Hur samverkar vitamin D och kalcium?

vitamin D och kalcium
Glimja.com Vitaminer.nu Greatlife.se Lifebutiken.se Hur samverkar vitamin D och kalcium?

Hur samverkar vitamin D och kalcium?
Kalcium och vitamin D är två viktiga mikronäringsämnen som samverkar i kroppen för att stödja övergripande hälsa. Det komplexa förhållandet mellan vitamin D och kalcium är särskilt avgörande när det gäller benomsättningen, eftersom båda är väsentliga för att upprätthålla skelettets styrka.

Kalcium fungerar som den viktigaste strukturella komponenten i benen, och cirka 99 procent av kroppens kalcium lagras enbart i benen. En brist på kalcium kan orsaka allvarliga biverkningar, inklusive benskörhet och osteopeni, en tillstånd som kännetecknas av en försvagning av benen i kroppen.

Dock så är det inte alltid tillräckligt att få i sig tillräckligt med kalcium genom kosten eller tillskott för att skydda mot benskörhet. Faktum är att låga nivåer av vitamin D och höga nivåer av kalcium fortfarande kan leda till osteopeni och osteoporos. Detta beror på att vitamin D hjälper till att underlätta absorptionen av kalcium, vilket gör att kroppen kan använda det mer effektivt.

Genom att inkludera en rad livsmedel som är rika på kalcium och vitamin D i din kost och välja ett högkvalitativt tillskott kan du optimera absorptionen av vitamin D och kalcium. Dessutom kan att ta dem tillsammans maximera de potentiella hälsofördelarna av dessa kraftfulla mikronäringsämnen.

Hälsofördelar med vitamin D och kalcium

  1. Stärker benen
    Förbättrad benhälsa är en av de största fördelarna med kalcium och vitamin D. Faktum är att benskörhet är ett av de mest noterbara symptomen vid brist på vitamin D och kalcium, vilket potentiellt kan leda till problem som osteoporos, en sjukdom som ökar risken för frakturer genom att göra benen svaga och sköra. Enligt en studie från Irland är kalcium nödvändigt för att stödja benens hälsa och struktur, medan vitamin D hjälper till att öka absorptionen av kalcium, främjar kalciumbalans i kroppen och bibehåller skelettintegriteten.
  2. Stödjer en hälsosam graviditet
    Både vitamin D och kalcium är helt avgörande för att säkerställa en hälsosam graviditet och främja fostrets tillväxt och Utveckling. En stor studie från South Carolina fann att det var säkert och effektivt för gravida kvinnor att ta 4 000 internationella enheter av vitamin D per dag, och noterade att en brist kan orsaka allvarliga problem som neonatala kramper och negativa effekter på graviditeten. På samma sätt rapporterade en annan översikt att kalciumtillskott under graviditeten kan minska risken för pre-eklampsi med 52 procent och kan också vara kopplat till en lägre risk för prematur födsel samt högre födelsevikt.
  3. Främja viktminskning
    Om du har svårt att bli av med envis kroppsfett kan du överväga att lägga till vitamin D- och kalciumtillskott till din rutin, särskilt om du tror att du kan ha brist på en av dessa viktiga mikronäringsämnen. Intressant nog visar studier att att äta mindre kalcium eller ha lägre blodnivåer av vitamin D kan vara kopplat till en högre kroppsvikt. En studie publicerad i Nutrition Journal fann till och med att att ta kalcium och vitamin D tillsammans i 12 veckor ledde till betydande minskningar i kroppsfett jämfört med placebo.
  4. Kan hjälpa skydda mot cancer
    Lovande forskning visar att både kalcium och vitamin D kan ha en stor inverkan på utvecklingen av cancer. Till exempel visade en omfattande översikt i American Journal of Public Health att tillräckliga mängder vitamin D kan vara kopplade till en lägre risk för kolon-, bröst-, prostata- och äggstockscancer. Andra studier visar att en högre konsumtion av kalcium kan vara kopplad till en lägre risk för kolorektal- och bröstcancer. Mer forskning behövs för att fastställa om kalcium och vitamin D är ansvariga för dessa effekter eller om andra faktorer också kan vara involverade.
  5. Förbättra hjärthälsan
    En del studier antyder att det kan vara en snabb och bekväm lösning att ta tillskott av vitamin D och kalcium för att hjälpa till att hålla hjärtat friskt och starkt. Faktum är att låga nivåer av vitamin D har kopplats till en ökad risk för hjärtsjukdomar, högt blodtryck och hjärtsvikt. Dessutom har det visat sig att kalcium minskar diastoliskt blodtryck, vilket är en av de största riskfaktorerna för hjärtsjukdomar.

Hur man får rätt mängd

Att räkna ut rätt dos av kalcium med vitamin D3 kan vara ganska knepigt, speciellt eftersom riktlinjerna kan variera beroende på ett antal olika faktorer. Kalcium- och vitamin D-rekommendationerna för osteoporos kan exempelvis skilja sig från rekommendationerna för graviditet eller viktnedgång, och dina specifika behov kan variera beroende på din ålder och hälsostatus

Generellt behöver de flesta vuxna mellan 1 000-1 200 milligram kalcium per dag. Detta kan komma från kalciumrika livsmedel, kalciumtillskott eller en kombination av båda. Samtidigt behöver vuxna vanligtvis cirka 600 IE vitamin D per dag, vilket ökar till 800 IE per dag efter 70 års ålder. Men många rekommenderar att ta en högre dos av kalcium- och vitamin D-tillskott, särskilt om du löper högre risk för brist. I vissa fall kan dosen av vitamin D vara så hög som 5 000 IE per dag. Se till att använda tillskott endast enligt anvisningarna och prata med din läkare om du misstänker att du kan ha en brist för att hitta rätt dosering för dig.

vitamin D och kalcium

Förutom att bestämma din dosering kan det också vara knepigt att hitta det bästa kalcium- och D-vitamin-tillskottet för dina behov. Välj D3-vitamin istället för D2-vitamin när det är möjligt och se till att ta tillskott med mat för att maximera absorptionen. Dessutom bör du välja kalciumcitrat istället för kalciumkarbonat, vilket kan minimera eventuella biverkningar och se till att du får det mesta ut av dina kalciumtabletter.

658010113908 1 1 Hur samverkar vitamin D och kalcium?
1Vi gillar
Vitamin Code RAW Calcium
549 kr

Vitamin Code RAW Calcium är ett komplett alg-baserat kalcium kosttillskott för benbildning och bentäthet. Det innehåller över 73 naturliga mineraler och spårämnen, samt vitamin D, vitamin K och magnesium. 

1222 1 Hur samverkar vitamin D och kalcium?
2
Mykind Organics alg-baserade kalcium-komplex
459 kr

Mykind organics kalcium komplex från Garden of Life är ett genomtänkt tillskott som innehåller både lättupptaglig, naturlig kalcium, K2 (MK-7 från Natto), D3 och magnesium. Det är certifierat ekologiskt och veganvänligt.

172041155 origpic 1d4393 Hur samverkar vitamin D och kalcium?
3
Thorne Kalcium D-glukarat
599 kr

Calcium D-Glucarate är ett högkvalitativt tillskott med kalcium D-glukarat. Kalcium D-glukarat och dess metaboliter är kraftfulla förhindrare av beta-glukuronidas. 

1606 1 Hur samverkar vitamin D och kalcium?
4
Aurora Liposomal Vitamin D3/K2+
399 kr

Mega-liposomal vitamin D3/K2+ är inkapslad i naturliga liposomer. Detta bidrar till att skydda D-vitaminet samtidigt som man underlättar för ett lättare upptag i matsmältningssystemet 

Idealt sett bör du också konsumera en bra variation av matvaror som innehåller kalcium och D-vitamin för att hjälpa till att möta dina dagliga behov av dessa viktiga näringsämnen. Några av de bästa matvarorna som är rika på kalcium och D-vitamin inkluderar ost, berikad mjölk och vissa typer av fisk. Förutom att konsumera matvaror med kalcium och D-vitamin kan regelbunden sol exponering några gånger i veckan också hjälpa dig att möta dina D-vitaminbehov.

Risker och biverkningar

Vitamin D och kalcium är otroligt viktiga. Symtom på låga halter av kalcium och vitamin D kan sträcka sig från benskörhet till muskelsmärta, kramp och svaghet. Om du tror att du kan ha brist kan din läkare testa dina blodnivåer för att hjälpa till att bestämma den bästa behandlingsvägen för dig.

Tänk på att det finns flera biverkningar av kalcium och vitamin D som du bör vara medveten om om du bestämmer dig för att börja ta tillskott. Några av de vanligaste symtomen inkluderar illamående, kräkningar, förstoppning och trötthet. I vissa studier har kalciumtillskott också kopplats till en högre risk för njursten, prostatacancer och till och med hjärtsjukdom, även om forskning har visat på motstridiga resultat. Fler studier behövs för att förstå om andra faktorer kan vara involverade också.

Att konsumera höga mängder av antingen mikronäringsämne kan också ha skadliga biverkningar på hälsan. Därför är det viktigt att använda tillskott endast enligt anvisningar och se till att prata med en betrodd vårdgivare innan du börjar ta tillskott, särskilt om du har några underliggande hälsoproblem eller tar andra mediciner.

Leave a Comment

Scroll to Top