Omega-3 kan minska risken för bröstcancer hos kvinnor med fetma

Omega-3 kan minska risken för bröstcancer hos kvinnor med fetma
Glimja.com Vitaminer.nu Greatlife.se Lifebutiken.se Omega-3 kan minska risken för bröstcancer hos kvinnor med fetma

En ny studie visar att det finns en koppling mellan konsumtion av omega-3 och bröstcancer, särskilt att när kvinnor före klimakteriet och överviktiga kvinnor konsumerade mer av dessa hälsosamma fetter hade de en lägre risk att utveckla bröstcancer. Som förklaras nedan verkar omega-3 motverka cancerutveckling på grund av deras förmåga att minska inflammation och effekterna av för mycket östrogen. (1)

Resultat av studien: Omega-3 och bröstcancer hos överviktiga kvinnor

En studie från 2022 som publicerades i tidskriften Menopause visade att när kvinnor före och efter klimakteriet fick i sig mer omega-3 i kosten fick de ett bättre skydd mot bröstcancer. (2)

Omega-3-fettsyror är typer av fleromättade fetter, även kallade PUFAS, som är kända för att hjälpa till att bekämpa inflammation och stödja normal immunfunktion. Det finns flera typer, bland annat a-linolensyra (ALA), eikosapentaensyra (EPA), dokosapentaensyra (DPA) och dokosahexaensyra, där DHA och EPA (de typer som finns i fet fisk) är de mest eftertraktade.

I den här studien ville man fastställa om det finns något samband mellan risken för bröstcancer hos vuxna kvinnor och intag av PUFAs, särskilt omega-3 PUFAs. Studien omfattade mer än 3 100 deltagare som fyllde i frågeformulär om matfrekvens och hälsorelaterade undersökningar.

Resultaten visade att ett högre intag av omega-3-fettsyror, särskilt från marina livsmedelskällor, var förknippat med lägre risk för bröstcancer hos både kvinnor före och efter klimakteriet. (3)

Här finns mer information om studiens viktigaste resultat:

  • Sambanden mellan risken för bröstcancer och intag av PUFA i kosten var tydligast bland premenopausala kvinnor och kvinnor som hade en ökad risk för bröstcancer eller som redan hade bröstcancer.
  • En minskad risk för bröstcancer var signifikant förknippad med ökat intag av omega-3 hos överviktiga kvinnor, men inte hos normalviktiga kvinnor. (4)

Vad det betyder (hur man får mer omega-3 i kosten)

Omega-3 kan minska risken för bröstcancer hos kvinnor med fetma

Många vuxna, särskilt de som äter en modern, bearbetad kost, får inte i sig tillräckligt med omega-3-fetter. Till råga på allt är det mycket vanligt att man äter för mycket omega-6-fetter, som finns i vegetabiliska oljor och många förpackade livsmedel.

Den här studien, och andra som genomförts tidigare, visar hur viktigt det är att äta hälsosamma fetter, inklusive omega-3-fettsyror, regelbundet. Ett högre intag av omega-3-fettsyror har i många studier visat sig bidra till att skydda mot bland annat följande sjukdomar:

  • Högt kolesterol
  • Högt blodtryck (hypertoni)
  • Typ 2-diabetes
  • Artrit
  • Makuladegeneration
  • Neurodegenerativa sjukdomar som Alzheimers sjukdom och andra typer av demenssjukdomar.
  • Osteoporos
  • Och andra

Hur kan du lägga till mer omega-3 i din kost?

Människokroppen kan inte tillverka sina egna omega-3-fetter – därför måste vi få i oss dem från livsmedelskällor. De bästa källorna är fet fisk, nötter och frön. Kosttillskott är ett annat sätt att öka ditt intag.

Här är en lista över de bästa omega-3-livsmedlen och källorna:

  • Fisk, inklusive vildfångad lax, sardiner, makrill, ansjovis, vitfisk och tonfisk.
  • Nötter och frön, t.ex. linfrön, chiafrön, hampafrön och valnötter. Observera att växtbaserade livsmedel har en hög halt av den typ av omega-3-fettsyra som kallas ALA, så du måste äta mer av dem för att få samma effekt som deras animaliska motsvarigheter.
  • Äggulor
  • Natto
  • Du kan också ha nytta av att ta ett högkvalitativt omega-3-tillskott, t.ex. fiskolja eller en kapsel. Sikta på att få mellan 250 och 500 milligram EPA och DHA tillsammans varje dag.

Ökar omega-3 östrogennivåerna eller blockerar omega-3 östrogen?

Studier har visat på något blandade och motstridiga resultat när man testat effekterna av omega-3 på östrogennivåerna. På det hela taget verkar dessa hälsosamma fetter gynna östrogennivåerna hos vuxna kvinnor. I en studie fann man till exempel att tillskott av omega-3 plus vitamin D3 minskade östrogenet hos premenopausala kvinnor, vilket kan bidra till att skydda mot hormonrelaterad cancer.

I en annan studie fann man att omega-3 kan ha en potentiellt cancerförebyggande roll genom att påverka östrogen-signalering. Omega-3 verkar omvandla proproliferativt östrogen på ett sätt som hindrar bröstcancerceller från att växa.

Forskning tyder på att EPA och DHA kan vara effektiva i kampen mot BC på grund av flera andra mekanismer, bland annat genom att minska proinflammatoriska lipidderivat (fett), hämma inflammation och cytokinproduktion och minska signalering av tillväxtfaktorreceptorer.

Är omega-3 bra för cancerpatienter? Kan cancerpatienter ta omega-3 fiskolja?

I de flesta fall, ja. Viss forskning visar att fiskolja kan bidra till att förbättra behandlingsresultaten för personer som kämpar mot vissa typer av cancer. Vissa patienter som genomgår kemoterapi kan dock rekommenderas att undvika fiskolja.

En studie förklarar: “Allt fler bevis visar att n-3 PUFAs kan utöva en antitumörverkan genom att förändra lipidsammansättningen i plasmamembranet.” Med andra ord verkar dessa fetter försvara cellerna mot att bli skadade och cancerartade, och de kan också hindra dem från att spridas.

Om du behandlas för cancer bör du dock alltid diskutera alla kosttillskott du tar med din läkare.

Förutom att äta en hälsosam kost och undvika bearbetade livsmedel kan du minska din risk för bröstcancer och fetma på följande sätt:

  • Få tillräckligt med motion på regelbunden basis.
  • Att inte dricka för mycket alkohol eller röka cigaretter.
  • Begränsning av exponering för kemikalier och cancerframkallande ämnen, t.ex. tungmetaller och miljöföroreningar. Välkända cancerframkallande ämnen är asbest, nickel, kadmium, radon, vinylklorid, bensidin och bensen.
  • Hantera stress, eftersom kronisk stress påverkar immunförsvaret och ökar produktionen av stresshormoner, som är kopplade till viktökning.
  • Undvika sömnbrist.
1280 1 Omega-3 kan minska risken för bröstcancer hos kvinnor med fetma
1
Sunwarrior Vegan Omega-3
395 kr

Sunwarrior har skippat krill/fisk och gått direkt till källan genom växtbaserade alger som ger Omega-3 DHA + EPA. men även Omega- 6, 7 och 9. Det innehåller också viktiga polära lipider och klorofyll.

1618 1 Omega-3 kan minska risken för bröstcancer hos kvinnor med fetma
2
Life Extension Super Omega-3 120 kapslar
359 kr

Super Omega-3 EPA/DHA med sesam lignaner (polyfenoler) & olivextrakt innehåller noggrant extraherad hälsosam omega-3-olja från en naturlig källa och kan stödja kardiovaskulär hälsa, anti-aging och kognitiv hälsa i kroppen.

516 Omega-3 kan minska risken för bröstcancer hos kvinnor med fetma
3Vi Gillar
OmegaRx 2 Liquid 300 ml
795 kr

OmegaRx®2 är resultatet av en unik patenterad bearbetningsprocess av fiskolja. Den har 25% högre potens och är ännu renare. Omega Rx2 innehåller även en unik antioxidantblandning som gör oljan mycket stabil och motståndskraftig mot oxidering. Detta är den mest rena och potenta fiskoljan som har producerats.

Slutsats

  • En ny studie visar att det finns en koppling mellan konsumtion av omega-3-fettsyror och bröstcancer, särskilt att när överviktiga kvinnor och kvinnor före klimakteriet konsumerade mer av dessa hälsosamma fetter hade de en lägre risk för bröstcancer.
  • Ett högt intag av n-3 PUFAs verkar vara förknippat med en lägre risk för BC eftersom dessa fetter hjälper till att bekämpa inflammation och cytokinproduktion, och de kan normalisera effekterna av östrogen.
  • Att konsumera mer omega-3-fettsyror är också bra för att skydda sig mot många andra sjukdomar, som hjärtsjukdomar, artrit och diabetes.
  • De bästa källorna är fet fisk, nötter, frön och fiskoljetillskott.

Leave a Comment

Scroll to Top