Fördelar med Glutation

Fördelar med Glutation

Glutation är en peptid som består av tre viktiga aminosyror och spelar flera viktiga roller i kroppen. Forskare inom livslängd menar att den är så central för vår hälsa att nivån av glutation i våra celler håller på att bli en indikator på hur länge vi kommer att leva.

Nyckeln till att förstå varför glutation är så viktigt för hälsan är att varje cell i våra kroppar producerar det. Gustavo Bounous, MD, pensionerad professor i kirurgi vid McGill University i Montreal, säger: “Det är [kroppens] viktigaste antioxidant eftersom den finns i cellen”.

Även om det är absolut nödvändigt för att upprätthålla ett friskt immunförsvar är det inte tekniskt sett ett “essentiellt näringsämne” eftersom kroppen kan skapa det från aminosyrorna L-cystein, L-glutaminsyra (en komponent i glutamin) och glycin.

Glutation Fördelar

Några av de funktioner som glutationen ansvarar för är:

  • Konjugerar (“kopplar ihop”) med läkemedel för att göra dem mer lättsmält.
  • Är en kofaktor (“hjälpmolekyl”) för vissa viktiga enzymer, inklusive glutationperoxidas (som skyddar dig från oxidativa skador).
  • Är involverad i omarrangemang av disulfidbindningar i proteiner (vilket är avgörande för biogenesen av en tredjedel av alla mänskliga proteiner).
  • Reducerar peroxider (naturliga blekmedel som är skadliga för kroppen)
  • Deltagit i produktionen av leukotrien (viktig komponent för inflammatoriska och överkänslighetsreaktioner).
  • Hjälper levern att avgifta fett innan gallan avges, vilket avlastar gallblåsan.
  • Hjälper till att avgifta metylglyoxal, ett gift som produceras som en biprodukt av ämnesomsättningen.
  • Cancer apoptos (“programmerad celldöd”)

Vilka är andra hälsofördelar med glutation? Förutom att hjälpa dessa vitala funktioner att fortsätta i kroppen är listan över fördelarna med glutation omfattande:

  • Spelar en avgörande roll för immunfunktionen.
  • Främjar T-cellfunktionen, som är avgörande för ett starkt immunförsvar.
  • Hjälper till att förebygga läkemedelsresistens
  • Skyddar mot miljögifter
  • Motverkar cancerutveckling

Inom modern medicin finns det flera andra användningsområden för glutation. Glutathioninjektioner ges ibland för att förhindra giftiga biverkningar av kemoterapi och även för vissa fall av manlig infertilitet.

Hur man ökar Glutation nivå

Hur kan man öka glutationnivåerna? Och vilka livsmedel innehåller mycket glutation? Det finns inga specifika livsmedel som är naturligt rika på glutation, men det finns livsmedel och kosttillskott som är kända för att öka glutationen i kroppen.

Om du regelbundet konsumerar dessa livsmedel och kosttillskott för att nå dina övergripande mål för hälsa och välbefinnande kommer du också att få ta del av de naturligt förekommande fördelarna med glutation.

1. Mjölktistel

Mjölktistel har använts i århundraden i traditionell folkmedicin över hela världen och har länge varit prisad som ett botemedel mot immunförsvarets störningar. Särskilt silymarin, ett unikt flavonoidkomplex som härrör från mjölktistelväxten, har använts vid leverskador och sjukdomar i gallvägarna.

Enligt forskare är hemligheten bakom mjölktistelns läkande förmåga dess förmåga att öka glutationen. Man har visat att den kan öka glutationnivåerna i etanolinducerade råttor och upptäckte att mjölktisteln faktiskt kan hjälpa till att skydda levern från toxicitet vid alkoholkonsumtion, som är välkänt för att få glutationnivåerna att sjunka.

Fördelar med Glutation

2. Vassleprotein

Vassleprotein återställer glutation genom att öka cystein, som hjälper till att återuppbygga glutation när den är uttömd vid ett immunsvar. Enligt en nyligen genomförd studie är vassleprotein det idealiska tillskottet för att hjälpa till att naturligt öka glutationen både för att bekämpa cancer, stärka immunförsvaret, öka ämnesomsättningen och minska aptiten.

Det är mycket viktigt att köpa rätt typ av vassleprotein eftersom det är rikt på glutation. Undvik vassleprotein som är bearbetat eller proteinisolat. Vi rekommenderar gräsbetat vassleprotein från varför eller get som kosttillskott. Du vill använda ett vassleproteinpulver som är helt naturligt eller ekologiskt (när det är möjligt) och är helt fritt från bekämpningsmedel, hormoner, genetiskt modifierade organismer, konstgjorda sötningsmedel och är glutenfritt.

3. Svavelhaltiga livsmedel

Sedan mitten av 1990-talet har det varit ett väletablerat faktum att glutationskoncentrationerna sjunker i levern och lungorna när intaget av svavelaminosyror är otillräckligt. Detta är en av många anledningar till att jag rekommenderar svavelrika, cancerbekämpande korsblommiga grönsaker som en viktig del av varje naturlig hälsoreglering.

4. NAC

N-acetylcystein (NAC) hjälper till att minska svårighetsgraden och frekvensen av väsande andning och andningsattacker genom att öka glutationen och tunna ut bronkialslemmet, vilket fungerar som ett effektivt astmamedicin.

NAC är faktiskt en föregångare till glutation, och det har nyligen visat sig vara mycket effektivt vid behandling av neurokognitiva problem som missbruk, tvångsbeteenden, schizofreni och bipolär sjukdom. Det rekommenderas att man tar 200-500 milligram en gång dagligen.

5. Alfa-lipasyra

Alfa-liponsyra hjälper till att återställa glutationnivåerna när immunförsvaret är nedsatt. Endast 300-1 200 milligram alfa-liponsyra dagligen bidrar till att förbättra insulinkänsligheten och minska symtomen på diabetisk neuropati. Det har också kliniskt visats att det återställer total glutationstatus i blodet och lymfocytfunktionen hos hiv/aidspatienter. (19)

6. Näringsämnen för metylering (vitamin B6, B9, B12 och biotin)

Enligt dr Mark Hyman är metyleringsingredienser “kanske de mest kritiska för att kroppen ska fortsätta att producera glutation”. Det bästa (naturliga) sättet att hålla dina metyleringsingredienser på optimala nivåer är att helt enkelt äta dessa främsta folatmatvaror: kikärter, lever, pintobönor, linser och sparris.

7. Selen

Selen fungerar som en kraftfull antioxidant och krävs för att kroppen ska kunna skapa glutation. Se till att fylla ditt kylskåp och skafferi med de här bästa selenhaltiga livsmedlen: Paranötter, gulfenad tonfisk, hälleflundra, sardiner, gräsbetat nötkött, kalkon och oxlever.

8. Vitamin C och E

C-vitamin bidrar till att höja glutationen i röda blodkroppar och lymfocyter. E-vitamin är en viktig antioxidant som tillsammans med glutationen förhindrar skador från reaktivt syre och skyddar glutationberoende enzymer.

Tillsammans hjälper C- och E-vitaminerna till att återvinna glutation och kan hjälpa dig att hålla dig fri från sjukdomar. Att äta de här bästa livsmedlen med C-vitamin och E-vitamin bör finnas med på alla våra listor. Tillsammans hjälper de till att hålla glutathion på optimala nivåer, plus att stärka vårt immunförsvar och kroppens allmänna funktion.

Utmärkta livsmedel med C-vitamin är apelsiner, röd paprika, grönkål, brysselkål och broccoli. Bland de bästa E-vitaminerna finns mandlar, spenat, vetegroddar och solrosfrön.

9. Nötköttlever

Inte nog med att nötlever är ett utmärkt selenfoder, det har också visat sig att den ökar selen- och glutionproduktionen bättre än kosttillskott. Studier har visat att eftersom näringen har koncentrerats i levern är det ett mycket effektivt sätt att öka glutationnivåerna genom att äta detta organ från en lokal gräsbetad, ekologisk ko – dessutom är selennivåerna i nötkött och i nötlever mycket mer biotillgängliga än i kosttillskott.

Ett medel mot cancer?

Ett av de mest lovande områdena inom forskningen om glutation är den roll som den spelar i cancer. “Genom att ge resistens mot ett antal kemoterapeutiska läkemedel”, framhåller en viktig studie från 2004 som publicerades i Cell Biochemistry and Function, “kan förhöjda nivåer av glutation i tumörceller skydda sådana celler i benmärg, bröst-, tjock-, struphuvud- och lungcancer”.

Det omvända gäller också. Enligt italienska forskare från institutionen för experimentell medicin, avdelningen för allmän patologi (Genua), leder glutationbrist till att cellerna blir mer sårbara för oxidativ stress, vilket bidrar till cancerutveckling.

Ett växande antal forskare anser nu att ökningen av neurologiska sjukdomar och cancer beror på glutationbrist.

När forskarna har fortsatt att undersöka dessa fenomen har de faktiskt upptäckt att glutation är ett mer kraftfullt medel mot cancer än vad man tidigare trott. Med Jeremy Appleton, ND, ordförande för avdelningen för nutrition vid National College of Naturopathic Medicine i Portland, Oregon, kan man säga följande:

Om du tittar på sjukhus på människor som har cancer, aids eller andra mycket allvarliga sjukdomar, är de nästan alltid utarmade på glutation. Orsakerna till detta är inte helt klarlagda, men vi vet att glutation är extremt viktigt för att upprätthålla intracellulär hälsa.

Eftersom ingen säkert vet exakt varför glutationen är utarmad hos dessa patienter och varför den är så effektiv i kampen mot cancer, ifrågasätter vissa dess hälsofördelar. Vissa hävdar till och med att det kan skada dig.

Glutathion tillverkas naturligt av våra celler och det finns inga uppgifter om att människor “överdoserar” glutathion när de får tillskott från de naturliga källorna. Det finns dock kliniska studier som belyser en av de möjliga biverkningarna av glutation, nämligen att den kan förtränga luftvägarna hos astmatiker när den inhaleras via en nebulisator.

Det är också viktigt att notera att forskarna är osäkra på hur kroppen reagerar på ett syntetiskt glutationtillskott och att det för närvarande inte finns någon standardiserad och säker dosering av glutation. Min rekommendation är att hålla sig till de nio naturliga källorna och hoppa över det konstgjorda.

Enligt Appleton är det viktigaste att,

Det finns inga bevis för att tillskott av glutation, även intravenöst, på något sätt skulle förvärra cancer. Faktum är att de bevis vi har tyder på motsatsen. Det tyder på att glutation och andra antioxidanter, långt ifrån att störa kemoterapins aktivitet, verkar minska biverkningarna utan att minska effekten och kan faktiskt förbättra kemoterapins effektivitet i kampen mot cancer.

Leave a Comment

Scroll to Top