Fördelar med vitamin A

Fördelar med vitamin A
Glimja.com Vitaminer.nu Greatlife.se Lifebutiken.se Fördelar med vitamin A

Vitamin A är en fettlöslig vitamin som också fungerar som en kraftfull antioxidant i kroppen. Den spelar en viktig roll för att upprätthålla synen, neurologisk funktion, hälsosam hud och mer. Liksom alla antioxidanter är den också involverad i att minska inflammation genom att bekämpa fria radikaler.

Vitamin A finns i två primära former: aktiv vitamin A (även kallad retinol, vilket resulterar i retinylestrar) och beta-karoten. Retinol kommer från animaliska livsmedel och är en typ av “förformad” vitamin A som kan användas direkt av kroppen.

Den andra typen, som kommer från färgglada frukter och grönsaker, är i form av provitamin karotenoider. Beta-karoten och andra typer av karotenoider som finns i växtbaserade produkter behöver först omvandlas till retinol, den aktiva formen av vitamin A, för att kunna användas av kroppen. En annan form av vitamin A är palmitat, som vanligtvis kommer i kapselform.

Vad är vitamin A bra för?

Studier har upprepade gånger visat att antioxidanter som vitamin A är avgörande för god hälsa och lång livslängd. De gynnar ögonhälsan, ökar immunförsvaret och främjar celltillväxt. Näringsexperter och läkare rekommenderar att man främst erhåller antioxidanter genom att äta en välbalanserad kost som är rik på frukt, grönsaker och hela livsmedel när det är möjligt, istället för från vitamintillskott för att maximera de potentiella hälsofördelarna.

Fördelar

Skyddar ögonhälsan
En av de mest kända fördelarna med vitamin A är dess förmåga att öka synen och hålla dina ögon friska. Detta beror på att det är en kritisk komponent i rhodopsinmolekylen, som aktiveras när ljus skiner på näthinnan och skickar en signal till hjärnan som resulterar i synen. Beta-karoten spelar en roll för att förhindra makuladegeneration, en av de ledande orsakerna till åldersrelaterad blindhet.


I själva verket visade en studie publicerad i Archives of Ophthalmology att personer med hög risk för sjukdomen som tog en daglig multivitamin som inkluderade vitamin A, vitamin C, vitamin E, zink och koppar hade en 25 procent minskad risk för avancerad makuladegeneration under en sexårsperiod.

Fördelar med vitamin A

Stödjer immunförsvaret
Vitamin A spelar en avgörande roll för immunhälsan och kan vara särskilt fördelaktig för att förebygga sjukdomar och infektioner. En översikt från Baltimore visar att en brist på denna viktiga vitamin kan försvaga immunförsvaret och till och med påverka funktionen hos immunförsvarets celler. (2)


Det antas att brist på vitamin A blockerar regenereringen av slemhinnorna, vilket resulterar i ökad mottaglighet för infektioner. (3) Intressant nog uppskattade en studie från Colombia år 2014 att ge 100 000 barn vitamin A-tillskott kan spara över 340 miljoner dollar i medicinska kostnader genom att minska förekomsten av allvarliga tillstånd som diarré och malaria. (4)

Lindrar inflammation
Beta-karoten fungerar som en kraftfull antioxidant i kroppen, vilket hjälper till att minska uppbyggnaden av skadliga fria radikaler och förebygga oxidativ skada på celler samtidigt som det blockerar inflammation.
De antiinflammatoriska effekterna av vitamin A och beta-karoten kan ha långtgående effekter på många aspekter av hälsan, eftersom inflammation är roten till många kroniska tillstånd, från cancer till hjärtsjukdom och diabetes. (5) Minskade nivåer av inflammation korrelerar också med en lägre risk för neurodegenerativa sjukdomar som Alzheimer och Parkinson, samt förbättringar av inflammatoriska tillstånd som reumatoid artrit och Crohns sjukdom.

Håller huden strålande
Ofta föreskriven av hudläkare för att bekämpa akne och rynkor, är vitamin A uppskattad för sina kraftfulla hudförbättrande egenskaper. En studie från University of Michigan Medical School’s Department of Dermatology fann till och med att topisk applicering av retinol på huden signifikant förbättrade fina linjer och rynkor samt ökade hudens förmåga att motstå skador. (6)
På grund av dess antiinflammatoriska egenskaper, som retinaldehyd, kan vitamin A också vara användbart vid behandling av ett brett utbud av hudproblem. Faktum är att studier visar att retinoider kan vara terapeutiska för vanliga hudtillstånd som psoriasis, eksem och akne. (7, 8, 9)

Innehåller cancerbekämpande egenskaper
Med den växande mängden forskning som visar på en stark koppling mellan vad du äter och din risk för cancer, är det ingen överraskning att öka ditt intag av livsmedel som innehåller vitamin A kan hjälpa till att skydda mot cancerutveckling. En översikt publicerad i BioMed Research International visar att retinoider har visat sig blockera tillväxten av hud-, urinblåsa-, bröst-, prostata- och lungcancerceller i in vitro-studier.
Höga doser av retinsyra kan vara giftiga för celler, så det är bäst att inkludera den genom matkällor i din kost för att förebygga eller undertrycka cancerutveckling över tid. (11) Dessutom är det viktigt att komma ihåg att mer inte alltid är bättre, så måttlig dosering är viktig för att maximera de potentiella hälsofördelarna.

Förbättrar benhälsan
De flesta av oss är väl medvetna om sambandet mellan benhälsa och näringsämnen som kalcium och vitamin D, men visste du att vitamin A också är en avgörande komponent för benutveckling?
Ökar benhälsan
De flesta av oss är väl medvetna om sambandet mellan benhälsa och näringsämnen som kalcium och vitamin D, men visste du att vitamin A också är en avgörande komponent för benutveckling?
Att träffa precis rätt balans av vitamin A är dock viktigt, eftersom både överskott och brist på denna viktiga vitamin har kopplats till komprometterad benhälsa. (12) En studie genomförd vid Institute of Gerontology and Geriatrics vid University of Perugia i Italien fann till och med att plasmanivåerna av retinol var signifikant lägre hos äldre kvinnor med osteoporos jämfört med en kontrollgrupp. Resultaten visade också att låga nivåer av retinol var kopplade till minskad benmineraldensitet i femur. (13)

41200 multivitamin metylerad 90kaps Fördelar med vitamin A
1Vi gillar
HOLISTIC MULTIVITAMIN METYLERAD
369 kr

MultiVitamin Metylerad är ett högdoserat multivitamintillskott, som även innehåller kolin, citrusbioflavonoider, Bioperine® och speciellt utvalda källor till vitamin B2, B6, B12 och folat.

Minskar kolesterolet
Kolesterol är ett vaxartat, fettliknande ämne som finns i hela kroppen. Din kropp behöver kolesterol för att fungera ordentligt, eftersom det är involverat i syntesen av hormoner och utgör grunden för dina cellmembran. För mycket kolesterol kan dock byggas upp i dina blodkärl, vilket gör dem hårda och smala och ökar risken för hjärtsjukdom.

Även om mänskliga studier är begränsade visar viss forskning att tillräckligt intag av vitamin A i kosten kan hjälpa till att naturligt sänka kolesterolet och optimera hjärthälsan. En djurmodell från Brasilien visade till exempel att att ge råttor betakaroten som tillskott i sex veckor kunde signifikant sänka nivåerna av totalt kolesterol i blodet. (14)

Underlättar reproduktion och utveckling
Vitamin A är avgörande när det gäller rätt tillväxt och utveckling genom alla livets stadier, men det anses också vara en av de bästa vitaminerna för kvinnor, i synnerhet. En brist på detta viktiga vitamin är kopplat till nedsatt immunfunktion, högre morbiditet och mortalitet, och även en högre risk för överföring av HIV-1 från mor till barn under graviditet. (15)

Främjar vävnadsreparation
När det gäller vävnadsreparation och cellregenerering är det viktigt att få tillräckligt med vitamin A i kosten. Förutom att vara avgörande för att främja rätt hudhälsa visar vissa bevis till och med att detta vitamin kan hjälpa till med sårläkning.

Förebygger urinstenar
Om du någonsin har upplevt urinstenar är du förmodligen alltför väl medveten om hur smärtsamma de kan vara. Urinstenar bildas vanligtvis i njurarna och växer sedan långsamt och utvecklas i urinledarna eller urinblåsan. De kan orsaka symptom som frekvent urinering, buksmärta, obehag och hematuri (blod i urinen). Om de lämnas obehandlade kan de också orsaka infektioner och komplikationer och kan till och med kräva kirurgisk intervention i vissa fall.

Matkällor
Att öka din konsumtion av livsmedel som är rika på vitamin A är det bästa sättet att dra nytta av denna viktiga mikronäringsämne. Här är några av de bästa källorna till vitamin A för att öka din konsumtion och se till att du möter dina dagliga behov:

Vinter-/butternut squash – 1 kopp, kokta tärningar: 22 869 internationella enheter (457 procent av DV)
Sötpotatis – 1 medium, kokt potatis: 21 907 internationella enheter (438 procent DV)
Grönkål – 1 kopp, hackad: 10 302 internationella enheter (206 procent DV)
Morötter – 1 medium rå morot: 10 190 internationella enheter (204 procent DV)
Nötlever – 1 uns: 8 881 internationella enheter (178 procent DV)
Spenat – 1 kopp rå: 2 813 internationella enheter (56 procent DV)
Torkade aprikoser – 1 uns: 1 009 internationella enheter (20 procent DV)
Broccoli – 1 kopp rå: 567 internationella enheter (11 procent DV)
Smör – 1 matsked: 350 internationella enheter (7 procent DV)
Äggulor – 1 stort ägg: 245 internationella enheter (5 procent DV)
Några andra näringsrika livsmedel med vitamin A inkluderar torskleverolja, gröna ärtor, röda paprikor, helmjölk, mango, tomater, cantaloupe, papaya, havregrynsgröt och örter som basilika och paprika.

Bristsjukdomen av vitamin A kan ha allvarliga konsekvenser för människors hälsa. Vitamin A är nödvändigt för att upprätthålla en hälsosam syn, benutveckling, hudhälsa och skydda slemhinnor i matsmältnings-, luftvägs- och urinvägarna mot infektioner.

Personer med långvarig malabsorption av fett är mer benägna att utveckla brist på vitamin A. De som lider av “leaky gut syndrome”, celiaki, autoimmuna sjukdomar, inflammatorisk tarmsjukdom, bukspottkörtelsjukdom eller alkoholberoende löper också högre risk för brist.

Brist på vitamin A har blivit ett folkhälsoproblem i mer än hälften av alla länder, särskilt i Afrika och Sydostasien, och påverkar särskilt många unga barn och gravida kvinnor i låginkomstländer.

Detta kan vara ett allvarligt problem för barn eftersom bristen på vitamin A orsakar allvarliga synnedsättningar och blindhet och också ökar risken för allvarliga sjukdomar, såsom infektiös diarré och mässling.

Några av de vanligaste symtomen på en brist på vitamin A inkluderar: (20)
• Xerophthalmia (torrhet i bindhinnan och hornhinnan)
• Nattblindhet
• Bitot’s fläckar (uppbyggnad av keratin på bindhinnan)
• Torra läppar
• Tjock eller fjällig hud
• Nedsatt immunförsvar
• Hämmad tillväxt hos barn
Risker och biverkningar av vitamin A
För höga doser av vitamin A kan faktiskt göra mer skada än nytta. Att konsumera för mycket via kosttillskott eller i kombination med andra antioxidanter har kopplats till födelsedefekter, lägre bentäthet och leverproblem. Vitamin A-toxicitet kan också orsaka symtom som gulsot, illamående, aptitlöshet, irritabilitet, kräkningar och till och med håravfall. (23)
Om du väljer att använda vitamin A-tillskott, se till att rådfråga din läkare först, ta en låg dos och använd tillskott från livsmedelsbaserade källor om möjligt. Personer som dricker mycket alkohol, röker eller har njur- eller leversjukdomar ska heller inte ta vitamin A-tillskott utan att prata med en betrodd vårdpersonal. Observera att vitamin A kan också interagera med vissa läkemedel, inklusive vissa p-piller, blodförtunnande medel och vissa cancerbehandlingar.

Leave a Comment

Scroll to Top