Fördelar med Spirulina: Tungmetaller Detox

Fördelar med Spirulina

Spirulina är en typ av blågröna mikroalger som kan växa i både söt- och saltvatten och som äts av människor och andra djur. Det finns två arter av spirulinaplantan, bland annat Arthrospira platensis och Arthrospira maxima. Arthrospira platensis och Arthrospira maxima odlas över hela världen och används både som kosttillskott (i tablett-, fling- och pulverform) och till och med som helfoder – och även som djur- och fiskfoder.

Vad är spirulina bra för? Det finns massor av spirulina-recensioner där ute som hävdar att denna fantastiska alg kan göra allt från att öka ämnesomsättningen till att stabilisera blodsockret och förebygga hjärtsjukdomar.

Forskningen fortsätter att avslöja fler och fler potentiella fördelar med spirulina, och studier har visat att om du lägger till spirulina i din rutin kan det hjälpa dig att avgifta kroppen, öka energinivåerna och till och med förbättra hjärnans funktion.

Denna unika alg tros ha varit en viktig ingrediens för aztekerna i Mexiko. Spirulina, som kallas “Tecuitlatl”, var en primär proteinkälla för aztekerna i flera hundra år, och Texcoco-sjön är fortfarande en riklig källa till denna supermat.

Spirulina Fördelar

Det är inte alla som kan få tag på den optimala Hawaii-sorten, men som tur är har spirulina som produceras på vanligt sätt mycket stora hälsofördelar för dem som konsumerar den regelbundet.

1. Avgiftar tungmetaller (särskilt arsenik)

Kronisk arsenikförgiftning är ett problem som drabbar människor över hela världen. Enligt Världshälsoorganisationen är USA ett av de länder som drabbas av oorganisk arsenik som förekommer naturligt i höga halter.

Arsenikförgiftning är ett ännu större problem i Fjärran Östern. Enligt bangladeshiska forskare “konsumerar miljontals människor i Bangladesh, Indien, Taiwan och Chile en hög koncentration av arsenik genom dricksvatten, och tusentals av dem har redan utvecklat kronisk arsenikförgiftning”.

I själva verket uppvisade upp till 3 procent av hela Bangladesh kliniska tecken på enbart arsenikförgiftning. Som de bangladeshiska forskarna påpekade “finns det ingen specifik behandling” för arsenikförgiftning, vilket är anledningen till att de utvärderade alternativ som blågröna alger.

Efter att ha gett 24 patienter med kronisk arsenikförgiftning spirulinaextrakt (250 milligram) plus zink (2 milligram) två gånger dagligen jämförde de resultaten med 17 patienter som fick placebo och fann att spirulina-zinkkombinationen fungerade. I slutändan upplevde deltagarna en 47-procentig minskning av arsenik i kroppen. Gör spirulina till en del av din avgiftning av tungmetaller eller, i allmänhet, som ett sätt att avgifta din kropp.

2. Eliminerar Candida

Enligt forskarna tillhör Candida-arter den normala mikrobiota som finns i munnens, mag-tarmkanalens och slidans slemhinnor. Vad betyder det? Jo, utan en hälsosam mikroflorabalans i vår kropp är vi helt enkelt mycket mer mottagliga för sjukdom och ohälsa.

Faktum är att läckande tarmsyndrom och felaktig matsmältning är direkt kopplade till obalans i mikrofloran. Inte bara är invasiv candidiasis den främsta orsaken till mykosrelaterad död i USA, candidaöverväxt har blivit ett kännetecken för de flesta autoimmuna sjukdomar idag.

På grund av vår övergång till en kost som är rik på socker och onaturliga ingredienser, antimikrobiell resistens och ineffektiva svampdödande läkemedel har vi sett en betydande ökning av jästinfektioner sedan 1980-talet.

Som tur är verkar spirulina kunna hjälpa till. Flera djurstudier har visat att det är ett effektivt antimikrobiellt medel, särskilt för candida.

Spirulina har visat sig främja tillväxten av en hälsosam bakterieflora i tarmarna, vilket i sin tur hindrar candida från att frodas. Dessutom kan spirulinas immunstärkande egenskaper hjälpa kroppen att eliminera candida-celler.

3. Bekämpar hiv/aids

Fram till nyligen har epidemiologer varit förbryllade när de har försökt förstå varför Japan, Korea och Tchad har relativt låga halter av hiv/aids. En möjlig förklaring, som avslöjades i en studie från 2012 som publicerades i Journal of Applied Phycology, kan vara den mängd alger som människor i dessa områden regelbundet konsumerar.

När forskarna tog 11 hiv-patienter som aldrig tagit antiretrovirala läkemedel delade de upp deltagarna i tre grupper: en grupp fick äta 5 gram brunt tång varje dag, en grupp fick äta 5 gram spirulina och en grupp fick äta en kombination av båda. Efter att den tre månader långa försöksperioden var avslutad upptäckte man två viktiga resultat:

  • Ingen negativ effekt uppstod av de båda tångsorterna och kombinationen.
  • CD4-cellerna (vita blodkroppar som bekämpar infektioner och används för att fastställa hiv) och hiv-1-viralbelastningen (en annan hivbiomarkör) förblev stabila.

Resultaten var så lovande att en av deltagarna erbjöd sig att fortsätta studien i ytterligare 10 månader, och denna deltagare fick faktiskt “en kliniskt signifikant förbättring av CD4 och minskad HIV-virusbelastning”.

En annan studie visade också att spirulina förtjänar en plats i naturlig hiv-behandling.

4. Hjälper till att förebygga cancer

Enligt Milton S. Hershey Medical Center “tyder ett antal djur- och provrörsstudier på att spirulina ökar produktionen av antikroppar, infektionsbekämpande proteiner och andra celler som förbättrar immuniteten och hjälper till att avvärja infektioner och kroniska sjukdomar som cancer.”

Detta är ingen överraskning, eftersom mer än 150 artiklar med expertgranskning har publicerats i den vetenskapliga litteraturen som utvärderar spirulinas förmåga att påverka cancerceller.

Tjeckiska forskare påpekade att Spirulina förutom sin förmåga att kontrollera kolesterolnivåerna i blodet också är rik på tetrapyrrolicföreningar som är nära besläktade med bilirubinmolekylen, en potent antioxidant och antiproliferativ agent.

När de testade celler från bukspottkörteln upptäckte forskarna att “jämfört med obehandlade celler minskade de experimentella terapierna signifikant spridningen av cellinjer för cancer i bukspottkörteln in vitro på ett dosberoende sätt.”

Dessutom visade en studie från 2019 att spirulina minskar myelosuppression och förbättrar immunfunktionen efter kemoterapi hos patienter med maligna tumörer. En annan studie samma år visade hur spirulina fungerar mot cancer i munnen.

5. Sänker blodtrycket

Fykocyanin är ett pigment som finns i spirulina och som forskare har upptäckt har antihypertensiva effekter – med andra ord är det ett livsmedel som sänker blodtrycket. Japanska forskare hävdar att detta beror på att konsumtion av den blågröna algen reverserar endotelisk dysfunktion vid metaboliskt syndrom.

Detta kan vara mycket lovande för amerikanerna eftersom metaboliskt syndrom snabbt har blivit en av de viktigaste orsakerna till sjukdomar som kan förebyggas idag, eftersom det ökar risken för hjärtsjukdomar, diabetes och stroke.

Fördelar med Spirulina

6. Minskar kolesterolet

Spirulina har också visat sig förebygga åderförkalkning och sänka kolesterolnivåerna.

I en djurstudie som publicerades i The Journal of Nutritional Science and Vitaminology tog man kaniner, gav dem en kolesterolrik kost med 0,5 procent kolesterol i fyra veckor och gav dem sedan en HCD med 1 procent eller 5 procent spirulina i ytterligare åtta veckor.

Efter åtta veckors försök minskade LDL-nivåerna med 26 procent i gruppen som åt 1 procent spirulina och 41 procent i gruppen som åt 5 procent spirulina, vilket tyder på att ju mer man äter, desto större är fördelarna. Serum triglycerider och totalkolesterol minskade också signifikant.

7. Minskar risken för stroke

I studien ovan upptäckte forskarna också att spirulinatillskott sänkte den intima aortaytan med 33 till 48 procent, vilket tyder på att det kan förebygga åderförkalkning och efterföljande stroke.

Det är viktigt att komma ihåg att den här kliniska studien genomfördes på djur som fortfarande åt en kost med högt kolesterol, och den visar att regelbunden konsumtion av spirulina kan vända en del av den skada som orsakas av en dålig kost.

8. Ökar träningsresultatet

En studie från 2022 visade att spirulina kan gynna både muskelstyrka och uthållighet.

Samtidigt visade en studie från 2020 att tillskott av spirulina kan förbättra syreupptagningen under en cykelträning med armen. Forskarna sade att det skulle kunna fungera som ett ergogent hjälpmedel för att förbättra den allmänna idrottsprestationen.

9. Lindrar problem med bihålor

Studier tyder också på att spirulina kan hjälpa till att behandla allergisk rinit, eftersom det gynnar kroppen genom att minska den inflammation som orsakar bihåleproblem. Jämfört med placeboförsök är spirulina effektivt när det gäller att minska klåda, näsflöde, nästäppa och nysningar.

En studie från 2020 visade att spirulina var effektivare än en antihistamin kallad cetirizin för att hantera allergier, allergisk rinit och minska inflammation.

10. Erbjuder skydd mot hjärnstörningar och förbättrar minnet

I en studie från 2012 gavs råttor en spirulinförstärkt diet som gav så kallad neuroprotektion i en α-synukleinmodell av Parkinsons sjukdom. Detta inträffade inte med kontrolldieten.

I en studie från 2015 undersöktes effekterna av spirulina på minnesstörningar, oxidativ stress och antioxidantenzymaktivitet hos möss. Man fann att Spirulina platensis kan “förhindra minnesförlust möjligen genom att minska Aβ-proteinansamling, minska oxidativ skada och främst öka katalasaktiviteten”.

Även om båda studierna är preliminära och omfattar djur, är de lovande för människor som lider av Parkinsons sjukdom, andra neurodegenerativa sjukdomar och minnesproblem.

Näringsinnehåll

Den främsta anledningen till att många näringsexperter föredrar spirulina framför chlorella? Spirulina är utan tvekan det mest näringsrika livsmedlet på planeten. Det är därför som det är viktigt att ta kosttillskott av spirulina för en god hälsa.

En matsked (7 gram) av olika spirulinaarter ger i genomsnitt följande näringsämnen:

  • Kalorier: 20
  • Kolhydrater: 1.7 g
  • Kostfiber: 0,3 g
  • Socker: 0,2 g
  • Protein: 4,0 g

Fetter

  • Totalt fett: 0,5 g
  • Mättat fett: 0,2 g
  • Enkelomättat fett: 0 g
  • Fleromättat fett: 0,1 g
  • Omega-3-fettsyror: 58 mg
  • Omega-6-fettsyror: 88 mg

Mineraler

  • Koppar: 0,4 mg (21 procent DV)
  • Järn: 2 mg (11 procent DV)
  • Mangan: 0,1 mg (7 procent DV)
  • Magnesium: Magnesium: 13,7 mg (3 procent DV)
  • Natrium: 73,4 mg (3 procent DV)
  • Kalium: 95,4 mg (3 procent DV)

Vitaminer

  • Riboflavin: 0,3 mg (15 procent DV)
  • Tiamin: 0,2 mg (11 procent DV)
  • Niacin: 0,9 mg (4 procent DV)

Risker och biverkningar

Många undrar: är spirulina säkert för njurarna? Eller är spirulina dåligt för levern? Och om inte, vilka är biverkningarna av spirulina?

Trots de många hälsofördelarna med spirulina finns det potentiella spirulina-biverkningar att ta hänsyn till. I synnerhet har det publicerats några fallrapporter om personer som fått autoimmuna reaktioner efter att ha använt spirulina. Det finns en teori om att detta kan orsakas av aktivering av ett inflammatoriskt ämne, TNF-alfa, vilket kan vara mer betydelsefullt hos personer som är predisponerade för autoimmuna sjukdomar.

Andra laboratorie- och forskningsstudier tyder dock på att spirulina kan undertrycka detta inflammatoriska protein, så mer forskning måste genomföras för att utvärdera den potentiella faran med spirulina för personer med autoimmuna sjukdomar.

Om du har en autoimmun sjukdom är det en bra idé att ta detta tillskott under överinseende av din vårdgivare.

När du funderar på var du kan köpa spirulina, se till att du alltid köper från en välrenommerad återförsäljare. Det är absolut avgörande att se till att kvaliteten och renheten på spirulina som du konsumerar är av högsta standard. Särskilt, som allt som kommer från havet, ska du vara säker på att endast köpa blågröna alger som är fria från föroreningar.

Vissa källor menar också att gravida kvinnor och barn inte bör äta alger. Kontakta din vårdgivare för att bekräfta om du bör använda spirulinatillskott eller inte.

Leave a Comment

Scroll to Top