Fördelar med timjan för halsen, hjärtat och humöret

Fördelar med timjan

Timjan (Thymus vulgaris) är en ört som tillhör myntafamiljen (Lamiaceae). Växten är en släkting till oreganosläktet Origanum.

Är timjan en grönsak? Den anses vara en ört snarare än en grönsak, eftersom örter är något som främst smaksätter mat (och tillför näringsämnen också) medan grönsaker är växter som kan ätas som huvudingrediens. Med andra ord tenderar örter att konsumeras i mindre mängder än grönsaker.

Timjanplantor odlas för närvarande över hela världen, och de färska bladen torkas vanligen och används som kulinarisk krydda. Denna ört finns i dussintals sorter, men fransk timjan anses vara den vanligaste.

Vad är timjan bra för? Enligt en rapport från 2018 “uppvisar timjan antimikrobiella, antioxidativa, antikarcinogenes, antiinflammatoriska och antispasmodiska aktiviteter”.

Generellt sett är den utmärkt för att stödja immun- och andningssystemet, liksom matsmältningssystemet, nervsystemet och andra kroppssystem. Timjan används till exempel för att hjälpa till att döda en mängd olika bakterier och förebygga infektioner, samt för att fånga upp fria radikaler som bidrar till åldrandeprocessen.

Timjan Näringsvärde

Huvudkomponenten i thymus vulgaris extrakt och eterisk olja är thymol, som ger den dess antiseptiska egenskaper. Av denna anledning används timjanolja ofta i munskölj och tandkräm. Thymol dödar också svampar och tillsätts kommersiellt i handdesinfektionsmedel och svampdödande krämer.

Dessutom innehåller timjan en annan bakteriebekämpare som kallas carvacrol och har också en mängd flavonoider – bland annat apigenin, naringenin, luteolin och tymonin. Dessa flavonoider ökar örtens antioxidativa kapacitet och andra hälsofrämjande effekter.

En matsked färska timjanblad innehåller ca:

– 3 kalorier

– 1 gram kolhydrater

– mindre än 1 gram protein, fibrer eller fett

– 3,6 milligram C-vitamin (6 procent DV)

– 105 IU vitamin A (3 procent DV)

– 0,3 milligram järn (3 procent DV)

– 0,3 milligram mangan (3 procent DV)

Timjan Hälsofördelar

1. Hjälper till att bekämpa halsont

Studier har visat att timjanolja är ett starkt naturligt antimikrobiellt medel, vilket gör den till ett seriöst vapen mot halsont. Dess innehåll av karvacrol är en viktig anledning till att den är en av de främsta eteriska oljorna för att lindra halsont.

I en nyligen genomförd studie testades timjanoljans reaktion på 120 olika bakteriestammar som isolerats från patienter med infektioner i munhålan, luftvägarna och urin- och könsorganen.

Resultaten av experimenten visade att oljan från timjanväxten uppvisade en mycket stark aktivitet mot alla kliniska stammar. Den visade till och med god effekt mot antibiotikaresistenta stammar.

Nästa gång du har ont i halsen, se till att lägga till denna ört i din soppa och/eller sippa på ett bakteriedödande timjantee.

2. Kan hjälpa till att sänka blodtrycket och kolesterolnivåerna

Intag av timjan har visat sig ge antihypertensiv aktivitet, vilket gör det till ett utmärkt örtval för alla som lider av symtom på högt blodtryck.

En nyligen genomförd djurstudie visade att thymus vulgaris-extrakt kunde sänka hjärtfrekvensen avsevärt hos försökspersoner med högt blodtryck. Extraktet visade sig också minska kolesterol-, triglycerid- och LDL-nivåerna samtidigt som det ökade HDL-kolesterolnivåerna.

Istället för att överdriva med salt kan du prova att lägga till nyttiga örter som timjan till dina måltider för att öka både smaken och näringsinnehållet.

3. Kan hjälpa till att förebygga matförgiftning

Timjan har förmågan att inte bara hjälpa till att förebygga matförgiftning, utan även att dekontaminera tidigare förorenade livsmedel.

I flera studier som publicerats i Food Microbiology fann forskarna att örtens eteriska olja kan förlänga köttets och bakverkets hållbarhet och dekontaminera sallad som är inympad med Shigella, en infektiös organism som orsakar diarré och kan leda till stora tarmskador.

I en studie minskade antalet Shigella-bakterier till under detektionsgränsen genom att tvätta produkter i en lösning som innehöll endast 1 procent av oljan. Detta tyder på att du genom att lägga till den till din nästa måltid, till exempel råa grönsaksrätter eller sallad, faktiskt kan bidra till att minska sannolikheten för en livsmedelsburen sjukdom.

Fördelar med timjan

4. Kan öka ditt humör

Den förening som kallas carvacrol och som finns i denna medicinalväxt har visat sig ha några mycket positiva humörhöjande effekter.

Forskning som publicerades 2013 visade att när carvacrol administrerades under sju dagar i följd till djur kunde det öka både dopamin- och serotoninnivåerna i den prefrontala cortexen och hippocampus. Dopamin och serotonin är två viktiga neurotransmittorer när det gäller ditt humör.

Uppgifterna från den här studien tyder på att carvacrol är en hjärnaktiv molekyl som kan påverka den kognitiva aktiviteten genom modulering av neurotransmittorer. Om timjan regelbundet intas i låga koncentrationer kan det förbättra känslan av välbefinnande.

Andra studier, som mestadels utförts på råttor, visar att den särskilt har anxiolytiska egenskaper, vilket innebär att den motverkar ångest.

5. Stöder immunförsvaret och kan hjälpa till att bekämpa cancer

Aktiva beståndsdelar i den här örten kan eventuellt bekämpa utvecklingen av tumörer som kan bli cancer. Mer specifikt är carvacrol en viktig komponent i den eteriska oljan som har visat antitumöregenskaper, vilket gör denna nyttiga växt till ett potentiellt cancerbekämpande livsmedel.

En nyligen publicerad studie i Anti-Cancer Drugs visade att karvacrol hämmar spridningen och migrationen av två cellinjer för tjocktarmscancer. Sammantaget visar forskningen att karvacrol har terapeutisk potential för både förebyggande och behandling av tjocktarmscancer.

Timjan har också immunmodulerande effekter och kan enligt nya djurstudier hjälpa till att behandla autoimmuna tillstånd. Det har visat sig att den inte bara har antioxidativa effekter, utan även förmågan att minska produktionen av vissa proinflammatoriska cytokiner som kan bidra till kroniska sjukdomar.

6. Skyddar naturligt mot bronkit

I århundraden har några av de vanligaste användningsområdena för timjan varit att naturligt behandla hosta, bronkit och andra luftvägsproblem.

I en studie användes den inom en oral behandling gjord med en kombination av timjan och murgröna. Gruppen som behandlades med denna kombination hade en 50-procentig minskning av hostanfall som uppnåddes två dagar tidigare än placebogruppen. Dessutom rapporterade samma grupp inte fler biverkningar än placebogruppen och inga allvarliga biverkningar alls.

Ytterligare forskning bekräftar detta och tyder på att denna ört också är ett effektivt naturläkemedel mot bronkit.

7. Skyddar munnen/tandhälsan

Som nämnts ovan används extrakt från denna ört i tandvårdsprodukter som tandkräm och munvatten. Föreningar i denna ört kan hjälpa till att förhindra att infektioner utvecklas i munnen och hålla tänderna friska genom att minska plack och karies.

Timjan vs. Oregano

Timjan är en kusin till en annan vanlig, mångsidig ört: oregano. Även om det finns vissa likheter mellan de två finns det också några skillnader. Här är hur dessa två kryddor står sig mot varandra:

Timjan

– Innehåller mer A- och C-vitamin

– Vanligtvis tas det genom munnen vid bronkit, kikhosta, halsont, kolik, artrit, magbesvär, magsmärtor (gastrit), diarré, sängvätning, tarmgaser (flatulens), parasitära maskinfektioner och hudåkommor.

– Naturligt vätskedrivande medel

– Appetitstimulerande

Oregano

– Har mer kalium, järn och kalcium

– Delar många av timjans hälsofördelar; används vid sjukdomar i luftvägarna, t.ex. hosta, astma, krupp och bronkit.

– Används även vid gastrointestinala sjukdomar, t.ex. halsbränna och uppblåsthet.

– Kan hjälpa till att behandla menstruationskramper, reumatoid artrit, urinvägsinfektioner, huvudvärk och hjärtproblem.

Likheter

– Innehåller thymol och karvacrol, som båda har visat sig hämma bakterietillväxten.

– Antibakteriell

– Svampdödande

– Potenta antioxidanter

Timjan Risker och biverkningar

Timjan anses vara säker när den konsumeras i normala matmängder. När den tas i större mängder för medicinska ändamål är den möjligen säker under kortare perioder – den kan dock möjligen orsaka matsmältningsproblem när den tas i stora mängder.

För gravida eller ammande kvinnor är det bäst att konsumera denna ört i normala matmängder, inte i medicinska mängder. Det är inte ett vanligt födoämnesallergen, men om du är allergisk mot oregano eller andra Lamiaceae-arter kan du också vara allergisk mot timjan.

För kvinnor som har hormonkänsliga tillstånd som bröstcancer, äggstockscancer, livmodercancer, livmoderfibroider eller endometrios kan den fungera som östrogen i kroppen. Undvik det om du har något tillstånd som kan förvärras av exponering för östrogen.

När den används i stora mängder kan denna krydda möjligen bromsa blodkoagulationen, så var särskilt försiktig om du har någon koagulationsstörning och/eller för närvarande tar blodförtunnande medel. Av samma anledning är det bäst att inte ta den två veckor före en operation.

Leave a Comment

Scroll to Top