L-Glutamin gynnar läckande tarm och metabolism

Fördelar med L-Glutamin

Glutamin finns i både animaliska och vegetabiliska proteiner och finns även i form av kosttillskott och är mycket populärt inom fitnessbranschen.

Glutamin finns i animaliska proteiner, som kött och mejeriprodukter, samt i växtbaserade proteinkällor, som bönor, rå spenat, persilja och rödkål. Det är dock värt att notera att animaliska proteiner tenderar att ge aminosyror som är mer lättsmälta än växtproteiner.

Studier uppskattar att de flesta människor förmodligen konsumerar mellan tre och sex gram glutamin i sin dagliga kost.

De livsmedel som har mest nytta av L-glutamin är bland annat:

  1. Ägg
  2. Tofu
  3. Mjölk
  4. Benbuljong
  5. Gräsbetat nötkött
  6. Spirulina
  7. Kinakål
  8. Höstost
  9. Sparris
  10. Broccoli rabe
  11. Viltfångad fisk (torsk och lax)
  12. Hjortkött
  13. Turkiet
  14. Majs
  15. Ris

För att få en hälsosam mängd är en allmän rekommendation att konsumera minst tre portioner av dessa L-glutaminrika livsmedel dagligen.

Fördelar med L-Glutamin

Vilka är fördelarna med att ta glutamin? Ny forskning visar nu att L-glutamin gynnar kroppen på följande sätt:

1. Förbättrar mag- och tarmhälsan och immunförsvaret

L-glutamin gynnar din allmänna hälsa genom att stödja tarmfunktionen och matsmältningsprocessen. Det kan vara fördelaktigt om du har ett matsmältningstillstånd, t.ex:

  • irritabel tarm (IBS)
  • En inflammatorisk tarmsjukdom som Crohns sjukdom.
  • ulcerös kolit
  • divertikulos
  • divertikulit
  • läckande tarm eller något av de problem som är förknippade med läckande tarm (t.ex. ledvärk, rosacea eller någon typ av autoimmun reaktion)

Det är värt att notera att mannen som är känd för att ha upptäckt Krebscykeln i kroppen (även känd som citronsyracykeln) var den första som rekommenderade att ta L-glutamin för tarmrelaterade problem. Det beror på att Sir Hans Adolf Krebs – en tyskfödd brittisk biokemist som fick (tillsammans med Fritz Lipmann) nobelpriset i fysiologi 1953 – fann att det bidrog till att förbättra ett hälsosamt tarmrelaterat immunsvar. Ytterligare forskning stöder detta resultat.

I en studie som publicerades i tidskriften Clinical Immunology fann man till exempel att L-glutamin normaliserar effekterna av TH2-immunresponsen som stimulerar inflammatoriska cytokiner. Effekterna av L-glutamin i dessa studier visar att det minskar tarminflammation och kan hjälpa människor att återhämta sig från matkänslighet.

Det är också känt för att spela en viktig roll för att upprätthålla en sund tarmmikrobiota och immunitet. Det verkar vara till hjälp för att minska tarmkolonisation och bakteriell överväxt av patogener. Detta kan minska risken för utbredda problem som sträcker sig från förstoppning till viktökning.

I en artikel från 2018 som publicerades i Nutrients står det också att “in vitro- och in vivo-studier har fastställt att glutamin är ett viktigt näringsämne för lymfocytproliferation och cytokinproduktion, makrofagernas fagocytiska och sekretoriska aktiviteter samt neutrofilernas bakteriedödande verksamhet”. Faktum är att glutamin för närvarande ingår i det kliniska näringstillskott som rekommenderas för immunsupprimerade personer.

2. Kan hjälpa till att behandla läckande tarmar och sår

Det finns miljontals människor som kämpar med ett tillstånd som kallas läckande tarmsyndrom. Det är i huvudsak den främsta orsaken till autoimmuna sjukdomar idag.

Läckande tarmar kan bidra till sköldkörtelproblem som Hashimotos sjukdom, tillsammans med artrit, hudproblem som psoriasis och andra allvarliga hälsoproblem.

Eftersom glutamin är den viktigaste bränslekällan för cellerna i tunntarmen har det i kliniska studier visat sig stödja tarmhälsan och hjälpa till att behandla läckande tarmar.

I en studie som publicerades i den medicinska tidskriften Lancet, som nämns ovan, undersöktes 20 sjukhuspatienter och det visade sig att ett tillskott av L-glutamin minskade tarmpermeabiliteten. En djurstudie som publicerades i British Journal of Surgery visade att L-glutamin är till fördel för ulcerös kolit och inflammatorisk tarmsjukdom.

Det är också lovande för behandling av sår genom att skydda mot ytterligare skador. Dessutom erbjuder det ett hälsosammare, naturligt alternativ till antibiotika för behandling av magsår.

Om du är osäker på om du lider av läckande tarmar kan detta test hjälpa dig. Om du verkligen verkar ha en läckande tarm är L-glutamin den främsta aminosyran du behöver för att hjälpa till att läka och reparera den.

Fördelar med L-Glutamin

3. Stödjer hjärnans hälsa

Glutamin är en föregångare till neurotransmittorn glutamat i hjärnan och är därför viktigt för att öka hjärnans hälsa. Varför? En störning av glutamin-glutamatcykeln kan leda till alla möjliga hjärnproblem, bland annat:

  • Reyes syndrom
  • epilepsi
  • bipolär sjukdom
  • schizofreni
  • ångest
  • depression
  • alkoholberoende

Glutamin kan också bidra till att bromsa hjärnans åldrande. Mitokondriell dysfunktion orsakar onormala ökningar av neurotransmittorn glutamat och gör att hjärnan riskerar att utveckla ovanstående problem.

En studie vid New York University School of Medicine visade att även lindriga traumatiska hjärnskador orsakade hjärnatrofi, och att de flesta av dessa skador berodde på en störd glutamin-glutamatcykel och en onormal ökning av glutamatnivåerna.

4. Kan förbättra IBS-symtom och diarré

Glutamin hjälper till att förbättra IBS och diarré genom att balansera slemproduktionen. Detta resulterar i sundare tarmrörelser.

Om du har Hashimotos eller en underaktiv sköldkörtel kan du överväga att göra det till en del av din diet för hypotyreos. Detsamma gäller för alla som lider av IBS-symptom som konstant diarré eller sår.

5. Främjar muskeltillväxt och minskar muskelförstöring

Oavsett om ditt mål är att öka idrottsprestationen, öka ämnesomsättningen, förbättra återhämtningen eller till och med bygga muskler, visar forskning att L-glutamin kan hjälpa dig avsevärt. Under ett intensivt träningspass blir din kropp stressad, och dina muskler och senor behöver mer glutamin än den mängd som tillhandahålls av en normal kost.

Efter ett intensivt träningspass kan nivåerna av cellglutamin sjunka med 50 procent och plasmanivåerna med 30 procent. Detta tillstånd av muskelförtvining är en inkörsport för kroppen att använda dina muskler för energi i stället för kolhydrater, men glutamin kan hjälpa till att förhindra att detta händer.

Genom att komplettera med L-glutamin kan dina muskler kämpa och trycka på lite längre. Detta ökar din styrka och hjälper till att reparera dina skelettmuskler.

En studie visade att glutamintillskott gör det möjligt att återhämta sig snabbare efter intensiv styrketräning eftersom det förbättrar hydratiseringen av musklerna. Detta underlättar muskelåterhämtningsprocessen och minskar återhämtningstiden för sår och brännskador.

Det är därför glutamintillskott inte bara är vanligt för kroppsbyggare i bodybuildingindustrin, utan i nästan alla idrottsutövningar nuförtiden.

6. Kan förbättra idrottsprestanda och återhämtning från uthållighetsträning.

En av L-glutaminets viktigaste roller i kroppen är att stödja avgiftning genom att rensa kroppen från höga ammoniaknivåer. Det fungerar som en buffert och omvandlar överskott av ammoniak till andra aminosyror, aminosocker och urea.

Om man tränar i ungefär en timme kan det leda till en 40-procentig minskning av glutamin i kroppen. Det kan också orsaka nedsatt immunförsvar. Detta har en negativ inverkan på din motståndsträning och kan leda till överträningssyndrom.

L-glutamin gynnar även långdistansidrottare genom att stärka immunförsvaret (T-helper-celler). Djurstudier har visat att denna ökning av T-hjälparceller kan minska den “stress” som är förknippad med överträningssyndrom.

Det är dock inte alla studier som har visat att det nödvändigtvis ökar prestationen. En genomgång från 2019 som inkluderade data från 55 studier observerade att glutamin förbättrade vissa trötthetsmarkörer, såsom ökad glykogensyntes och minskad ammoniakansamling, men denna intervention ökade inte alltid den fysiska prestationen.

7. Stödjer metabolisk hälsa och hjärthälsa

Forskning har visat att nivåerna av humant tillväxthormon (HGH) ökar med nästan 400 procent efter glutamintillskott. Detta hormonella svar leder till en ökning av ämnesomsättningen i vila och förbättrar efterförbränningseffekten eller EPOC efter träning.

Denna efterförbränningseffekt är viktig för fettförbränning, viktminskning och uppbyggnad av muskelmassa.

Är glutamin bra för viktminskning? Det finns bevis som tyder på att det hjälper till att bränna fett och bygga upp muskelmassa genom att dämpa insulinnivåerna och stabilisera blodsockret. Detta gör det möjligt för kroppen att använda mindre muskelmassa för att upprätthålla blodsockret och insulinkänsligheten i cellerna.

Faktum är att sex veckors tillskott med 30 gram glutaminpulver per dag “förbättrade vissa kardiovaskulära riskfaktorer samt kroppssammansättningen hos patienter med typ 2-diabetes markant” i en studie. Av denna anledning gynnar L-glutamin även diabetiker och de med socker- och kolhydratbegär.

Nya bevis tyder också på att l-glutamin spelar en grundläggande roll för kardiovaskulär hälsa genom att fungera som substrat för syntesen av DNA, ATP, proteiner och lipider. Dessutom verkar det ha starka antioxidativa och antiinflammatoriska effekter som kan minska riskfaktorer för hjärt-kärlsjukdom, t.ex:

  • högt blodtryck
  • hyperlipidemi
  • glukosintolerans
  • fetma
  • diabetes

Risker och biverkningar

På det hela taget verkar glutamin vara säkert att konsumera i måttliga mängder, särskilt om det tas på kort sikt. Det verkar finnas en låg risk för biverkningar när det tas i doser på upp till 20-30 gram per dag, vilket anses vara högre doser men har använts säkert i vissa studier på kort sikt.

Även om effekterna av ett överskott av glutamin sällan orsakar problem, är det en bra idé att även komplettera med B-vitaminer om du tar glutamin i munnen på lång sikt. Detta gäller särskilt vitamin B12, som kontrollerar glutaminuppbyggnaden i kroppen.

Vem bör inte ta glutamin?

Den som har en historia av njursjukdom, leversjukdom, Reyes syndrom eller cancer bör inte ta detta tillskott utan att arbeta med en läkare, eftersom dessa tillstånd kan påverka hur aminosyror absorberas.

Om du kämpar mot cancer och/eller genomgår cancerbehandlingar ska du alltid tala med din läkare om vilka kosttillskott som kan vara till hjälp eller inte.

I sällsynta fall har det rapporterats om allergiska reaktioner på detta tillskott. Sluta ta det omedelbart om du får symptom som illamående, kräkningar, nässelfeber, yrsel eller smärta.

Leave a Comment

Scroll to Top