De 9 bästa adaptogena örterna

adaptogena örterna

De 9 bästa adaptogena örterna

Vilka är de mest kraftfulla adaptogenerna? I sin bok “Adaptogenic Herbs” ger den certifierade örtspecialisten David Winston en lista över 15 erkända adaptogener.

Observera: Jag granskar bevis för enskilda adaptogena örter, inte kombinationer av dem som ofta marknadsförs som kortisolblockerare.

1. Panax Ginseng

Ginseng är en välkänd adaptogen, och asiatisk ginseng (Panax ginseng) anses av många vara den mest potenta. Hos människor har Panax ginseng visat sig framgångsrikt förbättra känslan av lugn och vissa aspekter av arbetsminnesprestanda hos friska unga vuxna.

En granskning från 2018 visade att både amerikansk och asiatisk ginseng kan vara genomförbara behandlingar för trötthet hos personer med kronisk sjukdom.

I en annan studie observerades att denna ört bidrog till att minska sårindex, binjurarnas vikt, blodsockernivåer, triglycerider, kreatinkinas (ett enzym som pekar på stress- eller skaderelaterade skador i cirkulationssystemet och andra delar av kroppen) och kortikosteron i serum (ett annat stressrelaterat hormon).

Forskarna kom fram till slutsatsen att den “har betydande antistressegenskaper och kan användas för behandling av stressrelaterade störningar”.

Intressant nog har flera studier om Panax ginseng visat att den inte direkt förändrar kortisolnivåerna, åtminstone inte på kort sikt, men att den påverkar olika andra stressresponssystem, t.ex. genom att blockera ACTH-verkan i binjuren (ett hormon som stimulerar produktionen av glukokortikoida steroidhormoner).

Bara en dos visade en 132-procentig ökning av arbetskapaciteten i en råttstudie. Saponiner som finns i ginseng kan påverka nivåerna av monoaminer (neurotransmittorer) hos möss där stress framkallades, vilket minskar mängden noradrenalin och serotonin som frigörs som en del av stressreaktionen.

En laboratoriestudie från 2004 i Journal of Pharmacological Sciences bekräftar att ginsengs effekter i ett laboratorium verkar vara särskilt motiverade av dess saponininnehåll.

Denna röda ginseng har också antioxidativa effekter (i ett labb), har visat sig förbättra humöret och den mentala prestationsförmågan i små studier, kan sänka fasteblodsockernivåerna och kan till och med hjälpa nydiagnostiserade diabetespatienter att gå ner i vikt.

2. Helig basilika

Även kallad tulsi, helig basilika är känd i Indien som ett kraftfullt anti-aging-tillskott. Heliga basilikums fördelar har länge varit en integrerad del av ayurvedisk medicin för att behandla ett stort antal tillstånd, såsom “infektioner, hudsjukdomar, leverstörningar, förkylning och hosta, malariafeber och som motgift mot ormbett och skorpionstick”.

Under de senaste åren har forskare runt om i världen undersökt den heliga basilikans inverkan på kroppen. Man har särskilt genomfört flera studier på möss och råttor för att observera dess immunmodulerande effekter och antistressaktivitet.

En studie på människor från januari 2015 testade de kognitionshöjande fördelarna som helig basilika anses ha och fann att reaktionstider och felprocent förbättrades jämfört med placebo.

En anledning till att helig basilika kan vara effektiv för att förbättra stressreaktionen är förekomsten av tre fytokemiska föreningar. De två första, ocimumosiderna A och B, har identifierats som antistressföreningar och kan sänka kortikosteron i blodet (ett annat stresshormon) och skapa positiva förändringar i hjärnans neurotransmittorsystem.

Den tredje, 4-allyl-1-O-beta-D-glucopyronosyl-2-hydroxybenzen (säg det fem gånger snabbt!), kan också sänka stressparametrar i laboratoriestudier.

Det finns också belägg för att helig basilika kan hjälpa till att förhindra återfall av cancersår, som tros framkallas av stress, samt andra typer av magsår, till exempel magsår.

Förutom dessa stressrelaterade fördelar kan helig basilika potentiellt hjälpa:

– sänka blodtrycket

– minska anfallsaktivitet

– bekämpa bakterier

– döda vissa svampar

– bekämpa virusinfektioner

– skydda levern

– främja immunsystemets funktion

– minska smärtreaktionen

De flesta av dessa har dock inte studerats i stor omfattning och befinner sig i sin linda när det gäller forskning.

adaptogena örterna
Adaptogen herbs. Hand drawn vector set of medicinal plants

3. Ashwagandha

Ashwagandha kallas ofta för indisk ginseng. Dess effekter på kortisol, stresstolerans och interna stressreaktioner har studerats i årtionden.

Hos råttor och möss tycks ashwagandha-rotextrakt stoppa ökningen av lipidperoxidation orsakad av bakterieinducerad stress. Lipidperoxidation är den process genom vilken oxidativ stress så småningom kan orsaka cellskador i blodceller.

Även hos möss kan det förhindra stressrelaterade magsår, förhindra viktökning av binjurarna (ett tecken på kronisk stress), hjälpa till att stabilisera kortisolnivåerna och hjälpa till med den ospecifika stressresistens som är vanlig för adaptogena örter.

Du kanske är intresserad av att veta att ashwagandha inte bara har studerats på djur och laboratorier utan även på människor. En dubbelblindad, randomiserad, kontrollerad (RCT, som anses vara den gyllene standarden inom forskningen) med 64 försökspersoner visade att den “på ett säkert och effektivt sätt förbättrar individens motståndskraft mot stress och därmed förbättrar självskattad livskvalitet”.

En annan RCT på människor upptäckte att denna ört framgångsrikt reglerade sköldkörtelnivåerna hos “subkliniska sköldkörtelpatienter”, medan en studie från 2020 visade att den har neuroprotektiva effekter som buffrar mot olika hjärnsjukdomar.

4. Astragalus rot

Astragalus (Astragalus membranaceus) används i kinesisk medicin och är känd för att stärka immuniteten och potentiellt buffra effekterna av stress.

Studier tyder på att eftersom astragalus är rik på polysackarider, flavonoidföreningar, saponinföreningar, alkaloider och andra skyddskemikalier har den potential att behandla olika sjukdomar, inklusive många som påverkar immunförsvaret. Det har visat sig stödja immunreglering, till exempel genom att främja proliferation av immunceller, stimulera frisättning av cytokiner och påverka utsöndring av immunglobulin och ledning av immunsignaler.

Den har också positiva effekter på blodsockernivåerna, plus lipidsänkande, antifibrotiska och antimikrobiella aktiviteter.

5. Lakritsrot

Lakritsrot kan öka energi och uthållighet, plus bidra till att stärka immunförsvaret och stödja tarmhälsan.

Den kan påverka blodtrycket och kaliumnivåerna, så traditionell lakritsrot rekommenderas vanligtvis i cykler om 12 veckor, även om detta inte är fallet när man tar DGL-lakrits, som anses vara säker för långtidsanvändning. De med högt blodtryck bör överväga att använda andra adaptogener.

Hos frivilliga människor hjälpte tillskott av lakritsrot till att reglera hormonnivåerna i samband med stress, inklusive kortisol. Ett potentiellt resultat av detta är den observerade effekten av denna adaptogena ört för att hjälpa till att förebygga magsår.

Andra fördelar med lakritsrot inkluderar potentialen att hjälpa till med fettminskning och minska androgenhormoner och testosteron hos kvinnor.

6. Rhodiola

Rhodiola (rhodiola rosea), eller guldrot, är en potent adaptogen som har varit föremål för mycket forskning. Liksom de andra adaptogenerna visar studier att rhodiola ger ett biologiskt försvar mot stress.

En studie på rundmaskar tyder på att den faktiskt fungerar som en mild stressfaktor när den intas, vilket gör att organismen kan förstärka sitt stressförsvar (på samma sätt som astragalusrot fungerar).

I en studie på människor testades rhodiolas effekt på personer som “lider av stressrelaterad trötthet”. Forskarna fann att upprepad administrering av rhodiola rosea “utövar en antitrötthetseffekt som ökar den mentala prestandan, särskilt koncentrationsförmågan, och minskar kortisolsvaret vid uppvaknande stress hos utbrändhetspatienter med utmattningssyndrom”.

Intressant nog kan rhodiola även ha en inverkan på akuta stressreaktioner, vilket förklaras av en studie från 2012 på människor. Att ge personerna rhodiola rosea resulterade i en liten minskning av kortisol (testad i saliv) och en mycket stor minskning av den akuta stress som orsakas av “intensiv kortvarig fysisk träning hos stillasittande personer”.

Denna adaptogena ört fungerar också som en antioxidant i laboratorie- och djurförsök.

I en granskning som genomfördes 2010 noterades de lovande resultaten av den inledande forskningen och det påpekades att rhodiola sällan interagerar med mediciner eller orsakar allvarliga biverkningar, vilket innebär att den är en attraktiv kandidat som ett allmänt säkert tillskott.

7. Cordycep-svampar

Cordyceps, liksom reishi, shiitake och maitake svampar, är svampar med antioxidativa egenskaper. Det innebär att näringsrika svampar har alla fördelar som antioxidativa livsmedel har.

De kanske inte är adaptogener i klassisk mening, men var och en av dem har adaptogena, antitumör- och immunförstärkande egenskaper.

Särskilt cordyceps har observerats för sina effekter på kortisolnivåer och oxidativ stress. I en studie från 2006 där man använde ett pulveriserat tillskott av cordyceps fann man till exempel att stillasittande vuxna män hade bättre reglerade kortisolnivåer efter träningsinducerad stress och att tillskottet hade antitrötthetskvaliteter.

Hos råttor bidrog cordyceps till att öka kortisol- och testosteronnivåerna något hos friska hanråttor, vilket gav dem ett skydd mot fysiologisk stress.

En annan studie på människor visade att kortisolnivåerna hos både män och kvinnor var lägre över tid när de tog cordyceps-extrakt jämfört med placebo hos försökspersoner som återhämtade sig från rörelsetrötthet, en form av stress.

Återigen verkar det som om den adaptogena effekten av cordyceps innebär en tillfällig högre ökning av kortisol när man utsätts för stress, följt av en stor minskning under perioder utan stress när man jämför med ingen behandling.

Samma sak gällde för en tremånadersstudie på uthållighetscyklister som genomfördes 2014, där förhållandet mellan testosteron och kortisol avsevärt skyddade idrottarna från den kroniska stress och relaterad trötthet som de ofta faller för. I den här studien noterade forskarna också att deltagarnas blod bekräftade en ökning av antioxidantaktiviteten, vilket dämpade överdriven oxidativ stress.

8. Schisandrabär

Schisandra kallas även magnoliabär (Schisandra chinensis) och är ett medicinskt bär som kan bidra till att öka uthålligheten och den mentala prestationsförmågan.

Detta bär har helande egenskaper som har använts i traditionell kinesisk medicin i tusentals år. Det är mest känt för att stödja binjurarna samt leverfunktionen.

Det kan också hjälpa till med fokus, koncentration, minne och mental energi, samtidigt som det potentiellt kan förbättra matsmältningen och stödja hormonbalansen.

Forskning tyder på att schisandra verkar genom att positivt påverka nivåerna av kväveoxid och kortisol som finns i blod och saliv. I djurstudier har det också visat sig bidra till att modifiera svaret på stress genom att undertrycka ökningen av fosforylerat stressaktiverat proteinkinas, vilket ökar inflammationen.

9. Gurkmeja

Gurkmejerrot (Curcuma longa) är en växt som inte bara stäms som en kulinarisk krydda, utan också som ett naturläkemedel för att minska inflammation och öka hjärnans funktion. Curcumin är den aktiva ingrediensen i gurkmeja som ansvarar för så många av dess fördelar.

Varför är gurkmeja en adaptogen? Vissa studier tyder på att den kan vara effektiv för att minska depressionssymptom på grund av det sätt som kurkumin påverkar neurotransmittorfunktionen genom den hjärnavledda neurotrofa faktorn.

Det har också visat sig bidra till att vända amyloidpatologi och tillhörande neurotoxicitet, som bidrar till neurologiska sjukdomar relaterade till kronisk inflammation, inklusive Alzheimers sjukdom.

Dessutom verkar de antiinflammatoriska egenskaperna i curcumin vara effektiva för att undertrycka processer som bidrar till fetma – plus att det kan användas för att minska smärta i samband med sår, brännskador, artrit och neuropati.

Risker och biverkningar

Som alltid bör du diskutera alla nya kosttillskott eller mediciner med din läkare innan du påbörjar en behandling. Detta gäller särskilt för adaptogena örter, eftersom flera av dem interagerar med receptbelagda läkemedel och inte rekommenderas för personer med vissa tillstånd.

Se till att göra din forskning om alla nya kosttillskott du överväger för att ta reda på om de kan komma i konflikt med eventuella mediciner eller tillstånd som du kan ha, och köp endast högkvalitativa, ekologiska sorter från pålitliga källor.

Gravida kvinnor rekommenderas också att undvika adaptogena produkter om de inte samarbetar med en läkare, eftersom vissa kan påverka reproduktiva hormoner på ett sätt som kan vara problematiskt under graviditeten.

Leave a Comment

Scroll to Top