Ginkgo Biloba gynnar energi, humör och minne

Ginkgo biloba Risker och biverkningar

Vad är Gingko Biloba?

Ginkgo biloba (som går under det vetenskapliga namnet Salisburia adiantifolia) är ett naturligt extrakt som härrör från bladet av det kinesiska ginkgoträdet, även kallat jungfruträdet.

EGb761 och GBE är de vetenskapliga termerna för standardiserat extrakt av den gröna ginkgo biloba-växten, som ofta uppmärksammas för sina hjärnstärkande effekter. Det anses faktiskt vara så effektivt att det till och med är en receptbelagd ört i Tyskland och flera andra europeiska länder. Historiskt sett har den använts som ett naturligt botemedel mot ADHD, som behandling av demens med mera.

Ginkgo har studerats i årtionden i Frankrike, Tyskland och Kina. Och även om kinesisk örtmedicin använder både torkade ginkgoblad och frön, är fokus i kliniska studier idag på effektiviteten av standardiserat ginkgo biloba-vätskekraftsextrakt, gjort av växtens torkade gröna blad.

Vad är det som gör ginkgo så kraftfullt?

Enligt traditionell kinesisk medicin och aktuella kliniska studier är ginkgo biloba säkert, effektivt och gynnar kroppen på många sätt eftersom det utövar skyddseffekter mot mitokondriella skador och oxidativ stress. Det kan bidra till att minska inflammation och skador orsakade av fria radikaler, två underliggande orsaker till de vanligaste hälsotillstånden.

Detta extrakt innehåller två huvudbeståndsdelar, flavonoider och terpenoider, som har starka antioxidativa egenskaper. Man tror att dessa kan bidra till att bromsa utvecklingen av åldersrelaterade sjukdomar genom att förhindra skador på vävnader, celler och DNA.

Ginkgo biloba Hälsofördelar

Ginkgo bilobas fördelar och användningsområden kan omfatta följande:

– Stödjer kognitiv/hjärnverksamhet, till exempel genom att förbättra minne och fokus.

– Öka kärlvidgningen, blodflödet och blodkärlens hälsa.

– Stödja immunfunktionen på grund av dess avgiftningsmekanismer och immunfunktion.

– Främja återhämtning efter stroke.

– Hjälpa till att behandla medicinska tillstånd som cirkulationsproblem och sådana som är relaterade till minnesstörningar.

– Minskar vanliga humörstörningar som ångest och depression samt de som orsakas av PMS.

– Behandling av huvudvärk och migrän.

– Förbättrar libido.

– Förbättrar sömnkvaliteten.

– Minska symtom orsakade av öronproblem, t.ex. hörselnedsättning, yrsel och tinnitus.

Här finns mer information om hur denna kraftfulla ört fungerar:

Ginkgo biloba  Risker och biverkningar

1. Kan skydda och förbättra den kognitiva hälsan

Forskning visar att ginkgo kan bidra till att skydda mot kognitiv försämring och stödja hjärnans funktion, särskilt hos personer med Alzheimers sjukdom, demens eller kärlproblem orsakade av hjärninfarkt (förlust av blodflödet till kärlen i hjärnan).

Enligt en rapport i International Journal of Phytotherapy and Phytopharmacology är denna ört “för närvarande det mest undersökta och antagna växtbaserade läkemedlet för kognitiva störningar och Alzheimers sjukdom (AD)”.

Den är till och med användbar för att hjälpa till att behandla cerebral insufficiens – ett tillstånd som kännetecknas av kroniskt låg koncentration, förvirring, minskad fysisk prestation, trötthet, huvudvärk och humörförändringar.

Många av de hjärnstärkande fördelarna med ginkgo biloba som forskarna har upptäckt vilar på det faktum att det är en effektiv antiinflammatorisk substans som ökar antioxidantaktiviteten, sänker den oxidativa stressen och förbättrar cirkulationen.

En annan teori är att eftersom den kan bidra till att öka upptaget av glukos (nedbrutet socker) i hjärncellerna har den potential att förbättra överföringen av nervsignaler som ansvarar för minne, humör, slutförandet av uppgifter, reglering av hjärtslag och ögonhälsa.

2. Kan förbättra symtomen på demens och Alzheimers.

Även om det inte är ett fullständigt botemedel, tyder den övergripande vetenskapliga litteraturen på att det är möjligt att ginkgo biloba gynnar vuxna med demens eller Alzheimers sjukdom (AD). I en översikt över systematiska översikter från 2016 som publicerades i Frontiers in Aging Neuroscience drogs slutsatsen att “det finns tydliga bevis för att stödja effekten av GBE för mild kognitiv försämring och demens, medan frågan om effekten för att förhindra kognitiv försämring fortfarande är öppen”.

De flesta studier har undersökt ginkgos effekter på att sänka Alzheimers symtom hos patienter som redan genomgår standardbehandling av Alzheimers sjukdom med kolinesterashämmare (ChEI). Men när grupper av AD-patienter som fått ytterligare ginkgotillskott har jämförts med dem som inte fått ginkgo-kombinationsbehandling under minst ett års tid har betydande skillnader i både kognition och livskvalitet rapporterats.

3. Kan hjälpa till att bekämpa ångest

En klinisk studie av hög kvalitet visade att en högre dos (upp till 480 milligram) av ginkgo biloba minskade generaliserade ångestsymtom i slutet av fyra veckor. Forskarna fann att den högsta dosen som gavs var marginellt mer effektiv och

att minskningen av symptomen inte nådde statistisk signifikans förrän efter att hela fyraveckorsperioden hade gått.

Denna ört verkar dock inte ha någon effekt på depression eller andra humörstörningar. Den ökar dock effektiviteten av behandlingen av en större psykisk sjukdom, men det ska vi komma till.

4. Kan bekämpa symtom på PMS

Viss tidig forskning har visat positiva effekter av att ta ginkgo för att minska PMS-symtom – som humörsvängningar, huvudvärk, ångest, trötthet och muskelsmärta.

En studie från 2008 som publicerades i Journal of Alternative and Complementary Medicine jämförde effekterna på ginkgo biloba i två grupper av kvinnor som hade liknande svårighetsgrad av PMS-symtom.

Efter en sex månaders intervention med ginkgo fanns det en signifikant minskning av den totala svårighetsgraden av fysiska och psykiska symtom i både gruppen som tog 40 milligram dagligen av ginkgoextrakt och placebogruppen; dock hade en högre andel av ginkgogruppen (23,7 procent) förbättringar jämfört med placebogruppen (8,7 procent).

5. Kan bidra till att upprätthålla ögonhälsan

Även om det fortfarande behövs mer bevis verkar ginkgo vara fördelaktigt för ögonhälsan. I en Cochrane-granskning undersöktes resultaten av denna ört för att sänka risken för åldersrelaterad makuladegeneration tack vare dess trombocytaktiverande faktorer och förebyggande av membranskador orsakade av fria radikaler.

Det finns ännu inte mycket forskning, men resultaten hittills tyder på att ginkgo biloba kan förbättra synen. Det är ännu oklart om det verkligen är förebyggande för åldersrelaterad makuladegeneration.

En annan oväntad fördel kan vara ginkgos förmåga att minska symtom på rosa ögon. Rosa ögon, även känd som konjunktivit, är en infektion som kan orsakas av både virus och bakterier och som ofta försvinner av sig självt inom 10 dagar. Jämfört med placeboögondroppar minskade dropparna med ginkgo biloba-extrakt symtomen på rosa ögon orsakade av allergier.

6. Kan hjälpa till att förebygga eller behandla ADHD

En studie tyder på att ginkgo biloba kan vara något effektivt för att minska ADHD-symptom hos barn. Varje barn i en grupp på 50 barn med diagnosen ADHD fick upp till 120 milligram ginkgo per dag, vilket resulterade i lägre bedömda symtom på ADHD.

Tillskottet överträffade dock inte metylfenidat (Ritalin), vilket tyder på att det behövs framtida försök med högre doser.

7. Kan förbättra Libido

Resultaten har hittills varit något inkonsekventa, men det verkar sant att ginkgo biloba har en viss inverkan på libido, eftersom det hjälper blodflödet att flöda effektivare och slappnar av i den glatta muskelvävnaden.

Intressant nog har det mest betydelsefulla resultatet hittills varit en potential för behandling av sexuell dysfunktion som induceras av psykotropa läkemedel som används för att behandla depression – särskilt SSRI-preparat. I den första öppna kliniska studien förbättrade ginkgo biloba den sexuella funktionen (särskilt hos kvinnor) för dem som inte kunde prestera på grund av SSRI-biverkningar.

Det är dock olyckligt att uppföljningsstudier inte har gett samma resultat. Forskarna är osäkra på om de kommer att kunna duplicera den första studiens resultat eller inte, men forskningen verkar fortfarande hoppfull.

8. Hjälper till att behandla migrän

Hos yngre personer som lider av migränhuvudvärk, med eller utan aura, kan ginkgo biloba hjälpa till att bli av med migrän, bland annat genom att minska frekvensen och svårighetsgraden. Den första studien som observerade dessa effekter visade att det tog ungefär tre månader att Slippery Elmsignifikanta förändringar. Under de efterföljande månaderna fortsatte förbättringarna att öka.

En annan studie, denna publicerad 2009, såg samma förändringar hos kvinnor med aura vid sidan av migrän. Forskarna gav en kombination av ginkgo biloba, vitamin B2 och koenzym Q10 till patienterna i sammanlagt fyra månader (efter två månader under vilka personerna drog sig tillbaka från sina nuvarande mediciner).

10. Kan förbättra sömnkvaliteten

I flera fall verkar det som om ginkgo kan bidra till att förbättra sömnkvaliteten utan att påverka REM-funktionen. Denna fördel tillskrivs dess antioxidativa aktivitet. För personer som är friska men inte kan sova kan 240 milligram ginkgo biloba per dag öka den subjektiva sömnkvaliteten.

Ginkgo biloba förbättrar mest signifikant sömnen för dem som förlorar sömnen när de tar trimipramin, ett populärt antidepressivt medel.

11. Kan bekämpa fibromyalgi

Vissa studier har visat att tillskott av CoQ10 och ginkgo tillsammans förbättrade livskvaliteten för personer som diagnostiserats med fibromyalgi, en störning i nervsystemet som kan orsaka trötthet; huvudvärk; sömnsvårigheter, ångest och depression.

12. Kan stödja hjärthälsa

Vissa studier med personer med hög risk för hjärtsjukdomar har visat att patienter som får ginkgo biloba upplever en minskning av uppbyggnaden av aterosklerotiska

plack (som leder till åderförkalkning) samt oxidation av LDL-kolesterol.

Den största fördelen med att ta denna ört för hjärthälsa verkar vara dess överlägsna antioxidantförmåga – att ta detta tillskott ökade aktiviteten hos några av de mest kraftfulla antioxidanterna i kroppen, superoxiddismutas och glutation.

En annan fördel är att det verkar öka nivåerna av cirkulerande kväveoxid, en förening som är ansvarig för att vidga blodkärlen och främja en sund cirkulation.

13. Ökar effektiviteten av behandlingen av schizofreni

Även om effekten inte anses vara stor verkar ginkgo effektivt minska positiva och negativa symtom på schizofreni när det används som ett komplement (add-on) till antipsykotiska läkemedel.

Det kan också bidra till att förbättra svaren på dessa mediciner för patienter som anses “behandlingsresistenta”. Doseringarna varierar från 240-360 milligram per dag i de olika studier som testar denna effekt.

14. Främjar frisk hud

I flera olika fall bidrar ginkgo biloba till att förbättra hudens kvalitet när den tas regelbundet.

Till exempel orsakar ett tillskott av ginkgo biloba en liten men betydande förbättring av symptomen på vitiligo, en pigmenteringssjukdom som orsakar vita, fläckiga hudfläckar. Vid 120 milligram per dag upplevde deltagarna i två studier en märkbar repigmentering av huden och en minskning av storleken och spridningen av deras lesioner.

I form av ansiktskräm orsakade flavonoider från ginkgo biloba en mycket märkbar skillnad i hudens jämnhet/rubbighet, rynkor och fukt. Den ökade fuktigheten var mest anmärkningsvärd och ökade med nästan 28 procent totalt sett. Även om detta bara var en studie och hade en liten urvalsstorlek, tyder det på att användning av en ansiktskräm som innehåller ginkgo biloba kan bidra till att naturligt bromsa åldrandet.

Ginkgo biloba Risker och biverkningar

Är ginkgo biloba farligt? Det är möjligt att biverkningar av ginkgo kan uppstå, även om det överlag verkar mycket säkert. I sällsynta fall har biverkningar rapporterats som inkluderar: illamående, diarré, yrsel, huvudvärk och allergiska reaktioner (ta inte denna ört om du är allergisk mot alkylfenoler).

Ginkgo biloba bör inte tas av barn, eftersom det inte har bevisats att den är säker.

Är det säkert att ta ginkgo biloba varje dag? De flesta studier har fokuserat på effekterna av gingko när det tas i flera månader, men inte på lång sikt. Om du planerar att använda det i mer än 6 månader bör du tala med din läkare först.

Leave a Comment

Scroll to Top