Möjliga kost mot cancer

kost mot cancer

En kost mot cancer består av:

  • Minska ditt intag av gifter.
  • Stödjer kroppens renings- och avgiftningsprocesser.
  • Äta hälsosam och näringsrik mat för att stödja kroppens alla funktioner.

Först och främst kan du vidta dessa åtgärder för att minska eller eliminera följande produkter och ämnen från ditt liv för att stoppa uppkomsten av gifter och minska cellskador orsakade av fria radikaler:

  • Kommersiella hälso- och skönhetsprodukter: De saker vi stoppar i munnen och använder på huden eller håret, t.ex. kommersiella schampon, smink och rengöringsprodukter, är ofta fulla av potentiella cancerframkallande ämnen. Besök Environmental Working Groups SkinDeep-databas för att söka upp dina favoritprodukter och avgöra om du bör byta till ett annat märke.
  • Rengöringsmedel för hushållsbruk: Inomhusmiljöer är ofta koncentrerade källor till föroreningar. Minska din giftbelastning genom att byta till naturliga rengöringsmedel eller genom att göra egna i stället för att använda produkter som är fyllda med kemikalier.
  • Onödiga mediciner: Alla mediciner passerar genom och belastar levern. Hög användning av paracetamol är på väg att snabbt gå om alkohol som den främsta orsaken till leversjukdom. Samarbeta med din läkare för att minska mängden mediciner du tar.
  • Plast: Föreningar i plastbehållare, plastförpackningar, metallburkar och kartongbehållare kan alla läcka ut föreningar som stör det neuroendokrina systemet. Detta gäller särskilt när plast värms upp, och därför är det klokt att inte mikrovågsugga plastbehållare, förvara mycket varm mat i plast eller lämna vattenflaskor av plast någonstans där de blir mycket varma (t.ex. i bilen).

Även om du äter hälsosam mat regelbundet bombarderas du av miljögifter i alla lägen. Du kanske också vill prova periodvis Periodisk fasta för att hjälpa till med avgiftningen.

De organ som ansvarar för avgiftning och eliminering – huden, andningsorganen, njurarna, levern och matsmältningskanalen – blir ofta överbelastade och återcirkulerar gifter i blodet. Om man gör en rening eller avgiftning med några månaders mellanrum kan man hjälpa dessa organ att “komma ikapp” och göra sig av med gifter som lagrats i celler och vävnad. Rengöring av tjocktarmen och levern kan göras med hjälp av en mängd olika örter, gröna drycker och lättsmälta helfoder, t.ex. grönsaker i juice eller lätt ångade grönsaker.

Vissa experter rekommenderar att du dricker alkaliskt vatten som du kan skapa genom att tillsätta citron- eller limejuice. För att hjälpa till med avgiftningen kan du också öka ditt intag av råa livsmedel och gröna juicer.

Även om fibrer är en viktig del av matsmältning, eliminering, avgiftning och en källa till probiotika kan för mycket fibrer stressa ett försvagat eller hyperreaktivt immunsystem. Juicering, ångkokning och lätt tillagning av råa livsmedel, användning av gröna pulver och minskning eller eliminering av fullkorn kan underlätta matsmältningen och göra många näringsämnen mer lättillgängliga.

Drick rent vatten

Vårt dricksvatten (kranvatten) kan innehålla hundratals oreglerade ämnen, från bekämpningsmedel och tungmetaller till hormoner och andra föroreningar. Flaskvatten är ännu mindre reglerat, vilket innebär att det inte nödvändigtvis är ett bra alternativ.

Det bästa är att köpa ett vattenfilter som kan användas i hemmet för att avlägsna klor, fluor och andra föroreningar från vattnet du dricker och lagar mat med.

Tillaga mat vid lägre temperaturer och undvik bränd mat.
  • Stek inte maten! Minska kraftigt mängden snabbmat, pommes frites, chips, kakor, flingor och kex som du äter.
  • Det är praktiskt taget omöjligt att helt eliminera akrylamid som kan ansamlas i stekt mat. Men om man äter en balanserad kost som i huvudsak är fri från bearbetade livsmedel (och ultrabearbetade livsmedel) och undviker en kost med mycket stärkelse kan man kraftigt minska akrylamidnivåerna.
  • Stekning, bakning, grillning eller rostning ger större sannolikhet för att akrylamid bildas. Kokning och ångkokning verkar däremot vara mindre sannolikt. Längre tillagningstider och tillagning vid högre temperaturer kan öka mängden akrylamid i livsmedel ytterligare. (12)
  • Förvara inte potatis i kylskåp. Det kan få akrylamidnivåerna att stiga kraftigt. Om du planerar att tillaga potatis i högre temperaturer, blötlägg de styckade potatisarna först. Om potatisen blötläggs i vatten i två timmar innan den tillagas i hög temperatur kan akrylamidnivåerna minskas med nästan 50 procent. Även en enkel sköljning på 30 sekunder kan sänka akrylamidnivåerna med över 20 procent. (13)

Jag äter inte mycket bröd, men när jag äter en smörgås eller ett rostat bröd då och då, ser jag till att det är gjort med groddat bröd, till exempel Ezekiel-bröd. Dessutom undviker jag definitivt att rosta brödet för mycket eller bränna det i en kost mot cancer! Food Standards Agency säger att en allmän tumregel är att sträva efter en gyllengul färg eller ljusare när man rostar, steker, friterar eller bakar.

Undvik bearbetade spannmål och tillsatt socker

Våra kroppar utnyttjar maten bäst i dess naturliga tillstånd, vilket är anledningen till att tillsatt socker eller bearbetat/raffinerat spannmål är svårt att bryta ner och kan orsaka problem med tarmen. Ju mer bearbetat och förändrat ett livsmedel är, desto mer onaturligt och skadligt blir det.

Raffinerat socker (inklusive sockerhaltiga drycker), vetemjöl, pastaprodukter i förpackningar, frysta middagar, pulverost och värmebehandlade vegetabiliska oljor – dessa bearbetade livsmedel ligger till grund för en mängd sjukdomar och störningar.

Vete-, soja- och majsprodukter är starkt subventionerade av den amerikanska regeringen, vilket gör dem mycket billiga och allmänt tillgängliga för produktion av högförädlade och raffinerade produkter. Livsmedelsallergier i samband med dessa livsmedel ökar därefter och kan bidra till läckande tarmsyndrom och felaktig absorption av näringsämnen.

Dessa livsmedel är också ofta fulla av bekämpningsmedel, herbicider, genetiskt modifierade organismer och tungmetaller. I allt högre grad är de frön som de odlas av genetiskt modifierade. Lösningen? Köp ekologiska, grodda fullkornsprodukter och undvik bearbetade sojaprodukter för din kost mot cancer.

  • Kontrollera ingrediensförteckningen för att vara säker på att du inte äter stora mängder tillsatt socker/sötningsmedel. Brunt rissirap som finns i vissa snacks och mjölkfria drycker kan innehålla höga arsenikhalter.
  • Akta dig för livsmedel som kan verka hälsosamma men som egentligen inte är det, t.ex. fettsnåla eller fettfria livsmedel, mejeri- och glutenfria livsmedel, rismjölk och livsmedel som innehåller konstgjorda sötningsmedel. Många gånger innehåller dessa livsmedel kemiska tillsatser för att ersätta fett, vete eller mjölkprodukter.
  • Försök att använda alternativa spannmål som quinoa eller bovete i vissa måltider, i stället för att äta mycket bröd, snabbris, pasta, flingor osv.
  • Skölj, blötlägg och grodda din spannmål. Skölj riset och koka det som pasta för att minska mängden antinutrienter. Enligt en forskare vid Cornell University kan man genom att skölja brunt ris tills vattnet är klart (vanligtvis fem till sex sköljningar) och sedan koka det i en proportion av en kopp ris till sex koppar vatten avlägsna 40 till 55 procent av den oorganiska arseniken i riset. (14, 15) Och forskare från Storbritannien fann att kokning av ris i en kaffekanna minskade arsenik med upp till 85 procent. (16)
  • Consumer Reports testning visade att basmatiris som odlas i Kalifornien innehöll de lägsta halterna av arsenik, medan alla typer av ris, utom sushiris och snabblagningsris, från Texas, Louisiana och Arkansas innehöll de högsta halterna av oorganisk arsenik i Consumer Reports testning. (17)
kost mot cancer
Ät mer cancerbekämpande livsmedel

Det bästa sättet att bekämpa cancer och en mängd andra sjukdomar är att äta riktig mat och att äta lägre i näringskedjan. Forskningen visar att detta är några av de mest cancerbekämpande livsmedlen att äta regelbundet:

  • Korsblommiga grönsaker: Broccoligroddar, kål och grönkål tillhör alla Brassica- eller korsblommiga växter. Studier har visat att dessa korsblommiga grönsaker är en kraftfull källa till antioxidanter och att de är kraftfulla vapen mot cancer i urinblåsa, bröst, tjocktarm, prostata, mage och ändtarm.
  • Livsmedel med hög halt av vitamin A (betakaroten): De orangeröda växtföreningar som finns i frukt och grönsaker är föregångare till A-vitamin, en kraftfull antioxidant som har visat sig vara till hjälp för personer med bröst- och äggstockscancer. Vitamin A är nödvändigt för många kroppsfunktioner, särskilt för immunförsvaret. Det har visat sig vara effektivt i kampen mot bröstcancer och huvud- och halsstumörer. Vitamin A kan också vara till hjälp i kampen mot hud-, livmoderhals-, kolorektal-, matstrups-, äggstocks-, bukspottkörtel- och magcancer. Livsmedel som tillför A-vitamin är bland annat lever, morötter, sötpotatis, grönkål, spenat, gräsbetat smör, ägg och vintersquash.
  • Livsmedel med högt innehåll av C-vitamin (askorbinsyra): C-vitamin är en kraftfull antioxidant som hjälper immunförsvaret. Det har visat sig vara effektivt (i form av hela livsmedel, inte i form av kosttillskott) mot cancer i urinblåsa, bröst och munhåla. Livsmedel som innehåller mycket C-vitamin är bland annat bär, paprika, apelsiner, papaya, guava, broccoli, grönkål, brysselkål, ärtor och blomkål.
  • Vitlök: Alliumgrönsaker som vitlök, lök och gräslök har antibakteriella egenskaper, DNA-försvar och cancerhämmande processer som verkar fungera mot bröst-, tjock-, matstrups-, rektal- och magcancer.
  • Grönt te och oolongte: Polyfenolerna i grönt te är kraftfulla antioxidanter som har visat sig förstöra leukemiska celler i laboratoriekulturer. De verkar känna igen och stoppa spridningen av onormala celler. Oolongte innehåller också teofylliner och teobrominer (som också finns i grönt te) som minskar risken för många cancerformer.
  • Olivolja: Olivolja: Olivolja innehåller fytonäringsämnen som verkar minska inflammation i kroppen. Den kan minska risken för bröst- och kolorektalcancer.
  • Kalcium i livsmedel: Kalcium, särskilt när det kombineras med vitamin D3, kan minska förekomsten av cancer med 35-60 procent. Kalcium verkar vara särskilt fördelaktigt för att förebygga cancer och ändtarmscancer. (17) Vissa studier har också visat att det bidrar till att minska risken för bröstcancer och äggstockscancer.  Exponering för solljus och marina oljor som torskleverolja eller krillolja är bra källor till D-vitamin som hjälper till med kalciumabsorptionen. Kalcium bör helst fås från livsmedel som ekologiska mejeriprodukter (jag rekommenderar råa mejeriprodukter om möjligt), bladgrönsaker, mandlar, bönor och fisk. I vissa fall kan tillskott också vara till hjälp, men rekommenderas vanligtvis inte för alla vuxna.

Du bör också ersätta bearbetat kött med färskt kött och fisk. Istället för att äta bearbetat kött som chark, korv eller varmkorv kan du köpa färskt kvalitetskött som gräsbetat nötkött, kyckling eller kalkon från betesmarker och viltfångad fisk. För att undvika att överäta en typ av kött (t.ex. nöt- eller griskött) bör du äta en mängd olika proteiner, både växtbaserade och animaliska, eftersom alla har sina fördelar.

Öka avgiftningen med kosttillskott och örter

Att äta en hälsosam kost är nummer ett när det gäller att förebygga cancer. Men det finns också vissa örter och kosttillskott som har visat sig bidra till att minska inflammation, stärka immunförsvaret och därmed minska cancerrisken. Dessa inkluderar bland annat:

  • Omega 3-fettsyror
  • Blågröna alger och spirulina
  • Vissa svampar
  • CLA: Konjugerad linolsyra stärker immunförsvaret och kan minska risken för tjock-, ändtarms- och bröstcancer. (18)
  • Vissa svampar
  • Melatonin: Melatonin är ett hormon som hjälper till att reglera våra sömn- och vakningscykler. Nivåerna av detta hormon är nära kopplade till immunsystemets funktion. Att få minst åtta timmars sömn och minska stress ökar dina melatoninnivåer.

Leave a Comment

Scroll to Top