Alkalisk kost

Fördelar med Alkalisk kost

En alkalisk kost är en kost som är avsedd att hjälpa till att balansera pH-värdet i kroppens vätskor, inklusive blod och urin.

Denna diet har flera olika namn, bland annat:

  • den alkaliska askedieten
  • alkalisk syra diet
  • syra-aska-diet
  • pH-diet
  • Dr Sebis alkaliska kost (Dr Sebi var en örtspecialist som skapade en växtbaserad version av kosten).

Ditt pH-värde bestäms delvis av mineraltätheten i de livsmedel du äter. Alla levande organismer och livsformer på jorden är beroende av att upprätthålla lämpliga pH-nivåer, och det sägs ofta att sjukdomar och störningar inte kan slå rot i en kropp som har ett balanserat pH.

Principerna i hypotesen om syra och aska utgör grunden för den alkaliska kosten. Enligt forskning publicerad i Journal of Bone and Mineral Research: “Hypotesen om syra-askan bygger på att protein- och spannmålslivsmedel, med ett lågt kaliumintag, ger upphov till en syrabelastning i kosten, nettosyrautskiljning (NAE), ökad kalciumhalt i urinen och frisättning av kalcium från skelettet, vilket leder till osteoporos.”

Den alkaliska kosten syftar till att förhindra detta genom att noggrant ta hänsyn till pH-nivåerna i maten för att försöka begränsa syraintaget genom kosten.

Även om vissa experter kanske inte håller med om detta, är nästan alla överens om att mänskligt liv kräver en mycket noggrant kontrollerad pH-nivå i blodet på cirka 7,365-7,4. Som Forbe’s Magazine uttrycker det: “Våra kroppar gör extraordinära ansträngningar för att upprätthålla säkra pH-nivåer”.

Ditt pH kan variera mellan 7,35 och 7,45 beroende på tid på dagen, din kost, vad du senast åt och när du senast gick på toaletten. Om du utvecklar elektrolytobalans och ofta äter för mycket sura livsmedel – även kallade syraaskmat – kan kroppens förändrade pH-nivå leda till ökad “acidos”.

Vad betyder “pH-nivå”?

Det vi kallar pH är en förkortning för vätepotential. Det är ett mått på surheten eller alkaliniteten i kroppens vätskor och vävnader.

Den mäts på en skala från 0 till 14. Ju surare en lösning är, desto lägre är pH-värdet. Ju mer alkalisk, desto högre är siffran.

Ett pH-värde på omkring 7 anses vara neutralt, men eftersom människokroppen har ett optimalt pH-värde på omkring 7,4, anser vi att det hälsosammaste pH-värdet är ett lätt alkaliskt.

Dessa nivåer varierar också i hela kroppen, och magen är den mest sura regionen. Även mycket små förändringar i pH-nivån i olika organismer kan orsaka stora problem.

Till exempel har havets pH-värde sjunkit från 8,2 till 8,1 på grund av miljöproblem, t.ex. ökande koldioxidnedfall, och olika livsformer som lever i havet har drabbats hårt.

pH-värdet är också avgörande för växternas tillväxt och påverkar därför i hög grad mineralinnehållet i de livsmedel vi äter. Mineraler i havet, jorden och människokroppen används som buffertar för att upprätthålla optimala pH-nivåer, så när surheten ökar sjunker mineralerna.

Fördelar med Alkalisk kost

Varför är alkalisk kost bra för dig? Alkaliska livsmedel innehåller viktiga näringsämnen som hjälper till att stoppa påskyndade tecken på åldrande och en gradvis förlust av organ- och cellfunktioner.

Som förklaras mer nedan kan fördelarna med alkalisk kost vara att den kan bidra till att bromsa nedbrytningen av vävnader och benmassa, som kan äventyras när för mycket syra berövar oss viktiga mineraler.

1. Skyddar bentäthet och muskelmassa

Ditt intag av mineraler spelar en viktig roll för utvecklingen och underhållet av benstrukturen. Forskning tyder på att ju mer alkaliserande frukt och grönsaker en person äter, desto bättre skydd kan personen ha mot att uppleva minskad benstyrka och muskelförtvining när hon åldras, så kallad sarkopeni.

En alkalisk kost kan stödja benhälsan genom att balansera förhållandet mellan mineraler som är viktiga för att bygga upp ben och upprätthålla muskelmassa, inklusive kalcium, magnesium och fosfat.

Kosten kan också bidra till att förbättra produktionen av tillväxthormoner och D-vitaminupptagningen, vilket ytterligare skyddar skelettet och minskar många andra kroniska sjukdomar.

2. Minskar risken för högt blodtryck och stroke

En av effekterna av alkalisk kost mot åldrande är att den minskar inflammation och ökar produktionen av tillväxthormon.

Detta har visat sig förbättra hjärt- och kärlhälsan och skydda mot vanliga problem som högt kolesterol, hypertoni (högt blodtryck), njursten, stroke och till och med minnesförlust.

3. Minskar kronisk smärta och inflammation

Studier har visat att det finns ett samband mellan alkalisk kost och minskad kronisk smärta. Kronisk acidos har visat sig bidra till kronisk ryggsmärta, huvudvärk, muskelspasmer, menstruationssymtom, inflammation och ledvärk.

En studie som utfördes av Society for Minerals and Trace Elements i Tyskland visade att när patienter med kronisk ryggsmärta fick ett alkaliskt tillskott dagligen i fyra veckor, rapporterade 76 av 82 patienter en betydande minskning av smärtan enligt Arhus skala för värdering av ryggsmärta.

4. Ökar absorptionen av vitaminer och hjälper till att förebygga magnesiumbrist.

En ökning av magnesium krävs för att hundratals enzymsystem och kroppsliga processer ska fungera. Många människor har brist på magnesium och drabbas därför av hjärtkomplikationer, muskelvärk, huvudvärk, sömnproblem och ångest.

Tillgängligt magnesium behövs också för att aktivera D-vitamin och förebygga D-vitaminbrist, vilket är viktigt för det allmänna immunförsvaret och endokrina funktionerna.

Fördelar med Alkalisk kost

5. Hjälper till att förbättra immunfunktionen och eventuellt cancerskydd

När cellerna inte har tillräckligt med mineraler för att kunna göra sig av med avfall eller syresätta kroppen fullt ut lider hela kroppen. Vitaminabsorptionen äventyras av mineralförlusten, medan gifter och patogener ackumuleras i kroppen och försvagar immunförsvaret.

Kan en alkalisk kost hjälpa till att förebygga cancer? Även om ämnet är kontroversiellt och fortfarande inte bevisat, har forskning som publicerats i British Journal of Radiology visat att det är mer sannolikt att cancerceller dör (apoptos) i en alkalisk kropp.

Cancerprevention tros vara förknippad med en alkalisk förändring av pH-värdet på grund av en förändring av elektriska laddningar och frigörandet av basiska komponenter i proteiner. Alkalinitet kan bidra till att minska inflammation och risken för sjukdomar som cancer – plus att en alkalisk kost har visat sig vara mer fördelaktig för vissa kemoterapeutiska medel som kräver ett högre pH-värde för att fungera på rätt sätt.

6. Kan hjälpa dig att behålla en hälsosam vikt

Även om dieten inte enbart är inriktad på fettförbränning kan en alkalisk dietmåltidsplan för viktminskning verkligen bidra till att skydda mot fetma.

Om man begränsar konsumtionen av syrabildande livsmedel och äter mer alkaliska livsmedel kan det vara lättare att gå ner i vikt eftersom kosten kan minska leptinnivåerna och inflammationen. Detta påverkar både din hunger och din förmåga att bränna fett.

Eftersom alkaliska livsmedel är antiinflammatoriska livsmedel ger en alkalisk kost din kropp en chans att uppnå normala leptinnivåer och känna sig nöjd efter att ha ätit den mängd kalorier du verkligen behöver.

Om viktminskning är ett av dina huvudmål är en av de bästa metoderna att prova en alkalisk keto-diet, som är låg på kolhydrater och hög på hälsosamma fetter.

De bästa alkaliska livsmedlen

Även om du inte behöver vara strikt vegetarian för att äta en högalkalisk kost är kosten huvudsakligen växtbaserad. Här är en lista över livsmedel som man bör lägga mest vikt vid:

  • Färska frukter och grönsaker främjar alkaliniteten mest. Vilka är de bästa valen, till exempel är bananer basiska? Hur är det med broccoli? Några av de bästa valen är svamp, citrusfrukter, dadlar, russin, spenat, grapefrukt, tomater, avokado, sommarsvart rädisa, alfalfagräs, korngräs, gurka, grönkål, jicama, vetegräs, broccoli, oregano, vitlök, ingefära, gröna bönor, endiver, kål, selleri, rödbetor, vattenmelon, fikon och mogna bananer.
  • Alla råa livsmedel: Det är bäst att försöka äta en stor del av dina produkter råa. Okokta frukter och grönsaker sägs vara biogena eller “livgivande”. När man kokar livsmedel försvinner de alkaliska mineralerna. Öka ditt intag av råa livsmedel och försök att göra juice eller ånga frukt och grönsaker lätt.
  • Växtproteiner: Mandel, bönor, limabönor och de flesta andra bönor är bra val.
  • Alkalisk vatten.
  • Gröna drycker: Drycker gjorda av gröna grönsaker och gräs i pulverform är fulla av alkaliska livsmedel och klorofyll. Klorofyll är strukturellt lik vårt eget blod och hjälper till att alkalisera blodet.
  • Andra livsmedel som du bör äta i en alkalisk diet är groddar, vetegräs, kamut, fermenterad soja, som natto eller tempeh, och frön.

Sura livsmedel

Vilka livsmedel bör du undvika när du följer en alkalisk diet? Sura livsmedel som till exempel följande:

  • Livsmedel med högt natriuminnehåll: Bearbetade livsmedel innehåller massor av natriumklorid – bordssalt – som drar ihop blodkärlen och skapar syra.
  • Pålägg och konventionellt kött
  • Bearbetade spannmål (t.ex. cornflakes)
  • Ägg
  • Koffeinhaltiga drycker och alkohol
  • Havre och fullkornsprodukter: Alla spannmål, hela eller inte, skapar syra i kroppen. Amerikanerna får i sig större delen av sin växtnäringskvot i form av bearbetad majs eller vete.
  • Mjölk: Kalciumrika mejeriprodukter orsakar några av de högsta siffrorna för osteoporos. Det beror på att de skapar syra i kroppen! När blodomloppet blir för surt stjäl det kalcium (ett mer alkaliskt ämne) från benen för att försöka balansera pH-nivån. Det bästa sättet att förebygga osteoporos är att äta mycket alkaliska gröna bladgrönsaker!
  • Jordnötter och valnötter
  • Pasta, ris, bröd och förpackade spannmålsprodukter

Vilka andra vanor kan orsaka surhet i kroppen? De största bovarna är bland annat:

  • Alkohol- och narkotikaanvändning
  • Högt koffeinintag
  • Överanvändning av antibiotika
  • Konstgjorda sötningsmedel
  • Kronisk stress
  • Minskande näringsinnehåll i livsmedel på grund av industriellt jordbruk.
  • Låga nivåer av fibrer i kosten
  • Brist på motion
  • Överskott av animaliskt kött i kosten (från icke gräsbetade källor).
  • Överskott av hormoner från livsmedel, hälso- och skönhetsprodukter och plast.
  • Exponering för kemikalier och strålning från hushållsrengöringsmedel, byggmaterial, datorer, mobiltelefoner och mikrovågsugnar.
  • Livsmedelsfärgningsmedel och konserveringsmedel
  • Överträning
  • Bekämpningsmedel och herbicider
  • Förorening
  • Dåliga tugg- och matvanor
  • Bearbetade och raffinerade livsmedel
  • Svag andning

Risker och biverkningar

Vissa livsmedel på listan över mycket sura ämnen kan förvåna dig, till exempel ägg och valnötter. Dessa kan vara sura i din kropp, men låt det inte skrämma dig från att äta dem. De innehåller en mängd andra hälsofördelar, som antioxidanter och omega-3-fettsyror, vilket fortfarande gör dem värdefulla.

Det viktigaste är att vi strävar efter en sund balans. När det gäller pH-värdet är det möjligt att bli för alkalisk, och det är både förväntat och hälsosamt att ha en del sura livsmedel.

Vårt problem är snarare att vi inte får i oss tillräckligt med alkaliframkallande livsmedel än att vi får i oss för många syror från hälsosamma, hela livsmedel. Ät en mängd olika riktiga, hela livsmedel (särskilt grönsaker och frukt) och begränsa konsumtionen av förpackade produkter, så kommer du att vara på god väg.

Leave a Comment

Scroll to Top