Järnbrist symptom

Järnbrist symptom
Glimja.com Vitaminer.nu Greatlife.se Lifebutiken.se Järnbrist symptom

Järnbrist är oftast kopplat till utvecklingen av anemi, vilket är en tillstånd där det saknas tillräckligt med friska röda blodkroppar.

Järnbrist symptom

Järn hjälper till att metabolisera proteiner och spelar en roll i produktionen av hemoglobin och röda blodkroppar, vilket hjälper till att förhindra att anemi uppstår.

Järn behövs för att producera hemoglobin, en typ av protein som finns i röda blodkroppar och som har rollen att bära syre från dina lungor och transportera det runt i kroppen till dina celler. En järnbrist kan innebära att du inte kan producera tillräckligt med syrebärande röda blodkroppar – vilket gör att kroppen kämpar för att transportera syre till hjärnan, vävnader, muskler och celler, vilket gör att du känner dig utmattad och svag.
Förutom att förhindra anemi är järn ett näringsämne som behövs för att upprätthålla allmänt välbefinnande, energi och en hälsosam ämnesomsättning eftersom det hjälper till att stödja övergripande cellhälsa och är involverat i många enzymfunktioner. Järn spelar en roll i många enzymreaktioner som hjälper våra kroppar att smälta mat och absorbera näringsämnen. Dessa reaktioner balanserar också hormonhalterna och stödjer hjärta, hud, hår, nagel- och ämnesomsättningshälsa. (4a)
Det mesta av de 3-4 gram av elementärt järn som finns i vår kropp är i form av hemoglobin. Det återstående järnet lagras i levern, mjälten och benmärgen eller finns i vår muskelvävnads myoglobin.

Symtom
En järnbrist kan leda till följande tillstånd och symtom:
• Anemi
• Kronisk trötthet eller låg energi
• Blek eller gulnande hud
• Kort andnöd
• Abnorma hjärtslag
• Tecken på hormonobalans
• Svårighet att träna
• Muskelsvaghet
• Förändringar i aptiten
• Svårighet att få god sömn
• Förändringar i vikt
• Hosta
• Svårighet att koncentrera sig, lära sig, minnas saker
• Sår på din mun eller tunga
• Sinnesstämning förändringar
• Yrsel
• Konstiga begär att äta föremål som inte är mat, såsom jord, is eller lera
• En stickande eller krypande känsla i benen
• Svullnad eller ömhet på tungan
• Kalla händer och fötter
• Snabb eller oregelbunden hjärtrytm
• Sköra naglar
• Huvudvärk
• Dålig koncentration
• Försvagat immunsystem
• Läckande tarm eller IBS

Järnbrist symptom

Personer med större risk för järnbristanemi inkluderar:
• Kvinnor i fertil ålder, särskilt kvinnor med tung menstruationsblödning
• Gravida kvinnor
• Människor med dålig kost
• Människor som donerar blod regelbundet
• Spädbarn och barn, särskilt de som föds för tidigt eller upplever en tillväxtspurt
• Cancerpatienter
• Människor med hjärtsvikt
• Människor som har gastrointestinala sjukdomar eller har genomgått gastrointestinal kirurgi
• Vegetarianer som inte ersätter kött med annan järnrik mat.


Att konsumera järnrika livsmedel är särskilt viktigt för premenopausala kvinnor som har högre järnbehov än män på grund av månatliga blodförluster. Om du har låga järnnivåer är det också viktigt att få tillräckligt med C-vitamin i din kost eftersom det ökar järnupptaget. Det rekommenderade dagliga intaget (RDI) för järn är åtta milligram per dag för män och äldre kvinnor, medan premenopausala kvinnor behöver 18 milligram per dag.

Järnbrist Riskfaktorer

Det finns faktorer som också ökar risken för järnbrist. De vanligaste orsakerna till järnbrist inkluderar
• Om du följer en vegetarisk eller vegansk kost (som inte inkluderar några animaliska proteinkällor som naturligt är rika på järn)
• Om du tränar mycket (vilket ibland kan skada röda blodkroppar)
• Om du är gravid eller ammar
• Om du någonsin har haft njursvikt
• Om du genomgår eller har genomgått dialysbehandling, vilket kan ta bort järn från kroppen
• Om du har haft magsår tidigare
• Om du har någon känd gastrointestinal störning som kan begränsa din förmåga att absorbera näringsämnen, såsom celiaki, Crohns sjukdom eller ulcerös kolit
• Om du tar en hög mängd antacida, eftersom dessa innehåller kalcium som kan förhindra järnabsorption
• Om du nyligen har opererats eller förlorat blod av någon anledning, som att donera blod
• Ålder och kön (se nedan)

För att få tillräckligt med lättupptagligt järn från matkällor finns det flera saker att överväga:
• Djurprodukter innehåller en typ av järn som kallas hemjärn, vilket är mer lättupptagligt än järn som finns i växtbaserad mat, kallat icke-hemjärn.
• När du äter olika livsmedel tillsammans kan de antingen interagera för att öka kroppens förmåga att absorbera järn, eller så kan de göra det motsatta och göra det svårare att absorbera järnet som finns i maten.
• NIH uppskattar att amerikaner får cirka 10–15 procent av sitt järnintag från hemjärn, medan resten kommer från icke-hemjärn. Eftersom icke-hemjärn är mindre lättupptagligt kan detta vara en anledning till varför järnbrist är så vanligt.
Om du är vegetarian eller vegan bör du vara försiktig med att få tillräckligt med järn och överväga att ta ett järntillskott. Detta beror på att typen av järn som finns i växtbaserad mat är känd för att inte vara lika lättupptaglig som animaliska källor till järn. Järn från kött, fjäderfä och fisk – hemjärn – absorberas två till tre gånger effektivare än järn från växter (icke-hemjärn).
Mängden järn som absorberas i kroppen beror också på de andra typer av livsmedel som äts vid samma måltid. Livsmedel som kött eller fisk som innehåller animaliskt järn (hemjärn) ökar kroppens förmåga att absorbera typen av järn som finns i växtbaserad mat (icke-hemjärn).

När det gäller att få tillräckligt med absorberbart järn från matkällor finns det flera saker att tänka på:
• Animaliska livsmedel innehåller en typ av järn som kallas hemjärn, vilket är mer absorberbart än järn som finns i växtbaserade livsmedel, kallad icke-hemjärn.


• När du äter olika livsmedel tillsammans kan de interagera för att antingen öka kroppens förmåga att absorbera järn, eller så kan de göra det motsatta och göra det svårare att absorbera järnet som finns i livsmedlen.


• NIH uppskattar att amerikaner får cirka 10–15 procent av sitt järninnehåll från hemjärn, medan resten kommer från icke-hemjärn. Eftersom icke-hemjärn är mindre absorberbart kan detta vara en anledning till varför järnbrist är så vanligt.


Om du är vegetarian eller vegan vill du vara försiktig med att få tillräckligt med järn och kanske överväga att ta ett järntillskott. Detta beror på att typen av järn som finns i växtbaserade livsmedel är känd för att inte vara lika absorberbar som animaliska källor av järn är. Järn från kött, fågel och fisk – hemjärn – absorberas två till tre gånger mer effektivt än järn från växter (icke-hemjärn) absorberas.


Mängden järn som absorberas i kroppen beror också på de andra typerna av livsmedel som äts vid samma måltid. Livsmedel som kött eller fisk som innehåller animalisk källa av järn (hemjärn) förbättrar kroppens förmåga att absorbera den typ av järn som finns i växtbaserade livsmedel (icke-hemjärn).

Järn kan hittas i växtbaserad mat som spenat och bönor, men när du äter dessa livsmedel tillsammans med en animalisk källa av järn kan din kropp använda järnet bättre. Eftersom livsmedel som innehåller vitamin C också kan förbättra absorptionen av icke-hemjärn, är det ett annat användbart sätt för vegetarianer och veganer att öka sina järnförråd.

Kost
Det kan verka komplicerat att kombinera rätt livsmedel för att absorbera järn på bästa sätt, men om du äter en varierad kost som inkluderar många hela livsmedel, behöver du troligtvis inte mer järn.

Så i allmänhet bör du försöka äta en varierad kost baserad på hela livsmedel som inkluderar goda källor till järn som gräsbetesköttprodukter, ekologiskt frigående fjäderfä, ägg från frigående höns, ekologiska (helst opastöriserade) mejeriprodukter som rå mjölk, många olika frukter och grönsaker, bönor och ibland fullkornsprodukter.

Försök också att kombinera livsmedel på ett sätt som hjälper din kropp att absorbera järn bättre. Till exempel kan du kombinera livsmedel som naturligt innehåller höga nivåer av vitamin C (som gröna bladgrönsaker eller citrusfrukter) med bönor för att skapa en bättre källa till järn, eftersom vitamin C hjälper din kropp att absorbera det icke-hemjärnet.

Du kan inkludera några av dessa livsmedel som är rika på vitamin C i dina måltider för att öka upptaget av järn.
Här är de 12 bästa livsmedelskällorna till naturligt förekommande järn som kan hjälpa dig att förebygga järnbrist:

• Levra (från nöt) (10) — 4 uns: 5,5 milligram
• Vita bönor (11) — 1 kopp kokta: 6,6 milligram
• Lins (12) — 1 kopp kokt: 6,5 milligram
• Bladspenat (13) — 1 kopp kokt: 6,4 milligram
• Röda bönor (14) —1 kopp kokta: 3,9 milligram
• Kikärtor (15) — 1 kopp kokta: 4,7 milligram
• Anka (16) — hälften av en bröst: 3,5 milligram
• Sardiner (17) — 1 burk/3,75 uns: 2,7 milligram
• Kött från gräsbetande djur (18) — 3 uns: 1,7 milligram
• Lamm (19) — 3 uns: 1,3 milligram
• Mörk sirap (20) — 1 matsked: 0,9 milligram
• Pumpafrön (21) — 1/2 kopp: 1 milligram

Järntillskott

658010113762 Järnbrist symptom
1Vi gillar
Garden of Life’s RAW JÄRN
189 kr

Garden of Life’s RAW Iron är en matbaserad formula tillverkad av råa näringsämnen, vilket ger ett optimal upptag.

jarn Järnbrist symptom
2
Närokällan Järnsaft 500 ml
195 kr

Prova Närokällans nya flytande järntillskott för en enkel och bekväm lösning för att upprätthålla hälsosamma järnnivåer i kroppen!

holistic jarnkomplex 25 mg 90 kapslar 0 1 Järnbrist symptom
3
Holistic Järnkomplex
129 kr

Ett kosttillskott med järn i formen järnbisglycinat tillsammans med vitamin C som ökar upptaget av järn i kroppen.

När någon har för mycket järn i blodet kan det också skapa problem. Järnöverbelastning är ansamlingen av överskottsjärn i kroppsvävnader och kan orsaka en sjukdom som kallas hemokromatos. Detta är osannolikt att hända bara genom att äta livsmedel som är rika på järn. Istället orsakas hemokromatos vanligtvis antingen av genetiska orsaker eller genom att ta järntillskott i höga mängder.


Höga doser av järntillskott (45 milligram/dag eller mer) kan också orsaka biverkningar, inklusive illamående, kräkningar, kramper och förstoppning, men järn i måttliga mängder anses vara väl tolererat och bör inte orsaka många negativa reaktioner.

Leave a Comment

Scroll to Top