Bajs: Vad är normalt, vad är inte normalt?

Vad är en normal bajs?

Vad är en normal bajs?

Bajs (avföring) definieras som avfall som släpps ut från tarmarna efter att maten har smältats. Enkelt uttryckt är bajs kroppens naturliga sätt att kasta ut överblivet avfall och gifter som den inte behöver när den har absorberat alla användbara näringsämnen från maten du äter. Defecering är en annan term för bajsande, vilket innebär att avföringen av avföring från kroppen sker.

Matsmältningsprocessen – när du äter mat, maten vandrar genom magen och tarmarna, tar sig ner till tjocktarmen och analkanalen, och sedan bajsar du ut det smälta avfallet – involverar många olika aspekter av din kropp. Exempelvis är matsmältningsenzymer, hormoner, blodflöde, muskelkontraktioner med mera inblandade i bajsprocessen. Så när bara en av dessa faktorer inte fungerar, blir matsmältningen lidande – och det märks i bajset.

Hur många gånger per dag ska jag bajsa?

Att gå för ofta eller inte tillräckligt ofta är inte normalt. Att ha problem med att gå på toaletten mer än några gånger i veckan eller att gå för många gånger per dag (mer än tre) anses av de flesta experter vara ett tecken på onormala tarmrörelser.

Hur många tarmrörelser per dag man bör ha varierar från person till person, så det finns inte ett specifikt antal som anses vara helt “normalt”, men de flesta experter är överens om att det är viktigt att gå på toaletten minst tre eller fler gånger per vecka. Något mindre än så tyder på att du är förstoppad. (1)

I allmänhet är det normalt att gå en eller två gånger om dagen. Att gå varannan dag är också ganska normalt, så länge du känner dig bekväm och inte har ont i buken. Det kan vara normalt för en person att bajsa två gånger per dag och för en annan person att bara bajsa en gång varannan dag. Framför allt vill du se till att saker och ting är ganska konsekventa från dag till dag; detta visar dig vad som är “normal” bajs för din egen kropp och ger dig ledtrådar till när något internt är fel.

Hur ska min bajs se ut?

När du går på toaletten är det perfekt att ha en bajs som är sammanfogad i en lång, slät S-form. Sådana bajsar utvecklas när du äter tillräckligt med fibrer och dricker mycket vatten eller andra fuktgivande vätskor som smörjer dina tarmar.

En slät bajs som är tunn eller uppdelad i några mindre bajsar är dock inte något att oroa sig för enligt experter på matsmältning, så länge det är “normalt” för dig och inte orsakar dig några besvär.

När det gäller färgen bör en normal bajs vara mellan- till mörkbrun. Ibland kan du få grön bajs om du äter grön mat, t.ex. mycket gröna bladgrönsaker, och det anses normalt.

Du kanske har hört talas om Bristol Stool Chart tidigare, som utformades på 1990-talet som ett medicinskt hjälpmedel som klassificerar bajs i en av sju kategorier. När läkare träffar patienter och diskuterar deras matsmältningshälsa kan de använda Bristol-tabellen för att lokalisera patientens typiska bajs och få reda på vad som kan orsaka ett problem.

Tanken bakom skalan var att klassificera hur bajset ser ut beroende på hur lång tid det tar för bajset att bildas i tjocktarmen, eller bajsens “transittid”. Om en bajs anses vara onormal hamnar den vanligtvis i kategorierna 1-2 (som är tecken på förstoppning och att bajset hålls för länge i kroppen) eller kategorierna 6-7 (som är tecken på diarré och att bajset rör sig för snabbt genom kroppen).

Enligt Bristol Stool Chart är de sju typerna av avföring följande: (2)

  • Typ 1: Separata hårda klumpar, som nötter (svåra att passera)
  • Typ 2: Korvformad, men klumpig.
  • Typ 3: Som en korv men med sprickor på ytan.
  • Typ 4: Som en korv eller orm, mjuk och smidig.
  • Typ 5: Mjuka klumpar med klart avskurna kanter (lätt överträffade).
  • Typ 6: Fluffiga bitar med ojämna kanter, en mustig avföring.
  • Typ 7: Vattenhaltigt, inga fasta bitar, helt och hållet flytande.

Typ 1-2: Indikerar förstoppning. (3)

Typ 3-5: anses vara idealiska (särskilt typ 4), normala bajsar.

Typ 6-7: anses vara onormalt och tyder på diarré.

Hur lång tid tar det att bajsa normalt?

En hälsosam bajs orsakar inte smärta, delas inte upp i flera små bitar och tar inte lång tid och kräver mycket tryck för att komma ut. Det ska kännas ganska lätt att producera en bajs och det ska kännas som om du har tömt dina tarmar när du har gjort det. Hela processen bör inte ta mer än några minuter för de flesta, eller helst ännu kortare. Faktum är att en nyligen genomförd studie fann bevis för att de flesta däggdjur, oavsett storlek, producerar tarmrörelser på cirka 12 sekunder (plus minus cirka 7 sekunder)! (4)

Det är inte normalt att uppleva mycket ansträngning, tryck och smärta när man går på avföring. Bajs bör inte orsaka för mycket tryck eller brännande, få dig att blöda eller kräva mycket tryck och ansträngning från din sida. Om du måste trycka mycket hårt för att bajsa och märker blod, har du sannolikt hemorrojder. Även om dessa vanligtvis inte är särskilt allvarliga och inte kräver läkarvård kan de vara smärtsamma.

Du bör inte heller uppleva alltför stora förändringar i bajskonsistensen och hur lång tid det tar att gå på bajs. Om din bajs antingen är överdrivet vattnig eller mycket hård och svår att trycka ut är det ett tecken på att saker och ting inte går bra i din matsmältningskanal. Diarré ger överdrivet mjuka eller vattniga bajsar och kan vara farligt om det fortsätter eftersom det uttorkar och försvagar kroppen. Det kan också leda till att din bajs blir grön.

Vad betyder det när du har ont i magen och när din bajs är grön? Orsakerna till diarré och grön bajs varierar, men ofta handlar det om uttorkning, viral maginfluensa eller infektion, som ett resultat av att du ätit något som innehåller skadliga parasiter eller bakterier, eller till och med om nerver (mer om grön bajs hittar du nedan).

Diarré och plötsligt behov av att bajsa kan också orsakas av vissa mediciner eller medicinska tillstånd, till exempel:

  • Glutenkänslighet eller celiaki (glutenallergi).
  • laktosintolerans (allergi mot mjölkprodukter)
  • inflammatoriska tarmsjukdomar som Crohns sjukdom och ulcerös kolit.
  • läckande tarmsyndrom

Därför är det mycket viktigt att du söker en läkare om du har diarré på löpande basis.

Förstoppning å andra sidan kategoriseras som sällsynta, vanligtvis smärtsamma bajsningar som orsakas av långsam kolonpassage eller dysfunktion i bäckenbotten. (6) Många människor upplever kontinuerlig kronisk förstoppning – i själva verket är detta ett av de mest rapporterade problemen vid läkarbesök varje år.

Förstoppning kan också åtföljas av andra matsmältningssymptom som flatulens (gas), buksmärtor, uppblåsthet i magen och aptitlöshet. Den kan orsakas av många olika faktorer beroende på individen, som vi kommer att gå igenom mer i detalj i nästa avsnitt.

Hur illa är det att hålla inne med bajset?

Eftersom du kanske inte har tillgång till en toalett dygnet runt eller känner dig bekväm med att bajsa på vissa ställen, kan du behöva hålla kvar din bajs då och då. Att göra detta då och då är ingen stor sak, men du vill inte göra det till en vana.

Att hålla inne bajset kan ge extra tryck på tarmarna och tjocktarmen och kan till och med leda till att de ändrar form något om du gör det tillräckligt ofta. Det kan också bidra till förstoppning och ansträngning när du äntligen bajsar, eftersom det gör att avföringen blir ännu större.

Om du regelbundet ignorerar ditt behov av att bajsa kan det hända att du med tiden slutar att reagera på behovet. Musklerna som kontrollerar dina tarmar kan sluta fungera ordentligt, vilket leder till mer förstoppning. Försök att hedra din kropp och bajsa när du behöver det, och undvik om möjligt att hålla det inne i mer än några minuter.

Vad är en normal bajs?

Bajsfärg och bajslukt

Fakta om färg på bajs:

Färgen på avföringen bestäms av vad du äter och hur mycket gallenzymer du producerar. Gallan är en gulgrön vätska som främst hjälper dig att smälta fetter i din kost. Den kan ändra färgen på din bajs under matsmältningsprocessen på grund av hur enzymerna påverkar pigmenten i din avföring. (7)

Som nämnts ovan bör en normal bajs ha en färg som är mellan- och mörkbrun. Att ibland ha grön bajs är dock också vanligt och inget problem. Att uppleva bajs som är svart, grå, gul, vit eller röd i färgen kan vara ett tecken på att något djupare är fel. Om du har grön bajs tillsammans med andra symtom som magont och diarré är detta också problematiskt.

  • Grön bajs kan ibland vara ett vanligt problem bland både barn och, i mindre utsträckning, vuxna. Varför är din bajs grön och vilka hälsoproblem kan orsaka grön bajs? Om du inte nyligen har ätit något grönt kan grönfärgad bajs betyda att maten tar sig igenom din matsmältningskanal mycket snabbt, vilket kan vara ett tecken på att du börjar få diarré eller att du inte har fått i dig tillräckligt med fibrer för att bromsa övergången i din matsmältningskanal.
  • Vilka livsmedel kan ge grön bajs? Dessa inkluderar gröna bladgrönsaker som spenat eller grönkål, grönsaksjuicer, blåbär, pistaschmandlar, gröna matpulver, livsmedel som innehåller grön färg och ibland även järntillskott.
  • Hos spädbarn varierar avföringens färg och konsistens beroende på vilken typ av modersmjölksersättning de får eller om de ammas. Spädbarn som får modersmjölksersättning kan också ha hårdare avföring/mer förstoppning jämfört med bröstmatade spädbarn. (8) När spädbarn börjar äta fast föda kan vissa grönsaker eller frukter orsaka grön bajs hos spädbarn.

Förutom grönt bajs finns det även andra orsaker till att du kan få onormala avföringsfärger. Du kan till exempel ha blod i avföringen eller slem i bajset.

  • Svart bajs brukar vara ett tecken på att du kan ha inre blödningar, så om detta fortsätter i mer än 2-3 bajsar bör du kontakta en läkare.
  • Röd eller lila bajs kan vara ganska vanligt om du äter mycket djupt färgade grönsaker som rödbetor, men om du upplever sådana färger som du inte kan associera med någon mat du nyligen ätit, bör du hålla ett öga på hur många dagar det varar och eventuellt uppsöka en läkare.
  • Blod i avföringen kan leda till svart bajs eller klarrött blod i bajs, vilket kan vara ett symptom på blödning från anus (även kallad rektalblödning). Blod i avföringen kallas också medicinskt för hematochezia, som kan orsakas av: blödande magsår, att blodtillförseln till en del av tarmarna har avbrutits, gastrit, analfissurer, ischemi i tarmen, divertikulos, hemorrojder (ofta orsaken till det klarröda blodet), infektion i tarmarna, inflammatoriska tarmsjukdomar samt polyper eller cancer i tjock- eller tunntarmen. (9)
  • Gråaktig eller gul bajs är vanligtvis ett tecken på att slem har kommit in i avföringen. Detta visar att det sannolikt finns ett problem med levern eller gallblåsan, eftersom levern är ansvarig för att producera galla som ger avföringen en gråaktig/gul färg.
  • Slem i avföringen kan leda till att du får “trådiga bajsar” som ser ut att innehålla en geléliknande substans, som kroppen tillverkar för att hålla tjocktarmens slemhinna fuktig och smidig. (10) Vilka är några orsaker till slem i bajs? Dessa kan bland annat vara: Crohns sjukdom, ulcerös kolit och till och med kolorektal cancer. En liten mängd slem i bajset är inte en stor sak eller ett tecken på ett problem, men mycket är inte normalt. Om du märker att slem i bajset, blod, buksmärta och diarré förekommer samtidigt ska du gå till din läkare för en utvärdering.

Fakta om lukten av bajs:

Även om det kan låta obehagligt är det faktiskt inte dåligt eller ett tecken på dålig hälsa att din bajs luktar. Bajset luktar på grund av de gifter som det hjälper till att dra ut ur kroppen och på grund av de bakterier som finns i tarmslemhinnan. Det finns ingen specifik bajslukt som anses vara “normal”; återigen är det bara viktigt att hålla ett öga på att saker och ting är konsekventa och bekväma.

Om du märker en plötslig förändring i lukten av din bajs – från “inte så bra” till “väldigt, väldigt dåligt” – kan det vara ett tecken på att något allvarligare pågår i din tarm. Om lukten fortsätter i flera dagar kan du vilja kontakta din läkare, som vid behov kan rekommendera en koloskopi.

5 vanliga orsaker till onormal bajs

1. Hög stressnivå

Enligt en rapport som publicerats i World Journal of Gastroenterology,

Psykologisk stress är en viktig faktor för utvecklingen av irritabel tarm (IBS) … psykologisk stress har en tydlig inverkan på tarmens känslighet, motilitet, sekretion och permeabilitet, och den underliggande mekanismen har ett nära samband med aktivering av slemhinnans immunförsvar, förändringar i det centrala nervsystemet, perifera neuroner och gastrointestinal mikrobiota. (11)

Kronisk stress gör det svårt för många människor att slappna av och gå på toaletten ordentligt. Din hjärna och vår tarm har faktiskt ett mycket nära förhållande; de kommunicerar hur du känner dig fram och tillbaka till varandra och arbetar för att öka och minska “stresshormoner” beroende på ditt humör, vilket spelar en stor roll för en sund matsmältning.

Faktum är att vanliga matsmältningsstörningar som IBS (irritable bowel syndrome) har ett nära samband med höga stressnivåer. När vi känner oss stressade kommunicerar vår hjärna dessa obehagliga känslor till vår matsmältningskanal, vilket gör att det är mycket vanligt att tarmväggen antingen drar ihop sig och spänner sig (vilket orsakar förstoppning) eller jobbar övertid och får kramp (vilket orsakar diarré).

Stress kan ibland vara ett stort hinder för matsmältningen, så mycket att du kanske redan äter en hälsosam kost och dricker mycket vatten, men utan att ta itu med höga stressnivåer kan du ändå inte få någon lättnad i matsmältningen. Även om du kanske inte kan kontrollera saker som ett upptaget schema kan du prioritera att minska din stress genom att se till att du får god sömn varje natt och genom att regelbundet träna, vilket båda bidrar till att sänka nivåerna av stresshormoner.

2. Kost med låg fiberhalt

Fibrer är extremt viktiga när det gäller hälsosam bajs; fibrer är det bindande ämne som ger bajset dess form och hjälper det att röra sig genom matsmältningskanalen. Det finns två typer av fibrer, som båda spelar en roll för att skapa hälsosamma bajsar: olösliga och lösliga fibrer. Skillnaden mellan de två är deras förmåga att lösas upp i vatten; lösliga fibrer kan lösas upp i vatten medan olösliga fibrer inte kan lösas upp i vatten.

Om du kämpar med bestående förstoppning bör du vara uppmärksam på hur mycket fibrer du får i dig varje dag. Överväg att byta ut några av de livsmedel i din kost som saknar fibrer – som kött, ost, raffinerade kolhydrater och härdade oljor – mot mycket hälsosammare, hela livsmedel som ger din kropp många fler fördelar (du hittar en lista över dessa livsmedel nedan).

3. Inflammatoriska och autoimmuna livsmedel

Tyvärr konsumerar många människor ofta vanliga inflammatoriska och allergiframkallande livsmedel, och dessa kan verkligen störa matsmältningssystemets förmåga att producera normala bajsar, förutom att skapa allvarligare tillstånd som läckande tarmsyndrom och autoimmuna sjukdomar. Om du kämpar med att gå på toaletten normalt, försök att undvika dessa inflammatoriska matsmältningsorganens “vanliga syndare” som kan vara skyldiga:

  • konventionella mejeriprodukter (som komjölk, ost och yoghurt som inte är ekologiska eller pastöriserade)
  • gluten (som finns i alla veteprodukter, nästan alla bearbetade livsmedel och allt som innehåller råg och korn) som förvärrar matsmältningsstörningar
  • Bearbetad soja (som används i livsmedel som sojamjölk, sojaköttsersättning, förpackade veggieburgare och många bearbetade livsmedel) som är en högallergen och autoimmunframkallande mat.
  • stora mängder socker, som ohälsosamma bakterier livnär sig på i tarmen
  • Håll också ett öga på olika typer av nötter, spannmål och skaldjur, eftersom dessa också är högallergena och svåra att smälta för vissa människor.

4. Alkohol och koffein

Stress och koffein kan ge upphov till en rad negativa reaktioner i matsmältningskanalen som beror på den enskilda personen. Vissa människor upplever till exempel ett ökat behov av och en ökad förmåga att bajsa efter att ha tagit koffein, medan andra har det motsatta problemet.

Koffein och alkohol kan också båda dehydrera tjocktarmen, och som du lärt dig är en väl återfuktad matsmältningskanal avgörande för att skapa hälsosamma, normala bajsar.

5. Hormonella förändringar

Kvinnor rapporterar vanligtvis att de har mer problem med förstoppning, IBS och matsmältningsproblem än män. Experter tror att det finns ett antal orsaker som bidrar till kvinnors matsmältningsproblem, varav några är: hormonförändringar under menstruationscykeln (när en kvinna menstruerar kan hon vara mer förstoppad på grund av högre progesteronnivåer), graviditet, hormonella mediciner, att känna sig mer stressad och att ha bråttom eller ha för lite tid för att ha en hälsosam badrumsrutin. (13)

En annan möjlig orsak är samhällstryck och förlägenhet som hindrar kvinnor från att gå på toaletten på offentliga toaletter eller hemma hos vänner.

6. Underliggande sjukdomar

Som förklarats ovan finns det många hälsotillstånd som påverkar avföringens färg och orsakar onormala tarmrörelser. Även om du inte vill dra några slutsatser direkt och anta det värsta när din bajs ändrar färg eller du är förstoppad, är detta definitivt något att gå till en läkare om och inte vänta ut för länge.

Vissa förändringar i dina tarmvanor kan tyda på allvarliga tillstånd som gallblåsor eller leversjukdomar, blödningar, tarmparasiter och så vidare. Andra hälsotillstånd som du bör utesluta tillsammans med din läkare är: inflammatorisk tarmsjukdom, cancer, matallergier eller reaktioner från mediciner/tillskott.

7 steg för att få din bajs tillbaka till det normala

1. Öka ditt fiberintag

En vanlig orsak till förstoppning är att man inte äter tillräckligt med kostfiber. Fibrer fungerar på många sätt som ett naturligt laxermedel eftersom de ger avföringen mer fyllighet och hjälper till att rensa dina tarmar.

Vuxna vill se till att de får i sig fibrer från hela livsmedelskällor så ofta som möjligt (i motsats till konstgjorda fibrer som finns i kostprodukter med “hög fiberhalt” och i färdiga, kommersiellt sålda shakes).

Det är bäst att sträva efter att få i sig mellan 25-40 gram fibrer per dag, och större personer och män behöver vanligtvis en mängd i den högre änden av skalan. Att få i sig så mycket fibrer borde inte vara alltför svårt om din kost består av riktiga, hela livsmedel – inklusive gott om färska frukter och grönsaker.

Grönsaker, frukt och bönor är några av de bästa källorna till både lösliga och olösliga fibrer, vilket ökar din förmåga att bajsa ordentligt. Varje person reagerar dock olika på dessa livsmedel, och vissa har problem med att smälta vissa typer av bönor och fiberrika grönsaker som faktiskt kan förvärra problemet. Så var alltid uppmärksam på hur du reagerar på livsmedel och försök att nollställa de livsmedel som specifikt kan orsaka dig matsmältningsbesvär så att du kan undvika dem.

Om du inte har problem med matsmältningen på grund av dessa livsmedel kan du arbeta för att lägga till olika typer av fiberrika livsmedel i din kost så ofta du kan. På så sätt kan du se till att du äter gott om tarmälskande fibrer och dessutom får i dig andra viktiga näringsämnen för ditt matsmältningssystem som vitaminer, mineraler, elektrolyter och antioxidanter.

  • äta alla typer av gröna bladgrönsaker (men bli inte orolig om de orsakar grön bajs)
  • korsblommiga grönsaker som broccoli och kål (prova att ånga dessa för att underlätta matsmältningen).
  • kronärtskockor
  • ärtor och andra typer av bönor (som du också kan blötlägga och grodda)
  • squash och potatis
  • bär, äpplen och päron (som också kan blandas), fikon och dadlar
  • Chiafrön, linfrön, hampafrön och olika andra nötter/frön.

2. Drick mycket vatten

Försök att dricka vatten minst varannan timme; om du dricker ungefär åtta uns vatten varannan timme förhindrar du uttorkning och förbereder dig för en hälsosammare bajs nästa morgon.

När du äter mycket fibrer bör du också se till att du dricker mycket vatten. En stor mängd fibrer utan tillräckligt med vätska kan faktiskt leda till ännu större problem med att gå på toaletten, tyvärr. Kom ihåg att fibrer sväller och expanderar i matsmältningskanalen, så om de inte har tillräckligt med vatten för att absorbera och förflytta dem genom tarmslemhinnan kan du få obekväma uppblåsthet, gas, smärtor och förstoppning.

3. Konsumera probiotika

Probiotika hjälper till att skapa en hälsosam miljö i din tarm “micoflora”. Det betyder i huvudsak att mängden “goda bakterier” i din tarm kan balansera mängden “dåliga bakterier”, vilket hjälper dig att hålla dig fri från matsmältningsproblem, inklusive förstoppning eller diarré.

Probiotikarika livsmedel inkluderar kefir, kombucha, surkål, kimchi och yoghurt av hög kvalitet. Se till att du när du köper mejeriprodukter alltid väljer ekologiska produkter eftersom de är lättare för matsmältningen, till exempel getmjölksprodukter, ekologisk kefir, råa mejeriprodukter eller mejeriprodukter som inte innehåller A1-kasein som kan orsaka inflammation. Du kan också prova att komplettera med en probiotika av god kvalitet också.

4. Komplettera med magnesium

Om du ofta lider av förstoppning har magnesium en naturlig förmåga att mjuka upp bajset på ett säkert sätt. Det fungerar så att det drar in vatten från tarmen i bajset och hjälper det att lätt röra sig genom systemet. Magnesium är också en naturlig muskelavslappnande faktor, vilket kan hjälpa till att stoppa kramper i tarmen och buken.

Eftersom magnesium är en av de vanligaste näringsbristerna hos vuxna finns det egentligen inga nackdelar med att binda magnesium, så länge du håller dig noggrant till den rekommenderade dagliga dosen; om du börjar få för lös och vattnig avföring kan du justera ditt intag tills det är bekvämt och tillbaka till det normala.

5. Stöd din lever

Visste du att levern är ansvarig för att producera gallan som smälter fett? Utan tillräckligt med galla blir fetter till något som liknar tvål i tarmen!  Det här stannar upp och kan leda till förstoppning och svårigheter att avgifta kroppen från gifter. Ett av de bästa sätten att stödja din lever är med kost och motion. Du kan också göra en leverrengöring för att rensa ut allt och få din kropp att känna sig som bäst igen!

6. Få din kropp att röra på sig

Att vara aktiv är ett bra sätt att få din bajscykel att bli mer regelbunden. Motion stimulerar tarmarna och lymfsystemet, vilket hjälper till att trycka ner avfallet till tjocktarmen och gör det lättare för dig att gå. Utöver detta gör motion också att du slappnar av och minskar stress, vilket som du nu vet är en av de största orsakerna till matsmältningsbesvär.

7. Hantera stress

Försök med naturliga stressreducerande medel som meditation, bön, motion, användning av avslappnande eteriska oljor, djupa andningsövningar, yoga och vistelse i naturen.

Leave a Comment

Scroll to Top