Mangan hjälper till att förebygga osteoporos och inflammation.

Fördelar med mangan
Glima Mangan hjälper till att förebygga osteoporos och inflammation.

Mangan hjälper till att förebygga osteoporos och inflammation.
Mangan är ett viktigt spårmineral som behövs för många vitala funktioner, bland annat näringsupptag, produktion av matsmältningsenzymer, benutveckling och immunförsvar.
Detta viktiga näringsämne har ett nära samarbete med andra mineraler, bland annat järn. Det har en viktig roll i syntesen av näringsämnen som kolesterol, kolhydrater och proteiner.

Det är också involverat i bildandet av benmassa och hjälper till att balansera hormoner.
Mangan finns bland annat i groddar, baljväxter, bönor, vissa nötter och frön. I viss mån finns det också i frukt och grönsaker, även om fullkorn vanligtvis anses vara den bästa naturliga källan.
Oavsett var det finns finns järn (som hjälper till att skapa hemoglobin och transportera syre i hela kroppen) vanligtvis också.

Fördelar med mangan

Vad gör mangan för nytta för kroppen? Mangan finns främst i ben, lever, njurar och bukspottkörtel och har roller i

  • Makronäringsämnesomsättning.
  • bildar bindväv och ben
  • underlättar blodkoagulering
  • Syntes av könshormoner och neurotransmittorer.
    Här är några av de sätt på vilka det bidrar till att stödja den allmänna hälsan:

Stödjer benhälsa och hjälper till att förebygga osteoporos
Mangan, i kombination med andra mineraler, inklusive kalcium, zink och koppar, hjälper till att stödja benhälsa och minskar benförlust, särskilt hos äldre/postmenopausala kvinnor som är mer mottagliga för benbrott och svaga ben.
Manganbrist innebär också en risk för benrelaterade sjukdomar, eftersom detta mineral bidrar till bildandet av benreglerande hormoner och enzymer som är involverade i benmetabolismen. Det balanserar också nivåerna av kalcium – vilket hjälper till att motverka kalciumbrist – och fosfor, som alla arbetar tillsammans för att främja skelettets hälsa.

Fördelar med mangan

Behövs för antioxidant- och enzymfunktion
Vad är detta mineral mest fördelaktigt för när det gäller att förebygga sjukdomar? Det är en viktig komponent i det antioxidativa enzymet superoxiddismutas (SOD), som hjälper till att bekämpa fria radikaler.
Det är också en kofaktor som används för att tillverka viktiga enzymer, bland annat arginas och glutaminsyntetas.


Dessa fungerar som antioxidanter i kroppen och hjälper till att bekämpa skador orsakade av fria radikaler och sänka nivåerna av oxidativ stress och inflammation, som alla kan leda till problem som hjärtsjukdomar eller cancer. Detta är en av anledningarna till att forskare nu tror att manganbrist kan vara kopplat till högre risk för:

  • metaboliska sjukdomar.
  • typ 2-diabetes
  • fetma
  • insulinresistens
  • ateroskleros
  • Leversjukdom
  1. Hjälper till att upprätthålla den kognitiva funktionen
    En procentandel av kroppens manganförråd finns i de synaptiska vesiklarna i hjärnan, så det är nära knutet till den elektrofysiologiska aktiviteten hos hjärnans neuroner som styr den kognitiva funktionen.
    Detta mineral frigörs i den synaptiska klyftan i hjärnan och påverkar den synaptiska neurotransmissionen. Manganbrist kan således göra människor mer benägna att drabbas av psykisk sjukdom, humörförändringar, inlärningssvårigheter och till och med epilepsi.
  2. Bekämpar och skadar diabetes
    Detta essentiella näringsämne behövs för att bidra till en korrekt produktion av matsmältningsenzymer som är ansvariga för en process som kallas glukoneogenes. Glukoneogenes innebär omvandlingen av proteinets aminosyror till socker och balansen av socker i blodet.
    Även om den exakta mekanismen fortfarande inte är klar, har detta mineral visat sig bidra till att förhindra alltför höga blodsockernivåer som kan bidra till diabetes.
  3. Stöder lungor och andningshälsa
    Forskning tyder på att mangan som tas tillsammans med mineraler som selen och zink kan hjälpa personer som lider av lungsjukdomar, inklusive kronisk obstruktiv lungsjukdom (COPD).
    Oxidativ stress/skador från fria radikaler tros vara en nyckelmekanism för rökningsinducerad KOL och andra luftvägssjukdomar, så mangans förmåga att hjälpa till att sänka inflammation och oxidativ stress genom produktion av SOD gör det fördelaktigt för dem som behöver lungläkning.
  4. Hjälper till att förebygga artrit och osteoartrit
    Mangan är tillsammans med kosttillskott som innehåller glukosaminhydroklorid eller kondroitinsulfat en rekommenderad naturlig behandling av artrit. Att regelbundet äta livsmedel med hög halt av mangan, plus eventuellt ta kosttillskott, kan bidra till att minska inflammation i leder och vävnad, vilket gör att artritpatienter kan känna sig mer bekväma.
    Detta näringsämne har såtts för att vara särskilt användbart för att minska vanliga smärtor i knän och nedre delen av ryggen.
  5. Minskar PMS-symtom
    Att äta mycket mangan tillsammans med kalcium kan bidra till att förbättra symptomen på PMS – såsom ömhet i buken, muskelvärk, ångest, humörsvängningar och sömnproblem.
  6. Kan hjälpa till med viktminskning
    Viss tidig forskning pekar på att mangan, som tas i en specifik form kallad 7-Keto Naturalean, i kombination med andra stödjande näringsämnen som L-tyrosin, sparrisrotextrakt, kolin, koppar och kalium, kan hjälpa till att minska vikten hos överviktiga eller feta personer.
    Mer forskning behövs fortfarande för att fastställa hur det stöder hälsosam viktminskning och metabolism, men det är sannolikt relaterat till förmågan att förbättra matsmältningsenzymer och balansera hormoner.
  7. Snabbar upp sårläkningen
    Genom att applicera mangan, kalcium och zink på allvarliga och kroniska sår visar studier att sårläkningen kan påskyndas avsevärt under en period av 12 veckor.
  8. Hjälper till att balansera järnnivåerna och förebygga anemi
    Järn och mangan arbetar nära tillsammans, och man har funnit ett starkt omvänt förhållande mellan järnbrist och höga manganhalter. Medan för hög manganhalt kan bidra till anemi hjälper mineralen också kroppen att använda och lagra järn i viss mån, vilket kan bidra till att förebygga anemi (låg järnhalt).

Det här inlägget innehåller reklam för Glimja.com och innehåller annonslänkar.”

Vi Gillar
1339 2cashew Mangan hjälper till att förebygga osteoporos och inflammation.

Ekologiska Cashewnötter

169kr

Cashewnöten har sitt ursprung i Brasilien, men odlas idag främst i tropiska områden i Sydostasien och Afrika. Den är en mycket bra källa till protein, sunda fetter, och mineraler som magnesium, mangan och järn.

Livsmedelskällor
Du hittar mangan i livsmedel som innehåller spårmineraler, till exempel fullkorn, nötter, frön, grönt som spenat och potatis.

Teff – 1 kopp kokt: 7,2 milligram (400 procent DV).

Råg – 1 kopp kokt: 4,3 milligram (238 procent DV)

Brunt ris – 1 kopp kokt: 2,1 milligram (116 procent DV).

Amarant – 1 kopp kokt: 2,1 milligram (116 procent DV)

Hasselnötter – 1 uns: 1,5 milligram (83 procent DV)

Adzukibönor – 1 kopp kokta: 1,3 milligram (72 procent DV)

Kikärter (Garbanzobönor) – 1 kopp kokta: 1,2 milligram (66 procent DV)

Macadamianötter – 1 uns: 1,1 milligram (61 procent DV)

Vita bönor – 1 kopp kokta: 1,1 milligram (61 procent DV)

Havre – 1/3 kopp torr/omkring 1 kopp kokt: 0,98 milligram (54 procent DV).

Svarta bönor – 1 kopp kokta: 0,7 milligram (38 procent DV).

Bovete – 1 kopp gryn kokta: 0,6 milligram (33 procent DV).
Andra bra källor är bland annat:

Vete- och havrekli

bulgurvete

Pinto och navybönor.

pekannötter

mandlar

spenat

grönt och svart te

potatis

Risker och biverkningar

Varför kan mangan vara dåligt för dig? Hur påverkar för mycket mangan kroppen?

För mycket mangan utgör vanligtvis ett större hot än för lite, särskilt under utvecklingsåren när hjärnan fortfarande håller på att bildas. Överdriven ackumulering i det centrala nervsystemet under barndomen (vilket orsakar höga manganhalter i blodet) kan orsaka fosterskador och kognitiva problem – detta anses dock vara en låg risk.

Mangan “toxicitet” är möjlig, även om det är sällsynt. De flesta vuxna är säkra på att ta och konsumera upp till 11 milligram mangan varje dag.

I vissa fall kan vissa personer inte spola mangan från kroppen ordentligt och höga nivåer kan ackumuleras.

Som med alla näringsämnen är det alltid bäst att få tillräckligt med mangan från hela livsmedelskällor i stället för från kosttillskott när det är möjligt. Hela livsmedel innehåller den rätta blandningen av olika vitaminer och mineraler som fungerar för att balansera varandra och möjliggöra funktionen.

Leave a Comment

Scroll to Top