Symtom på glutenintolerans och naturliga behandlingar

Symtom på glutenintolerans

Glutenintolerans skiljer sig från celiaki, som är den sjukdom som diagnostiseras när någon har en verklig allergi mot gluten. Celiaki anses faktiskt vara en sällsynt sjukdom som drabbar cirka 1 procent eller mindre av vuxna. Viss forskning tyder på att för varje person som diagnostiseras med celiaki går ytterligare sex patienter odiagnostiserade trots att de har celiakirelaterade skador på tarmen. (3)

Symtomen på celiaki eller en verklig glutenallergi omfattar undernäring, hämmad tillväxt, cancer, allvarliga neurologiska och psykiatriska sjukdomar och till och med döden. Men även om någon testar negativt för celiaki finns det fortfarande en chans att han eller hon kan ha en glutenintolerans, vilket innebär många egna risker.

Under många årtionden var den vanliga synen på glutenintolerans inom den västerländska medicinen att man antingen har det eller inte. Med andra ord, antingen testar man positivt för celiaki och har en glutenallergi, eller så testar man negativt och borde därför inte ha någon anledning att undvika glutenhaltiga livsmedel. I dag visar dock pågående forskningsstudier tillsammans med anekdotiska bevis (människors faktiska erfarenheter) att symtom på glutenintolerans trots allt inte är så “svarta och vita”.

Vi vet nu att symtomen på glutenintolerans faller längs ett spektrum och att det inte nödvändigtvis är allt eller inget att ha en känslighet för gluten. Det betyder att det är möjligt att ha symptom på glutenintolerans utan att ha celiaki. En ny term kallad icke-celiakisk glutenkänslighet (NCGS) har getts åt denna typ av tillstånd. (4)

Personer med NCGS befinner sig någonstans i mitten av spektrumet: De har inte celiaki, men mår ändå märkbart bättre när de undviker gluten. I vilken utsträckning detta stämmer beror på just den personen, eftersom olika personer kan reagera negativt på gluten i olika grad. Hos personer med glutenintolerans eller NCGS har forskarna funnit att vissa faktorer vanligtvis gäller, bland annat:

  • Testar negativt för celiaki (med hjälp av två typer av kriterier, histopatologi och immunoglobulin E, även kallat IgE) trots att de har liknande symtom.
  • Rapportera att de upplever både gastrointestinala och icke-gastrointestinala symtom (till exempel läckande tarmsyndrom, uppblåsthet och hjärndimma).
  • Upplev förbättringar av dessa symptom vid glutenöverkänslighet när du äter glutenfri kost.

Symtom på glutenintolerans

De skador som orsakas av glutenrelaterade sjukdomar, inklusive celiaki och NCGS, sträcker sig längre än till mag-tarmkanalen. Den senaste forskningen under de senaste decennierna tyder på att symtom på glutenintolerans visar sig i nästan alla system i kroppen: det centrala nervsystemet (inklusive hjärnan), det endokrina systemet, det kardiovaskulära systemet (inklusive hjärtats och blodkärlens hälsa), det reproduktiva systemet och skelettsystemet.

Eftersom glutenintolerans kan leda till autoimmuna reaktioner och ökade inflammationsnivåer (orsaken till de flesta sjukdomar) är den förknippad med många sjukdomar. Men problemet är att många människor misslyckas med att tillskriva dessa symptom till en odiagnostiserad födoämnesöverkänslighet. Symptomen på glutenöverkänslighet ignoreras också och de kvarstår eftersom inga kostförändringar görs av den person som omedvetet lider av glutenöverkänslighet.

Symtomen på glutenintolerans eller icke-celiakisk glutenkänslighet (NCGS) är utbredda och kan omfatta följande:

  1. Matsmältnings- och IBS-symptom, inklusive buksmärta, kramper, uppblåsthet, förstoppning eller diarré.
  2. “Hjärndimma”, koncentrationssvårigheter och svårigheter att komma ihåg information.
  3. Frekvent huvudvärk
  4. Stämningsrelaterade förändringar, inklusive ångest och ökade depressionssymptom (5).
  5. Löpande låga energinivåer och kroniskt trötthetssyndrom
  6. Muskel- och ledvärk
  7. Domningar och stickningar i armar och ben
  8. Reproduktionsproblem och infertilitet (6)
  9. Hudproblem, inklusive dermatit, eksem, rosacea och hudutslag (även kallat “glutenutslag” eller “glutenintoleransutslag”).
  10. Brist på näringsämnen, inklusive anemi (järnbrist)

Glutenintolerans har också förknippats med en högre risk för inlärningssvårigheter, inklusive autism och ADHD. (7) Dessutom kan det finnas en högre risk för neurologiska och psykiatriska sjukdomar, inklusive demens och Alzheimers. (8, 9)

Hur kan gluten orsaka så många olika problem? Trots vad de flesta tror är glutenintolerans (och celiaki) mer än bara ett matsmältningsproblem. Det beror på att forskning tyder på att glutenöverkänslighet som inte är celiakisk kan leda till betydande förändringar i tarmmikrobiomet med en ökning av patogena mikrober. Detta är ett stort problem med tanke på att vår allmänna hälsa är starkt beroende av vår tarms hälsa. (9)

Glutenintolerans kan påverka nästan alla celler, vävnader och system i kroppen eftersom bakterierna i tarmen styr allt från näringsupptag och hormonproduktion till metabolisk funktion och kognitiva processer.

Orsaker

Det finns flera faktorer som kan göra det mer sannolikt att människor drabbas av symtom på glutenintolerans: deras allmänna kost och näringstäthet, skador på tarmfloran, immunstatus, genetiska faktorer och hormonell balans kan alla spela en roll.

Det exakta sättet som gluten orsakar olika symptom hos många människor har först och främst att göra med dess effekter på matsmältningssystemet och tarmen. Gluten anses vara ett “antinäringsämne” och är därför svårt att smälta för nästan alla människor, oavsett om de har en glutenintolerans eller inte.

Antinutrienter är vissa ämnen som finns naturligt i vegetabiliska livsmedel, inklusive spannmål, baljväxter, nötter och frön. Växter innehåller antinutrienter som en inbyggd försvarsmekanism; de har en biologisk nödvändighet att överleva och reproducera sig precis som människor och djur. Eftersom växter inte kan försvara sig mot rovdjur genom att fly, har de utvecklats för att skydda sin art genom att bära antinutritiva “toxiner” (som i vissa fall faktiskt kan vara till nytta för människor när de har förmågan att bekämpa infektioner, bakterier eller patogener i kroppen).

Gluten är en typ av antinutrient som finns i spannmål och som har följande effekter när det äts av människor: (10)

  • Det kan störa normal matsmältning och kan orsaka uppblåsthet, gas, förstoppning och diarré på grund av dess effekt på bakterier som lever i tarmen.
  • Det kan orsaka skador på tarmslemhinnan och i vissa fall orsaka “läckande tarmsyndrom” och autoimmuna reaktioner.
  • Det binder till vissa aminosyror (proteiner), viktiga vitaminer och mineraler och gör dem oupptagliga.

Leaky gut syndrome är kopplat till glutenintolerans, som är en sjukdom som utvecklas när små öppningar bildas i tarmslemhinnan och stora proteiner och tarmmikrober läcker över tarmbarriären. Molekyler som vanligtvis hålls inom tarmen kan då komma in i blodomloppet och färdas genom hela kroppen, där de kan framkalla ett kroniskt, låggradig inflammatoriskt svar.

I en klinisk studie som publicerades 2016 upptäckte forskarna att vissa personer med höga nivåer av två specifika inflammatoriska proteiner i blodet hade markörer för glutenkänslighet utan celiaki, även om de inte hade testat positivt för celiaki. Dessa personer var känsliga för vete (inte nödvändigtvis bara gluten) på grund av specifika fysiologiska faktorer som förbättrades när de eliminerade gluten från sin kost. (11)

En helt annan metod för att hitta orsaken till symtom på glutenintolerans är att lösa den komplexa idén om FODMAPs. Att förstå FODMAPs (som står för fermenterbara oligosackarider, disackarider, monosackarider och polyoler) anses vara en potentiell nyckel till att bota IBS och kan spela en viktig roll för att minska symtomen på glutenintolerans.

I en annan klinisk studie, som publicerades 2018, upptäckte man att vissa personer som uppgav att de hade NCGS inte reagerade starkt på gluten, men reagerade negativt på fruktaner, som finns i livsmedel med hög FODMAP-halt. (12)

Symtom på glutenintolerans

Naturlig behandling av symtom

1. Prova en elimineringsdiet

Läkare är ibland tveksamma till att tillskriva en patients symtom till glutenintolerans när de kan orsakas av andra sjukdomar, så ibland måste patienten ta saken i egna händer. Att följa en eliminationsdiet är verkligen det bästa sättet att testa sin egen personliga reaktion på gluten. Resultaten av en eliminationsdiet hjälper till att fastställa vilka av dina symtom som kan tillskrivas gluten och låter dig veta om det är dags att bli glutenfri eller inte.

Eliminationsdiet innebär att man helt tar bort gluten från kosten under minst 30 dagar (men helst längre, t.ex. tre månader) och sedan lägger till det igen. Om symtomen förbättras under elimineringsperioden och sedan återkommer när gluten äts igen är det ett tydligt tecken på att gluten bidrog till symtomen. Det är dock mycket viktigt att bara testa en variabel åt gången (gluten) och inte flera (t.ex. mejeriprodukter, gluten och socker) eftersom detta kan leda till att du felaktigt tillskriver symtom.

Eftersom FODMAPs kan orsaka glutenintoleransliknande symtom kan det vara bra att prova en elimineringskost som innebär att du tar bort livsmedel med hög FODMAP-halt från din kost. Detta kan vara särskilt fördelaktigt om en traditionell elimineringskost visar att du faktiskt inte är känslig för veteprodukter.

Dessutom kan du äta matsmältningsenzymer för glutenintolerans, till exempel de som finns i papaya. Faktum är att forskare från Japan gav en blandning av matsmältningsenzymer till patienter med glutenöverkänslighet utan celiaki. De drog följande slutsats:

I denna kliniska studie på människor visade vi att enzymblandningen från mikroorganismer och papaya var effektiv när det gällde att förbättra symtomen på NCGS.

2. Följ en glutenfri kost

Enligt Celiac Disease Foundation finns det inget botemedel mot glutenkänslighet och den enda behandlingen är att följa en glutenfri diet. (13)

När du har gjort en eliminationsdiet/glutenutmaning och kan avgöra om du är intolerant mot glutenhaltiga livsmedel och hur mycket, vet du hur viktigt det är för dig att följa en glutenfri diet. Om du får en allvarlig reaktion på gluten när du lägger till det i kosten igen efter elimineringsperioden kan du kanske testa dig för celiaki för att veta om du behöver undvika 100 procent gluten på obestämd tid. Om du är säker på att du inte har celiaki bör du ändå planera att undvika gluten så mycket som möjligt för att förhindra tarmirritation, ytterligare matsmältningsproblem och fortsatta symtom.

En glutenfri kost är en kost utan vete, råg och korn. Det innebär att du måste undvika de flesta bakverk som finns i butikerna, mjölhaltiga livsmedel (som pizza eller pasta på restauranger), de flesta förpackade livsmedel (bröd, flingor, pasta, kakor, tårtor etc.) och vissa typer av alkohol, inklusive öl. Kontrollera noga ingredienserna på etiketterna eftersom gluten gömmer sig i många förpackade livsmedel.

Om du inte har celiaki är det troligt att det inte orsakar några långsiktiga skador eller allvarliga hälsoproblem om du ibland äter glutenhaltiga livsmedel, men du kommer att må bättre och vänja dig mer vid en glutenfri kost ju längre du håller dig till den. När gluten är borta från bilden kan du fokusera på att inkludera fler antiinflammatoriska livsmedel i din kost för att reparera ditt matsmältningssystem och läka eventuella näringsbrister. Dessa inkluderar ekologiska animaliska produkter, råa mejeriprodukter, grönsaker, frukt, nötter, frön och probiotiska livsmedel.

När du bakar kan du prova några av dessa naturligt glutenfria mjölalternativ i stället för vetemjöl:

  • Brunt ris
  • Sötpotatis
  • Quinoa
  • Mandelmjöl
  • Kokosnötmjöl
  • Kikärtsmjöl

Vad händer om dina symtom inte förbättras när du tar bort alla källor till gluten?

Tänk på att gluten inte är det enda som kan orsaka matsmältningsproblem. (14) Konventionella mejeriprodukter, nötter, skaldjur och ägg kan också orsaka överkänslighet eller vara en källa till matallergier. Återigen kan FODMAPs också vara den verkliga boven bakom dina problem. (12)

3. Överväga att göra tester

Experter rekommenderar vanligtvis att du först testar dig för veteallergi och celiaki. Forskare tror att patienter som testar negativt för två huvudgener som är förknippade med celiaki (HLA-DQ2 och HLA-DQ8) också har betydligt mindre sannolikhet att drabbas av glutenintolerans eller NCGS. (15) Om celiaki eller glutenintolerans finns i din familj kan du tala med din läkare om att testa dig för dessa gener, samt antikroppar som kan avslöja hur aktivt ditt immunförsvar är.

Kom ihåg att celiaki är en autoimmun sjukdom och att den kommer att visa höga nivåer av vissa antikroppar (inklusive transglutaminas autoantikroppar eller autoimmuna komplikationer), men detta kanske inte gäller för personer med glutenintolerans – eller så kan antikroppsnivåerna vara mindre allvarliga. (16) Hur som helst kan det vara bra att veta säkert var du står om du är mer mottaglig för att få reaktioner på gluten än genomsnittspersonen.

Hur testar man då glutenkänslighet? Tyvärr finns det inget standardtest för glutenkänslighet. Vissa läkare erbjuder saliv-, blod- eller avföringstest. Andra tester som kan övervägas är ett zonulintest (även kallat laktulostest) och ett IgG-livsmedelsallergitest. Dessa typer av tester för läckande tarmar kan visa om gluten (eller parasiter, candida-jäst och skadliga bakterier) orsakar tarmens permeabilitet. Zonulin kontrollerar storleken på öppningarna mellan tarmslemhinnan och blodomloppet, så höga nivåer tyder på permeabilitet.

Om tarmslemhinnan fortsätter att bli genomsläpplig kan “mikrovilli” (små cellmembran som omger tarmarna och absorberar näringsämnen från maten) skadas med tiden, så det kan vara viktigt att veta hur allvarligt ditt tillstånd är för att förhindra att problemet förvärras.

Bästa glutenfri maten

Generellt sett bör du leta efter livsmedel som är märkta som certifierade glutenfria, eftersom det garanterar att produkten är fri från gluten och korskontaminering.

Om du är huvudsakligen frisk och väljer att äta spannmål, försök att fokusera på glutenfria spannmål som ris, glutenfri havre, bovete, quinoa och amarant. Det är också en bra idé att förbereda spannmål (särskilt sådana som innehåller gluten) på rätt sätt genom att blötlägga, grodda och fermentera dem. Att grodda spannmål hjälper till att förbättra näringsämnenas biotillgänglighet, minskar förekomsten av gluten och andra hämmande ämnen och gör dem mer lättsmälta. Leta efter surdegsbröd eller bröd med grodda korn (som Ezekiel-bröd), som tolereras bättre än vanligt vetemjölsbröd.

Det här är några naturligt glutenfria livsmedel som är näringsrika och som kan hjälpa dig att äta en väl avrundad kost samtidigt som du undviker gluten:

  • Quinoa
  • Bovete
  • Brunt ris
  • Amarant
  • Sorghum
  • Teff
  • Glutenfri havre
  • Hirs
  • Nötmjöl (t.ex. kokos- och mandelmjöl)
  • Nötter och frön
  • Frukt och grönsaker
  • Bönor och baljväxter
  • Ekologiskt kött och fjäderfä av hög kvalitet
  • Viltfångade skaldjur
  • Rå/jästa mejeriprodukter som kefir

Försiktighetsåtgärder

Om du misstänker att du har glutenintolerans kan du prata med din läkare om testalternativ och om att följa en eliminationsdiet. Om du bestämmer dig för att följa glutenfri kost är det mycket viktigt att din kost är väl avrundad och näringsrik. Om du tror att du märker symtom på glutenintolerans hos barn är det viktigt att veta att en glutenfri kost för barn inte är tillrådlig om den inte är medicinskt nödvändig eller om den inte görs under överinseende av en läkare eller dietist, eftersom den kan sakna viktiga näringsämnen om den inte planeras på rätt sätt

Leave a Comment

Scroll to Top