Fördelar med Fulvosyra

Fördelar med Fulvosyra

Fulvosyra är en del av humus. Humus består av många organiska föreningar som finns i jordens jordar, bergssediment och vattendrag.

Fulvosyra bildas genom att vissa växter och djur gradvis bryts ned av mikroorganismer.

Under de senaste årtiondena har vi lärt oss mycket mer om hur fulvussyror som finns i jord faktiskt kan förbättra människans tarmhälsa och därmed immunförsvaret. Idag kompletterar människor med fulvosyra, liksom jordbaserade probiotika, för att fylla på det som går förlorat i deras kost och livsstil på grund av modern jordbruksteknik.

Förr fick man större mängder humussyror naturligt från jorden, men idag använder man ofta kosttillskott för att öka sitt näringsintag och förbättra tarmhälsan.

Färg, struktur och egenskaper:

Fulvinsyra och andra humussyror är gulbruna ämnen som finns i naturmaterial. De innehåller en mängd näringsämnen och aktiva föreningar som kan bidra till att förbättra hälsan.

Dessa inkluderar:

  • spårmineraler
  • elektrolyter
  • fettsyror
  • kiseldioxid (som ökar kollagensyntesen)
  • prebiotika
  • probiotika

Fulvicmineraler har visat sig innehålla flera aktiva funktionella grupper, inklusive fenoliska hydroxyl-, keton-, kinon-, karboxyl- och alkoxylgrupper.

Dess struktur består av aromatiska, organiska polymerer med många karboxylgrupper som frigör vätejoner, vilket resulterar i en elektrisk laddning som hjälper till att attrahera fria radikaler, tungmetaller och andra gifter i kroppen. Detta gör att den kan fungera som ett avgiftningsmedel.

När den blir reaktiv med metaller hjälper fulvussyran dem att bli mer lösliga i vatten, vilket innebär att de lättare transporteras ut ur kroppen.

Fulvosyra har en gul färg och har ingen särskilt tilltalande smak i sig själv. Det är därför många väljer att blanda pulveriserad fulvussyra i juice, smoothie etc. för att maskera den obehagliga smaken.

Du kan tillsätta fulvussyra i vätska eller ta den tillsammans med kosttillskott för att öka deras förmåga och förbättra biotillgängligheten.

Vilket är pH-värdet för fulvussyra?

Den har ett mycket högt alkaliskt pH och är dessutom mycket liten/fin. Detta bidrar till att göra den mer biotillgänglig i kroppen.

Som en löslig, stark syra har den ett pH-värde på ungefär 1.

Varifrån den kommer:

Hur framställs fulvussyra?

Det finns i naturen som en produkt av mikrobiell metabolism. Det betyder att den produceras när organiskt växtmaterial bryts ned.

Denna process frigör miljontals nyttiga bakterier.

  • I miljön finns fulvussyra inte bara i jord och berg utan även i vattendrag, sjöar och havsvatten.
  • Humussyror bildar komplex med joner som ofta finns i miljön och skapar täta humuskolloider som hjälper till med vattenfiltrering, jordbruksprocesser och avgiftning.
  • Förekomsten av karboxylat och fenolater i humussyror ger dem förmågan att fungera som naturliga kelatorer, vilket innebär att de bildar kemiska komplex som är viktiga för att reglera biotillgängligheten av metalljoner som järn, kalcium, magnesium och koppar i människokroppen och miljön.
  • De flesta humussyror innehåller också en del fulvussyra, men de två är något olika eftersom de har olika molekylvikter (storlekar).
  • Fulvosyra är mycket mindre än humussyra och kallas ibland humusämnen med låg molekylvikt. Eftersom de är mindre kan fulvosyror lätt absorberas av växternas rötter, stammar och blad.

Fulvussyra Fördelar

1. Förbättrar tarmhälsan och immunfunktionen

De föreningar som finns i fulvussyra hjälper till att ge näring åt matsmältningskanalen och ökar också förmågan hos de “goda bakterierna” att återplantera sig och skapa en hälsosam “mikrobiom”-miljö. Vi behöver ett starkt matsmältningssystem för att bygga upp immunitet, hjälpa till att kontrollera hormonproduktionen, reglera aptiten, minska stressreaktionen och mycket mer.

Som ett resultat av tarmens genomsläpplighet (när partiklar kan ta sig igenom tarmslemhinnan och komma in i blodomloppet, där de normalt sett inte borde vara) utlöses inflammation och autoimmuna reaktioner kan uppstå.

Det finns vissa bevis för att fulvussyra kan bidra till att minska matsmältningsstörningar och andra problem, bland annat:

  • SIBO-symptom (bakterieöverväxt i tunntarmen)
  • inflammatoriska tarmsjukdomar
  • Bakterieinfektioner (luftvägar, urinvägar etc.).
  • influensa och vanlig förkylning

2. Hjälper till att öka matsmältningen och absorptionen av näringsämnen

Att få tillräckligt med elektrolyter och andra spårmineraler är viktigt för att metaboliska funktioner, matsmältningen och näringsupptagningen ska fungera korrekt.

Organismer som vi får från fulvussyra kan tas i små doser och ändå ge snabba och betydande förbättringar av förhållandet mellan bakterier som lever i tarmen. Detta bidrar till att minska många oönskade matsmältningssymptom, som förstoppning, uppblåsthet, diarré och matkänslighet.

Förutom att tillhandahålla råa näringsämnen visar studier att fulvussyra transporterar mineraler och andra näringsämnen till cellerna mer effektivt, ökar absorptionen av näringsämnen genom att göra cellerna mer genomsläppliga och bekämpar inflammation i matsmältningskanalen.

3. Skyddar den kognitiva hälsan

En studie från 2011 som publicerades i Journal of Alzheimer’s Disease visade att fulvussyra har flera antioxidativa, nutraceutiska egenskaper med potentiell aktivitet för att skydda mot kognitiva försämringar, inklusive Alzheimers sjukdom.

En bidragande faktor till utvecklingen av kognitiva störningar är skador orsakade av fria radikaler och även en typ av protein som kallas tau, men studier visar att fulvussyra bidrar till att minska längden på tau-fibriller och deras morfologi, vilket gör att de kan demonteras och att sjukdomsutvecklingen stoppas.

Forskare har nyligen dragit slutsatsen att fulvussyra verkar ha neuroprotektiva effekter och kan sannolikt ge nya insikter i utvecklingen av potentiella naturliga behandlingar av Alzheimers sjukdom.

Fördelar med Fulvosyra

4. Förbättrar avgiftningen

Humussyror är fördelaktiga för matsmältningen och förbättrar energin tack vare sin avgiftande förmåga. Som en form av naturlig kelatbehandling kan humussyror binda sig till och bryta ner gifter och metaller som kommer in i kroppen via livsmedel, vatten, receptbelagda mediciner, hushållsprodukter och luftföroreningar.

Studier har visat att humussyror har jonselektiva elektroder som kan användas för att attrahera tungmetaller – till och med för att filtrera jord och vatten. Det beror på att de hjälper till att binda till saker som koppar och järn.

Forskning visar att de även är effektiva vid geokemisk bearbetning av jord och vattenmiljöer i mycket lägre koncentrationer än andra typer av kemikalier.

5. Minskar skador på fria radikaler och inflammation

Fulvinsyra innehåller antioxidanter som motverkar effekterna av fria radikaler och hjälper också till att avgifta kroppen från många gifter som bidrar till problemet: kemikalier som används i jordbruket, radioaktivt avfall och tungmetaller, till exempel.

Den bidrar också till att förlänga cellernas genomsläpplighet och livslängd genom att tillhandahålla elektrolyter som har många funktioner i hjärtat, musklerna, hjärnan och matsmältningskanalen.

Finns det ett samband mellan fulvussyra och cancer?

Nya studier tyder på att humusämnen har farmakologiska egenskaper som kan bidra till att skydda mot vissa typer av cancer, inklusive kolorektal cancer.

6. Förbättrar energinivåerna och minskar smärtan

Många personer som tar tillskott av fulvussyra har rapporterat om förbättrade energinivåer, troligen på grund av ökad avgiftning, lägre nivåer av inflammation och skador orsakade av fria radikaler samt högre intag av elektrolyter och andra viktiga näringsämnen.

Enligt forskning utförd av Läkare utan gränser har studier visat att humussyror som naturliga och organiska elektrolyter aktiverar och ger energi åt nästan alla biologiska processer i kroppen. En elektrolyt är löslig i vatten och fungerar genom att leda elektriska strömmar, vilket hjälper cellerna att överleva när de utsätts för skador som orsakas av till exempel känslomässig stress, okontrollerade infektioner, obalanserad kost, långvarig sömnlöshet och kirurgiska chocker.

Detta gör också fulvussyra användbar för att minska kronisk nervsmärta, huvudvärk, ledvärk orsakad av artrit eller ben- och muskelsmärtor i samband med åldrande.

Det finns vissa bevis för att fulvussyrans elektrolyter kan bidra till att minska svullnad, minska inflammation, lugna och slappna av musklerna och förbättra cirkulationen. Omvänt kan en elektrolytobalans leda till att dessa symtom förvärras.

Kan fulvussyra hjälpa till att gå ner i vikt?

Det är möjligt att den kan stödja den allmänna hälsan, men den är inte avsedd för detta ändamål.

7. Reparerar och skyddar huden

Vissa bevis tyder på att humussyror har antimikrobiella egenskaper som bekämpar skadliga bakterier. De kan hjälpa till att skydda huden och behandla sår eller irritationer som orsakas av t.ex. eksem, insektsbett, skrapsår och utslag i samband med svamp/mikrober.

En studie som publicerades i Journal of Clinical, Cosmetic and Investigative Dermatology visade att tillskott av fulvussyra avsevärt förbättrade symtomen i samband med eksem, även jämfört med andra eksembehandlingar.

Risker och biverkningar

Är fulvussyra säkert?

Forskning tyder på att fulvussyra är säkert för de flesta människor att ta, även om det inte har gjorts mycket forskning på särskilda grupper, t.ex. personer med nedsatt immunförsvar eller gravida kvinnor.

Den verkar vara mestadels säker och ge få biverkningar eftersom en överdosering inte är möjlig, med tanke på att den är helt naturlig, finns i all jord och lätt sköljs bort från systemet när den väl är intagen.

Fulvussyra-biverkningar kan dock fortfarande förekomma, men de verkar främst drabba personer som tar stora mängder fulvussyra i ren form. Det är bäst att börja långsamt och öka din dosering i steg för att se till att du inte upplever några biverkningar.

Det är också säkrare att späda ut fulvosyran än att ta den ensam i stora mängder.

Om du har en sjukdom som resulterar i onormala immunfunktioner, t.ex. en autoimmun sjukdom som multipel skleros eller reumatoid artrit, bör du inte ta fulvosyra utan övervakning eftersom det kan aktivera immunsystemet och komplicera ditt tillstånd. Eftersom man inte vet tillräckligt mycket om hur det påverkar hormoner hos gravida kvinnor är det också bäst att hålla sig borta från att använda fulvussyratillskott om du är gravid eller ammar (även om det går alldeles utmärkt att konsumera det i små mängder från smuts och produkter).

En del människor hävdar att de upplever symptom på avgiftning av fulvussyra när de börjar ta tillskott, på grund av avgiftningseffekterna. Även om detta kanske inte gäller alla, är det möjligt att uppleva tillfällig diarré, kramper, trötthet, huvudvärk eller illamående.

Leave a Comment

Scroll to Top