Vad är mikrogrönsaker och hur man odlar dem?

Vad är mikrogrönsaker och hur man odlar dem?

Mikrogrönsaker är gjorda av grönsaker som har skördats innan de mognat, bara sju till 14 dagar efter groningen.

Resultatet är en mycket mindre grönsak, vanligtvis mellan en och tre tum hög, med en mer intensiv smak och en mycket koncentrerad näringsprofil. Alla vitaminer och mineraler som finns naturligt i den fullvuxna växten eller örten är förpackade i dessa små versioner.

Det betyder att bara en liten mängd i sallader, dip eller smoothies kan öka näringsvärdet omedelbart.

Dessa små gröna grönsaker ska inte förväxlas med groddar. Det handlar om att grodda frön genom att blötlägga dem i vatten för att de ska gro.

Även om det är ovanligt har groddar en högre risk att bära bakterier som kan orsaka livsmedelsburna sjukdomar.

Mikrogrönsaker är ett populärt val för både jordbrukare och nybörjare. Det beror på att de kan produceras snabbt, är kostnadseffektiva och kan odlas året runt.

De är också perfekta för lägenhetsinnehavare och personer med begränsat utrymme, eftersom de kan odlas överallt där det finns en solig fönsterbräda.

Dessa små gröna grönsaker kan komma från nästan alla typer av grönsaker eller örter, vilket gör dem till ett otroligt mångsidigt kosttillskott.

Även om de oftast används som garnering för att sätta färg på tallriken, kan de också vara en huvudingrediens i rätter som sallader.

Mikrogrönsaker: Typer och näringsfakta

Det finns ett enormt utbud av mikrogrönsaker, allt från olika sorters grönsaker till vissa typer av örter. Några av de mest populära typerna av mikrogrönsaker är:

  • Rucola
  • Gräslök
  • Mizuna
  • Mangold
  • Kål
  • Rödbetor
  • Kilantro
  • Mynta
  • Trädgårdsväxter
  • Solros
  • Grönkål
  • Persilja
  • Dill
  • Orach
  • Morötter
  • Selleri
  • Basilika
  • Chia
  • Senapsgrönsaker
  • Fänkål
  • Amarant
  • Rädisor
  • Vattenkrasse
  • Broccoli
  • Rädisor

Fördelar med Mikrogrönsaker

1. Hög halt av näringsämnen

Mikrogrönsaker är mycket mer näringsrika livsmedel än sina fullmogna motsvarigheter. Detta beror på att de tar alla viktiga vitaminer och mineraler som finns i den mogna växten och lyckas trycka in dem i en mycket mindre förpackning.

De flesta grönsaker innehåller en mängd olika näringsämnen. Mangold är till exempel särskilt rik på K-vitamin, A-vitamin och C-vitamin, medan rödbetor är fulla av mangan och folat.

De mikrogröna varianterna av dessa grönsaker har en lika varierad näringsprofil och kan hjälpa dig att öka ditt vitamin- och mineralintag snabbt och enkelt.

I en studie som publicerades i Journal of Agricultural and Food Chemistry innehöll mikrogrönsaker mellan fyra och 40 gånger mer näringsämnen i vikt än sina fullvuxna motsvarigheter.

Det betyder att om du bara inkluderar några få portioner mikrogrönsaker i din kost tillsammans med mycket annan frukt och grönsaker kan du se till att du får i dig de näringsämnen du behöver för att bibehålla en optimal hälsa.

2. Innehåller polyfenoler

Polyfenoler är viktiga naturliga kemikalier som finns i många livsmedel och har starka antioxidativa egenskaper. Antioxidanter hjälper till att förhindra uppbyggnaden av skadliga fria radikaler, som är mycket reaktiva föreningar som bildas i kroppen och som kan orsaka skador på celler och kroniska sjukdomar.

Forskning visar att polyfenoler har förknippats med en minskad risk för hjärtsjukdomar, cancer och Alzheimers sjukdom.

De flesta grönsaker har ett högt innehåll av hälsofrämjande polyfenoler. Vissa studier har också visat att de mikrogröna varianterna av dessa grönsaker har ett lika högt innehåll av polyfenoler.

I en studie från Maryland från 2013 mättes mängden polyfenoler i fem mikrogrönsaker från Brassica-familjen av grönsaker, inklusive rödkål, lila kålrabbi, mizuna och röd och lila senapsgrönsaker.

Mikrogrönsakerna visade sig inte bara vara bra källor till polyfenoler, utan de innehöll även en större mängd polyfenoler än de mogna grönsakerna.

Förutom mikrogrönsaker och mogna grönsaker finns andra rika källor till polyfenoler i frukt, te, kaffe och till och med choklad.

Vad är mikrogrönsaker och hur man odlar dem?

3. Förbättra hjärthälsan

Statistik visar att hjärtsjukdomar är den främsta dödsorsaken. Att göra kostförändringar är ett av de enklaste och mest effektiva sätten att förebygga kranskärlssjukdom och upprätthålla hjärthälsan.

Studier visar att om man äter mer grönsaker minskar riskfaktorerna för hjärtsjukdomar och risken för hjärtsjukdomar. Vissa studier har också visat att om du inkluderar mikrogrönsaker i din kost kan det bidra till att minska vissa riskfaktorer för hjärtsjukdomar.

I en djurstudie fick råttor en fettrik kost kompletterad med mikrogrönt rödkål. Mikrogrönsakerna minskade viktökningen med 17 procent, sänkte det dåliga LDL-kolesterolet med 34 procent och minskade triglyceriderna med 23 procent.

Om du kombinerar en balanserad kost, en hälsosam livsstil och regelbunden fysisk aktivitet med en eller två portioner mikrogrönsaker kan du bidra till att hålla ditt hjärta starkt och friskt.

4. Minska risken för kroniska sjukdomar

Grönsakers hälsofördelar har studerats ingående. Tack vare deras imponerande profiler av näringsämnen och polyfenoler har det visat sig att grönsaksätande minskar risken för vissa typer av kroniska sjukdomar.

En granskning visade att grönsaksintag var förknippat med en lägre risk för flera typer av cancer, inklusive prostatacancer och cancer i mag-tarmkanalen.

Ett ökat grönsaksintag har också kopplats samman med lägre inflammation och minskad risk för hjärtsjukdomar, typ 2-diabetes och fetma.

Eftersom mikrogrönsaker har en liknande men förbättrad näringsprofil som fullstora grönsaker och en ännu högre mängd polyfenoler kan de också ha samma sjukdomsbekämpande fördelar.

5. Enkelt och bekvämt

Om du inte riktigt har utvecklat din gröna tumme ännu kan mikrogrönsaker vara ett bra sätt att komma igång. Många nybörjare gillar att odla mikrogrönsaker eftersom de är snabba, bekväma och lätta att odla.

Du behöver faktiskt inte investera i en hel trädgård eller ens ha en bakgård för att dra nytta av dessa smakrika grönsaker.

Om du har vatten, jord, frön och ett fönster med lite solljus har du allt som krävs för att starta en egen mikrogrön miniträdgård. Det bästa av allt är att dessa gröna grönsaker passar perfekt för den otåliga trädgårdsmästaren.

Väntetiden är minimal eftersom plantorna är redo att skördas och njuta av bara sju till 14 dagar efter groningen.

6. Odlas året runt

Förutom att det är otroligt bekvämt kan du också njuta av dina mikrogrönsaker året runt och från nästan var som helst. Eftersom mikrogrönsaker kan odlas inomhus behöver du inte vänta på varmt väder för att ta fram trädgårdshandskarna.

På sommaren räcker det med att placera dina mikrogrönsaker någonstans med naturligt solljus. Under säsonger eller i miljöer där solexponeringen kan vara begränsad kan du använda ett billigt odlingsljus för att få dina växter att trivas året runt.

Är mikrogrönsaker säkra?

För de flesta människor kan mikrogrönsaker konsumeras säkert utan risker eller negativa biverkningar. Mikrogrönsaker kan dock komma från en mängd olika grönsaker och örter.

Om du är allergisk mot en viss grönsak eller ört eller om du får en allergisk reaktion efter konsumtion, avbryt omedelbart användningen och tala med din läkare.

Många typer kan ha ett högt innehåll av vitamin K, ett viktigt vitamin som är delaktigt i blodkoagulationen. Om du tar Warfarin eller annan blodförtunnande medicin är det viktigt att upprätthålla ett jämnt intag av K-vitamin för att undvika att det påverkar din medicinering.

Leave a Comment

Scroll to Top