Vad är Alzheimers sjukdom? Naturliga behandlingsalternativ.

Vad är Alzheimers sjukdom?

Alzheimers sjukdom är en form av demens som kan beröva människor förmågan att tänka klart, utföra vardagliga uppgifter och i slutändan komma ihåg vem de ens är. Eftersom sjukdomen är så förödande, och eftersom tidigare behandlingar inte lyckats hitta ett botemedel, är jag alltid på jakt efter naturliga behandlingsalternativ för Alzheimers sjukdom och nyheter om Alzheimers sjukdom, och jag genomsöker de medicinska tidskrifterna för att hitta genombrott inom Alzheimers sjukdom.

Det finns så mycket vi fortfarande inte vet om den mänskliga hjärnan, men det finns flera teorier, bland annat om skador orsakade av fria radikaler, oförmåga att använda glukos på rätt sätt, vitaminbrist eller miljögifter.
Den goda nyheten är att det finns naturliga behandlingsalternativ för Alzheimers som effektivt kan förbättra tillståndet. På senare tid har forskare också upptäckt stora genombrott inom Alzheimers sjukdom som en dag kan leda oss till ett botemedel.

Alzheimers sjukdom

färska frukter och grönsaker (särskilt gröna bladgrönsaker som spenat och grönkål och icke-stärkelserika grönsaker som aubergine, blomkål, kronärtskockor, tomater och fänkål).

olivolja

Nötter och frön (t.ex. mandel och sesamfrön som används för att göra tahini).

Baljväxter och bönor (särskilt linser och kikärter som används för att göra hummus).

Örter och kryddor (t.ex. oregano, rosmarin och persilja).

Fullkorn.

Äta viltfångad fisk och skaldjur minst två gånger i veckan.

Högkvalitativa, betesuppfödda fjäderfä, ägg, ost, getmjölk och probiotikarik kefir eller yoghurt som konsumeras med måtta.

rött kött vid speciella tillfällen eller ungefär en gång i veckan.

Mycket friskt vatten och lite kaffe eller te.

Ofta ett dagligt glas rött vin.
En studie visade att MIND-dieten, en blandning av medelhavsdieten och DASH-dieten, som är särskilt utformad för att bidra till att minska den kognitiva försämringen med hjälp av bär, fullkorn, gröna bladgrönsaker, andra grönsaker, olivolja, fjäderfä och fisk, på ett effektivare sätt minskade förekomsten av Alzheimers sjukdom än vad de två respektive dieterna gjorde när de följdes separat. (3b)
På samma sätt verkar ketogen kost hjälpa neurologiska sjukdomar som Alzheimers. I en studie observerades till exempel en klinisk förbättring hos Alzheimerpatienter som fick ketogen kost, och detta kännetecknades av förbättrad mitokondriefunktion.

Motion är en effektiv förebyggande åtgärd mot Alzheimers sjukdom
Samma UCLA-ledda studie gav också några robusta resultat kring motionens hjärnskyddande egenskaper. De som var mer fysiskt aktiva på regelbunden basis hade också de lägsta nivåerna av tangles och plack på PET-skanningarna, vilket innebär att de hade en mycket lägre risk att utveckla Alzheimers sjukdom. (2)
Även om alla typer av träning säkert är bättre än att sitta still, om du har ont om tid är Burst-träning, även känd som högintensiv intervallträning, eller HIIT, ett utmärkt alternativ. Här är 3 HIIT-träningar som hjälper dig att komma igång.

Tänk dock på att vi behöver mer forskning om hur HIIT påverkar hjärnan. Vi vet att det smälter bort fett snabbare än traditionell steady state cardio (och ett lägre BMI minskar din risk för de trassel och plack som är förknippade med Alzheimers, enligt den senaste UCLA-studien). En tidigare studie visade dock att steady state cardio skapar fler hjärnneuroner jämfört med styrketräning eller HIIT. (4)
Det behövs mer forskning för att se om en träningsform är bäst för att förebygga Alzheimers. För tillfället bör du bara fokusera på all fysisk aktivitet och att komma in i ett hälsosamt BMI-område.

Vad är Alzheimers sjukdom?

Ditt yrke kan fungera som ett läkemedel mot Alzheimers sjukdom
Visste du att vissa arbeten kan skydda mot Alzheimers? Människor är sociala varelser, och att arbeta direkt med andra människor i stället för främst med data eller saker verkar ge skydd mot Alzheimers.
Forskare från Wisconsin Alzheimer’s Disease Research Center och Wisconsin Alzheimer’s Institute har tittat på 284 hjärnskanningar av medelålders personer med risk för Alzheimers sjukdom. De fann att de som arbetade nära människor i komplexa arbetssituationer kunde tolerera hjärnskador bättre än de som arbetade i mer isolerade miljöer.

De som arbetade i mer sociala miljöer, exempel kan vara lärare och läkare, tycks kunna bibehålla sina kognitiva funktioner bättre. (5, 6)
Forskarna menar att dessa analyser understryker vikten av socialt engagemang i arbetsmiljön för att bygga upp motståndskraft mot Alzheimers sjukdom. Om du arbetar isolerat och inte kan göra mycket för att ändra på det, vidta extra åtgärder för att vara så social som möjligt efter arbetstid och på dina lediga dagar för att göra din hjärna mer motståndskraftig. (7)

Att undvika vissa receptbelagda och receptfria läkemedel kan minska risken för Alzheimers sjukdom.
Läkemedel som är kopplade till demens inkluderar nu populära sömn- och allergimediciner. Dessa inkluderar bland annat saker som difenhydramin (mot allergier), dimenhydrinat (mot rörelsesjuka/ illamående), en kombination av ibuprofen och difenhydramincitrat (mot smärta och sömn) och doxylamin (mot allergier). Dessa piller har antikolinerga egenskaper, något som allt oftare kopplas till demens.

I en studie från 2016 som publicerades i JAMA Neurology användes MRT- och PET-undersökningar för att visa hur antikolinerga läkemedel sänker hjärnans ämnesomsättning och utlöser högre grad av hjärnatrofi. Att ta antikolinerga läkemedel ledde också till sämre resultat på minnestester. (11)
Vissa antidepressiva medel, KOL- och astmamediciner samt läkemedel för problem med överaktiv blåsa kan också falla in i den antikolinerga kategorin. Om du behöver dessa mediciner bör du därför tala med din läkare eller apotekare för att se om det finns säkrare alternativ.

Din tarm spelar en roll för Alzheimers sjukdom
Din tarm är ansvarig för så mycket mer än matsmältningen. År 2016 fann forskare från University of Chicago att en långvarig dos antibiotika förändrade tarmbakterierna hos möss på ett sätt som tycktes bidra till att minska nivåerna av amyloid-beta-proteiner i mössens hjärnor. (13)

Detta är preliminär forskning och jag föreslår absolut inte att vi alla börjar ta antibiotika. Men vad jag gillar med detta genombrott är att det belyser det faktum att våra tarmar – eller vårt mikrobiom – är mycket nära knutna till våra hjärnor och hjärnrelaterade sjukdomar. Faktum är att många har kallat våra tarmar för den “andra hjärnan”. Framtida forskning skulle eventuellt kunna titta på mer naturliga sätt att hålla våra tarmar friska för att skydda våra hjärnor.

Ett personligt tillvägagångssätt för behandling
A 2016 en liten studie som publicerades i tidskriften Aging, kunde forskare från Buck Institute och UCLA använda personlig behandling för att faktiskt vända Alzheimers sjukdom hos patienter som hanterar tidiga stadier av sjukdomen. Med hjälp av ett personligt terapeutiskt program med 36 punkter som omfattar omfattande förändringar i kost, hjärnstimulering, motion, sömnoptimering, specifika läkemedel och vitaminer och andra steg som påverkar hjärnans kemi, kunde teamet förbättra vissa patienters symtom till den grad att de faktiskt kunde återgå till arbetet. (14)
(Bonusinformation: Sömnpositioner har betydelse. Sidosömn förbättrar en av hjärnans avfallshanteringsprocesser, vilket minskar risken för neurologiska sjukdomar som Alzheimers och Parkinsons).

Detta är ytterligare ett vetenskapligt bevis på att livsstilen verkligen spelar roll när det gäller naturlig behandling och förebyggande av Alzheimers sjukdom.

De viktigaste livsmedlen mot Alzheimers sjukdom som du bör äta och undvika

Livsmedel att äta
Ekologiska, obearbetade livsmedel – Se till att din kost innehåller mycket “riktiga livsmedel”. Detta är livsmedel som inte har någon ingrediensförteckning. Grönsaker, rent kött och frukt i måttliga mängder är alla viktiga livsmedel att äta.
Antioxidanter som vitamin A, C och E – Det kan finnas ett visst samband mellan fria radikaler och Alzheimers sjukdom. Antioxidativa livsmedel hjälper till att bekämpa de skador som orsakas av fria radikaler. Färgglada frukter och grönsaker har ett högt innehåll av antioxidanter och bör konsumeras vid varje måltid.

Viltfångad fisk – En utmärkt källa till omega-3-fetter, särskilt DHA, som är viktiga för hjärnans hälsa.
Livsmedel med högt zinkinnehåll – Många personer med Alzheimers sjukdom har brist på zink. Livsmedel med hög zinkhalt är bland annat pumpafrön, gräsbetat nötkött och mörk choklad.

Kokosolja – Kokosolja används bland annat för att förse hjärnan med ketoner, som fungerar som hjärnbränsle i stället för glukos. Vissa personer har sett en betydande förbättring av minnet efter att ha lagt till kokosnöt till sin kost.

Livsmedel att undvika

Alla livsmedel som innehåller gifter eller tillsatser – Dessa livsmedel kan möjligen vara neurotoxiska. se till att särskilt undvika det “smutsiga dussinet”: icke-organiska frukter och grönsaker som är belagda med neurotoxiska jordbrukskemikalier. Studier visar att personer med högre halter av klororganiska bekämpningsmedel i blodet, inklusive DDE, en nedbrytbar förening av DDT, löper större risk att drabbas av Alzheimers sjukdom. (15, 16) Det är också bäst att undvika alla bearbetade livsmedel.

Alkohol – Alkohol är ett gift och kan leda till att hjärncellerna dör snabbare än normalt. Det finns faktiskt något som kallas “alkoholrelaterad demens”. Forskning visar att frontalloberna hos personer med diagnostiserad alkoholism verkar vara särskilt känsliga för skador, med bevis för markant minskad neurontäthet, volymminskning och förändrad glukosmetabolism och perfusion. (17)

Kranvatten – Kranvatten kan innehålla miljögifter, bland annat aluminiumsalter (se nedan), så se till att testa ditt vatten om du dricker kranvatten (eller skaffa en färsk vattenprovsrapport om du dricker kommunalt vatten) och filtrera bort föroreningar. Environmental Working Group har gett ut en bra guide för dricksvattenfilter för att hjälpa dig att hitta det bästa filtret för dina förhållanden.

Socker och raffinerat spannmål – Alzheimers sjukdom kan orsakas av insulinresistens, i likhet med diabetes. Att hålla insulinet lågt genom att eliminera socker och raffinerade kornsorter är därför en viktig komponent för att bibehålla hjärnans hälsa.
Mat som är förpackad i aluminiumbehållare – Aluminium är neurotoxiskt i höga nivåer, så det är bäst att undvika det. Faktum är att forskning visar att aluminium går in i neuronerna på samma sätt som järn gör, vilket leder till aluminiumackumulering och neurofibrillära skador som är kopplade till Alzheimers utveckling. (18) Du bör särskilt undvika att värma mat i aluminium; värmen är känd för att frigöra fler giftiga föreningar.

Leave a Comment

Scroll to Top