Fördelar med blomkål

Fördelar med blomkål för hälsan

Blomkål dök först upp i Asien för många år sedan som en variant av en kålväxt som inte längre tros kunna konsumeras. Den blev först populär som en ätbar gröda i Medelhavsområdet omkring 600 f.Kr. och än i dag används den i många italienska, spanska, turkiska och franska kök.

Man tror att blomkålen kom till USA i mitten av 1500-talet. Vid denna tid blev det en vanlig grönsak som användes i många olika rätter. Idag används grönsaken i nästan alla typer av maträtter i världen: Det finns många olika sorters grönsaker i olika typer av kök, t.ex. kinesiska, japanska, italienska, franska, indiska, amerikanska och så vidare. De flesta väljer att endast tillaga och konsumera det vita “huvudet” av blomkålen, eftersom den hårdare stjälken och bladen kan orsaka matsmältningsstörningar för vissa människor och tenderar att vara hårdare i konsistensen.

Den tros vara så fördelaktig tack vare sin speciella kombination av fytokemikalier som kallas karotenoider, tokoferoler och askorbinsyra. Dessa är alla former av antioxidanter som man för närvarande forskar mycket om för att förstå mer om hur de håller kroppen frisk.

På grund av nya undersökningar har Brassica-grödor som blomkål nu ett starkt samband med att förebygga kroniska sjukdomar, inklusive hjärt- och kärlsjukdomar, diabetes, neurodegenerativa sjukdomar och olika former av cancer, för att bara nämna några.

Fördelar med blomkål för hälsan

1. Hjälper till att minska cancerrisken

Många studier har visat att det finns ett starkt samband mellan kost och risken för cancer. Studier visar att korsblommiga grönsaker som blomkål är särskilt användbara för att förebygga bröstcancer förutom tjock-, lever-, lung- och magcancer. Det är därför de är några av de bästa cancerbekämpande livsmedlen som finns.

Varför är blomkål en supermat när det gäller att förebygga cancer? Det har visat sig att den har kemopreventiva ämnen som fördröjer tidiga faser av cancerutvecklingen för att hjälpa till att stänga av tumörtillväxten. Studier har visat att korsblommiga grönsaker som blomkål effektivt kan hämma utvecklingen av kemiskt inducerad karcinogenes, genom att fungera som en antimutagen som stoppar tumörceller från att reproducera sig ytterligare. Blomkål har också kemopreventiva effekter på grund av sin förmåga att modulera cancerframkallande metaboliserande enzymer.

Vad är bäst för dig när det gäller cancerprevention, broccoli eller blomkål? Broccoli innehåller mer C-vitamin, A-vitamin, K-vitamin och kalcium än blomkål. Båda är dock korsblommiga grönsaker, och att äta från denna växtfamilj har visat sig bidra till att förebygga cancer, enligt National Cancer Institute. Korsblommiga grönsaker är rika på glukosinolater – en stor grupp fördelaktiga svavelhaltiga föreningar. Det är denna speciella kombination av föreningar som ger korsblommiga grönsaker som kål, broccoli, groddar och blomkål sin karaktäristiska lukt när de tillagas.

Dessa skyddskemikalier är kända för att brytas ner under tugg- och matsmältningsprocessen till biologiskt aktiva föreningar som hjälper till att förhindra att cancerceller växer. Glukosinolater fungerar i princip som naturliga bekämpningsmedel i växtceller. När de konsumeras av människor utnyttjas de för DNA-reparation och bidrar till att förebygga cancer genom att bromsa tillväxten av muterade cancerceller.

2. Bekämpar inflammation

Inflammation är kärnan i nästan alla kroniska sjukdomar som vi så ofta drabbas av i dag. Blomkål är rik på antioxidanter och antiinflammatoriska föreningar som minskar oxidativ stress och förekomsten av fria radikaler i vår kropp. Det viktiga utbudet av antioxidanter som finns i blomkål – inklusive de vitaminer som anges ovan men också betakaroten, betakryptoxantin, koffeinsyra, cinnamsyra, ferulasyra, quercetin, rutin och kaempferol – bidrar till att minska oxidativ stress i kroppen. Om den oxidativa stressen inte regleras kan den leda till cancer och andra sjukdomar.

Bara en portion blomkål på en kopp innehåller cirka 77 procent av det rekommenderade dagliga värdet av C-vitamin, vilket bidrar till att minska inflammation, stärka immuniteten och hålla kroppen fri från skadliga bakterier, infektioner och vanliga förkylningar. Faktum är att en studie från 2017 som utfördes vid institutionen för vetenskaper vid universitetet i Basilicata i Italien undersökte de antioxidativa och antiinflammatoriska effekterna av en kost berikad med blomkålsbladspulver på kaniner. Forskarna drog slutsatsen att “förebyggande tillskott av CLP kan skydda kaniner från den inflammation och oxidativa stress som induceras av LPS”.

3. Minskar risken för hjärtsjukdomar och hjärnsjukdomar

Forskare vet nu att höga nivåer av inflammation är kopplade till en ökad risk för många kroniska sjukdomar, t.ex. hjärtsjukdomar, stroke, diabetes och neurodegenerativa sjukdomar som Alzheimers och Parkinsons sjukdom.

Blomkålens antiinflammatoriska egenskaper – som framför allt finns i dess innehåll av K-vitamin, C-vitamin, olika antioxidanter och omega-3-fettsyror – hjälper till att hålla artärer och blodkärl fria från plackuppbyggnad, vilket minskar risken för högt blodtryck och okontrollerade kolesterolnivåer. Dessa allvarliga tillstånd kan leda till ytterligare inflammation, allergier, autoimmuna reaktioner och till och med möjligt hjärtstillestånd. Blomkålens kraftfulla näringsämnen hjälper till att hindra immunsystemet från att fungera på överväxel och skapa autoimmuna reaktioner som kan leda till oxidativ stress som kan skada hjärncellerna.

Fördelar med blomkål för hälsan

4. Ger höga nivåer av vitaminer och mineraler (särskilt vitamin C och K-vitamin).

Förutom C-vitamin och andra antioxidanter är blomkål också en bra källa till K-vitamin. K-vitamin är ett fettlösligt vitamin. Det innebär att det absorberas i tarmarna tillsammans med fett. Detta är en anledning till varför det är viktigt att äta blomkål – tillsammans med en källa till hälsosamt fett. K-vitamin är ansvarigt för att hålla skelettstrukturen frisk och hjälper till att förebygga tillstånd relaterade till förlust av benmineraltäthet som osteoporos. Dessutom hjälper det till med blodkoagulering samt benförkalkning. Men kanske ännu viktigare är att K-vitamin har visat sig ha direkta positiva effekter på att stänga av inflammationer i kroppen.

Man tror att en dålig kost – i likhet med den amerikanska standardkost som många människor äter i dag – är en av de viktigaste faktorerna för den brist på K-vitamin som så många människor upplever. Andra orsaker till K-vitaminbrist är långvarig användning av antibiotika, matsmältnings- och tarmproblem – såsom kronisk inflammatorisk tarmsjukdom – och populära kolesterolsänkande läkemedel. Lyckligtvis kan blomkål ge en hög dos av det välbehövliga essentiella vitaminet, vilket kan hjälpa till att kompensera problem som är förknippade med en dålig kost och ohälsosamma levnadsvanor.

5. Förbättrar matsmältning och avgiftning

Vissa föreningar som finns i blomkål – sulforafan, glukobrassicin, glukoraphanin och gluconasturtiian – är mycket användbara för att hjälpa kroppen att avgifta eftersom de stöder leverfunktionen. Korsblommiga grönsaker är fördelaktiga för leverns hälsa, matsmältning och avgiftning på grund av deras rika utbud av svavelhaltiga föreningar som kallas glukosinolater, vilka stödjer ett korrekt näringsupptag och avlägsnande av gifter och avfall.

Glukosinolater stimulerar så kallade fas II-enzymer, som är kroppens naturliga antioxidantsystem. Därför hjälper de till att få levern att producera avgiftande enzymer som blockerar skador orsakade av fria radikaler. Glukosinolater kan också bidra till att skydda magens känsliga slemhinna, vilket minskar risken för att utveckla läckande tarmsyndrom eller andra matsmältningsstörningar. Samtidigt underlättar sulforafan avgiftning och matsmältning genom att förhindra att bakterieöverväxt uppstår i tarmmikrofloran, vilket hindrar dåliga bakterier från att överväldiga matsmältningssystemet och låter goda bakterier frodas.

6. Hjälper till viktminskning

Varför är blomkål bra för att gå ner i vikt? Det är extremt kalorisnålt (endast 25 kalorier per kopp), har praktiskt taget inga gram fett, är mycket lågt i kolhydrater och socker, men har ändå en hög volym och fyllnadsfibrer. Detta gör den till ett utmärkt val för dem som vill gå ner i vikt, eftersom du kan konsumera stora mängder blomkål och fylla på utan att överkonsumera kalorier, fett, socker eller kolhydrater.

Är blomkål ett laxermedel? Även om dess effekter är mycket mer subtila än laxerande kosttillskott kan blomkål hjälpa till att minska förstoppning och hålla överskottsavfall eller vattenvikt borta från kroppen, vilket gör att du omedelbart mår bättre.

7. Hjälper till att balansera hormonerna

Att äta en kost som är rik på fullvärdig mat och antioxidantfyllda grönsaker som blomkål har visat sig hjälpa till att balansera hormonerna delvis genom att minska ohälsosamma nivåer av östrogen. Livsmedel med hög östrogenhalt kan vara skadliga för hälsan när de börjar förstöra den sårbara hormonbalans som många människor kämpar för att upprätthålla.

Dålig kost och ohälsosam livsstil gör hormonella obalanser mycket vanliga. Bearbetade livsmedel som soja, kött, mejeriprodukter, jäst och raffinerat socker kan alla leda till en ohälsosam östrogennivå i kroppen. För mycket östrogen i blodet är förknippat med hälsoproblem som hypotyreos, autoimmuna sjukdomar, kronisk trötthet och äggstockscancer.

8. Bevarar ögonhälsan

Sulforafanet i blomkål har visat sig skydda de känsliga vävnaderna i näthinnan från oxidativ stress som kan leda till blindhet, grå starr, makuladegeneration och mycket mer.

Risker och biverkningar

Vad händer när du äter för mycket blomkål? Låt oss ta en titt på några problem som rör konsumtion av blomkål:

1. Sköldkörtelns funktion

Enligt forskningen krävs det en stor mängd korsblommiga grönsaker för att orsaka hypotyreos, och det verkar som om denna risk endast finns för dem som redan har jodbrist. En studie på människor visade att konsumtion av fem uns per dag av kokta korsblommiga grönsaker (särskilt brysselkål) under fyra veckor inte hade några negativa effekter på sköldkörtelfunktionen. Om du har ett känt sköldkörtelproblem är det bäst att konsumera korsblommiga grönsaker som har kokats och hålla sig till ungefär en till två portioner dagligen.

2. Matsmältningsproblem, inklusive gas

Vissa människor har svårt att smälta råa korsblommiga grönsaker, inklusive kål, broccoli och blomkål. Tillagning av dessa grönsaker hjälper vanligtvis till att lindra problemet. Man tror att problemet uppstår på grund av de kolhydrater som finns i dessa grönsaker (som alla grönsaker faktiskt innehåller i någon mån) som inte bryts ner helt i matsmältningskanalen, i kombination med den höga mängden fibrer och svavel.

 3. Kan förstärka symptomen hos personer med befintliga njurstenar eller gikt.

Korsblommiga grönsaker innehåller föreningar som kallas puriner, som ibland kan brytas ner och bilda urinsyra i urinen. Om du har ett befintligt tillstånd som njursten eller gikt bör du tala med din läkare innan du äter stora mängder blomkål, även om risken i små doser inte anses vara något att oroa sig för.

Leave a Comment

Scroll to Top