Vad är ADHD? ADHD Diet, kosttillskott och eteriska oljor

Vad är ADHD

Vad är ADHD?

Attention deficit disorder (ADD) är neurologiska och beteende-relaterade tillstånd som orsakar koncentrationssvårigheter, impulsivitet och överdriven energi. Personer med ADHD har inte bara svårt att koncentrera sig utan har också svårt att sitta still. Personer med ADHD är vanligtvis mer störande än personer med ADD.

ADHD har ofta en debutålder på 7 år, men denna störning kan fortsätta under tonåren och långt in i vuxenlivet. Man uppskattar att ADHD drabbar 9 procent av de amerikanska barnen mellan 13 och 18 år och över 4 procent av de vuxna. (1)

Enligt NIH:s National Institute of Mental Health “ökar antalet barn som diagnostiseras med ADHD, men det är oklart varför”. (2) De flesta läkare och forskningen pekar på att ökningen av ADHD är direkt kopplad till den mat vi äter.

Livsmedel som ska undvikas i ADHD-kosten

Det råder ingen tvekan, oavsett om det är ett personlighetsdrag eller en näringsbrist, att dessa tips kommer att hjälpa. Så låt oss börja med att prata om en ADHD-kost.

Nu är nr 1 som de flesta av er vet att man måste ta bort socker och specifikt gluten från barn eller vuxna med ADHD. Socker är ett stort problem eftersom det orsakar blodsockertoppar, vilket sedan verkligen får fokusnivåerna att sjunka när blodsockret sjunker – vilket leder till bristande fokus. Vid en hög topp orsakar det sedan hyperaktivitet. Så det är viktigt att få bukt med ditt sockerberoende och få bort socker från kosten, särskilt bearbetat socker.

Andra livsmedel som bör undvikas är bland annat:

– Gluten

– Konventionella mejeriprodukter

– Livsmedelsfärger och färgämnen

– Koffein

– MSG och HVP

– Nitrater

– Konstgjorda sötningsmedel

– Soja

– Personliga livsmedelskänsligheter och allergener

Livsmedel och kosttillskott för ADHD-dieten

Nästa steg när det gäller kosten är att fylla ditt barn med hälsosamma proteiner, fetter och fibrer under måltiderna. Det kommer att hålla blodsockret stabilt. Så att följa en näringsrik kost – en kost med mycket grönsaker, frukt, nötter och frön samt ekologiskt kött – är en idealisk kost för alla med ADHD-symptom. Även en kost som är rik på omega-3-fettsyror.

Den typiska ADHD-dieten bör innehålla följande:

– Omega-3 livsmedel

– Proteinrika livsmedel och proteinrika mellanmål.

– Järnrika livsmedel

– Livsmedel med högt innehåll av B-vitaminer

– Fjäderfä

– Probiotiska livsmedel

– Ägg

Vad är ADHD

Eteriska oljor för ADHD

De mest effektiva eteriska oljorna är vetiver och cederträolja. En studie som publicerades i Journal of the American Medical Association visade att vetiverolja hade en 100-procentig effektivitet vid behandling av ADHD och cederträolja en 83-procentig effektivitet. (3)

Ta två droppar vetiverolja, två droppar cederträolja och gnugga in dem på nacken och sedan upp runt tinningen. Om du behöver späda ut det lite kan du använda lite kokosolja; gnugga in det på området, och det kommer att hjälpa till att förbättra fokus också.

Andra eteriska oljor som du kan använda för att behandla ADHD är bland annat:

– Lavendelolja

– Pepparmyntolja

– Rosmarinolja

– Ylang ylang-olja

– Frankincense-olja

Leave a Comment

Scroll to Top