Perikardit (+ 6 naturliga sätt att hjälpa till med återhämtningen)

Perikardit

Vad är perikardit?
Definitionen av perikardit är en inflammation i perikardiet, som är den tunna, tvåskiktade, vätskefyllda säcken som täcker hjärtats yttre yta och hjälper det att fungera effektivt. (2) Liksom andra typer av inflammation orsakas perikardit av att membranet runt hjärtat blir rött, svullet med vätska, irriterat och potentiellt skadat.
Några av perikardiets viktiga funktioner är bl.a. följande:

Att förhindra att hjärtat expanderar för mycket på grund av ökad blodvolym.

Skydda hjärtat från infektioner och skadliga mikrober.

Skydda hjärtat inom bröstväggen från stötar eller skador.

Hjälper till att smörja hjärtat.
Hur allvarligt är perikardit? Det beror på vilken typ av perikardit du har och hur allvarligt tillståndet är. Om perikardiet är mycket inflammerat och hjärtat blir ihoptryckt som en följd av detta är risken större att allvarliga symtom utvecklas. Kronisk perikardit som kan pågå i många månader eller till och med år är ett allvarligt tillstånd eftersom det påverkar blodflödet i hela kroppen.
Tecken och symtom
De vanligaste symtomen på perikardit är bland annat: (3)

Bröstsmärta, som ibland är smärtsam, skarp och “stickande”. Perikarditsmärtan beror på friktion som orsakas när hjärtat gnider mot det inflammerade perikardiet.

Smärta när man hostar, sväljer, ligger ner eller andas tungt (till exempel vid träning). Vanligtvis minskar smärtan när du sätter dig upp och lutar dig framåt eftersom detta ger mindre tryck på perikardiet.

Andningssvårigheter, bland annat när man sover och ligger ner. Detta kan öka trötthet och letargi.

En torr hosta.

Svullnad i fötter, ben och vrister.

Ibland ökad ångest.

Vissa människor hör ett gnidande eller knarrande ljud som kommer från bröstet/lungorna och som orsakas av att det inflammerade slemhinnan i hjärtsäcken gnids. Detta märks oftast när du lutar dig framåt och andas tungt.
En allvarlig typ av perikardit kallas konstriktiv perikardit, som inträffar när perikardiet hårdnar och förtjockas, vilket leder till en sammandragning av hjärtmuskeln. När hjärtat blir komprimerat störs det normala blodflödet och kan leda till att blodet stannar upp på ställen där det inte ska vara – till exempel i lungorna, buken och benen. Tecken och symtom på konstriktiv perikardit är bland annat följande:

Onormal hjärtrytm.

Svullnad i benen och buken, som ibland är kraftig.

Andnöd.

Vätskeretention.

Hjärtklappning.
Hur länge varar perikardit? Vanligtvis utvecklas den plötsligt och kan förvärras snabbt. Perikardit-symptomen kan pågå i upp till flera månader men försvinner vanligtvis inom cirka tre månader. Vissa personer kommer att hantera symtomen i flera år (kronisk perikardit) och upplever uppblossande symtom från tid till annan när inflammationen blir bättre, men sedan förvärras igen. Enligt Cleveland Clinic: “Ungefär 15-30 % av patienterna med perikardit har upprepade episoder av perikardit som kommer och går i många år”. (4)
Är perikardit livshotande? Det kan det vara om perikardutgjutning och hjärttamponad uppstår. (5)

Perikardiell utgjutning avser vätskeansamling i utrymmet mellan perikardiet och hjärtat.

Detta kan leda till hjärttamponad, vilket är när det finns så mycket ackumulerad vätska att hjärtat komprimeras, vilket är livshotande och kräver omedelbar dränering av vätskan.

Perikardit Orsaker och riskfaktorer

Vad är den främsta orsaken till perikardit? Det finns inte bara en orsak, eftersom många olika hälsotillstånd kan leda till att perikardit (inflammation runt hjärtat) utvecklas.

Det finns många olika typer av perikardit, som alla har olika underliggande orsaker och symtom. De viktigaste typerna av perikardit är bland annat: (6)

Akut perikardit – Utvecklas plötsligt och varar vanligtvis flera månader.

Kronisk perikardit – Varar i tre månader eller längre.

Hjärttamponad – En allvarlig kompression av hjärtat som betraktas som en medicinsk nödsituation.

Konstriktiv perikardit – Orsakar att perikardiet hårdnar, stelnar och utvecklar ärrvävnad.

Infektiös perikardit – Orsakas av en virus-, bakterie-, svamp- eller parasitinfektion.

Idiopatisk perikardit – Har ingen känd orsak.

Traumatisk perikardit – På grund av en skada på bröstkorgen, en stöt, ett trauma eller en olycka.

Uremisk perikardit – På grund av njursvikt.
I många fall vet man inte exakt vad som orsakar perikardit, vilket kallas idiopatisk perikardit. I utvecklade länder är idiopatisk perikardit ansvarig för 80 till 90 procent av alla fall. (7) Vissa människor utvecklar perikardit på grund av att de har en autoimmun sjukdom, vilket kan leda till att kroppen “attackerar” sin egen vävnad, vilket orsakar inflammation runt hjärtat och många andra symtom som ledvärk, svaghet och så vidare.

Några riskfaktorer och underliggande orsaker till perikardit kan vara:

Perikardit

Det kan vara orsaker till en hjärtinfarkt, nyligen genomförd hjärtkirurgi, t.ex. bypass-kirurgi (detta kallas postperikardiotomisyndrom), strålbehandling, hjärtkateterisering eller radiofrekvensablation (RFA).

Virusinfektioner, varav de flesta påverkar mag-tarmsystemet.

Bakterieinfektioner, inklusive tuberkulos (TB). Tuberkulos är en viktig orsak till perikardit i utvecklingsländer men står för mindre än 5 procent av fallen i utvecklade länder.

Svampinfektioner eller infektioner som orsakas av en parasit.

Vissa autoimmuna sjukdomar, såsom lupus, reumatoid artrit och sklerodermi. Att ha ankyloserande spondylit är en annan riskfaktor eftersom denna typ av artrit orsakar onormala fusioner i ryggraden, inflammation och smärta i överkroppen och bäckenet.

Skador eller stötar mot bröstkorgen, till exempel efter en bilolycka.

Hälsoproblem såsom njursvikt eller tumörer.

Vissa genetiska sjukdomar som till exempel familjär medelhavsfeber (FMF).

I sällsynta fall, om du tar mediciner som dämpar immunförsvaret, till exempel om du behandlar ett hälsoproblem som cancer eller hiv.

Förebyggande och återhämtning

Vila och minska stress
Alla typer av kroppslig stress, inklusive intensiv träning och fysisk aktivitet utöver promenader och stretching, kan vara skadlig under perikardit. Det rekommenderas att du tar det lugnt medan du läker, så se till att få mycket sömn varje natt (minst sju till nio timmar) och att vila när det behövs.
Innan du återgår till intensiv träning prata med din läkare om huruvida det är säkert. Motion kan vara fördelaktigt när du har läkt tillräckligt eftersom det gynnar immunfunktionen, cirkulationen och hjärt- och kärlhälsan. (10) Medan du återhämtar dig försöker du hantera känslomässig stress genom att göra stressreducerande aktiviteter, t.ex. meditation, andningsövningar, lätt yoga eller stretching, få massage, föra dagbok, promenader utomhus, be, konst eller kreativa aktiviteter osv.

Ät en antiinflammatorisk kost
Stöd ditt immunförsvar genom att stryka bearbetade livsmedel från din kost och äta hela, näringsrika livsmedel som innehåller antioxidanter, vitaminer och mineraler. Om du har ett hälsotillstånd som en autoimmun sjukdom – till exempel Hashimotos, som orsakar hypotyreos – är det viktigt att äta en antiinflammatorisk kost för att förbättra tarmhälsan och immunfunktionen. Här är steg du kan ta för att minska inflammation genom att äta en näringsrik kost:

Ät mycket råa frukter och grönsaker. Inkludera livsmedel med hög halt av C- och A-vitamin som apelsiner, grönkål och andra bladgrönsaker, kiwi, jordgubbar, grapefrukt, röd paprika, grön paprika, guava och broccoli.

Konsumera dagligen benbuljong, som är en annan läkande mat som tillför viktiga vitaminer och mineraler.

Ät probiotika-rika livsmedel eftersom de stärker immunfunktionen och fyller på de friska bakterierna i tarmen. Några utmärkta alternativ är kefir, odlade grönsaker (som surkål och kimchi), kombucha, kokoskefir och odlad yoghurt.

Ät högkvalitativt protein som magert gräsbetat nötkött, betade ägg, organkött som lever och vildfångad lax.

Konsumera hälsosamma fetter som kokosolja, olivolja, gräsbetat smör, ghee, avokado, nötter och frön.

Undvik inflammatoriska livsmedel som kan förvärra befintliga hälsotillstånd, inklusive bearbetade spannmål (särskilt sådana som innehåller gluten), konventionella mejeriprodukter, livsmedel med tillsatt socker och syntetiska ingredienser, bearbetat kött, snabbmat och stekt mat.

Eliminera källor till transfettsyror i din kost, till exempel snabbmat och bearbetade livsmedel. Undvik raffinerade livsmedel som vitt bröd, vitt ris, pasta och raffinerat socker. Undvik kaffe, alkohol och tobaksprodukter.

Drick mycket vatten under hela dagen för att minska hosta och göra det lättare att andas. Försök att dricka ett glas vatten ungefär varannan till var tredje timme för totalt cirka åtta glas per dag.

Bekämpa virus och infektioner
Du kan använda följande naturläkemedel för att skydda dig mot virus, bakterieinfektioner och svampinfektioner – som kan förvärra perikardit och till och med vara en bakomliggande orsak:

Använd oreganoolja antingen lokalt eller internt, som fungerar som ett naturligt antibakteriellt medel utan att orsaka skadliga biverkningar. Oreganoolja har också förmågan att hjälpa till att behandla virussjukdomar, minska inflammation och lindra luftvägssymptom som orsakas av allergier.

Antivirala örter kan hjälpa till att bygga upp kroppens försvar mot infektioner och bidragande hälsoproblem. Dessa inkluderar: malört, svart valnöt, eterisk olja/kapslar av oregano, vitlök, bentonitlera, aktivt kol och grapefruktfröextrakt. Örter kan hjälpa till att behandla infektioner och angripa virala patogener, plus att de erbjuder kardiovaskulärt, matsmältningsmässigt och antiinflammatoriskt stöd under sjukdomsperioder.

Adaptogena örter som rhodiola (Rhodiola rosea) och astragalus (Astragalus membranaceus) kan vara till stor hjälp när det gäller att stödja immunförsvaret och hjälpa dig att hantera fysisk och mental stress eller trötthet.

Minska inflammationen med kosttillskott
Vissa kosttillskott kan hjälpa dig att läka och må bättre medan du återhämtar dig. Dessa inkluderar:

Hawthorne bär (Crataegus oxyacantha L), som ibland kallas “hjärtkryddan“, har hjärtskyddande förmågor, bland annat för att hjälpa till att förebygga tillstånd som ökar risken för perikardit, till exempel: angina, högt blodtryck, åderförkalkning, oregelbunden hjärtrytm och till och med hjärtsvikt. (11) Du kan säkert ta mellan 160 och 1 800 milligram per dag under en tre till 24 veckors tidsperiod.

C-vitamin hjälper till att stärka ditt immunförsvar genom att fungera som en antioxidant och bekämpa skador orsakade av fria radikaler.

Omega 3-fettsyror har antiinflammatoriska effekter och är fördelaktiga för hjärt- och kärlhälsan.

B-vitaminer kan bidra till att ge dig mer energi om du känner dig trött.

Vitamin D3 bidrar till att stödja immunförsvaret.

Ett magnesiumtillskott kan vara till hjälp för att slappna av i trånga eller spasmerande muskler i bröstet. Det kan också stödja kardiovaskulär hälsa och minska känslor av rastlöshet/ångest, vilket kan hjälpa dig att få bättre sömn. (12) Många vuxna lider av magnesiumbrist utan att ens veta om det. Du bör dock inte ta magnesium utan att först tala med din läkare om du har lågt blodtryck eller njursjukdom/njursvikt.

Probiotika är bra för tarmhälsan och ditt immunförsvar.

N-acetlycystein hjälper till att minska svårighetsgraden och frekvensen av hostattacker och förbättrar den allmänna lungfunktionen om du har andnöd.

Prova naturliga sömnmedel och smärtlindrande medel
Om du har smärta när du ligger ner och har svårt att sova eller slappna av kan några av dessa naturliga smärtstillande medel kanske hjälpa dig:

Eterisk olja av pepparmint kan användas lokalt för att förbättra cirkulationen och minska muskelspänningar. Lavendelolja är användbar för att främja avslappning, lindra spänningar och hjälpa dig att somna. Prova det här hemmagjorda receptet för muskelmassage för att lindra ömma muskler, inklusive stramhet i bröstet.

Prova att ta ett magnesiumrikt Epsom-saltbad för att lindra ledvärk och muskelömhet.

Applicera varma kompresser och värmekuddar eller ispåsar på bröstet och smärtsamma områden, vilket kan vara till hjälp för att tillfälligt lindra värk och inflammation.

Drick benbuljong, som innehåller mineraler i former som kroppen lätt kan ta upp. Det är en bra källa till kalcium, magnesium, fosfor, kisel, svavel, kondroitinsulfat och glukosamin, vilket kan bidra till att minska inflammation, artrit-symptom och ledvärk.

Besök en akupunktör eller kiropraktor för att få hjälp med att lindra spänningar, ångest och andra symtom som härrör från dysfunktion i det neuromuskulära systemet.

Försiktighetsåtgärder

Om du upplever varningstecken på perikardit – särskilt skarp smärta i bröstet, ryggen och axlarna samt andningssvårigheter – ska du ringa din läkare eller en kardiolog för att boka in en utvärdering.
Kom ihåg att perikardit kan vara dödlig om den utvecklas och lämnas obehandlad, så ta alltid det säkra före det osäkra genom att låta göra en fysisk undersökning och prata med din läkare om dina riskfaktorer.

Leave a Comment

Scroll to Top