Vad är det limbiska systemet?

Störningar i det limbiska systemet

Det limbiska systemet ligger ovanpå hjärnstammen, som tros vara en av de första delarna av hjärnan som utvecklas, reagerar på stimuli och är den mest grundläggande när det gäller att upprätthålla livet. Det ligger på båda sidor av thalamus och under storhjärnan.

Neurovetenskapsmännen är inte helt eniga om vilka strukturer i hjärnan som tekniskt sett är en del av det limbiska systemet, eftersom det är mycket svårt att göra en snygg klassificering av kortikala områden med tanke på hur mycket neurala överlappningar det finns. Med detta sagt anser de flesta att det limbiska systemet består av kortikala regioner (strukturer), bland annat:

  • Hippocampus: är i allmänhet förknippad med minne och fokusering, men hjälper också till med motorisk kontroll (ofta inlärd genom försök och misstag).
  • Amygdala: kopplad till rädsla och ångestkänslor
  • Hypothalamus: ansvarar främst för reglering av hormoner och upprätthållande av “homeostas” (mer om detta nedan).
  • Septal Nuclei: kopplat till njutning och inlärning genom belöning och/eller förstärkning.
  • Cingulate Cortex: involverad i många aspekter av minne och känslor.
  • Parahippocampal Gyrus: hjälper också till med minnet
  • Mammillärkroppar: anslutna till amygdala och hippocampus.
  • Fornix: förbinder andra delar av hjärnan, inklusive hippocampus och mammillärkroppar.

Det limbiska systemet är en hårt arbetande region i hjärnan, som du säkert vet. Några specifika funktioner i det limbiska systemet är bland annat:

  • Kontrollera känslor som ilska och rädsla
  • Reglerar ätande, hunger och törst
  • Reaktion på smärta och njutning
  • Kontrollerar det autonoma nervsystemets funktion, inklusive saker som puls, blodtryck, andning och upphetsning.
  • Att känna sexuell tillfredsställelse
  • Kontrollera aggressivt eller våldsamt beteende
  • Svarar på sensorisk information, särskilt luktsinnet.

Hippocampus är en del av hela det limbiska systemet, men det hjälper att förstå hur det bidrar till minnet och inlärningen. Hippocampus har bland annat följande funktioner: (3)

  • Bildar kort- och långtidsminnen genom att konsolidera information.
  • Att lära sig nya färdigheter genom belöning, bestraffning, förstärkning och misslyckande.
  • Känna igen det som är bekant kontra det som är nytt.
  • Navigering eller orienteringskänsla
  • Rumsligt minne
  • Involverad i olfaction (lukten) och i att knyta samman lukter med specifika minnen.

Störningar i det limbiska systemet

Eftersom delar av det limbiska systemet i slutändan reglerar viktiga aspekter av våra medvetna och omedvetna mönster – inklusive känslor, uppfattningar, relationer, beteenden och motorisk kontroll – är det lätt att förstå varför skador på denna region kan orsaka allvarliga problem. Störningar eller beteenden som är relaterade till dysfunktion i det limbiska systemet, eller ibland skador i det limbiska systemet på grund av t.ex. traumatiska skador eller åldrande, är bl.a. följande: (4)

  • Hämmat beteende: Detta innebär att någon inte tar hänsyn till riskerna med beteenden och ignorerar sociala konventioner/regler.
  • Ökad ilska och ökat våld: Detta är ofta kopplat till skador på amygdala.
  • Hyperarousal: Skador på amygdala, eller skador på delar av hjärnan som är kopplade till amygdala, kan orsaka ökad rädsla och ångest. Ångeststörningar behandlas ibland med läkemedel som riktar sig mot områden i amygdala för att minska rädslobaserade känslor.
  • Hypoarousal: Detta kan leda till låg energi eller brist på drivkraft och motivation.
  • Hyperoralitet/Kluver-Bucy-syndrom: Detta kännetecknas av skador på amygdala som kan leda till ökad lustfylldhet, hypersexualitet, ohämmat beteende och införande av olämpliga föremål i munnen.
  • Dysreglering av aptiten: Destruktiva beteenden som är kopplade till hyperoralitet eller thalamusdysfunktion kan inkludera överätning, ätstörningar eller känslomässig ätning.
  • Svårt att bilda minnen: Hippocampusskador kan leda till förlust av kort- eller långtidsminnet. Inlärning påverkas ofta kraftigt av skador på hippocampus, eftersom den är beroende av minnet. En person med tillståndet anterograd amnesi förlorar förmågan att bilda och behålla nya minnen. Intressant nog kan någon ibland hålla kvar äldre/långtidsminnen men förlora förmågan att bilda nya korttidsminnen.
  • Kognitiva störningar, till exempel Alzheimers sjukdom: Forskning visar att personer med Alzheimers sjukdom och minnesförlust vanligtvis har fått skador på hippocampus. Detta orsakar inte bara minnesförlust utan även desorientering och förändringar i humöret. Några av de sätt på vilka hippocampus kan skadas är skador orsakade av fria radikaler/oxidativ stress, syrebrist (hypoxi), stroke eller kramper/epilepsi.

Emotionell och psykologisk koppling till det limbiska systemet

Som du säkert har förstått spelar det limbiska systemet en viktig roll för att skapa olika känslor och känslor. Vissa kallar det till och med för “hjärnans känslomässiga växel”. (5)

Ett viktigt sätt för det limbiska systemet att påverka den emotionella hälsan är genom att överföra sensorisk input från omgivningen till hypotalamus och sedan från hypotalamus till andra delar av kroppen. Hypotalamus fungerar som en “regulator” för hormonkontroll, hjälper kroppen att upprätthålla homeostas och skickar signaler till hypofysen, sköldkörteln och binjurarna. Den tar emot information från många kroppsdelar, bland annat från hjärtat, vagusnerven, tarmen/smältningssystemet och huden.

På grund av hypotalamus’ funktioner har det limbiska systemet direkt kontroll över din “stressreaktion” och dessa nyckelfunktioner:

  • Hjärtfrekvens
  • Blodtryck
  • Andning
  • Minne
  • Stressnivåer
  • Hormonbalans
  • Moods

Samspelet mellan hypotalamus och resten av det limbiska systemet är ansvarigt för att kontrollera det autonoma nervsystemet – inklusive det sympatiska nervsystemet (SNS) och det parasympatiska nervsystemet (PNS). Med andra ord kontrollerar SNS och PNS vår “kamp eller flykt”-reaktion. Störningar som generaliserad ångest, social ångest, fobier, bipolär sjukdom och till och med missbruk och depression är kopplade till hyperarousal, stora mängder ångest/rädsla och funktionsstörningar i kamp- och flyktresponsen.

Ångest och hög grad av stress (inklusive ökad cortisolkortisolnivåer) påverkar också inflammationsnivåer, matsmältning och tarmhälsa, kardiovaskulära funktioner, ditt immunförsvar och reproduktionssystemet – och kan ibland bidra till sjukdomar som diabetes, sömnlöshet, högt blodtryck, ökad infektionskänslighet och infertilitet.

Störningar i det limbiska systemet

Eteriska oljor och det limbiska systemet

Det limbiska systemet samlar in information från omgivningen genom sensorisk information. Som du själv har upplevt många gånger kan dina sinnen snabbt förändra ditt känsloläge. Till exempel kan en trevlig måltid få dig att känna dig tröstad, och mycket höga ljud kan få dig att känna dig orolig.

Har du någonsin undrat varför vissa dofter framkallar minnen och till och med fysiska känslor så starkt? Vårt luktsinne är unikt jämfört med våra andra sinnen (t.ex. smak, syn och hörsel) eftersom det går förbi delar av hjärnan som andra typer av sensorisk information ofta inte kan ta del av. På grund av detta kan lukter ofta orsaka omedelbara och starka känslomässiga reaktioner som bygger på minnen. Lukter kan föra oss tillbaka till tidigare händelser inom millisekunder och få oss att känna på ett visst sätt baserat på tidigare händelser, oavsett om vi inser varför vi plötsligt känner så eller inte.

Eteriska oljor kan till exempel ha dramatiska effekter på limbiska funktioner och hur du känner dig. Detta beror på att de starka dofter de innehåller, som finns inuti flyktiga molekyler som kan ta sig in i ditt blodomlopp, färdas direkt genom blod/hjärnbarriären mycket snabbt.

  • Som du säkert minns är hippocampus involverad i luktsinnet. På vilket sätt exakt? Aromatiska molekyler som ingår i eteriska oljor interagerar med sensorer i din näshåla, lungor, porer med mera. Forskning visar att luktbulben projicerar information till den ventrala delen av hippocampus, och hippocampus skickar axoner till den huvudsakliga luktbulben, (inklusive den främre luktkärnan och den primära luktbarken). Det är på detta sätt som minnen och lukter knyts samman. (6)
  • När sensorerna är aktiverade skickar de starka känslomässiga signaler baserade på dofter som utgår från det limbiska systemet (hippocampus) och sprider sig i resten av kroppen till platser som hjärtat och matsmältningskanalen.
  • Eftersom eteriska oljor kan påverka minnet, balansera hormonnivåerna och allmänt stödja friska funktioner i det limbiska systemet, visar många nya vetenskapliga bevis att inandning av eteriska oljor kan vara ett av de snabbaste sätten att skapa fysiologiska eller psykologiska fördelar. Dessa inkluderar minskad ångest, ilska eller till och med trötthet.

Hur man håller det limbiska systemet friskt

För att bibehålla homeostas och må bäst är målet att balansera aktiviteterna i det parasympatiska och sympatiska nervsystemet. För mycket aktivering av det ena orsakar höga mängder ångest, men för mycket av det andra orsakar låg motivation och symtom som trötthet. Här finns sätt att hjälpa till att hålla ditt limbiska system i gott skick.

Använd lugnande eller upplyftande eteriska oljor

Det finns bevis för att eteriska oljor som används i aromaterapi (inandning) absorberas i blodomloppet och sedan utlöser hippocampus. Detta beror främst på mängden blodkärl i lungorna som tar upp oljorna och sedan cirkulerar dem i hela kroppen, inklusive till hjärnan.

Med hjälp av en diffusor kan du uppleva fördelarna med eteriska oljor, eller så kan du inhalera dem direkt från flaskan eller en bomullspinne. Du kan diffundera lavendel för att minska stress, melaleuca för att rena luften, wild orange för att förbättra ditt allmänna humör, rökelse för andlig upplysning och pepparmyntolja för att förbättra fokus och energi.

Öva på djup andning

Djupa andningsövningar tillsammans med avsiktlig avslappning av musklerna engagerar PNS-kretsarna och stärker dem för framtida användning. Avslappning/djup andning lugnar också ner kamp- eller flykt-SNS, eftersom avslappnade muskler skickar feedback till hjärnans larmcentraler om att det inte finns några hot närvarande. (7)

Ett enkelt sätt att öva djup andning är att lägga dig på rygg och försöka ta långsamma, jämna andetag från diafragman (nära magen, inte från bröstet). Du kan också prova att andas in i fyra sekunder, hålla andan i sju sekunder och andas ut långsamt i åtta sekunder och upprepa detta i fem till tio minuter.

Prova visualiseringar eller guidade bilder

Visuella stimuli har stor betydelse för känslomässig hälsa, socialisering och välbefinnande. De kan till och med användas för att minska ångeststörningar eller symtom på autism. (8)

För att öva kan du tänka på en plats som får dig att känna dig lycklig och avslappnad (t.ex. en semester, vistelse i naturen eller tid med familjen). Föreställ dig eller känn att upplevelsen går djupt in i ditt sinne och din kropp, håll musklerna avslappnade och absorbera positiva känslor, förnimmelser och tankar från upplevelsen.

Övning

Motion hjälper till att kontrollera stress, balansera hormoner (t.ex. kortisol), öka immunfunktionen och minska inflammation. Ett av sätten att göra detta är att träna upp ditt autonoma nervsystem/kamp-flyktrespons så att det snabbare återgår till det normala efter perioder av stress/upprördhet.

Intressanta fakta och historia om det limbiska systemet

De funktioner som olika delar av hjärnan ansvarar för har diskuterats sedan Aristoteles för tusentals år sedan. Neurovetenskapen har kommit långt sedan dess, särskilt på senare tid tack vare bildundersökningar som MRT, och det är nu allmänt accepterat att den prefrontala cortexen, amygdala, främre cingulära hjärnbarken, hippocampus och insula deltar i kontrollen av majoriteten av människans känslomässiga processer (9).

I dag är det en viktig fråga inom psykologi, terapi och neurovetenskaplig forskning att lära människor som lider av ångest eller depression att medvetet lära sig att lugna sitt autonoma nervsystem.

Under de senaste årtiondena har forskarna förstått att våra hjärnor hela tiden anpassar sig till våra miljöer under hela vår livstid. Hjärnans förmåga att lära sig – och förändra sig själv beroende på miljön – kallas för neuroplasticitet, som när den används till vår fördel hjälper oss att bli lyckligare och mer kunniga.

Det limbiska systemet är ansvarigt för att styra “undvikande” respektive “närmande” beteenden hos de flesta djur – med andra ord känslor av njutning respektive ångest/smärta. Närmande och undvikande är precis det som håller oss vid liv och garanterar vår överlevnad. Det är därför det limbiska systemet sägs vara så “primitivt” och finns hos alla typer av arter.

På grund av hur snabbt det limbiska systemet fungerar kan hjärnan registrera något som farligt (t.ex. en bil som kör förbi dig i hög hastighet) och få dig att flytta dig ur vägen eller undvika det INNAN du ens vet medvetet vad som hände eller har tid att tänka över det.

När du stöter på något hotfullt jämför hippocampus omedelbart bilden med den lagrade listan över faror. Hippocampus kommunicerar sedan med din amygdala genom att skicka högprioriterade varningar (vilket är anledningen till att amygdala ofta kallas för din “väckarklocka”) som påskyndar åtgärder från ditt kamp- eller flykt-/hormonsystem.

Hjärnan registrerar vanligtvis negativ information snabbare än positiv information för att prioritera överlevnad. Detta kallas ofta för vår “negativitetsbias” och förklarar varför det ofta är lättare att komma ihåg dåliga händelser än positiva. På grund av denna tendens kan det vara lätt för vissa människor att bli överdrivet ängsliga eller deprimerade om de inte tränar sig själva att fokusera på det goda i sina liv eller övar lugnande aktiviteter och tacksamhet. (10)

Leave a Comment

Scroll to Top