Kost för Celiaki

Kost för Celiaki

För närvarande finns det inget känt botemedel mot celiaki, vilket är anledningen till att den anses vara kronisk till sin natur. Det bästa sättet att hantera celiaki-symptom och förebygga framtida hälsoproblem är att följa en strikt glutenfri kost, tillsammans med att förbättra den allmänna immunfunktionen genom att förebygga näringsbrist, minska stress och få tillräckligt med sömn.

Fokus för en celiakidiet bör vara att inkludera mer antiinflammatoriska, läkande livsmedel för att reparera mag-tarmkanalen/det mag-tarmkanalen och läka eventuella näringsbrister. Dessa inkluderar ekologiska animaliska produkter, råa mejeriprodukter, grönsaker, frukt, nötter, frön och probiotiska livsmedel.

Celiac Disease Foundation erbjuder användbara resurser om hur man strikt undviker gluten, inklusive livsmedel som man bör undvika när man handlar eller äter på restaurang. (1) Eftersom gluten kan vara mycket “smygande” och svårt att upptäcka i många förpackade livsmedel rekommenderas det att du blir mycket kunnig om säkra och osäkra val av livsmedelsprodukter om du har fått diagnosen celiaki. För att du ska känna dig mindre osäker på vilka livsmedel som kan innehålla spår av gluten när du handlar kan du också använda glutenfri teknik för att snabbt ta reda på olika märken.

Några av de hälsosammaste glutenfria livsmedlen är:

  • Frukt och grönsaker: Frukt och grönsaker är hörnstenen i en hälsosam kost och är naturligt glutenfria. De ger värdefulla essentiella näringsämnen, fibrer och antioxidanter för att öka immunförsvaret.
  • Magra proteiner: De ger protein, omega-3-fetter och mineraler som bekämpar undernäring och inflammation. Källor är bland annat burfria ägg, fisk (vildfångad), fjäderfä från betesmarker, gräsbetat nötkött, organkött och andra proteiner och omega-3-föda.
  • Hälsosamma fetter: Källor: Ghee eller smör, avokado, jungfruolja från kokosnöt, grapefröolja, jungfruolja från oliver, linfröolja, avokadoolja, hampaolja och pumpafruktolja.
  • Nötter och frön: Goda källor till hälsosamma fetter, fibrer, omega-3-fetter och mineraler: mandel, valnötter, linfrön, hampa, chiafrön, pumpa, sesam och solrosor är alla bra alternativ.
  • Mejeriprodukter (ekologiskt och rått är bäst): Källor är bland annat getmjölk eller yoghurt, andra fermenterade yoghurtar, get- eller fårost och råmjölk från A2-kor.
  • Baljväxter, bönor och glutenfria fullkornsprodukter: Dessa inkluderar alla bönor, vilt eller brunt ris, glutenfri havre, bovete, quinoa, teff och amaranth. Det är en bra idé att förbereda bönor och spannmål (särskilt sådana som innehåller gluten) på rätt sätt genom att blötlägga, grodda och fermentera dem. Att grodda dem bidrar till att förbättra näringsämnenas biotillgänglighet, minska förekomsten av antinäringsämnen som kan orsaka matsmältningsproblem och göra proteiner mer lättsmälta. (3)
  • Glutenfritt mjöl: Detta inkluderar bakningsmjöl som brunt rismjöl, potatis- eller majsmjöl, quinoamjöl, mandelmjöl, kokosnötsmjöl, kikärtsmjöl, tapioka, kassava och andra glutenfria blandningar. Köp alltid produkter som är certifierade som glutenfria för att vara säker.
  • Benbuljong: Bönbröd: Bra källa till kollagen, glukosamin och aminosyror som hjälper till att reparera mag- och tarmkanalen.
  • Glutenfri alkohol: Källor inkluderar de flesta (men inte alla) viner och starka spritdrycker.
  • Andra glutenfria kryddor, kryddor och örter: Detta inkluderar äkta havssalt, kakao, äppelcidervinäger, färska örter och kryddor (märkta glutenfritt), rå honung och ekologisk stevia.

Livsmedel som bör undvikas på Celiac Disease Diet inkluderar:

Det viktigaste i en celiakidiet är att undvika alla produkter som innehåller vete, korn eller råg. Gluten utgör cirka 80 procent av proteinet i dessa tre sädesslag. Förutom att undvika att äta dessa sädesslag i fullkorns- eller mjölform måste man vara mycket försiktig med att konsumera förpackade livsmedel i allmänhet och även restaurangtillagad mat, eftersom många har spår av vete eller gluten som lurar i dem.

Livsmedel som innehåller gluten och som bör undvikas i en celiakidiet är bland annat:

  • Alla produkter som innehåller vete, korn och råg: Läs noga på ingrediensförteckningen och leta efter alla typer av vete, couscous, spelt, semulina, råg, korn och till och med havre.
  • Bearbetade kolhydrater: Även livsmedel som inte är baserade på vete kan innehålla gluten eftersom vissa glutenfria spannmål kan korskontamineras under tillverkningen. Exempel på bearbetade kolhydrater som bör undvikas är bröd, pasta, kakor, kakor, snacks, flingor, rullar, bullar, pajskal, phyllodeg, bakmjöl och så vidare.
  • De flesta bakningsmjöl: Vetebaserat bakningsmjöl och bakningsprodukter inkluderar all kli, bromerat mjöl, durummjöl, berikat mjöl, farina, fosfatmjöl, vanligt mjöl, självresande mjöl och vitt mjöl.
  • Öl och maltalkohol: Dessa tillverkas av korn eller vete.
  • I vissa fall även glutenfria spannmål: På grund av korskontaminering under tillverkningen kan glutenfria spannmål ibland innehålla små mängder gluten. Var försiktig eftersom “vetefri” inte nödvändigtvis betyder “glutenfri”. Bearbetade produkter som är märkta “glutenfria” är inte heller bra val att förlita sig på ofta, eftersom de har mycket låg halt av tillgängliga näringsämnen och vanligtvis innehåller mycket syntetiska ingredienser för att kompensera för förlorad smak och konsistens.
  • Kryddor och såser på flaska: Det är viktigt att läsa livsmedelsetiketter mycket noggrant och undvika produkter som är tillverkade med tillsatser som innehåller även små spår av gluten. Vete görs numera kemiskt till konserveringsmedel, stabilisatorer och andra tillsatser som används även i flytande produkter. Dessa inkluderar alla kryddor som görs med nästan alla mjölprodukter, sojasås, salladsdressingar eller marinader, malt, sirap, dextrin och stärkelse.
  • Bearbetade fetter: Det är bland annat härdade och delvis härdade oljor, transfetter och raffinerade vegetabiliska oljor som ger upphov till inflammationer, till exempel majsolja, sojabönolja och rapsolja.
  • Tillsatt socker: De innehåller mycket kalorier och kan förvärra inflammation och tömma kroppen på näringsämnen.

Listan över bearbetade frysta och beredda livsmedel med dolt gluten är lång och kan omfatta följande: (4)

Kost för Celiaki
  • Konstgjord kaffesumma
  • Malt (i form av maltextrakt, maltsirap, maltaromer och maltvinäger, som tyder på korn).
  • Pastasåser
  • Sojasås
  • Bouilliontärningar eller beredd sås
  • Frysta pommes frites
  • Salladsdressing
  • Brunt ris sirap
  • Seitan och andra köttalternativ
  • Frysta vegetariska hamburgare
  • Godis
  • Imitation av fisk och skaldjur
  • Tillagat kött eller kallskuret kött (t.ex. korv)
  • Tuggummi
  • Vissa malda kryddor
  • Potatis- eller spannmålschips
  • Kamut
  • Vissa ostar med ådring
  • Ketchup och tomatsåsar
  • Senap
  • Mayonnaise
  • Vegetabilisk matlagningsspray
  • Förberedda fiskpinnar
  • Matzo
  • Smaksatt snabbkaffe
  • Färdiga risblandningar
  • Smaksatta teer

Andra tips för celiaki-diet

1. Förebygga eller korrigera näringsbrist

Många personer med celiaki kan ha nytta av att ta kosttillskott för att korrigera brister och hjälpa till att återuppbygga det immunförsvar som har skadats av malabsorptionen. Celiaki kan orsaka skador i matsmältningskanalen som gör att näringsämnen som konsumeras även från en hälsosam kost ofta inte absorberas fullt ut. Vanliga brister kan vara järn, kalcium, D-vitamin, zink, B6, B12 och folat. (5)

Följande kosttillskott kan hjälpa till att påskynda läkningsprocessen:

  • Glutenfri multivitamin
  • Matsmältningsenzymer – leta efter ett som innehåller DPP-IV
  • Probiotika – ta en som innehåller mellan 5 och 10 miljarder organismer dagligen för att fylla på goda bakterier.
  • D3-vitamin – doserna varierar mellan 2 000-5 000 IE dagligen beroende på ålder.
  • L-glutamin – 500 milligram dagligen kan förbättra matsmältningssystemet och hjälpa till att vända tarmpermeabilitet.

2. Undvik andra hushålls- och skönhetsprodukter som innehåller gluten.

Icke-livsmedel som kan innehålla gluten och utlösa symtom är bland annat: (6)

  • Tandkrämer
  • Lim på frimärken och kuvert
  • Tvättmedel
  • Läppbalsam
  • Kroppslotioner och solskyddsmedel
  • Makeup
  • Mediciner, vitaminer eller receptfria tabletter
  • Munvatten
  • Playdough
  • Schampo och tvålar

Celiaki-diet vs. glutenfri diet

  • Det är möjligt att ha glutenintolerans (eller glutenkänslighet) utan att man har testat positivt för celiaki. Denna typ av tillstånd har fått en ny benämning som kallas icke-celiakisk glutenkänslighet (NCGS), som vanligtvis hanteras med en glutenfri diet. Hos personer med glutenintolerans eller NCGS är testmakare för celiaki (med hjälp av två typer av kriterier, histopatologi och immunoglobulin E, även kallat IgE) negativa, men gastrointestinala och icke-gastrointestinala symtom uppträder fortfarande efter att ha ätit gluten.
  • Celiaki och glutenfri kost har vissa saker gemensamt, även om en person med celiaki behöver vara mer försiktig när det gäller att undvika även små mängder gluten.
  • Båda dieterna kan vara mycket nyttiga och fokuserar på att äta hela, riktiga livsmedel. Med tanke på att uppgifter från USDA visar att de flesta människor i USA nu får omkring 70 procent av sina totala kalorier varje dag från spannmålsmjöl (särskilt veteprodukter som innehåller gluten), vegetabiliska oljor och tillsatt socker, är varje diet som minskar dessa livsmedel ett steg i rätt riktning. (9)
  • Den främsta skillnaden mellan dessa dieter är att även glutenfria produkter eller spannmål kan vara ett problem för personer med celiaki. Moderna metoder för livsmedelsbearbetning leder ofta till att gluten förekommer i spårmängder i glutenfria produkter eller i typiskt glutenfria sädesslag, t.ex. majs eller havre.
  • Glutenöverkänslighet kan vara mild till mycket allvarlig, så personer med celiaki eller glutenöverkänslighet måste noggrant följa upp sina symtom och samarbeta med en läkare för att veta om det är möjligt att konsumera glutenfritt spannmål eller glutenfria produkter på ett säkert sätt eller inte.

Leave a Comment

Scroll to Top