Symtom på halsbränna

Symtom på halsbränna

Halsbränna är en form av obehaglig matsmältningsbesvär som orsakar smärtsamma brännande känslor i bröstet eller övre delen av buken. Det är nära besläktat med sura återflöden, eller det tillstånd som kännetecknas av att någon upplever bakåtflöde av magsyra in i matstrupen. (2) Att regelbundet drabbas av svåra halsbrandsymptom kan också vara ett tecken på att du har utvecklat gastroesofageal refluxsjukdom, eller GERD förkortat.

Undrar du vad skillnaden är mellan halsbränna, sura uppstötningar och GERD? Syrereflux är det faktiska flödet av syra in i matstrupen som utlöser halsbränna. Enligt de flesta experter på matsmältning kan en viss grad av sura uppstötningar faktiskt vara normal, eftersom alla upplever en viss rörelse av magsyra i mag-tarmkanalen. (3) Hos friska människor orsakar detta dock vanligtvis inte mycket smärta eller endast milda symtom då och då. Så även om sura återflöden kan ge upphov till tillfälliga besvär av halsbränna anses det inte vara en sjukdom, till skillnad från GERD.

Symtom och tecken på halsbränna

De vanligaste symtomen på halsbränna är: (4)

  • Upplever en obehaglig brännande känsla i bröstet, vanligtvis strax bakom bröstbenet (nära hjärtat) efter en måltid.
  • Utveckling av en sur smak i munnen
  • Svårt att sova eller ligga ner på grund av smärta
  • Torr mun
  • Irritation av tandköttet, inklusive ömhet och blödning
  • Tanderosion
  • Smärta eller svullnad i halsen
  • Dålig andedräkt på grund av lätt uppstötning av sura livsmedel
  • Uppblåsthet, uppstötning eller gasbildning efter måltiderna
  • Ljud från magen
  • Illamående och ibland aptitlöshet

Orsaker till halsbränna och riskfaktorer

Halsbränna och sura uppstötningar orsakas av problem i matsmältningssystemet, inklusive magen, sphincter och matstrupen. Även om de exakta orsakerna till att detta sker inte är helt kända, utvecklas smärtan i samband med halsbränna när gas eller maginnehåll (inklusive syra) läcker upp i matröret och irriterar matstrupens slemhinna.

Trots vad de flesta människor tror är syreåterflödessymtom av alla slag – eller om du har en annan matsmältningssjukdom som läckande tarmsyndrom eller inflammatorisk tarmsjukdom – inte tecken på att du har hög produktion av magsyra. Faktum är att det ofta är tvärtom. Många personer med matsmältningsbesvär producerar för lite magsyra men konsumerar livsmedel som leder till surhet. För att bekämpa detta problem vill du naturligt balansera pH-nivån i din mage, vilket leder till en mer alkalisk miljö och inte en mer sur miljö.

Olika saker orsakar halsbränna hos olika personer, så det kan krävas en del försök och misstag för att avgöra exakt vad som orsakar dina specifika symtom. Med det sagt finns det ett antal kända matöverkänsligheter och livsstilsvanor som ofta utlöser halsbränna eller sura uppstötningar hos ett stort antal drabbade. Livsmedel och andra faktorer som bidrar mest till utvecklingen av halsbrandsymptom är bl.a. följande: (5)

  • Dålig kost: De som äter mycket bearbetade livsmedel, livsmedel med högt natriuminnehåll, koffein, alkohol, choklad, socker och raffinerade spannmål har störst risk för alla typer av matsmältningsbesvär, inklusive halsbränna.
  • Brist på näringsämnen, inklusive magnesiumbrist eller låga kaliumnivåer.
  • Äta stora måltider i stället för att dela upp maten, särskilt om den intas nära sänggåendet.
  • Livsmedelsallergier eller -känslighet
  • En stillasittande livsstil
  • Övervikt eller fetma
  • Höga stressnivåer
  • Ta vissa irriterande mediciner, inklusive antibiotika, ibuprofen, muskelavslappnande medel, vissa blodtrycksrecept och aspirin.
  • Överträning (för mycket träning med för lite vila): Överträning och för lite vila kan orsaka sura uppstötningar genom extra tryck i bukhålan. Detta inkluderar löpning och andra aeroba övningar med hög effekt. (6)
  • Graviditet
  • Äldre ålder: Halsbränna och GERD är några av de vanligaste övre gastrointestinala sjukdomarna som ses hos äldre personer på grund av naturliga förändringar i syra- och salivproduktionen samt tömning av magsäcken. Man har också funnit att det finns en ökning av esofagit och Barretts esofagus hos patienter över 60 år med frekvent halsbränna eller GERD jämfört med yngre patienter. (7)
  • En historia av hiatala bråck: Det är när den övre delen av magsäcken sticker ut över diafragman, vilket gör att syra kan läcka ut.
  • När det gäller GERD, när halsbränna har utvecklats och symtomen har blivit mycket allvarliga, tyder forskning på att en bakomliggande orsak är höga nivåer av inflammation. Studier har visat att inflammation är kopplad till utvecklingen av GERD eftersom den orsakar vävnadsskador som utlöses av immunsystemet och dålig tarmhälsa, vilket orsakar förändringar i syrafrisättning och dysfunktion i matstrupen. Ibland kan sura uppstötningar eller GERD leda till förändringar i de slemhinnor som kantar matrörets nedre ände på grund av inflammation och andra faktorer, vilket utvecklas till det som kallas “Barretts matstrupe”.
Symtom på halsbränna

Konventionell medicin och behandlingar för halsbränna

Många läkare rekommenderar att man vid tillfällig halsbränna tar receptfria syrahämmande läkemedel för att lindra symptomen, men om man använder dem ofta kan de faktiskt orsaka andra försämrade matsmältningsproblem – eller till och med problem som infektioner. Biverkningar av att ta antacida för ofta är bland annat förstoppning, diarré (på grund av att avföringen blir för rinnande), förändringar i magnesiumnivåerna och sällan andra allvarliga tillstånd som påverkar njurarna och immunförsvaret.

Det är också möjligt att behandlingar mot halsbränna påverkar hur väl andra mediciner fungerar, inklusive aspirin eller allergimediciner, och i vissa fall kan de orsaka förändringar i blodtrycket. (8) Viktigast av allt är att komma ihåg att om du använder någon typ av läkemedel för att motverka symtom som beror på dålig matsmältning kommer du inte att lösa problemet vid roten. Halsbränna kommer i slutändan sannolikt att fortsätta komma tillbaka om du inte gör bestående förändringar i din livsstil och kost.


4 naturliga behandlingar för halsbränna

1. Förbättra din kost och undvik utlösande livsmedel

Forskning visar att livsmedel som tenderar att förvärra halsbränna och därför bör undvikas är bland annat:

  • Bearbetade livsmedel med hög halt av t.ex. salt, socker, raffinerade oljor och syntetiska tillsatser.
  • Alkohol och koffeinhaltiga drycker
  • Kolsyrade drycker, sockerhaltiga drycker eller energidrycker
  • För mycket tillsatt socker och konstgjorda sötningsmedel
  • Stekt mat och vegetabiliska oljor, inklusive rapsolja
  • Kryddig mat
  • Ibland sura livsmedel som citrusfrukter, vitlök, lök och tomater.

Ät mer färska ekologiska grönsaker (särskilt bladgrönsaker, squash, kronärtskocka, sparris och gurka), frigående kyckling och gräsbetat nötkött, probiotiska livsmedel som yoghurt, benbuljong, hälsosamma fetter som kokos- eller olivolja, persilja, ingefära och fänkål. (9)

En annan sak som jag rekommenderar för att balansera pH-värdet i magen är att ta matsmältningsenzymer, HCL med pepsintillskott och använda äppelcidervinäger strax före måltiderna. Ta en matsked ättika med bara en mycket liten mängd vatten innan du äter. Du bör också försöka äta mindre portioner under dagen, vilket ger mindre tryck på matsmältningsorganen. Försök att planera måltiderna så att du äter flera timmar före sänggåendet och inte ligger ner strax efter att ha ätit måltiderna.

2. Motionera och håll en hälsosam vikt

Fetma, stillasittande livsstil och nattlig gastroesofageal reflux eller halsbränna (symtom på natten som stör sömnen) är några av de viktigaste mekanismerna som är förknippade med allvarliga esofageala och extraesofageala komplikationer av halsbränna. (10) Regelbunden motion (minst 30 minuter per dag) kan hjälpa dig att lättare hantera din vikt, minska inflammation, hjälpa dig att hantera stress och förbättra sömnkvaliteten. Balans är dock allt, eftersom för mycket motion kan ta ut sin rätt på det endokrina systemet, immunförsvaret och nervsystemet, liksom att få för lite vila eller tid för avkoppling.

3. Undvik rökning och för mycket alkohol eller koffein.

Rökning är en av de främsta riskfaktorerna för sura uppstötningar och andra sjukdomar. För mycket alkohol och cigarettrökning försämrar muskelreflexerna och ökar syraproduktionen, för att inte tala om att det ökar inflammationen och påverkar matsmältningen på andra sätt. Försök att göra allt du kan för att sluta använda tobaksprodukter så snart som möjligt.

Du bör också undvika överdosering av koffein, som också kan skada matsmältningen.

4. Ändra din sovställning om du lider på natten

Många får lindring av mycket smärtsamma symptom på halsbränna som uppstår på natten när de får tillräckligt med sömn i allmänhet och även försöker höja sänggaveln flera centimeter. Detta kan hjälpa till att stoppa magsyra från att krypa upp eftersom det placerar huvudet ovanför matsmältningsorganen. Att sova och slappna av tillräckligt mycket (om du för närvarande inte gör det) bidrar till att reglera hormoner och enzymer som är kopplade till matsmältningen, balansera hormoner och göra det möjligt för kroppen att bättre hantera stress.


Försiktighetsåtgärder vid behandling av halsbränna

Om symtomen återkommer vecka efter vecka trots att du ändrar din kost och andra vanor är det en bra idé att rådgöra med din läkare. Det finns många olika anledningar till att du kämpar med halsbränna, och en professionell utvärdering kan hjälpa dig att identifiera möjliga orsaker. Det är möjligt att halsbrandsymptomen kan förvärras av att du tar mediciner, till exempel p-piller eller vissa läkemedel som används för att behandla högt blodtryck, så prata med din läkare om alternativa alternativ.

Vid uppblossande symptom bör du undvika att röka cigaretter, dricka för mycket alkohol eller koffein, träna och omedelbart lägga dig ner. Håll utkik efter varningstecken på ett större problem, till exempel kräkningar i flera dagar, svart eller blodig avföring, mycket svårt att andas eller starka bröstsmärtor med domningar. Kontakta din läkare omedelbart om du upplever mycket heshet, förvärrad astma efter måltider, smärta som är ihållande efter träning, andningssvårigheter som främst inträffar på natten och sväljsvårigheter i mer än en till två dagar.

Leave a Comment

Scroll to Top