20 fördelar med kokosolja för hjärnan, hjärtat och lederna

fördelar med kokosolja

Kokosolja framställs genom pressning av torkat kokosnötskött, kallat copra, eller färskt kokosnötskött. För att göra den kan du använda en “torr” eller “våt” metod.

Mjölken och oljan från kokosnötterna pressas och sedan avlägsnas oljan. Den har en fast konsistens vid kall eller rumstemperatur eftersom fetterna i oljan, som mestadels är mättade fetter, består av mindre molekyler.

Vid temperaturer omkring 78 grader Fahrenheit blir den flytande. Den har också en rökpunkt på cirka 350 grader, vilket gör den till ett utmärkt alternativ för sauterade rätter, såser och bakverk.

Denna olja absorberas också lätt i huden på grund av dess mindre fettmolekyler, vilket gör den till en utmärkt fuktgivare för hud och hårbotten.

Fördelar med kokosolja

Enligt medicinsk forskning och U.S. Department of Agriculture nutrient database är hälsofördelarna med kokosolja bland annat följande:

1. Hjälper till att behandla Alzheimers sjukdom

Leverns nedbrytning av medelkedjiga fettsyror (MCFA) skapar ketoner som hjärnan lätt kan tillgodogöra sig som energi. Ketoner förser hjärnan med energi utan behov av insulin för att bearbeta glukos till energi.

Forskning har visat att hjärnan faktiskt skapar sitt eget insulin för att bearbeta glukos och ge energi till hjärncellerna. Studier tyder också på att när hjärnan hos en Alzheimerpatient förlorar förmågan att skapa sitt eget insulin, kan ketonerna från kokosolja skapa en alternativ energikälla för att hjälpa till att reparera hjärnans funktion.

I en översikt från 2020 betonas den roll som triglycerider med medellång kedja spelar för att förebygga Alzheimers sjukdom på grund av deras neuroprotektiva, antiinflammatoriska och antioxidativa egenskaper.

2. Hjälper till att förebygga hjärtsjukdomar och högt blodtryck

Kokosolja har ett högt innehåll av naturliga mättade fetter. Mättade fetter ökar inte bara det hälsosamma kolesterolet (känt som HDL-kolesterol) i kroppen, utan hjälper också till att omvandla det “dåliga” LDL-kolesterolet till bra kolesterol.

En randomiserad crossover-studie som publicerades i Evidence-based Complementary and Alternative Medicine visade att daglig konsumtion av två matskedar jungfruolja hos unga, friska vuxna ökade HDL-kolesterolet avsevärt. Dessutom rapporterades inga större säkerhetsproblem med att ta jungfru kokosolja dagligen i åtta veckor.

En annan nyare studie, som publicerades 2020, hade samma resultat och drog slutsatsen att konsumtion av kokosolja resulterar i betydligt högre HDL-kolesterol än icke-tropiska vegetabiliska oljor. Genom att öka HDL i kroppen bidrar det till att främja hjärthälsa och minska risken för hjärtsjukdomar.

3. Behandlar urinvägsinfektioner och njurinfektioner och skyddar levern.

Kokosolja är känd för att klara upp och förbättra UTI-symptom och njurinfektioner. MCFA:erna i oljan fungerar som en naturlig antibiotika genom att störa lipidbeläggningen på bakterier och döda dem.

Forskning visar också att kokosolja direkt skyddar levern från skador.

Kokosvatten hjälper också till att återfukta och stödja läkningsprocessen. Läkare har till och med injicerat kokosvatten för att få bort njurstenar.

Kokosnöt är en kraftfull supermat, vilket är uppenbart med tanke på alla dessa enorma hälsofördelar med kokosolja.

4. Minskar inflammation och artrit

I en djurstudie i Indien visade sig de höga nivåerna av antioxidanter som finns i jungfru kokosolja minska inflammation och förbättra artrit-symptom mer effektivt än ledande mediciner.

I en annan nyligen genomförd studie visade sig kokosolja som skördats med endast medelvärme undertrycka inflammatoriska celler. Den fungerade som både smärtstillande och antiinflammatorisk.

5. Förebyggande och behandling av cancer

Kokosolja har två egenskaper som hjälper den att bekämpa cancer, bland annat de ketoner som produceras i oljan. Tumörceller kan inte få tillgång till energin i ketoner och är glukosberoende.

Man tror att en ketogen kost kan vara en möjlig komponent för att hjälpa cancerpatienter att återhämta sig.

Den andra egenskapen är innehållet av medelkedjade fettsyror i kokosolja. Eftersom MCFA:erna smälter bakteriers lipidväggar kan de också döda helicobacter pylori-bakterien som är känd för att öka risken för magsäckscancer.

Dessutom visar forskning att laurinsyra som finns i kokosolja kan ha cancerförebyggande verkan genom att utlösa antiproliferations- och proapoptotiska effekter.

6. Förstärkning av immunförsvaret (antibakteriell, svampdödande och antiviral)

Kokosolja innehåller laurinsyra (monolaurin) som har visat sig minska candida, bekämpa bakterier och skapa en fientlig miljö för virus. Många sjukdomar i dag orsakas av överväxten av dåliga bakterier, svampar, virus och parasiter i kroppen.

En granskning från 2020 visar att den har antimikrobiell aktivitet och bidrar till att aktivera den antiinflammatoriska karaktären hos immunförsvaret i människokroppen.

Du kan ersätta spannmål och socker i din kost med kokosolja som din naturliga bränslekälla när du är sjuk. Socker ger näring åt tillväxten av dåliga bakterier.

Ta i stället en matsked kokosolja tre gånger dagligen när du är sjuk, och konsumera också mycket grönsaker och benbuljong.

7. Stöder minne och hjärnans funktion

I en studie från 2004 som publicerades i Journal of Neurobiology of Aging fann forskarna att MCFA:erna i kokosolja förbättrade minnesproblemen hos äldre försökspersoner.

Hos alla patienter fanns det en markant förbättring av deras minnesförmåga efter att de tagit denna fettsyra. MCFAs absorberas lätt i kroppen och kan nås i hjärnan utan användning av insulin. Därmed kan de ge bränsle till hjärncellerna på ett mer effektivt sätt.

8. Förbättrar energi och uthållighet

Kokosolja är lätt att smälta. Den ger också en längre uthållig energi och ökar din ämnesomsättning.

Studier visar att när du tar en oraffinerad kokosolja av hög kvalitet kan du få de största fördelarna med kokosolja eftersom dess MCFA:er skickas direkt till levern för att omvandlas till energi.

Idag använder många triathleter kokosolja som bränslekälla under träning och tävlingar för långdistanstävlingar.

Du kan göra ett hemlagat energibränsle genom att blanda kokosolja, rå honung och chiafrön tillsammans. Blanda helt enkelt ihop en matsked av varje och konsumera 30 minuter före träning.

9. Hjälper matsmältningen och minskar magsår och ulcerös kolit

Kokosnöt förbättrar också matsmältningen eftersom den hjälper kroppen att absorbera fettlösliga vitaminer, kalcium och magnesium. Om kokosolja tas samtidigt med omega-3-fettsyror kan det göra dem dubbelt så effektiva, eftersom de är lätt tillgängliga för att smältas och användas av kroppen.

Forskning tyder på att kokosolja kan bidra till att förbättra bakterier och tarmhälsa genom att förstöra dåliga bakterier och candida. Särskilt en obalans av candida kan minska magsyran, vilket orsakar inflammation och dålig matsmältning.

Allt detta tillsammans innebär att kokosolja gynnar matsmältningshälsan och hjälper till att behandla eller förebygga magsår och ulcerös kolit.

10. Kan bidra till att minska symptomen på gallblåsesjukdom och bukspottkörtelinflammation.

En djurstudie som publicerades i Journal of Animal Sciences visar att MCFA:erna i kokosolja inte behöver pankreasenzymer för att brytas ner, så att intag av kokosolja avlastar bukspottkörteln.

Dessutom är detta superlivsmedel så lättsmält att det är känt att det även förbättrar symtomen på gallblåsesjukdom. Ersätt andra långkedjiga fetter med kokosolja för att förbättra gallblåsans och hela kroppens hälsa.

11. Kan förbättra hudproblem (brännskador, eksem, mjäll, dermatit och psoriasis).

Kokosolja är underbar som ansiktsrengöring, fuktighetskräm och solskydd, men den kan också behandla många hudbesvär. Fettsyrorna (kapryl- och laurinsyra) i kokosolja minskar inflammation internt och externt och återfuktar, vilket gör dem till en bra lösning för alla typer av hudtillstånd.

Den skyddar huden och har många antioxidanter som gör den idealisk för att läka huden. Dessutom balanserar de antimikrobiella egenskaperna candida eller svampkällor som kan orsaka många hudtillstånd.

Det finns så mycket oraffinerad kokosolja kan göra för huden.

12. Hjälper till att förebygga tandköttssjukdomar och tandförfall

Oil pulling med kokosolja har använts i århundraden som ett sätt att rensa munnen från bakterier och hjälpa till att läka parodontal sjukdom. Dessutom visar forskning att förutom att erbjuda flera orala fördelar har oil pulling med kokosolja också en positiv effekt på den allmänna hälsan.

Kokosolja är en av de mest effektiva oljorna för oil pulling på grund av dess höga koncentration av antibakteriella MCFA:er.

Genom att svänga oljan i munnen denaturerar den bakterierna och fastnar på dem. Genom att ta bort bakterier i munnen minskar risken för parodontal sjukdom avsevärt.

Om du vill läka ditt tandkött och reparera dina tänder kan du prova oil pulling tre gånger i veckan i 20 minuter per dag.

13. Stödjer benhälsa

Oxidativ stress och fria radikaler är de två största bovarna bakom osteoporos. Eftersom kokosolja har så höga halter av antioxidanter, som hjälper till att bekämpa fria radikaler, är den en ledande naturlig behandling av osteoporos.

Kokosolja ökar kalciumabsorptionen i tarmen. Forskning om osteoporos har visat att kokosolja inte bara ökar benvolymen och benstrukturen hos försökspersoner, utan även minskar benförlusten på grund av osteoporos.

fördelar med kokosolja

14. Hjälper vid typ II-diabetes

När celler vägrar att svara på insulin och inte längre tar upp glukos för energi anses de vara insulinresistenta. Bukspottkörteln pumpar då ut mer insulin för att kompensera och skapar en överproduktionscykel.

Insulinresistens är ett förstadium till diabetes typ II.

Studier tyder på att MCFA:erna i kokosolja hjälper till att balansera insulinreaktionerna i cellerna och främjar en sund matsmältningsprocess. De avlastar bukspottkörteln och ger kroppen en jämn energikälla som inte är beroende av glukosreaktioner, vilket kan förebygga insulinresistens och typ II-diabetes.

15. Kokosolja för viktminskning

På grund av kokosoljans energiskapande förmåga och det faktum att det är en kolhydratfri olja är det inte konstigt att den är fördelaktig för att gå ner i vikt. Den hjälper till att bränna fett och kalorier, minska aptiten och i studier har den varit särskilt hjälpsam för att förlora magfett.

Kokosoljans förmåga att hjälpa dig att kasta fett har varit väletablerad. I en studie från 1985 som publicerades i Journal of Toxicology and Environmental Health konstaterades att en enda injektion av kaprinsyra resulterade i “en först snabb, sedan gradvis minskning av matkonsumtionen och en parallell förlust av kroppsvikt” hos hanråttor.

Det kan verka kontraintuitivt att anta att äta kokosolja (ett fett) bidrar till fettförbränning, men det är faktiskt ganska logiskt. Nyckeln till att förstå detta fenomen ligger i MCFA:s multidimensionella förmåga att styra en rad olika fysiologiska processer.

I den ovan nämnda studien från 1985 upptäckte man till exempel att kapriksyra visar betydande förbättringar av sköldkörtelfunktionen, bidrar till att sänka vilopuls och hjälper kroppen att förbränna fett för energi.

Nyligen publicerade Obesity Research Journal en studie från Boston University Medical School som ger oss en ledtråd om varför MCFAs har fettförbrännande förmåga. När man testade effekterna som MFCAs har på fettnedbrytning, förbehandlades adipoceller (fettceller) hos råttor med kaprylsyra. Forskarna observerade att fettnedbrytningen skedde på en så betydande nivå att den bokstavligen efterliknade egenskaperna hos fastande.

Fastan är i detta avseende inte negativ, utan positiv, eftersom kroppen använder sina energireserver så effektivt som möjligt och påskyndar nedbrytningen av onödiga fettreserver. Med de forskares ord som genomförde studien: “Sådana förändringar skulle delvis kunna bidra till viktnedgång hos djur och människor i samband med kost med medelkedjiga fettsyror”.

16. Att bygga muskler och förlora kroppsfett

Forskning tyder på att MCFAs inte bara är bra för att bränna fett och minska det metabola syndromet – de är också bra för att bygga muskler. De MCFA:er som finns i kokosnöt används också i populära muskeluppbyggnadsprodukter som Muscle Milk™.

Den stora majoriteten av kraftigt producerade kosttillskott använder dock bearbetade former av MCFAs. Genom att äta riktiga kokosnötter i stället får du den “riktiga varan”, så prova att tillsätta två matskedar av oljan till en muskelbyggande shake dagligen.

17. Kokosolja fördelar för hårvård

Om du har mjäll eller torrt hår har kokosolja de perfekta fettsyrorna för att förbättra dessa tillstånd. Faktum är att det finns så mycket som kokosolja kan göra för håret.

Du kan göra hemmagjort kokoslavendelschampo för att förbättra ditt hår och använda rak kokosolja som ett helt naturligt hårbalsam.

För att bli av med mjäll och göra håret tjockare masserar du in en matsked kokosolja blandad med 10 droppar eterisk rosmarinolja i hårbotten i tre minuter. Duscha sedan 30 minuter senare.

18. Candida och jästinfektioner

En studie som publicerades i tidskriften Antimicrobial Agents and Chemotherapy visade att kapriksyra och laurinsyra i kokosolja utgjorde en effektiv naturlig behandling för candida albicans och jästinfektioner.

För att effektivt döda candida och behandla svampinfektioner bör du ta bort bearbetat socker och raffinerat spannmål från din kost och konsumera rikligt med hälsosamma fetter. Ta en matsked kokosolja tre gånger dagligen som ett tillskott.

19. Kokosnötsolja för anti-aging

Forskning som publicerades i den medicinska tidskriften Food and Function visade att kokosolja förbättrar antioxidantnivåerna och kan bromsa åldrandet. Kokosolja fungerar genom att minska stressen på levern och sänka oxidativ stress.

Forskarna fann också att kokosolja kan stödja avgiftning på grund av hur den fungerar med levern.

För att naturligt bromsa åldrandet kan du ta en matsked kokosolja med antioxidantrika bär till frukost. Du kan också applicera den direkt på huden för ytterligare hälsofördelar och utjämning.

20. Kokosolja för hormonbalans

Hälsofördelarna med kokosolja omfattar även hormonbalans. Kokosolja kan hjälpa till att naturligt balansera hormoner eftersom det är en bra källa till mättat fett, inklusive laurinsyra.

Studier har visat att kokosolja kan vara ett utmärkt fett att äta under klimakteriet och kan även ha positiva effekter på östrogennivåerna.

För att naturligt balansera hormonerna bör du minska socker- och spannmålskonsumtionen och fylla på med hälsosamma fetter från kokosnöt, avokado, linfrön och ghee. Du kan också konsumera andra former av kokosnöt, till exempel kokosnötssmör eller kokosvatten.

irgin kokosolja: Jungfrukosolja är den minst raffinerade och mest nyttiga kokosoljan. Den tillverkas av copra, eller torkat kokosnötskött, som avlägsnas från skalet och pressas för att extrahera de naturliga oljorna. Den har vanligtvis en stor nötaktig och söt smak.

Inom denna kategori ser du olja som framställts med en “våtmalningsmetod”, vilket innebär att den utvinns ur färskt kokoskött, och olja som framställts med en torr metod, då torkad kopra används i stället. Ibland ser du “extra jungfrukosolja”, men det finns egentligen ingen skillnad mellan jungfru och extra jungfru när det gäller kokosolja, så båda alternativen är ett utmärkt val.

Raffinerad kokosolja: Raffinerad kokosolja har genomgått en raffineringsprocess som innebär att oljan bleks och desodoriseras. Till skillnad från jungfrulig kokosolja har raffinerade oljor inte någon märkbar kokosnötssmak eller arom. De rekommenderas inte eftersom många av dem tillverkas med höga temperaturer och starka kemikalier, som båda kan förstöra oljans välgörande antioxidanter.

Dessa typer differentierade, tusentals studier har genomförts för att avslöja hemligheterna i denna fantastiska supermat: nämligen hälsosamma fetter som kallas medelkedjiga fettsyror. Dessa unika fetter omfattar bland annat följande:

– Kaprylsyra

– Laurinsyra

– Kaprikinsyra

Omkring 62 procent av oljorna i kokosnöt består av dessa tre hälsosamma fettsyror, och 91 procent av fettet i kokosolja är hälsosamt mättat fett. Denna fettsammansättning gör det till ett av de mest nyttiga fetterna på planeten.

De flesta av de fetter vi konsumerar tar längre tid att smälta, men de MCFA-syror som finns i kokosolja utgör den perfekta energikällan eftersom de bara behöver gå igenom en process i tre steg för att omvandlas till bränsle, till skillnad från andra fetter som måste gå igenom en process i 26 steg!

Till skillnad från långkedjiga fettsyror som finns i växtbaserade oljor är MCFAs:

– Lättare att smälta

– Lagras inte lätt som fett

– Antimikrobiell och svampdödande

– Mindre storlek, vilket gör det lättare för cellerna att genomtränga dem och få omedelbar energi.

– Behandlas av levern, vilket innebär att de omedelbart omvandlas till energi i stället för att lagras som fett.

En matsked kokosolja innehåller cirka 120 kalorier, 14 gram fett, inga fibrer, inget kolesterol och endast spår av vitaminer och mineraler.

Allt sammantaget gör de MCFA:er som finns i kokoskopra den till en sann supermat, och det är därför som kokosoljans hälsofördelar är så rikliga och fantastiska.

Risker och biverkningar med kokosolja.

Det finns sällan några biverkningar för kokosolja.

Forskning visar att det ibland kan uppstå en kontaktallergi för vissa personer som är allergiska mot kokosnötter. Vissa av de rengöringsprodukter som skapas av kokosolja har också varit kända för att orsaka kontaktallergier, men det är inte vanligt.

Faktum är att kokosolja är känd för att minska biverkningarna av många mediciner. Studier visar till exempel att den kan minska symtom och biverkningar av cancerbehandlingar.

Tänk på att raffinerad eller bearbetad kokosolja kan blekas, överhettas över den önskade smältpunkten och bearbetas kemiskt för att förlänga hållbarheten. Bearbetning av oljan förändrar den kemiska sammansättningen och fettet är inte längre bra för dig.

Undvik hydrerade oljor när det är möjligt, och välj istället extra jungfrulig kokosolja.

Leave a Comment

Scroll to Top