Fördelar med tarmbakterier

Fördelar med tarmbakterier

“Dålig tarmhälsa (tarmbakterier)” kan föreställa sig tarm- och matsmältningsstörningar – inklusive inflammatorisk tarmsjukdom, irritabel tarm (IBS) och celiaki – men dessa är långt ifrån de enda problem som är kopplade till dysbios. Studier visar att dysbios i tarmens mikrobiota är förknippad med många sjukdomar som påverkar oss internt.

Några av dessa är förändrad hormonproduktion, vilket kanske inte alltid är uppenbart, och även externt (vilket påverkar oss på mer uppenbara sätt, t.ex. genom att förändra hudens utseende och kroppsvikten).

Brist på friska tarmbakterier är nu kopplat till uppkomsten av sjukdomar som:

  • Livsmedelsallergier
  • Astma
  • Diabetes
  • Artrit
  • Fibromyalgi
  • Eksem och psoriasis
  • Dålig återhämtning efter anfall, ryggmärgsskador eller stroke.
  • Metaboliskt syndrom och hjärt- och kärlsjukdomar (för närvarande den främsta dödsorsaken i många industriländer).

Autoimmuna sjukdomar

På senare tid har man upptäckt mycket mer om hur bakteriearter som bor i tjocktarmens slemskikt har förmågan att kommunicera direkt med värdceller i immunsystemet. Detta förhållande kan påverka om immunförsvaret håller sig i homeostas eller inte eller om det utlöser inflammatoriska mekanismer som förstör kroppens egna friska vävnader och celler.

Symtom på autoimmuna sjukdomar – inklusive sjukdomar som multipel skleros, typ 1-diabetes och reumatoid artrit – har alla kopplingar till dysbios. Faktum är att vi nu vet att patogener som kommer in i kroppen genom gifter och dålig kost har potential att orsaka mikrobiologiska störningar. Detta kan utlösa både lokal och systemisk inflammation.

Denna inflammation skapar sedan en ond cirkel eftersom den förändrar sammansättningen av tarmen/mikrobiota, minskar den barriär som tarmen naturligt har mot resten av kroppen, minskar absorptionen av näringsämnen, ökar permeabiliteten (även kallad läckande tarm) och orsakar många symtom kopplade till autoimmunitet. Dessa symtom kan omfatta hudreaktioner, matsmältningsbesvär, humörrelaterade problem, ledvärk och trötthet.

Även om vi har mer att lära om probiotikas effekter på autoimmunitet, tyder forskning på att bakteriestammar, inklusive Lactobacillus casei shirota, kan ha positiva effekter på kontroll av inflammatoriska reaktioner.

Hur man förbättrar tarmbakterier

Fördelar med tarmbakterier

Även om du inte nödvändigtvis lider av någon av de störningar eller sjukdomar som nämns ovan kan du ändå dra nytta av att förbättra din tarmhälsa. Med tanke på att den genomsnittliga personen som äter en “västerländsk/amerikansk kost” vanligtvis inte konsumerar många probiotiska livsmedel (och dessutom sannolikt saknar minst flera näringsämnen som är viktiga för tarmhälsan, inklusive prebiotika och fibrer), har de flesta av oss råd att göra vissa kost- och livsstilsförändringar.

Vilka är de vanligaste tecknen på obalans i tarmbakterierna? Dessa kan vara följande:

  • Frekventa matsmältningsproblem, som uppblåsthet, gas, sura uppstötningar, förstoppning och diarré (särskilt om avföringen är blodig eller orsakar oförklarlig viktminskning).
  • Acne, milda hudutslag och andra tecken på hudinflammation
  • Ofta får du förkylningar, virus och andra “vanliga” sjukdomar.
  • Stoppad näsa, luftvägsinfektioner och andningssvårigheter
  • Låg energinivå och trötthet
  • Smärta i leder och muskler

Här är enkla åtgärder som du kan vidta nu för att börja förbättra tarmbakterierna:

  • Konsumera probiotiska livsmedel som yoghurt, kefir, odlade grönsaker och kombucha. Överväg också att ta ett probiotiskt tillskott av hög kvalitet.
  • Undvik vanliga allergiframkallande livsmedel, som kan förvärra en dålig tarmhälsa ytterligare. Dessa inkluderar konventionella mejeriprodukter, skaldjur, jordnötter, soja och glutenprodukter. Bearbetade/förpackade livsmedel, stekt mat och för mycket tillsatt socker kan också försämra tarmhälsan (för att inte tala om att orsaka andra problem), så arbeta på att minska dessa också.
  • Ät mycket fibrer och prebiotika, som hjälper probiotika i tarmen att frodas.
  • Sluta röka och minska alkoholintaget till måttliga nivåer.
  • För att undvika riskerna med antibiotika bör du bara ta dem när det är absolut nödvändigt. Antibiotika kan utplåna både bra och dåliga bakterier i tarmen.
  • Variera ditt proteinintag. Det har visat sig att hög konsumtion av animaliska produkter och kost med mycket högt proteininnehåll kan bidra till att cancerframkallande metaboliter bildas i mikrobiota som förändrar immuniteten. Istället för att göra kött, ägg eller ost till centrum för alla dina måltider, försök att fokusera på variation och äta mer vegetabiliska livsmedel för protein, som blötlagda bönor, nötter, frön och baljväxter.
  • Minska exponeringen för gifter i hemmet genom att använda naturliga rengöringsprodukter. Samma sak gäller för skönhets- och hudvårdsprodukter. Försök att byta till naturliga hudvårdsingredienser som kokosolja, som inte innehåller starka kemikalier. Undvik också antibakteriella tvålar.
  • Motionera och hantera stress för att hålla inflammationsnivåerna låga.
  • Inför traditionella tarmvänliga livsmedel i din kost, som benbuljong, en bra källa till kollagen, som hjälper till att återuppbygga tarmslemhinnan och förebygga permeabilitet.

Leave a Comment

Scroll to Top