Fördelar med benbuljong

Fördelar med benbuljong
amazon disclaimer e1710161888602  Fördelar med benbuljong

En benbuljongfasta innebär att man dricker benbuljong flera gånger om dagen utan att äta mycket annan fast föda.

Benbuljong har ätits runt om i världen i en eller annan form i tusentals år, men den tillverkas av djurdelar som i modern tid vanligtvis kasseras. Det handlar bland annat om ben och märg, skinn och fötter, senor och ligament – som alla inte är ätbara i sig själva, men som utgör näringsrika tillsatser till en långsamt sjudande buljong.

Benbuljong kokas långsamt under flera dagar – vanligtvis med grönsaker, syra och färska örter utöver djurdelar – så att alla ingredienser kan frigöra sina lagrade näringsämnen. Det finns flera typer som är mest populära, bland annat kycklingbenbuljong och nötköttsbenbuljong.

Fastor är inte för alla, och ibland kan vissa typer av fastor innebära risker eftersom de innebär att man får i sig lite näringsämnen på grund av att kaloriintaget minskar kraftigt. Om du är en bra kandidat är dock konsumtion av benbuljong idealisk för en fasta eftersom den är full av både makronäringsämnen och mikronäringsämnen.

I benbuljong av fisk, kyckling och nötkött finns aminosyror (som bildar proteiner) som glycin, arginin och prolin, vitaminer och mineraler, kollagen, elektrolyter och till och med antioxidanter som glukosamin.

En av de saker som gör att en benbuljongfasta skiljer sig från andra typer av fasta är att det är ett idealiskt sätt att få mer kollagen, en typ av protein som behövs för att skapa frisk vävnad som finns i hela kroppen. Kollagen finns inuti slemhinnan i matsmältningskanalen, inom ben i benmärgen, i huden och i vävnader som bildar leder, senor, ligament och brosk.

I kollagenet finns andra speciella näringsämnen, inklusive aminosyror som prolin och glycin samt gelatin, som alla har sina egna unika funktioner.

Benbuljong Fördelar

Varför är benbuljong bra när man fastar? Fördelarna med att äta benbuljong när man fastar är bland annat följande:

  • starkare immunitet mot vanliga sjukdomar eller allergier
  • minskade symtom relaterade till matsmältningsstörningar som läckande tarmsyndrom, IBS eller IBD
  • generellt förbättrad matsmältning med färre fall av uppblåsthet, diarré, gas, sura uppstötningar och förstoppning
  • friskare leder, ligament och senor
  • en ungdomligare hud tack vare kollagenet
  • starkare ben
  • högre intag av viktiga mineraler som kalcium, fosfor, magnesium, kalium med mera.

Innan vi går in på fördelarna med benbuljong ska vi först prata om de många fördelarna med fasta. Fastande, när det görs på rätt sätt och av rätt personer, har visat sig främja bättre hälsa genom att:

  • förbättrar viktminskning och hjälper till att bibehålla vikten
  • sänker insulinnivåerna vid fasta och normaliserar blodsockeraktiviteten
  • sänka kolesterol
  • främja utsöndringen av humant tillväxthormon, vilket är viktigt för att bränna fett
  • har positiva effekter på kroppsmassa och hälsoindikatorer hos professionella idrottare
  • minska risken för sjukdomar som diabetes, cancer och hjärtkomplikationer
  • normalisera aptiten genom att kontrollera hungerhormoner som ghrelin
  • sänka triglyceridnivåerna
  • till och med bromsa åldrandet och förlänga livslängden.

Här kan du läsa mer om hur en benbuljongfasta kan vara bra för dig:

1. Förbättrar matsmältningen

Benbuljong är en naturlig källa till kollagen, en typ av protein som behövs för att bilda den vävnad som utgör slemhinnan i mag-tarmkanalen. Kollagen skyddar och lugnar slemhinnan i mag-tarmkanalen och kan hjälpa till att läka läckande tarmsyndrom, IBS-symptom och sura uppstötningar.

Det har visat sig att patienter med IBD producerar mindre kollagen i matsmältningssystemet. Ett ökat intag kan bidra till att stärka och normalisera slemhinnorna i mag-tarmkanalens slemhinna, stänga små punkter och hindra osmälta matpartiklar och kemikalier från att läcka ut ur tarmen till blodomloppet.

När kollagenet bryts ner bildas gelatin, vilket är känt för att hjälpa människor som lider av matallergier och känslighet för livsmedel, t.ex. komjölk och gluten. Gelatin i benbuljong innehåller “villkorliga” aminosyror som kallas arginin, glycin, glutamin och prolin, som har vissa anti-aging-effekter och främjar probiotisk balans och tillväxt.

2. Får din hud att glöda

Kollagen hjälper till att bilda vävnader i huden som ger den styrka, smidighet, elasticitet och ungdomligt utseende. Studier har faktiskt visat att ett högre kollagenintag är förknippat med förbättringar av hudens barriärfunktioner, ökad återfuktning och minskade ålderstecken, inklusive rynkor, fina linjer och slapphet.

Även om du troligen inte kommer att märka några förbättringar inom några få dagar, är ett högre kollagenintag också känt för att minska uppkomsten av celluliter. Celluliter utvecklas på grund av brist på bindväv, som tillverkas av kollagen.

3. Tillhandahåller viktiga mineraler

Vissa fastor misslyckas med att tillhandahålla viktiga spårmineraler som vi behöver för att få energi, immunitet, matsmältning och mycket mer. Eftersom benbuljong är gjord av djurben och delar av djur som är koncentrerade källor till många mineraler, ger den mineraler och elektrolyter, inklusive kalcium, fosfor, magnesium, natrium, kalium, sulfat och fluorid.

Detta kan bidra till att förhindra elektrolytobalans, uttorkning som kan uppstå under en fasta, trötthet, hjärndimma, humörsvängningar, muskelspasmer eller svaghet.

Premium Benbuljong

4. Hjälper till att förhindra muskelförstöring

Det är möjligt att gå ner i vikt under en fasta, vilket kan bero på muskelförlust (och därmed styrka). Lyckligtvis får du under en benbuljongfasta fortfarande aminosyror, som glycin och prolin, som hjälper till att förhindra nedbrytning av värdefull proteinvävnad som finns i musklerna.

Faktum är att en benbuljongfasta till och med kan hjälpa dig att återhämta musklerna, minska ledvärk (eftersom kollagen är känt för att bekämpa symptom på artrit) och till och med slappna av i spända muskler på ett naturligt sätt.

Glycin är en viktig aminosyra för att faktiskt bygga upp muskelstyrka, föra in näringsämnen i cellerna för att användas som energi, kontrollera blodsockernivån och till och med syntetisera humant tillväxthormon.

Eftersom glycin spelar en roll i glukoneogenesen, som sker i levern, kan det förse cellerna med en energikälla även när man inte äter så mycket kalorier eller kolhydrater. Detta kan i sin tur bidra till att förhindra sarkopeni, muskelförtvining när vi åldras.

Fördelar med benbuljong

5. Hjälper till att avgifta levern och matsmältningssystemet

Att äta benbuljong är ett effektivt sätt att öka din tillgång till antioxidanten glutation, en av kroppens mest kraftfulla avgiftningsämnen.

Glycin är en prekursor som behövs för produktionen av glutation, som hjälper levern att spola ut överflödiga kemikalier, lagrade hormoner och annat avfall. Andra mineraler, syror och elektrolyter kan också öka avgiftningsprocesserna, bland annat ättiksyra (som finns i äppelcidervinäger, som ofta tillsätts i benbuljongrecept), magnesium och sulfat.

6. Ökar immuniteten

Fastande med benbuljong kan öka antalet nyttiga bakterier som lever i tarmen, och tarmhälsa är starkt korrelerat med starkare immunitet (för att inte tala om många andra hälsoaspekter, som hormonbalans och viktreglering). Goda bakterier i tarmen (ofta kallade probiotika) kan faktiskt aktivera vissa gener som hjälper till att reglera inflammation och minska många typer av oönskade symtom.

7. Kan förbättra sömn, minne och kognition

Aminosyrorna i benbuljong fungerar som hämmande neurotransmittorer för produktionen av kemikalier och hormoner som hjälper oss att sova, tänka klart, vara motiverade, komma ihåg information och fatta beslut.

Ett högre intag av glycin har till exempel visat sig hjälpa personer som inte kan sova att få bättre vila, minska symtom på ångest, förbättra den mentala prestationsförmågan och till och med förbättra minnet.

Benbuljong är också ett utmärkt sätt att få elektrolyter, inklusive kalium, magnesium och natrium, som ger energi och hjälper till med muskel-, nerv-, matsmältnings- och kognitiva funktioner. Magnesium är till exempel känt för att bidra till att minska huvudvärk, rastlöshet, muskelspasmer under sömnen, muskelvärk och matsmältningsbesvär.

Vem ska göra det?

Hur vet du om benbuljong är rätt för dig? De personer som har störst nytta av att fasta med benbuljong är bland annat:

  • Personer med matsmältningsstörningar (t.ex. läckande tarmsyndrom, inflammatorisk tarmsjukdom eller IBS).
  • alla som kämpar med matallergier och känslighet
  • De som ofta har matsmältningssymptom, som uppsvälld mage, gas och förstoppning.
  • Alla som har tecken på låg immunfunktion, till exempel ofta blir sjuka eller har astma och återkommande luftvägsproblem.
  • De som lider av symptom på autoimmuna sjukdomar, trötthet, tröghet och problem med att sova bra.
  • personer som reagerar negativt på läkemedel
  • Personer med ledvärk eller artrit.
  • alla som vill få mer energi, förbättra hudens utseende och känna sig klarare i huvudet.

Benbuljong kan inkluderas i i princip alla helande kostprogram som ett effektivt sätt att hjälpa till att läka matsmältningssystemet, minska jäsningen i tarmen, minska gasansamlingen och förebygga tarmpermeabilitet och inflammation.

Många som har haft framgång med andra typer av fasta eller protokoll, inklusive GAPS-dieten eller SCD, kommer troligen också att ha nytta av att prova en benbuljongfasta. Detta är bara två exempel på kostelimineringsprotokoll som erbjuder allvarliga fördelar för dem som kämpar med nedsatt matsmältning och immunförsvar.

Benbuljong är ett populärt tillägg till en helande kost eftersom den är mycket lätt att metabolisera, fri från vanliga allergena ingredienser och en rik källa till näringsämnen som det är lätt att gå miste om när man eliminerar vissa saker från kosten.

Risker och biverkningar

Fastan har många fördelar, men vissa personer är inte bra kandidater för en benbuljongfasta (eller någon annan fasta för den delen). De som bör undvika att fasta med benbuljong är t.ex:

  • Alla med hypoglykemi.
  • kvinnor som är gravida eller ammar
  • Personer som är underviktiga eller återhämtar sig från en allvarlig sjukdom som innebär undernäring (t.ex. en ätstörning eller matsmältningsstörning).
  • alla som har diabetes (utan att först tala med en läkare)
  • Personer som är beroende av att ta mediciner dagligen bör också få tillstånd av sin läkare, eftersom vissa mediciner kräver att man äter fast föda.

Kom ihåg att fasta är olika för varje person och att det inte finns något konkret sätt att fasta. Försök att använda sunt förnuft och följ dessa tips för att vara säker:

  • Ät om du känner dig svag eller mycket hungrig.
  • Försök att få tillräckligt med sömn och vila.
  • Överansträng dig inte och träna inte för mycket. (Det är en bra tid att ta det lugnt.)
  • Lyssna helt enkelt på din kropp.

Leave a Comment

Scroll to Top