Vad är influensa? 12 naturliga botemedel mot influensa.

naturliga botemedel mot influensa

Vad är influensa?
Influensa är en smittsam luftvägssjukdom som orsakas av influensaviruset. Dessa virus sprids via luften från person till person.
Tecken och symtom på influensa kan vara följande:

Feber

Hosta

Rinnande näsa

Muskel- eller kroppsvärk

Ont i halsen

Huvudvärk

Trötthet

Kräkningar

Diarré

CDC rapporterar att även om alla kan få influensa är det oftast små barn som drabbas av viruset. Gravida kvinnor och vuxna som är 65 år och äldre löper större risk att utveckla allvarliga influensarelaterade komplikationer på grund av deras nedsatta immunförsvar.
Influensa kontra förkylning
Influensa och förkylning är båda luftvägssjukdomar med liknande symtom, men de orsakas av olika virus. Ibland kan det vara svårt att skilja på influensa och förkylning, men vanligtvis är influensasymtomen mycket intensivare.
Vid en förkylning är det vanligt att man upplever milda förkylningssymptom, som rinnande näsa och trängsel. Vid influensa är det mer sannolikt att man får kroppssmärtor, feber och huvudvärk, och den kan orsaka allvarliga hälsoproblem, som bakterieinfektioner, lunginflammation och till och med sjukhusvistelse.
12 naturliga botemedel
Så hur blir du av med influensan på ett naturligt sätt? Huskurer mot influensa inkluderar C- och D-vitaminer, växtbaserade kosttillskott, eteriska oljor, probiotika och att äta hälsosamt.

Prova dessa naturliga botemedel mot influensa

naturliga botemedel mot influensa

C-vitamin
Vitamin C hjälper till med immunfunktionen och ökar de vita blodkropparna. Forskning visar att C-vitamin har förkortat längden på förkylningar och kan minska antalet förkylningar hos fysiskt aktiva personer.
Ta 1 000 milligram C-vitamin dagligen för att avvärja en förkylning eller influensa och upp till 4 000 milligram dagligen när du upplever symtom. För att få mest C-vitamin i kosten ska du äta hela frukter och grönsaker.

Vitamin D3
D-vitamin produceras i kroppen av solljus och reglerar uttrycket av över 2 000 gener, inklusive immunsystemets gener. Tyvärr har upp till 90 procent av alla människor brist på D-vitamin. Ny forskning tyder på att låga D-vitaminnivåer är kopplade till högre frekvens av förkylning, influensa och luftvägsinfektioner.
Många läkare anser att de nuvarande rekommenderade dagliga mängderna D-vitamin är alldeles för låga och att 2 000 enheter i stället för 200-400 enheter per dag är ett bättre val. Du kan också beställa testkit för hemmet för att testa dina D-vitaminnivåer.

Echinacea
Den här örten kan hjälpa din kropp att bekämpa infektioner, men det är bäst att ta den vid de första tecknen på sjukdom.
Ett extrakt av echinacea testades i en dubbelblind, randomiserad, kontrollerad studie 2013. Forskarna fann att echinacea effektivt behandlade luftvägsinfektioner på kort och lång sikt, och orsakade inte samma resistens som en populär influensamedicin, oseltamivir, ofta orsakar när man behandlar denna sjukdom.
En randomiserad, dubbelblind placebokontrollerad studie som genomfördes år 2000 visar att det var effektivt att dricka fem till sex koppar echinacea te per dag så snart symtom från de övre luftvägarna uppstod, och minska antalet till en kopp te under en femdagars period, för att lindra symtom från förkylning och influensa.
Echinacea verkar antiinflammatoriskt, vilket kan bidra till att minska bronkiala symtom vid förkylning och influensa. Den angriper direkt jäst och andra typer av svamp.

Fläderbär
Man tror att denna ört kan inaktivera influensaviruset och naturligt öka immuniteten. Blommorna och bären av fläderbär sägs stärka immuniteten, behandla influensa och lindra bihålebesvär.
Hyllebär verkar angripa influensavirus och minska bronkialinflammation. En preliminär studie visade att när 15 milliliter fläderbärssirap togs fyra gånger dagligen under en femdagars period lindrade det symtomen på influensa i genomsnitt fyra dagar tidigare än de som tog placebo.

Oreganoolja
Oreganoolja har en kraftfull antiviral effekt. Jag gillar att använda oreganoolja för att bekämpa virusinfektioner och även om det inte finns studier som utvärderar oreganos effekt på influensa specifikt, finns det forskning som visar på den eteriska oljans kraftfulla antivirala egenskaper.

Zink
Zink har visat sig stödja immunfunktionen på grund av dess antivirala effekter. Det fungerar bäst när det tas vid de första tecknen på sjukdom. Zink kan minska symptomen på förkylningsvirus, men överdrivna mängder är inte bra för dig. Zinkpiller och zinksprayer verkar inte vara effektiva.

Bryggarjäst
Detta populära tillskott innehåller B-vitaminer, krom och protein. Forskning i Science Direct beskriver att det används vid förkylning, influensa och andra luftvägsinfektioner. I fisk stimulerar öljäst immuniteten genom att positivt påverka mikrobiomet, vilket också kan förbättra matsmältningsfunktionen.
Forskning som utfördes vid University of Michigan Medical Center visade att ett tillskott av jäst kunde minska förkylnings- och influensasymptomens svårighetsgrad och ledde till betydligt kortare symtomduration hos patienterna.

Eteriska oljor för influensa
Att gnugga in eterisk olja av pepparmynta och rökelse i nacken och på fotbottnarna kan på ett naturligt sätt stödja kroppens naturliga försvar, vilket framgår av studier.

Kiropraktisk vård för att förebygga influensa
Under influensaepidemin 1918 överlevde influensapatienter som fick kiropraktisk vård mycket lättare än de som inte fick det. Detta beror på att kiropraktik fokuserar på hälsan i ditt nervsystem, vilket kan bidra till att stärka ditt immunförsvar.
En studie från 2011 visade att kiropraktiska justeringar och deras potential att stärka immuniteten är lovande.

Probiotika
Att återställa de nyttiga bakterierna i din tarm kan bidra till att stärka ditt immunförsvar avsevärt.
En laboratoriestudie som genomfördes 2017 visade att en viss stam av probiotika, Bacillus-bakterier, uppvisade anti-influensaaktivitet, med fullständig hämning av influensaviruset.
I en systematisk översikt och metaanalys av randomiserade kontrollerade studier från 2017 utvärderades effekterna av probiotika och prebiotika på immunsvaret vid influensavaccination. Resultaten visar att deltagare som tog probiotika och prebiotika uppvisade signifikanta förbättringar av skyddsgraden för H1N1- och H3N2-stammarna. Detta tyder på att det kan höja immuniteten om man tar probiotika.

Få frisk luft
Vintermiljöer inomhus kan vara en källa till koncentrerade gifter och bakterier. Den torra luft som vi andas in när vi värmer våra hem under vintern gör luftvägarna mer reaktiva och känsliga för virus.
En extra bonus med tid utomhus på vintern är den extra mängd solljus som du får.

Få tillräckligt med vila
Studier belyser att sömn och immunitet och kopplas samman. Sömnen påverkar kroppens försvarssystem och att förbättra sömnen medan man bekämpar en infektion kan främja dina naturliga försvarsmekanismer och förbättra infektionsutfallet.
Dessutom utlöser en stimulering av immunsystemet en naturlig inflammatorisk reaktion, vilket kan framkalla en ökning av sömnens varaktighet och intensitet. I grund och botten behöver din kropp den extra sömnen för att kunna utföra sitt arbete.

Håll dig våt
Rapporter visar faktiskt att luftvägsinfektioner kanske inte direkt leder till uttorkning, tvärtemot vad många tror. Men även mild uttorkning kan orsaka trötthet, huvudvärk och svaghet.
Ibland när vi är sjuka och trängda är vi mindre benägna att få i oss tillräckligt med vätska. Vätska hjälper kroppen att spola bort bakterier och virus från systemet. Drick dagligen ungefär hälften av din kroppsvikt i ounces av antingen källvatten eller filtrerat vatten med omvänd osmos. Varmt vatten kan också vara lugnande för halsen.
Örtteer, som grönt och svart te, är potenta immunsystemstärkare och antioxidanter. Försök att dricka minst åtta ounces varannan timme.

De bästa livsmedlen för återhämtning från influensa

Det här är också de bästa livsmedlen att konsumera medan du återhämtar dig från influensan.
Lätta, lättsmälta livsmedel som är lätta att smälta: Inkludera soppor med benbuljong, kokta grönsaker eller örtteer för att underlätta matsmältningen. Tvinga dig inte att äta.
Vatten: Tillräcklig vätsketillförsel är nyckeln till att spola ut viruset från ditt system.
Varmt vatten med citron, honung och kanel: Honung och kanel hjälper till att förhindra slembildning och håller dig hydrerad.
Ingefära: Gör ett ingefärste och tillsätt rå honung.
Vitlök och lök: Båda dessa grönsaker hjälper till att stärka immunförsvaret.

Risker och biverkningar

Om du eller en närstående drabbas av komplikationer till följd av influensan, t.ex. lunginflammation, eller om du har hög feber som inte vill sjunka, ska du kontakta din vårdgivare omedelbart. Om du får influensa och har en kronisk sjukdom, till exempel astma, eller om du är gravid, ska du kontakta din läkare.
Tänk också på att vissa symtom på influensa och Covid-19 liknar varandra, vilket gör det svårt att skilja de två virusen åt. Av denna anledning är det en bra idé att ringa din vårdgivare och berätta om dina symtom i telefon. Du kommer sedan att få råd om vad du ska göra härnäst.

Leave a Comment

Scroll to Top