsbaserat läkemedel kallat AR101 eller placebo i stigande doser i 24 veckor.
  • I slutet av studien kunde 67 procent av deltagarna i behandlingsgruppen och 4 procent i placebogruppen inta en dos på 600 milligram jordnötsprotein eller mer utan att uppvisa dosbegränsande symtom.
  • De som använde oral immunterapi upplevde också mindre allvarliga symptom vid exponering för jordnötter jämfört med de som fick placebo.
  • Under det som kallades “exit food challenge”, när individer intog en dos på 600 milligram eller mer jordnötsprotein i slutet av försöket, var den maximala svårighetsgraden av symtomen måttlig hos 25 procent av deltagarna i behandlingsgruppen och 59 procent av deltagarna i placebogruppen.

En treårig studie som nyligen publicerades i september 2019 utvärderade de långvariga effekterna av oral immunterapi mot jordnötsallergi.

Här är höjdpunkterna i den senaste studien:

  • 120 deltagare med jordnötsallergi i åldern 7-55 år slumpades in i en av tre grupper.
  • En grupp tog 4 000 milligram jordnötsprotein i 104 veckor och slutade sedan med det, nästa grupp fick 4 000 milligram jordnötsprotein i 104 veckor och tog sedan 300 milligram dagligen i ytterligare 52 veckor, och placebogruppen fick havremjöl.
  • Forskarna fann att oral immunterapi mot jordnötter kunde desensibilisera personer med jordnötsallergi och att ett upphörande eller till och med en minskning av det dagliga intaget av jordnötter kunde öka sannolikheten för att allergisymptomen skulle återkomma.
  • Under hela studien var de vanligaste biverkningarna milda gastrointestinala symtom, som sågs hos 90 av 120 patienter, och hudbesvär, som sågs hos 50 av 120 patienter. Dessa biverkningar minskade med tiden i alla grupper.
  • Två av patienterna i jordnötsgruppen hade allvarliga biverkningar under den treåriga studieperioden.

Studier som dessa har varit så framgångsrika att FDA just rekommenderat en behandling mot jordnötsallergi för godkännande.

Läkemedlet, som kallas Palforzia, är en typ av oral immunterapi som syftar till att utsätta patienter med jordnötsallergi för ökande doser av jordnötsprotein för att bygga upp en tolerans med tiden.

3. Probiotika

I takt med att forskare forskar om den kritiska roll som tarmmikrobiota spelar för utvecklingen av immuntolerans, ökar intresset för fördelarna med probiotika.

Probiotika kan återkolonisera och återställa mikrofloran i tarmkanalen.

Flera studier har nyligen genomförts om probiotikans roll i förebyggande och behandling av allergiska sjukdomar. Några imponerande resultat är följande studier:

  • En studie från 2005 som genomfördes vid Ninewells Hospital and Medical School i Storbritannien visar att probiotika har visat sig minska förekomsten av atopiskt eksem vid behandling av allergier. Probiotikabehandling visades hos spädbarn med hjälp av lactobacillus.
  • Nya studier har visat att när probiotika kombineras med små mängder jordnötsprotein fungerar det som en naturlig form av oral immunisering och kan hjälpa till att lindra jordnötsallergier och känslighet.
  • I en studie från 2015 som publicerades i Journal of Allergy and Clinical Immunology utvärderades 62 barn i åldrarna 1-10 år som fick kombinerad behandling med probiotikatillskott och oral immunterapi med jordnötter. Av barnen i behandlingsgruppen blev 89,7 procent desensibiliserade mot jordnötter och 82 procent uppnådde oöverkänslighet, vilket innebär att de hade minskade svar på jordnötshudpricktest och jordnötsspecifika IgE-nivåer. Forskarna drog slutsatsen att kombinationen av probiotika och mycket små mängder jordnötsprotein framkallade immunförändringar som modulerade barnens jordnötsspecifika immunsvar, vilket gjorde dem mer toleranta mot jordnötter.
  • År 2017 genomfördes en uppföljningsstudie som publicerades i The Lancet Child and Adolescent Health för att bedöma de långsiktiga resultaten för de barn som ursprungligen genomgick probiotisk och jordnötsbaserad oral immunterapi 2-4 år tidigare. Sextiosju procent av barnen i den ursprungliga behandlingsgruppen åt fortfarande jordnötter. Fyra av de 24 barnen i behandlingsgruppen rapporterade allergiska reaktioner mot jordnötter sedan behandlingen avbröts, men ingen hade anafylaxi. Forskarna i denna uppföljningsstudie drog slutsatsen att denna behandlingsform ger “långvarig klinisk nytta och ihållande undertryckande av det allergiska immunsvaret mot jordnötter”.

4. Bromelain

Bromelain har traditionellt använts som ett kraftfullt antiinflammatoriskt och svullnadsdämpande medel.

I en studie från 2013 som publicerades i Evidence-Based Complementary and Alternative Medicine testades bromelainets effekt mot atopiska tillstånd som astma, matallergier och dermatit.

Forskarna fann att bromelain hämmade allergisk luftvägssjukdom och uppgifterna gav ytterligare insikt i bromelains antiinflammatoriska och antiallergiska egenskaper.

Dessa hälsofördelar med bromelain kan hjälpa allergiker att minska symptomen på jordnötsallergi och resultatet av ett överaktivt immunsystem.

5. Komplettera med en multivitamin

Forskning har visat att barn med flera födoämnesallergier löper större risk att växa dåligt och få ett otillräckligt vitamin- och mineralintag.

Studier visar att barn med matallergier ofta har brist på D-vitamin, koppar, zink och selen.

För barn med allergier kan en 3-7 dagars matdagbok visa på eventuella vitaminbrister.

Genom att se till att barn med födoämnesallergier får de mikronäringsämnen de behöver kan man stärka deras immunförsvar och reglera deras immunologiska reaktion på allergener.

6. Introducera jordnötter tidigare

I en studie som publicerades i New England Journal of Medicine ingick 640 spädbarn (minst 4 månader men mindre än 11 månader gamla) med svårt eksem, äggallergi eller båda, som slumpmässigt valdes ut för att äta eller undvika jordnötter fram till 60 månaders ålder.

Forskarna fann att “tidig introduktion av jordnötter minskade signifikant frekvensen av utvecklingen av jordnötsallergi bland barn med hög risk för denna allergi och modulerade immunsvaret mot jordnötter”.

Denna studie tyder på att du kan minska risken för att ditt barn ska utveckla en jordnötsallergi genom att introducera jordnötter i mycket ung ålder, men detta måste göras med stor försiktighet och vanligtvis under överinseende av en läkare.

I början av 2017 släppte hälsoexperter, med stöd av National Institute of Allergy and Infectious Diseases, kliniska riktlinjer för att underlätta introduktionen av jordnötsinnehållande livsmedel för spädbarn i en tidigare ålder. Riktlinjerna innehåller tre olika förslag baserade på spädbarnets risk:

  1. Spädbarn med hög risk (spädbarn med eksem, äggallergi eller båda) bör få jordnötsinnehållande livsmedel redan vid fyra till sex månaders ålder. Se till att först kontakta ditt spädbarns hälsovårdare, eftersom han eller hon kan utföra ett allergiblodtest eller rekommendera en specialist utifrån ditt barns hälsa och medicinska historia. Läkaren kan rekommendera att dessa livsmedel introduceras under övervakning eller inte alls.
  2. Spädbarn med milt till måttligt eksem bör få jordnötsinnehållande livsmedel vid sex månader. Detta kan variera beroende på familjens kostpreferenser. Återigen är det viktigt att du berättar för din vårdgivare om din avsikt att introducera jordnötsinnehållande livsmedel, eftersom övervakning fortfarande kan föreslås.
  3. Spädbarn utan eksem eller födoämnesallergier kan fritt få äta jordnötsinnehållande livsmedel.

Oavsett om barnet är riskfyllt eller inte bör alla spädbarn börja äta andra fasta livsmedel innan de börjar äta jordnötsinnehållande livsmedel. Man bör heller aldrig ge spädbarn hela jordnötter eftersom de kan kvävas. Försök istället med jordnötspulver eller jordnötspasta i små mängder.

Försiktighetsåtgärder

Jordnötter kan finnas i mindre uppenbara livsmedel eftersom de har kommit i kontakt med jordnötter under tillverkningsprocessen. Därför är det så viktigt att leta efter etiketter som garanterar att produkten har tillverkats i en jordnötsfri anläggning.

Personer med jordnötsallergi måste undvika alla produkter som innehåller ens spår av jordnötter, och det kan gälla för vissa av dessa jordnötsalternativ (som mandel- och solrosfrösmör), så läs noga på etiketterna.

All form av oral immunterapi av jordnötter bör endast ske under ledning av en sjukvårdspersonal.

Spädbarn bör inte få jordnötsolja eller någon mat som innehåller jordnötssmör om inte barnläkaren ger råd om detta.

Leave a Comment

Scroll to Top