Hur man hackar hjärnan för att öka lyckan

Hur man hackar hjärnan

Är det möjligt att hackar hjärnan? Det finns miljontals, eller till och med miljarder, kemiska reaktioner som sker i hjärnan i varje ögonblick. Dessa reaktioner utgör det dynamiska system som styr humör, perception och mycket mer.

Neurotransmittorer är de kemikalier som skickar meddelanden från neuron till neuron. Neuronerna (eller nerverna) finns i hela hjärnan och arbetar för att skicka och ta emot meddelanden.

Forskare har upptäckt att elektriska och kemiska signaler möjliggör kommunikation inom och mellan neuroner. Det är så hjärnan kommunicerar med sig själv.

Neurotransmittorer kan delas in i två kategorier: excitatoriska och hämmande. Excitatoriska budbärare arbetar för att stimulera hjärnans aktivitet, medan hämmande budbärare bromsar de kemiska reaktionerna.

Typer/varianter

När det gäller att förstå det kemiska nätverket i hjärnan måste du känna till nyckelspelarna: dopamin, oxytocin, serotonin och endorfiner. Dessa hjärnkemikalier, eller “välbefinnandehormoner”, har en stor inverkan på ditt humör och spelar en roll för din mentala, känslomässiga och fysiska hälsa.

När vi känner oss lyckliga, trygga, stolta eller anslutna frigör våra kroppar dessa hjärnkemikalier.

1. Dopamin

Dopamin är känt som “välbefinnandehormonet” eftersom det stöder belöningsreglerna i hjärnan. Det spelar en viktig roll för vardagliga beteenden, som hur vi känner oss, rör oss och äter.

I stunder av njutning eller belöning får vi en kick av denna hjärnkemikalie. Å andra sidan kan vi känna oss hjälplösa och mindre motiverade när dopaminnivåerna är för låga.

Dopamin är starkt kopplat till hjärnans belöningssystem. Det främjar känslor av förstärkning och motivation och reglerar inlärning.

Forskning kopplar också dopamin till beteendeeffekter på rörelse, kognition och timing. Efter att ha slutfört en uppgift, fått en komplimang eller firat en liten seger får du en dos av dopamin.

2. Oxytocin

Oxytocin är känt som “kärlekshormonet” eftersom det spelar en roll i många aspekter av sociala band och sexuell njutning. Effekterna av oxytocin produktion är motsatsen till vad som sker efter en kortisol frisättning. Vi känner oss lugnare, med en känsla av glädje och trygghet.

Forskning visar att oxytocin förstärker prosociala beteenden och bindning. När vi är glada över ett socialt engagemang får vi faktiskt en explosion av oxytocin, vilket gör att vi vill umgås ännu mer.

Oxytocin ökar också vår förmåga att reagera på stress på ett hälsosamt sätt.

3. Serotonin

Serotonin spelar en roll i en rad neuropsykologiska processer. Som hjärnkemikalie reglerar det humöret, energibalansen, motoriken, smärtupplevelsen, aptiten och den kardiovaskulära funktionen.

Forskning om serotonin visar att neurotransmittorn är involverad i regleringen av många viktiga aktiviteter, inklusive beteenden, humör och minne. Det är därför serotonin används som en primär behandling för ett antal sjukdomar, inklusive major depressiv sjukdom, PTSD, ångest, aggressivt beteende, panikstörning och tvångssyndrom.

4. Endorfiner

Endorfiner är en grupp kemiska ämnen som kallas “opiatpeptider”. Endorfiner som enkefaliner och dynorfiner förknippas med känslor av eufori, njutning, sexualitet och smärtlindring.

Endorfiner främjar en känsla av välbefinnande och till och med en känsla av lycka. Å andra sidan är låga nivåer av endorfiner kopplade till känslomässig och fysisk smärta, riskbeteenden och en ökad risk för missbruk.

Endorfiner fungerar som naturliga opiatpeptidkemikalier som har mycket gemensamt med receptbelagda ångestdämpande läkemedel och opiater. Studier visar att när dessa hjärnkemikalier frigörs hjälper de till att hantera smärta, ge en känsla av eufori och främja känslor av njutning.

Hur man hackar hjärnan

Hur man hackar hjärnan

1. Ät hälsosam mat

Visste du att bara genom att äta näringsrika livsmedel kan du främja produktionen av dina lyckohormoner, som dopamin? Faktum är att vissa livsmedel kallas “hjärnmat” eftersom de hjälper till att frigöra neurotransmittorer.

Några av de bästa livsmedlen för dina lyckohormoner är:

  • protein av god kvalitet
  • bönor
  • nötter
  • frön
  • hälsosamma fetter
  • antioxidant frukter och grönsaker

2. Lek med ditt husdjur

Att leka med ett husdjur kan säkert öka dina hjärnkemikalier, särskilt oxytocin, som är ditt “kärlekshormon”. Om du har ett husdjur är det faktiskt bra för ditt eget humör och välbefinnande att klappa honom eller henne eller leka med honom eller henne.

Inget husdjur? Det är vad vänner och grannar är till för!

3. Krama någon

Vill du öka ditt oxytocin naturligt? Ta in den för att få den riktiga varan.

Kramar ger känslor av tröst, samhörighet och glädje.

Människor har nytta av flera kramar om dagen – och se till att de varar i 20 sekunder eller längre. Den “förlängda kramen” är verkligen det som får igång ditt kärlekshormon.

4. Ta en promenad utomhus

Det är säkert inte första gången du läser om att promenader utomhus är bra för hälsan. Det är jordnära och ger en känsla av lugn och avkoppling.

Det gör det genom att främja produktionen av serotonin, som reglerar ditt humör, energinivåer och smärtuppfattning.

5. Övning

Motion eller någon form av fysisk aktivitet är ett bra sätt att öka serotoninnivåerna. Det kan vara löpning, simning, cykling, tyngdlyftning, yoga med mera.

Att röra på kroppen och få blodet att pumpa gör att du känner dig piggare och på bättre humör.

6. Ge någon en komplimang

Visste du att det också kan förbättra ditt humör att ge någon en komplimang? Små gester som denna ökar frisättningen av oxytocin, vilket gör att du känner dig älskad, förlåtande, skyddad och trygg.

7. Skämta med vänner

Skratt ökar endorfinerna, de kemikalier i hjärnan som är förknippade med glädje, motivation och sociala kontakter. Att bara skoja med vänner kan påverka ditt humör och till och med hjälpa till att lindra smärta.

8. Titta på komedi

Om du inte befinner dig i en social miljö kan du ändå öka dina endorfiner genom att titta på en komedi och skratta. Alla former av skratt kommer att öka dessa kemikalier i hjärnan och bidra till att förbättra känslor av sorg eller isolering.

9. Håll varandra i handen

Finns det något bättre sätt att öka oxytocinnivåerna än att hålla handen i handen? Att hålla händerna främjar frisättningen av ditt kärlekshormon och orsakar känslor av samhörighet.

Oxytocin får dig också att känna dig trygg och glad och hjälper kroppen att hantera stress på rätt sätt.

10. Visa vänlighet

Små vänliga handlingar kan leda till lycka och en känsla av frid. Det beror på att det bidrar till att öka arbetet med hjärnkemikalier som oxytocin och dopamin.

Gör något enkelt, som att hålla upp dörren för en främling, delta i en insamling eller bara le mot en kollega.

11. Tillbringa tid i solen

Har du någonsin undrat varför du känner dig så avslappnad efter att ha tillbringat tid i solen? Det bidrar till att öka serotoninet, till att börja med.

Serotonin förbättrar humöret, minnet, matsmältningen och sårläkningen, så missa inte din dagliga dos solsken om du kan undvika det.

12. Få en massage

Känslan av beröring främjar produktionen av oxytocin och gör att du känner dig mindre stressad, mer ansluten och lugn. Att få en professionell massage är ett utmärkt sätt att öka ditt allmänna välbefinnande, eller att be en älskad person om en kort massage fungerar också!

Massageterapi ökar lyckohormonerna och förbättrar även immuniteten.

13. Slutföra en uppgift

Du vet den där känslan du får när du slutför en uppgift? Det är en känsla av prestation, lite spänning, lite värme inombords.

Det är en boost av dopamin, ditt belöningscentrum, som säger att du har gjort ett bra jobb. När du slutför en uppgift, fira i några sekunder och känn hur dina signalsubstanser gör sitt jobb.

Risker och biverkningar

Detta är enkla och naturliga sätt att öka dina lyckohormoner eller hjärnkemikalier. Det finns inga risker eller biverkningar med att ta dessa små steg för att främja ett bättre humör och större lycka.

Om du provar dessa åtgärder men känner att du inte kan ta dig ur en depression, sök råd hos din hälsovårdare.

Leave a Comment

Scroll to Top