8 fördelar med Coenzym Q10 (CoQ10)

fördelar med Coenzym Q10 (CoQ10)

Coenzym Q10 (COQ10) är ett viktigt element för många dagliga funktioner. Faktum är att det krävs av varenda cell i kroppen.

CoQ10 är en antioxidant som skyddar cellerna från effekterna av åldrande och har använts i medicinska metoder i årtionden, särskilt för att behandla hjärtproblem.

Även om vi skapar en del av vårt eget koenzym Q10 finns det fortfarande fördelar med att konsumera mer, och brist på CoQ10 förknippas med skadliga effekter av oxidativ stress. Brist på CoQ10 anses vara kopplat till sjukdomar som diabetes, cancer, fibromyalgi, hjärtsjukdomar och kognitiv försämring.

Coenzym Q10 finns i människokroppen i högsta grad i hjärtat, levern, njurarna och bukspottkörteln. Det lagras i cellernas mitokondrier, som ofta kallas cellernas “kraftverk”, vilket är anledningen till att det är involverat i energiproduktionen.

Vad är CoQ10 bra för? Det används för viktiga funktioner som att förse cellerna med energi, transportera elektroner och reglera blodtrycksnivåerna.

CoQ10 är ett “coenzym” och hjälper även andra enzymer att fungera korrekt. Anledningen till att det inte betraktas som ett “vitamin” är att alla djur, inklusive människor, kan tillverka små mängder koenzymer på egen hand, även utan hjälp av mat.

Människor tillverkar själva en del CoQ10, men CoQ10-tillskott finns också i olika former, bland annat i kapslar, tabletter och som dropp.

Brist på CoQ10:

Några bidragande faktorer till CoQ10-brist/låga nivåer, förutom åldrande och genetiska defekter, tros vara följande:

  • Har kroniska sjukdomar, som diabetes, cancer och hjärtsvikt.
  • Höga nivåer av oxidativ stress
  • Brist på B-vitaminer i näringslivet
  • Mitokondriella sjukdomar
  • Tar statinläkemedel

I sällsynta fall kan en person drabbas av “primär koenzym Q10-brist”, vilket är en genetisk defekt som hindrar kroppen från att syntetisera denna förening på rätt sätt. För dessa personer behövs vanligtvis ett tillskott av CoQ10 för att hjälpa till att vända hjärn- och muskelrelaterade symtom.

Fördelar med COQ10

1. Håller den naturliga energin vid liv

CoQ10 spelar en roll i den mitokondriella ATP-syntesen, vilket är omvandlingen av rå energi från livsmedel (kolhydrater och fetter) till den energiform som våra celler använder, som kallas adenosintrifosfat (ATP).

Denna omvandlingsprocess kräver närvaro av koenzym Q i det inre mitokondriella membranet. En av dess roller är att ta emot elektroner under fettsyra- och glukosmetabolismen och sedan överföra dem till elektronacceptorer.

Processen att producera ATP är avgörande för varje cell i människokroppen och gör det också möjligt att skicka meddelanden mellan cellerna. För att bibehålla energin (ner till cellnivå) är ATP-syntesen viktig, och den behöver CoQ10 för att göra sitt jobb.

CoQ10 kan till och med minska trötthet i samband med träning. Tre separata dubbelblinda, placebokontrollerade studier på människor har visat att trötthet i samband med träning har förbättrats när man har tagit tillskott av CoQ10 (i doser mellan 100-300 milligram per dag).

2. Minskar skador på fria radikaler

Som både vatten- och fettlöslig antioxidant har CoQ10 visat sig hämma lipidperoxidation, som uppstår när cellmembran och lipoproteiner med låg densitet utsätts för oxiderande förhållanden som kommer in från utsidan av kroppen.

När LDL oxideras är CoQ10 faktiskt en av de första antioxidanter som används för att motverka effekterna. I mitokondrierna har det visat sig att koenzym Q10 skyddar membranproteiner och DNA från den oxidativa skada som följer med lipidperoxidation och neutraliserar fria radikaler direkt som bidrar till nästan alla åldersrelaterade sjukdomar (hjärtsjukdomar, cancer, diabetes, neurologiska sjukdomar osv.).

Ett sätt på vilket detta kan vara särskilt effektivt finns i en forskningsstudie som upptäckte att CoQ10 kan hjälpa till att skydda mot oxidativ stress som orsakas av insulinresistens och som är relaterad till diabetes. Resultaten är dock blandade när det gäller dess effekter på blodsockret.

3. Kan förbättra hjärthälsan och motverka effekterna av statinläkemedel

Även om experterna anser att det fortfarande behövs ytterligare välkontrollerade kliniska studier för att bevisa dess effekter har CoQ10 en stark potential för förebyggande och behandling av hjärtproblem. Detta beror på dess förmåga att förbättra den cellulära bioenergetiken, fungera som en antioxidant och öka förmågan att ta upp fria radikaler.

Vad vi vet är att tillägg av CoQ10 kan vara användbart för dem som tar statiner och för personer med högt kolesterol. Det beror på dess kolesterolsänkande effekter.

Coenzym Q10 kan bidra till att sänka LDL-kolesterol och totalkolesterolnivåerna i vissa populationer, inklusive personer med diabetes.

Det kan också minska de biverkningar som statinmediciner ofta kan orsaka, till exempel trötthet. Statiner används för att minska ett enzym i levern som inte bara minskar produktionen av kolesterol, utan också ytterligare minskar den naturliga produktionen av CoQ10.

Det är möjligt att CoQ10 kan interagera med lipidsänkande läkemedel som hämmar aktiviteten hos HMG-CoA-reduktas, ett kritiskt enzym i både kolesterol- och coenzym Q10-biosyntesen. Ett tillskott av CoQ10 rekommenderas ofta för att återställa de naturliga nivåerna till sina optimala märken och motverka effekterna av statinläkemedel, inklusive muskelsmärta.

Det finns dock vissa bevis som strider mot detta – vissa utvärderingar har visat att det saknas bevis för att officiellt rekommendera CoQ10-tillskott för patienter som får statiner.

Detta är dock inte det enda sättet som CoQ10 kan stödja hjärtat och cirkulationssystemet.

Förbättrar CoQ10 cirkulationen? Ja – och det kan öka blodflödet och förbättra träningsprestanda och kapacitet för personer som har drabbats av hjärtsvikt.

Sänker CoQ10 blodtrycket? Studieresultaten har varit blandade överlag.

Enligt National Institutes of Health “tyder den lilla mängd bevis som för närvarande finns tillgängliga på att CoQ10 förmodligen inte har någon meningsfull effekt på blodtrycket.”

I en översikt från 2002 som publicerades i Journal of Cardiovascular Nursing står det dock:

[CoQ10] har potential att användas för att förebygga och behandla kardiovaskulära sjukdomar, särskilt hypertoni (högt blodtryck), hyperlipidemi, kranskärlssjukdom och hjärtsvikt… Ytterligare kliniska prövningar är motiverade, men på grund av dess låga toxicitet kan det vara lämpligt att rekommendera coenzym Q10 till utvalda patienter som ett komplement till konventionell behandling.

4. Fördröjer effekterna av åldrande (inklusive hudförändringar)

Mitokondriell ATP-syntes är en viktig funktion för att upprätthålla en snabb ämnesomsättning, muskelstyrka, starka ben, ungdomlig hud och frisk vävnad, och onormala mitokondrier kan orsaka problem.

Även om tillägg av CoQ10 inte har visat sig förlänga livslängden hos djur som testats med CoQ10, tror forskarna att det kan bromsa den åldersrelaterade ökningen av DNA-skador som naturligt påverkar oss alla. Möjliga anti-aging-fördelar med att konsumera mer CoQ10 är bland annat följande:

fördelar med Coenzym Q10 (CoQ10)
  • Skydd av hjärtat mot stressrelaterat åldrande.
  • Skydd av skelettmuskulaturens genetiska struktur för att hålla musklerna starka och minimera risken för ben- och ledskador.
  • Förbättrad fertilitet i 40-årsåldern genom att äggnedbrytningen vänds och ATP-produktionen ökar.
  • Ökad aktivitet hos antioxidanterna katalas och glutation för att skydda cellmembranen i hela kroppen från skador orsakade av fria radikaler.
  • Minskar UV-skador på huden och tecken på hudens åldrande, såsom rynkor och förlust av elasticitet (när den appliceras som aktuell kräm och/eller tas som ett tillskott). En randomiserad, placebokontrollerad, dubbelblind studie visade att 150 mg/dag CoQ10 begränsade försämringen av viskoelasticiteten, förbättrade jämnheten och minskade vissa synliga tecken på åldrande när det togs under 12 veckor.

5. Kan hjälpa till att skydda mot cancer

I cellerna hjälper CoQ10 till att transportera proteiner genom membranen och separera vissa matsmältningsenzymer från resten av cellen, vilket bidrar till att upprätthålla ett optimalt pH-värde. Man tror att sjukdomar utvecklas lättare i miljöer som måste arbeta hårdare för att upprätthålla korrekta pH-nivåer.

Detta, förutom dess stora antioxidativa kapacitet, kan vara en anledning till att cancerrisken kan minska hos personer med högre CoQ10-nivåer. Här är andra orsaker:

  • Öka effekten av kemoterapiläkemedel och skydda mot biverkningar: Om du kompletterar med CoQ10 under cancerbehandling kan det bidra till att öka den cancerdödande potentialen hos dessa läkemedel (som doxorubicin och daunorubicin). Det finns också bevis för att CoQ10 kan skydda hjärtat från DNA-skador som ibland kan uppstå vid höga doser av kemoterapimediciner.
  • Kan bromsa eller vända spridningen av bröstcancer: I en artikel från 2017 som publicerades i Future Oncology står det: “Det kan förhindra eller förhindra att cancer i bröstcancer kan förändras eller fördröjas: “En lovande kandidat är koenzym Q10 som är en antioxidant som kan rikta in sig på mekanismerna för BC-tumörprogression.” Det är inte allt. I en studie från 1994 följdes 32 bröstcancerpatienter (mellan 32-81 år gamla) som klassificerades som “högriskpatienter” på grund av hur deras cancer hade spridit sig till lymfkörtlar. Varje patient fick näringsmässiga antioxidanter, essentiella fettsyror och 90 milligram CoQ10 per dag. Det var inte bara så att ingen patient dog under studieperioden på 18 månader, utan ingen patient försämrades under denna period, alla rapporterade förbättringar av livskvaliteten och sex patienter gick i partiell remission. Två av patienterna i partiell remission fick sedan mer coenzym Q10 (300 milligram per dag), och båda gick i total remission och uppvisade fullständig avsaknad av tidigare tumörer och tumörvävnad (den ena efter två månader, den andra efter tre månader).
  • Kan bidra till att förebygga tjocktarmscancer: En forskningsstudie upptäckte att CoQ10 avsevärt minskade oxidativ stress i tjocktarmen som leder till tjocktarmscancer.
  • Kan spela en roll för att förebygga livmoderhalscancer: Låga nivåer av CoQ10 ses hos patienter med livmoderhalscancer, även om det inte är klart varför.
  • Kan förbättra överlevnaden vid cancer i slutskedet: I en pilotstudie under nio år följdes 41 patienter med olika primära cancerformer som hade avancerat till stadium fyra och som fick CoQ10-tillskott plus en extra antioxidantblandning. Av de patienter som följdes var medianöverlevnaden 17 månader, vilket var fem månader längre än förväntat totalt sett. Totalt sett överlevde 76 procent av patienterna längre än förväntat i genomsnitt, med få eller inga biverkningar noterade av behandlingen.

6. Kan skydda den kognitiva hälsan

Hos personer med kognitiva funktionsnedsättningar, till exempel Parkinsons sjukdom, anses ökad oxidativ stress i en del av hjärnan som kallas substantia nigra bidra till symtomen.

CoQ10 har visat sig kompensera för minskad aktivitet i mitokondriella elektrontransportkedjor som påverkar nervkanaler och hjärnans funktion, och studier visar att personer med kognitiva störningar tenderar att ha minskade nivåer av CoQ10 i blodet.

En randomiserad, placebokontrollerad studie som utvärderade effekten av 300, 600 eller 1 200 milligram per dag till 80 personer med tidig Parkinsons sjukdom visade att tillskottet tolererades väl och var förknippat med långsammare försämring av kognitiva funktioner jämfört med placebo. Med detta sagt har inte alla studier funnit att coenzym Q10 är effektiv jämfört med placebo.

Vissa preliminära studier har visat positiva resultat i laboratorie- och forskningsstudier och några små kliniska prövningar på människor för CoQ10 för att behandla kognitiv försämring vid andra neurologiska sjukdomar, inklusive progressiv supranukleär pares, Huntingtons sjukdom, amytrofisk lateralskleros och Friedreichs ataxi.

När det gäller den mest kända neurodegenerativa sjukdomen, Alzheimers sjukdom, har det gjorts få eller inga studier på människor med CoQ10. Forskningsstudier har dock visat på blygsamt positiva resultat, vilket gör coenzym Q10 till ett möjligt tillägg till en kost- och kompletteringsplan för Alzheimers sjukdom.

7. Kan förbättra manlig infertilitet

Det är möjligt att CoQ10 kan bidra till att förbättra fertilitetsproblem hos män. I kliniska studier har tillskott av coenzym Q10 visat sig vara signifikant:

  • Förbättrad spermiemotilitet (rörelse)
  • Ökad gödsling
  • Ökat antal spermier (särskilt i kombination med selen)
  • Förbättrad spermiemorfologi (storlek/form)
  • Ökade antioxidanter i spermaplasma
  • Hjälpt vid behandling av asthenozoospermi (diagnostiskt låg spermiemotilitet).
  • Förbättrade symtom på Peyronies sjukdom (en allvarlig sjukdom för manlig infertilitet)

8. Hjälper till att behandla symtom på fibromyalgi

Flera kliniska studier och fallrapporter har visat att CoQ10 kan vara en kraftfull naturlig metod för att behandla fibromyalgisymtom. Hos vuxna var dosen vanligtvis 300 milligram per dag, medan en studie om juvenil fibromyalgi fokuserade på en dos på 100 milligram.

Förbättringar ingår:

  • Minskning av de allmänna smärtsymptomen.
  • mindre huvudvärk
  • minskad trötthet/trötthet
  • återställd mitokondriell funktion
  • minskad oxidativ stress
  • förbättring av kolesterolmarkörer (i ungdomsstudien)

COQ10 livsmedel

Coenzym Q10 finns naturligt i vår kost från livsmedel, bland annat fisk, lever, njurar och bakterier i fullkorn.

De rikaste naturliga källorna till coenzym Q10 är kött, fågel och fisk, men vegetariska alternativ som bönor, nötter, vissa grönsaker, ägg och mejeriprodukter är också bra för att öka ditt intag.

Några av de bästa livsmedlen för att tillföra CoQ10 är:

  • Gräsbetat nötkött
  • Sill
  • Kyckling från frigående uppfödning
  • Regnbåge
  • Sesamfrön
  • Pistagenötter
  • Broccoli
  • Blomkål
  • Apelsiner
  • Jordgubbar
  • Burfria ägg
  • Sardiner
  • Makrill
  • Organkött, som inälvor och lever

För närvarande finns det ingen specifik rekommendation om kostintag av CoQ10 från Institute of Medicine eller andra organ.

Eftersom det är en fettlöslig antioxidant absorberas den lättast när den intas tillsammans med en liten mängd nyttiga fetter (precis som vitamin E och A).

Även om det kan erhållas från vissa livsmedel, tenderar livsmedel att endast leverera låga doser, vilket är exakt varför många experter rekommenderar att du kompletterar om du är äldre eller har ett tillstånd som kan gynnas av CoQ10-tillskott.

Symtom på brist har inte rapporterats eller studerats i detalj i den allmänna befolkningen. Man uppskattar att den genomsnittliga personens kost bidrar med cirka 25 procent av den totala mängden CoQ10.

Det bästa sättet att få i sig tillräckligt är att äta en varierad och näringsrik kost – och att överväga att ta tillskott om det är vettigt i din situation.

Risker och biverkningar

Vilka är riskerna med att ta CoQ10? Även om CoQ10 anses vara mycket säkert överlag och har använts inom medicinen i många år, kan biverkningar av CoQ10 ändå påverka vissa personer.

Potentiella biverkningar av CoQ10 kan vara:

  • Diarré
  • Illamående
  • Halsbränna
  • Smärta i övre delen av buken
  • Aptitlöshet
  • Huvudvärk
  • Sömnlöshet
  • Utslag
  • Trötthet
  • Yrsel
  • Ljuskänslighet
  • Irritabilitet

Läs alltid doseringsetiketterna på dina kosttillskott med koenzym Q10 och håll dig till dem om inte din läkare ger andra instruktioner.

Vem bör inte ta CoQ10? Om du är gravid eller ammar är det förmodligen bäst att inte ta CoQ10-tillskott, eftersom det är oklart om de är säkra i dessa fall.

Kosttillskott med koenzym Q10 kan minska den antikoagulerande effekten av statiner som warfarin och andra vanliga kolesterolsänkande läkemedel (t.ex. HMG-CoA-reduktashämmande statiner). Prata med din läkare om att bli övervakad om du tar dessa mediciner.

Leave a Comment

Scroll to Top