Fördelar med avokadoolja

avokadoolja

Avokadoolja framställs av frukten från avokadoträdet (Persea americana), ett träd som är inhemskt på västra halvklotet och som sträcker sig från Mexiko söderut till Andinska regionerna.

Avokadooljan pressas från det köttiga fruktköttet som omger avokadokärnan, vilket gör den till en av de få ätliga oljor som inte kommer från frön.

Varför är avokadoolja hälsosam? Avokadoköttet producerar en olja full av hälsosamma fetter, inklusive oljesyra och essentiella fettsyror.

Jämfört med höggradigt bearbetade och härskna vegetabiliska oljor som soja-, bomullsfrö- och saffloroljor innehåller avokadoolje näring en hög nivå av enkelomättade fetter, vilket gör den till en hjärtnärande ersättning för dessa farliga men ändå vanligt förekommande oljor.

Som en studie från 2019 publicerad i Antioxidants rapporterade finns det potential för avokado att hjälpa till med förebyggande och behandling av cancer, mikrobiella, inflammatoriska, diabetes och kardiovaskulära sjukdomar.

Fördelar

Oljan som kommer från avokado finns med på listan för en låg FODMAP-diet, och den finns också med på GAPS-diets livsmedelslista, vilket är en måltidsplan som är utformad för att hjälpa till att behandla matsmältningssjukdomar, neurologiska problem, autoimmuna tillstånd och minska inflammation.

Här finns mer information om några av de många fördelarna med avokadoolja:

1. Kan hjälpa till att normalisera blodtrycket

Olja från avokado är ett smart val om du letar efter naturliga sätt att sänka ditt blodtryck eller upprätthålla ett hälsosamt blodtryck.

De enkelomättade fetter som finns i denna olja kan ha en positiv effekt på blodtrycket och därmed på ditt hjärta när de äts med måtta och när de används för att ersätta mättat fett och transfett i din kost.

En studie som publicerades i Journal of the American Medical Association fann bevis för att i samband med en hälsosam kost kan en partiell ersättning av kolhydrater med antingen protein eller enkelomättat fett ytterligare sänka blodtrycket, förbättra lipidnivåerna och minska den uppskattade kardiovaskulära risken.

2. Kan bidra till att förbättra artrit-symptom

En annan av de många potentiella fördelarna med avokadoolja är förbättring av ledrelaterade sjukdomar, som artrit, som orsakar svullnad och smärta i lederna. Den kan antingen klassificeras som osteoartrit eller reumatoid artrit.

Osteoartrit uppstår när brosket mellan lederna slits ner, vilket orsakar inflammation och smärta.

I Frankrike är ASU ett extrakt som framställs av en kombination av avokado- och sojabönsextrakt. Det har fått status som receptbelagt läkemedel för behandling av artros i knä och höft.

I Danmark marknadsförs ASU som ett kosttillskott för sina antiinflammatoriska effekter och sin förmåga att stimulera tillväxt och reparation av brosk.

ASU har undersökts in vitro och i djurstudier, som båda har visat på en antiinflammatorisk effekt och en stimulerande effekt på molekyler i bindväv. Fyra randomiserade, dubbelblinda, placebokontrollerade kliniska studier har publicerats, och dessa studier visar hur ASU har en positiv effekt på symtomen vid knä- och höftartros.

Därför kan du överväga att överväga oljan som härrör från avokado som ett värdefullt tillägg till en diet mot artrit.

3. Välgörande för psoriasis-symptom och andra hudproblem

Det uppskattas att över 8 miljoner människor i USA kämpar med psoriasis. Du kan utveckla psoriasis i vilken ålder som helst.

Det är ett vanligt hudproblem som orsakar en uppbyggnad av grova, torra, döda hudceller. Områden med psoriasis ser ut som upphöjda, rödrosa områden som är täckta av silvriga fjäll och röda kanter.

En studie som publicerats i tidskriften Dermatology ger bevis för att en B12-vitaminkräm som innehåller avokadoolja har stor potential som en väl tolererad, långsiktig topisk behandling av psoriasis. Psoriasispatienter i denna studie använde avokadooljeprodukten i 12 veckor och visade konsekventa förbättringar av symtomen under hela studieperioden.

Avokadooljans förmåga att spela en viktig roll i en psoriasisdiet är ett väsentligt resultat för personer som lider av kronisk plackpsoriasis eftersom vanliga behandlingar ofta är förknippade med en betydande risk för oönskade biverkningar.

Forskning med både djur och människor visar också att olja från avokado kan främja sårläkning vid topisk användning och kan ha antiinflammatoriska och antioxidativa effekter på huden.

Varför är avokadoolja bra för huden? Dess rika innehåll av hälsosamma fetter gör den till en naturlig fuktgivare – och den innehåller dessutom vitaminer, som E-vitamin, som hjälper till att lugna huden.

När avokadooljan används lokalt i sig själv eller som en bärarolja för ett DIY-recept rekommenderas vanligtvis avokadoolja för normal till prova hud. (Fet hud tenderar att klara sig bättre med en lättare olja som jojoba).

4. Främjar hjärthälsa och kan hjälpa till att sänka kolesterolet

Oljan som kommer från avokado är ett kolesterolsänkande livsmedel eftersom den har ett högt innehåll av enkelomättad oljesyra, vilket gör den till ett fördelaktigt val när det gäller hjärtat.

Forskning tyder på att oljesyra, liksom andra omega-9-fettsyror, kan bidra till att minska risken för hjärtsjukdomar genom att minska inflammation och höja nivåerna av högdensitetslipoprotein (HDL), kroppens “goda kolesterol”. Oljesyran i olja från avokado är också fördelaktig eftersom den kan sänka ditt lipoprotein med låg densitet (LDL), kroppens “dåliga” kolesterol.

Det finns epidemiologiska bevis för att de enkelomättade fettsyrorna i avokadooljan också har en positiv effekt på risken för kranskärlssjukdomar.

Bevis från kontrollerade kliniska studier har visat att enkelomättade fettsyror påverkar ett antal riskfaktorer för hjärt-kärlsjukdom positivt, bland annat:

– Kolesterol- och triglyceridnivåer.

– Faktorer som är relaterade till bildning av blodproppar.

– LDL:s oxidativa känslighet in vitro

– Insulinkänslighet.

5. Stödjer absorption av näringsämnen

Enligt en studie som publicerades i Journal of Nutrition kan tillsats av avokadoolja näring till en måltid öka absorptionen av karotenoider i maten. Karotenoider är hälsofrämjande antioxidanter som är fettlösliga och är beroende av kostfetter för absorption.

Studien visade att tillsats av avokadoolja till en sallad signifikant ökade absorptionen av alfakaroten, betakaroten och lutein. Karotenoider i kosten anses ge betydande hälsofördelar för människokroppen genom att minska risken för sjukdomar, inklusive ögonsjukdomar och vissa typer av cancer.

Så förutom de hälsosamma fetter du kan få från avokadoolje näring kan du också öka ditt upptag av andra värdefulla näringsämnen också.

avokadoolja

6. Kan bidra till fyllighet

I en liten studie från 2018 fick deltagare som fick måltider som innehöll stora mängder oljesyra, en fettsyra som förekommer naturligt i avokado, betydligt ökad mättnad och minskad matlust, vilket bidrog till minskat matintag.

Å andra sidan upplevde deltagare som fick måltider som innehöll stora mängder linolsyra (en fleromättad omega-6-fettsyra) ökade ghrelinnivåer, ett hormon som uppmuntrar till matintag.

7. Har antioxidantliknande effekter

En djurstudie från 2020 avslöjade bevis som visar att avokadoolja kan bidra till avgiftning och antioxidantgenernas uttryck.

Den verkar påverka glutationmetabolismen positivt, minska uttrycket av gener som utlöser inflammatoriska processer och har antioxidantliknande aktivitet. Enligt studiens slutsats hämmade avokadooljeextrakt “signifikant p65 nukleär antioxidantaktivitet, induktion av antioxidantgenuttryck, antiinflammatorisk aktivitet och autofagyaktivering”.

8. Säkrare matolja

Oljor som linfröolja och pumpafröolja är mycket näringsrika, men de rekommenderas inte för matlagning.

Det häftiga med olja från avokado är att det inte bara är en superfoodolja som kan användas i okokta saker som sallader och dippar, utan den rekommenderas också starkt för matlagning.

Varför är avokadoolja en bra matlagningsolja?

Rökpunkten för en olja är den temperatur vid vilken oljan börjar röka synligt i pannan. Även en hälsosam olja som förmånsrik olivolja blir ohälsosam när den uppnår sin rökpunkt och börjar frigöra fria radikaler.

När en olja når sin rökpunkt börjar oljans struktur brytas ner, näringsämnen går förlorade, smaken förändras och, vilket är det farligaste, kan fria radikaler bildas som är skadliga för din hälsa.

Avokadooljans höga rökpunkt, som uppskattas till 480 grader Fahrenheit (250 grader Celsius), gör den till ett utmärkt val som matolja. Detta kan hjälpa dig att undvika den frigörelse av fria radikaler som uppstår när du använder en olja för matlagning som har en för låg rökpunkt.

Näringsinnehåll

Till skillnad från de flesta frukter som innehåller mycket kolhydrater har avokado en unik hög halt av hälsosamma fetter.

Avokado innehåller inget kolesterol eller transfetter och är rik på E-vitamin. Dessa näringsrika frukter innehåller också viktiga näringsämnen som tiamin, riboflavin och A-vitamin.

I vissa avokadosorter innehåller fruktköttet så mycket som 25 procent omättad olja.

Avokadooljans näring innehåller inte alla de näringsämnen som avokadofrukten i sig själv innehåller. En avokadoolja av hög kvalitet är dock ett av de hälsosammare valen av matlagningsolja, särskilt för hög värme.

Den oraffinerade oljan som kommer från en avokado är vanligtvis grön i färgen med en rik, fet lukt. Om oljan är raffinerad har den en gulaktig färg och luktar mindre starkt.

En matsked 100 procent ren avokadoolja innehåller ca:

– 125 kalorier

– 14 gram fett (1,5 gram mättat fett, resten enkel- och fleromättade).

– 0 gram kolhydrater, socker eller natrium.

– 3,6 milligram E-vitamin (23 procent DV).

Avokadooljans näringsinnehåll på 14 gram fett motsvarar cirka 22 procent av det rekommenderade dagliga fettintaget. Även om den fettprocenten kan verka hög ser fettsyraprofilen ut så här: Ungefär 10 av de 14 grammen är hälsosamt enkelomättat fett och två gram är fleromättat fett (också ett hälsosamt fett).

Avokadoolja jämfört med olivolja

Är avokadoolja bättre än olivolja?

När det gäller avokadoolja kontra olivolja erbjuder de två många av samma fördelar, eftersom de båda har ett högt innehåll av enkelomättade fetter och E-vitamin (även om jungfruolivolja innehåller något mer E-vitamin). Båda är kopplade till stöd för kardiovaskulär hälsa, minskad inflammation och förbättringar av hudens hälsa.

Två viktiga skillnader mellan dessa två oljor är deras smak och deras rökpunkter. Olivolja smakar mer som oliver, medan olja från avokado som är oraffinerad (kallpressad) har en naturlig avokadoliknande smak och färg.

Liksom avokadoolja finns olivolja i olika former, bland annat ren, jungfruolja och extra jungfruolja. Jungfruolja och extra jungfruolja utvinns genom kallpressning och anses vara mest fördelaktiga – de är dock mer känsliga för skador vid tillagning i hög värme, så de används bäst som dippoljor eller för att droppa på mat.

Avokadoolja har en högre rökpunkt än olivolja. Dess rökpunkt uppskattas till 480°F (250°C), medan olivolja har en rökpunkt på ca 375°F (191°C).

Därför är det ett bättre val att använda avokadoolja när man steker, bakar eller grillar.

Risker och biverkningar

Om du är allergisk mot avokado måste du tyvärr undvika alla produkter som innehåller avokadoolja, både för kulinariskt eller medicinskt och internt bruk.

Dessutom löper personer med latexallergi större risk att bli allergiska mot avokado och avokadooljeprodukter. Latexallergi är relaterad till vissa livsmedel – som avokado, bananer, kastanjer, kiwi och passionsfrukt – eftersom dessa livsmedel innehåller några av samma allergener som finns i latex.

När det gäller interaktioner med andra mediciner kan olja från avokado reagera med warfarin, ett blodförtunnande medel som används för att bromsa blodkoagulationen. Om du tar blodförtunnande medel bör du kontakta din läkare för att diskutera vilka typer av oljor som är bäst för dig att konsumera.

Leave a Comment

Scroll to Top