D vitamin gynnar ben och immunitet

D-vitamin gynnar ben, immunitet, hud och mycket mer
Glimja and vitamin D vitamin gynnar ben och immunitet

D vitamin (även kallat 25-hydroxivitamin D) är ett fettlösligt vitamin som endast finns i små mängder i vissa livsmedel. Det tillverkas också i våra kroppar, men endast när vår hud utsätts för solen.

Det anses vara ett “essentiellt” näringsämne eftersom människokroppen inte kan bilda D vitamin på egen hand utan hjälp av mat och solljus.

Kalcium och D vitamin är två viktiga mikronäringsämnen som fungerar tillsammans i kroppen. Det komplexa förhållandet mellan D vitamin och kalcium är särskilt viktigt när det gäller benmetabolismen, eftersom båda är viktiga för att upprätthålla skelettets styrka.

Här får du en översikt över hur D vitamin tillverkas och vad det gör i kroppen:

1.            Kroppen omvandlar solskenet till kemikalier som sedan används av kroppen. I synnerhet när UV-B-solstrålar landar på huden omvandlas ett ämne i huden som kallas 7-dehydrokolesterol bokstavligen till vitamin D3 (den mer aktiva formen).

2.            7-dehydrocholesterol eller kolesterolet i huden omvandlar “previtamin D” till användbart D3.

3.            Previtamin D går först genom njurarna och levern i blodomloppet och omvandlas sedan till kalcitriol.

4.            D vitamin blir faktiskt ett hormon i kroppen, särskilt ett sekosteroidhormon.

D2 vitamin jämfört med D3 vitamin:

Det finns två typer av D vitamintillskott: vitamin D2 (ergokalciferol) och vitamin D3 (kolekalciferol).

Den typ som våra kroppar naturligt tillverkar D3/kolekalciferol. Kroppen kan omvandla en del D2 för att användas för kroppsfunktioner, men föredrar och kan använda D3 mycket effektivare.

Tyvärr innehåller de flesta D vitaminberikade livsmedel och kosttillskott oftast ergokalciferol, en typ av D2, som varken är lika absorberbar eller kan omvandlas av kroppen till det den behöver.

För att få de största fördelarna med D vitamin rekommenderas tillskott av D3.

Fördelar med D vitamin

Vilka är fördelarna med att ta D vitamin? Här är några av de sätt på vilka upprätthållandet av tillräckliga nivåer kan påverka din hälsa positivt:

1. Bidrar till benhälsa

D vitamin spelar en roll för kalciumupptagningen i benen. Calcitriol (omvandlat D vitamin) arbetar tillsammans med bisköldkörtelhormonet för att upprätthålla kalciumnivåerna.

Dessutom har det en effekt på andra viktiga vitaminer och mineraler som bidrar till både hälsa och hälsa, inklusive magnesium, vitamin K och fosfor.

D vitamin är delvis ansvarigt för att upprätthålla fosfornivåerna i blodet, och eftersom det påverkar kalciums förmåga att binda till proteiner tror man att det också är kopplat till K-vitamin. Fosfor, förutom kalcium och andra föreningar, behövs för att mineralisera bentätheten på rätt sätt.

Låga D vitaminnivåer kan leda till att benen mjuknar, vilket kallas osteomalaci, eller till en benavvikelse som kallas rakitis. Dessutom ökar en brist din risk för att utveckla osteoporos och drabbas av frakturer eller brutna ben.

Studier har visat att D vitamin gynnar benhälsan när det tas i doser på 800-5 000 internationella enheter per dag. Detta kan förbättra muskuloskeletala hälsan genom att naturligt bromsa åldrandet av skelettstrukturen och minska antalet frakturer och fallolyckor hos äldre vuxna som är över 65 år.

D-vitamin

2. Stödjer immunförsvaret

D vitamin anses vara en “immunmodulator”. Våra immunceller innehåller receptorer för D vitamin, och det har visat sig att D vitamin gynnar den allmänna immunfunktionen på flera sätt, bland annat genom att förhindra långvariga eller överdrivna inflammatoriska reaktioner.

Ny forskning visar att detta vitamin bidrar till en sund cellreplikation och kan spela en roll i skyddet mot utvecklingen av autoimmuna tillstånd, infektioner, virus och mindre allvarliga sjukdomar, som vanlig förkylning och influensa.

Det finns bevis för att människor behöver tillräckligt med D för att T-celler, B-celler, dendritceller och makrofager, vita blodkroppar som angriper patogener, ska kunna göra sitt jobb ordentligt.

D vitaminets fördelar verkar kunna bidra till att stärka immunförsvaret genom att minska vissa virus förmåga att föröka sig och växa. Det har visat sig öka uttrycket av ett enzym som kallas ACE2, vilket tros ha förmågan att skydda mot akut lungskada. Dessutom anses detta vitamin stödja tarmslemhinnans integritet, skydda slemhinnans barriär och reglera tarmens immunitet.

I en studie från 2020 konstaterades att de genomsnittliga D vitaminnivåerna bland invånare i 20 olika europeiska länder korrelerade med förekomsten av minst en allvarlig akut luftvägsinfektion. Högre D-nivåer bland äldre vuxna var förknippade med minskad frekvens av dödliga infektioner, medan låga serumkoncentrationer av D vitamin var kopplade till högre mottaglighet.

Eftersom D vitamin kan bidra till att kontrollera inflammatoriska reaktioner och upprätthålla homeostas för B-lymfocyter kan D vitamin också vara till nytta för personer med autoimmuna sjukdomar och andra tillstånd, t.ex:

– multipel skleros

– reumatoid artrit

– lupus

– psoriasis

– irritabel tarm och andra matsmältningsstörningar.

– högt blodtryck

3. Hjälper till att hantera blodsockernivån och kan förebygga diabetes.

Diabetessymtom beror på brist på insulin eller otillräcklig insulinutsöndring till följd av ökad insulinresistens. Inflammation och fetma kan också bidra till typ 2-diabetes.

D3 behövs för att hjälpa till att stimulera β-cellerna i bukspottkörteln att utsöndra insulin. Enligt forskning är kalcium också nödvändigt för insulinutsöndring, och D vitaminets fördelar främjar kalciumabsorptionen och -utnyttjandet och bidrar därför till regleringen av insulinutsöndringen.

4. Kan hjälpa till att skydda mot cancer

Enligt forskning som publicerats i Frontiers in Endocrinology spelar D vitamin en roll i faktorer som påverkar tumörtillväxt, celldifferentiering och apoptos.

D vitaminbristsymptom har korrelerats med ökad risk för cancerutveckling, särskilt bröst-, tjock-, kolorektal-, blås- och prostatacancer.

5. Hjälper till att bekämpa hjärtsjukdomar

D vitamin gynnar hjärthälsan genom att bidra till att upprätthålla normala blodtrycks- och inflammationsnivåer.

Ett växande antal epidemiologiska och kliniska studier tyder på att låga D vitaminnivåer är kopplade till ökade risker för hjärt- och kärlsjukdomar – eftersom det är involverat i regleringen av blodtryck, kolesterolnivåer och inflammation.

6. Underlättar hormonregleringen och kan bidra till att förbättra ditt humör.

Eftersom det fungerar som ett hormon i våra kroppar och påverkar hjärnans funktion har D vitaminbrist kopplats till en ökad risk för humörstörningar. Brist tycks ge människor större risk för depression, säsongsbetonad affektiv sjukdom och allvarliga humörproblem som upplevs vid PMS, sömnlöshet och ångest.

En anledning till detta är D vitaminets homeostatiska, trofiska och immunmodulerande effekter, dvs. dess förmåga att stimulera aktiviteten i endokrina körtlar, stödja produktionen av neurotransmittorer, bidra till att upprätthålla homeostasen i nervsystemet och bekämpa inflammation i hjärnan. Vi vet också att D vitaminreceptorer finns i hjärnområden som den prefrontala cortexen som är kända för att spela en nyckelroll i regleringen av humöret.

Låga nivåer av D3 kan störa aktiviteterna i hypotalamus-hypofys-binjureaxeln, vilket kan avbryta testosteron- och östrogenproduktionen, vilket leder till hormonella obalanser som kan resultera i många oönskade symtom.

7. Hjälper till med koncentration, inlärning och minne

Flera studier har visat att D vitamin påverkar den kognitiva funktionen delvis genom att minska oxidativ stress. Det kan påverka vår förmåga att fatta beslut, memorera/behålla information och koncentrera oss.

Forskare pekar på att personer med lägre nivåer kan löpa större risk för kognitiv försämring, och personer med lägre nivåer har visat sig prestera sämre på standardiserade prov, kan ha dålig beslutsförmåga och har svårt med uppgifter som kräver fokus och uppmärksamhet.

Dessutom har viss forskning visat ett samband mellan låga nivåer av Dvitamin och en ökad risk för att utveckla schizofreni och multipel skleros.

8. Stödjer hudens hälsa

D vitamin+k2: Vi Gillar…

1425 D vitamin gynnar ben och immunitet

BioCare Nutrisorb D3 & K2 15 ml

289 kr
1606 1 D vitamin gynnar ben och immunitet

Aurora Liposomal Vitamin D3/K2+

399 kr
101182010 origpic 0d49b3 D vitamin gynnar ben och immunitet

Holistic K2+D3 I Kokosolja

248 kr

Varför är D vitamin bra för huden?

– stödja ditt immunförsvar

– kontrollerar inflammation

– hjälper till att hjälpa till med hudens celltillväxt, reparation och ämnesomsättning.

Tillräckliga nivåer kan till och med hjälpa till att förebygga hudens åldrande och även minska rodnad, torrhet och andra symtom som orsakas av eksem och psoriasis. Det finns också bevis för att normala D vitaminnivåer kan bidra till att skydda mot hudproblem som t.ex:

– lupus erythematosus

– Ichtyos

– atopisk dermatit

– hidradenitis suppurativa

– akne

– alopecia areata

– androgenetisk alopeci

– melanom

– hudcancer som inte är melanom

9. Kan hjälpa äldre vuxna att hålla sig aktiva

Äldre vuxna med tillräckliga D vitaminnivåer är mer benägna att vara aktiva, har bättre muskelstyrka och är mindre benägna att falla och skada sig. Dessutom kan högre nivåer hjälpa äldre vuxna att behålla normala kognitiva funktioner i högre åldrar.

10. Hjälper till med sköldkörtelfunktionen

När nivåerna av D vitamin är låga verkar sköldkörteln mer mottaglig för att bli dysfunktionell. Därför kan D vitamin bidra till att upprätthålla normal sköldkörtelfunktion samt binjure- och hypofysfunktion, bland annat genom att hjälpa till att förebygga hyperparatyreoidism och hypotyreoidism.

Vad händer när D vitaminet är lågt? Forskningen säger oss att symtom på D vitaminbrist kan omfatta följande:

– Trötthet

– Osteoporos eller benbrott

– Mottaglighet för infektionssjukdomar

– Högre risk för hjärt- och kärlsjukdomar och högt blodtryck.

– Högre risk för vissa typer av cancer.

– Autoimmuna sjukdomar

– Depression

– Sömnlöshet

– Artrit

– Högre risk för diabetes

– Astma

– Kronisk smärta

– Hudproblem, t.ex. psoriasis

– Utvecklingsproblem hos spädbarn och barn

Orsaker till D vitaminbrist och riskfaktorer som gör det mer sannolikt med en låg status av detta vitamin är bland annat:

– Bristande exponering för solljus.

– Frekvent användning av solskyddsmedel, vilket minskar kroppens förmåga att bilda D vitamin.

– Underliggande hälsotillstånd, såsom fetma, typ 2-diabetes, insulinresistens och högt blodtryck, som verkar öka risken för en person.

– Att ha mörkare hudfärg; en hög andel afroamerikaner, latinamerikaner och asiater som bor i USA tros lida av D vitaminbrist.

– Att vara över 70 år.

– Vissa yrken som begränsar tiden utomhus, inklusive att vara skiftarbetare, vårdpersonal och inomhusarbetare.

– Att vara vårdhemsboende eller sjukhuspatient.

– Att ha celiaki, Crohns sjukdom eller cystisk fibros som stör absorptionen och bearbetningen av D vitamin i tarmarna, njurarna eller levern.

– Bröstade spädbarn löper också risk att drabbas av D vitaminbrist, varför tillskott rekommenderas.

Hur kan jag öka min nivå av D vitamin?

– En allmän rekommendation är att få cirka 10-15 minuter direkt solljus dagligen, utan solskydd, om du är ljus till mellantonad.

– Om du har mörk hud behöver du troligen mer tid i solen för att producera tillräckligt med D vitamin, cirka 40 minuter dagligen.

– Vissa livsmedel, t.ex. fisk, ägg och mejeriprodukter, ger en del D vitamin.

– Att ta ett D vitamintillskott kan också vara till hjälp för många människor, särskilt under vintermånaderna och för dem som inte kan vistas utomhus de flesta dagar.

Livsmedel med D vitamin

De livsmedel som innehåller mest D vitamin är bl.a. följande:

– Torskleverolja (ta ungefär en matsked dagligen).

– Hälleflundra

– Karpfisk

– Makrill

– Ål

– Vildfångad lax

– Vitfisk

– Svärdfisk

– Regnbåge

– Sardiner

– Tonfisk

– Ägg från betesdjur

– Nötköttlever

– Råmjölk

– Kaviar

– Berikad mjölk och mejeriprodukter

– Berikade mjölkalternativ, t.ex. nötbaserad mjölk

– Maitake- och portobellosvampar (när de utsätts för UV-ljus).

Risker och biverkningar

Kan man ta för mycket D vitamin? “D vitamintoxicitet” (när du har tagit för mycket D vitamin) anses vara mycket sällsynt, men det kan inträffa när någon tar höga doser av kosttillskott, till exempel mer än 10 000 IE D vitamin per dag i flera månader.

När någons blodnivå blir onormalt hög kan D vitaminbiverkningarna omfatta symtom på hyperkalcemi, eller höga kalciumnivåer i blodet, som matsmältningsproblem, diarré och trötthet.

Leave a Comment

Scroll to Top